Verwijderen radiatoren, laatste water er ook uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:56
Ivm verwarmen met lucht-luchtwarmtepomp wil ik alle radiatoren thuis verwijderen. De CV-ketel is al weg, het circuit is dus niet meer in gebruik.

Er is op zich genoeg info te vinden over het verwijderen en afdoppen van radiatoren, wat ik me afvraag is wat te doen met eventueel resterend water in de laagste delen van het circuit. Dat is bij ons volgens mij een aantal leidingen in de betonvloer, in de woonkamer (destijds goed te zien met de FLIR ;) ). Daar blijft wellicht water in staan.

Wat is het advies? Proberen eruit te pompen ivm mogelijke roestvorming? Het zal er dan vermoedelijk uitkomen bij de laagstgelegen (openstaande) radiator, daar is het allicht op te vangen