Plafond eruit rammen en dan...?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-05 15:06
Goedemiddag - ik ga over een paar weken de bovenverdieping laten aanpakken. Ik wil deze graag beter isoleren. Het dak van de vliering is al geisoleerd maar ik wil graag het plafond tussen bovenverdieping en dak ook isoleren.

Wij hebben een jaren 30 huis met als plafond opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2WDVLFZJXhQD03EWzN7DjKCZjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbPue10Z7OrSCZn08F3rVQlm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb begrepen dat als je toch bezig bent, je het beste beide plafonds er uit kan rammen, en dan meteen een goed nieuw plafond zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vZf3j7NPn_BM3h1DugU54clKZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F0TWypAjmk0QkkS4hRzQYqow.jpg?f=user_large

Echter, wat moet ik doen met spotjes en isolatie? Uiteindelijk wil ik een beter geisoleerd geheel krijgen dan nu het geval is, maar ik heb mijn twijfels over de isolatie rond de spotjes en veiligheid... moet ik dan WEER een 2de verlaagde plafond maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 18:14
Ik heb hetzelfde gedaan als wat jij voorstelt.
Tussen de balklaag vol gestopt met glaswol, daar meteen de rachels onder en hier gipsplaten tegen aan gemaakt en laten stucen.

In de gipsplaten ook de spotjes verwerkt. Als je die met fatsoenlijke wago klemmetjes aansluit lijkt me niet dat je een gevaar zal hebben. Daarnaast is glaswol ook niet brandbaar.

Ps. mocht je als doel hebben om vooral geluid te onderdrukken is steenwol wellicht een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
Zat even te Googlen uit nieuwschierigheid en blijkbaar bestaan er inbouwspots die je zo tegen je isolatie kan plaatsen zoals jij wilt: https://www.elektroshop.n...ouwspots-sg-lighting.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D77ElcT_5oSypCo0a82Zw9q9uOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YZFIpCi4jg5cohRrmKmb03wB.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door com2,1ghz op 26-04-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat soort spots heb ik ook. Let er wel op dat je ze niet IN de wol mag drukken. Ze zijn geschikt voor direct onder folie, ,zodat ze nog wel een beetje kunnen ademen. Denk niet dat ze brand gaan veroorzaken, maar waarschijnlijk gaan ze eerder stuk vanwege temperatuur als je ze echt in de wol drukt.

Je krijg ook per spot een externe driver erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-04-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Dat is een goede optie, bedankt!

Ik zie wel wat nadelen...:
- Geen Philips Hue
- Losse driver
- EUR 90 per stuk!
venneke schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:15:
Ik heb hetzelfde gedaan als wat jij voorstelt.
Tussen de balklaag vol gestopt met glaswol, daar meteen de rachels onder en hier gipsplaten tegen aan gemaakt en laten stucen.

In de gipsplaten ook de spotjes verwerkt. Als je die met fatsoenlijke wago klemmetjes aansluit lijkt me niet dat je een gevaar zal hebben. Daarnaast is glaswol ook niet brandbaar.

Ps. mocht je als doel hebben om vooral geluid te onderdrukken is steenwol wellicht een betere keuze.
Ik zat aan brandgevaar en hitteontwikkeling van de spotjes (korte levensduur) te denken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er is natuurlijk ook nog een groot verschil tussen een 60Watt halogeen en een 3Watt led spot wat er aan warmte moet worden afgevoerd (en bij led's zit daar zelfs ook nog flink verschil tussen).

Vergeet niet dat de leddriver vaak ook genoeg warmte kwijt moet kunnen, inpakken in steen/glaswol is daar ook niet altijd gewenst.

n.b. Als je spot's in glaswol 'drukt' kan je eventueel ook kijken of je er eerst iets van een gaas in kan drukken om zo wat ruimte te creëren. Eventueel het glas/steenwol op dat stuk uitsnijden kan ook maar vergeet dan niet iets van radiator foam erboven te plaatsen zodat je niet een warme plek op je vloer krijgt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

studiostevus schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:37:
Dat is een goede optie, bedankt!

Ik zie wel wat nadelen...:
- Geen Philips Hue
- Losse driver
- EUR 90 per stuk!
[...]

Ik zat aan brandgevaar en hitteontwikkeling van de spotjes (korte levensduur) te denken ja.
90 per stuk? Verder zoeken. Dat kan voor 30% van dat bedrag. Ik had er 12 voor nog geen 300 euro.

Geen Hue is een voordeel. Ik heb een hekel aan vendor lock in.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-04-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:46:
Wel erg off topic maar wat is er vendor lock-in aan hue? Zover ik weet kunnen hue lampen op alle zigbee/matter bridges gekoppeld worden en daarnaast kan je je eigen coordinator gebruiken op ieder (opensource) domotica product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
[...]

90 per stuk? Verder zoeken. Dat kan voor 30% van dat bedrag. Ik had er 12 voor nog geen 300 euro.

Ik draai home assistant dus kan met alle smart spots overweg. Maar na een aantal geprobeerd te hebben, is Hue echt de beste (qua lichtopbrengst, kleur etc).

Back on topic.... plafonds :)

[ Voor 3% gewijzigd door studiostevus op 26-04-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DukeBox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:50:
Wel erg off topic maar wat is er vendor lock-in aan hue? Zover ik weet kunnen hue lampen op alle zigbee/matter bridges gekoppeld worden en daarnaast kan je je eigen coordinator gebruiken op ieder (opensource) domotica product.
Je zit wel vast aan de Hue bridges, de eerste Hue bridge is al ter ziele en werken dus de diverse integraties (waaronder Google Home bijvoorbeeld) niet meer voor. Ik zou graag mijn lampen kunnen aansturen zonder de Hue bridge, maar heb dat nog niet echt gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 26-04-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Dit lijkt me top... dus gecombineerd met een led spot van 5.7W denken we dat we safe zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mijn advies: gebruik veerregels of plaats direct een ontkoppeld plafond. isolatie tussen de balken gaat helemaal niets doen tegen contactgeluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
twain4me schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:59:
mijn advies gebruik veerregels of plaats direct een ontkoppeld plafond. isolatie tussen de balken gaat helemaal niets doen tegen contactgeluid.
Het gaat om een vliering erboven (waar de kerstspullen staan)... dus contactgeluid is geen issue. Alleen warmte isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door studiostevus op 26-04-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

CH4OS schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:53:
Je zit wel vast aan de Hue bridges,..
Onzin, buiten dat je met lightlink ook direct kan koppelen zelfs zonder bridge (en zelfs direct aan google home via BT) kan je zoals ik al schreef gebruik maken van iedere zigbee bridge (ikae, kaku, somfy, homewizard), die er is of je eigen coordinator 'bouwen' met bijv. home assistent, domoticz etc.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DukeBox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:00:
[...]

Onzin, buiten dat je met lightlink ook direct kan koppelen zelfs zonder bridge (en zelfs direct aan google home via BT) kan je zoals ik al schreef gebruik maken van iedere zigbee bridge (ikae, kaku, somfy, homewizard), die er is of je eigen coordinator 'bouwen' met bijv. home assistent, domoticz etc.
Ah, dit stuk had ik niet gezien. Heb zelf al jaren mijn Hue momenteel in gebruik (ik heb de V1 bridge nog). Als ik die er tussenuit kan halen en dan alsnog op een simpele manier de lampen kan aansturen, kan ik dat alleen maar toejuichen. Dank voor de tip en de correctie.

EDIT:
Lightlink is dan wel weer subscription based. Misschien dan dus even eea bekijken met Home Assistant.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 26-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:03
Bij ons beweegt het plafond als je op de vliering loopt. Wij kiezen daarom niet voor gipsplaten met stuc. Extra hout en verlagen willen we niet want plafond op zolder wordt dan te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 19:50
[...]
offtopic:
Met domotica software als Home Assistant heb je geen vendor lock-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Davidrrr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:11:
Bij ons beweegt het plafond als je op de vliering loopt. Wij kiezen daarom niet voor gipsplaten met stuc. Extra hout en verlagen willen we niet want plafond op zolder wordt dan te laag.
Wij lopen misschien 1x per maand op de vliering dus geen issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:03
Snap ik. Alleen de stuc op de randen of naden kan scheuren. Maar als je het plafond los hebt van de vliering geen probleem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ook overwegen waard om die spots te plaatsen in brandwerende kap.

Dan creëer je voldoende ruimte voor de spots en verbeter je brandveiligheid. Vuur kan dan niet door de opening van spot makkelijk doorslaan naar volgende verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 14:00
studiostevus schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:57:
[...]

Dit lijkt me top... dus gecombineerd met een led spot van 5.7W denken we dat we safe zitten?
Ik heb ze in mijn vorige huis gebruikt (soortgelijk merk denk ik) en heb jarenlang niks gemerkt, maar n=1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wij hebben ook een verlaagd plafond met overal spots waar flink wat tocht overheen ging (in de woonkamer). Een paar graden verschil tussen plafond en muur was dan ook geen uitzondering. Maar is het niet beter eerst uit te zoeken waar de tocht vandaan komt? Of is dat ook het plan door het plafond sowieso te slopen?

Zelf vond ik het in ons geval niet erg dat warmtelucht nog omhoog kan stijgen in het huis.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Sjoerd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:07:
Wij hebben ook een verlaagd plafond met overal spots waar flink wat tocht overheen ging (in de woonkamer). Een paar graden verschil tussen plafond en muur was dan ook geen uitzondering. Maar is het niet beter eerst uit te zoeken waar de tocht vandaan komt? Of is dat ook het plan door het plafond sowieso te slopen?

Zelf vond ik het in ons geval niet erg dat warmtelucht nog omhoog kan stijgen in het huis.
Ja correct. Bedoeling is om het plafond te slopen en dan eventuele kieren dicht te maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Hoe denken jullie overigens over dampfolies in dit geval? Het plafond van de vliering (=dakbeschot) is al geïsoleerd met een glaswol plus folie. Moet er dan nog folie onder het isolatiemateriaal in de vloer van de vliering (=plafond bovenverdieping zoals getekend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

studiostevus schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:37:
Hoe denken jullie overigens over dampfolies in dit geval? Het plafond van de vliering (=dakbeschot) is al geïsoleerd met een glaswol plus folie. Moet er dan nog folie onder het isolatiemateriaal in de vloer van de vliering (=plafond bovenverdieping zoals getekend)?
Die folie past men met name toe aan de “buitenzijde“ van je huis. Dus daken en evt buitenmuren.Binnenmuren en plafonds is dat niet nodig omdat de andere kant ook als warme kant kan worden beschouwd.
Die folie zit er dacht ik met name voor vocht en condens. (je wil geen water in je glaswol gaat de isolatie van omlaag) als bijde zijdes warm zijn lijkt mij folie overbodig.

Nou lijkt mij dat je niet gaat stoken in een vliering, dus er valt misschien wel wat voor te zeggen. Maar ik heb het nog niet eerder gezien.

ora et labora

Pagina: 1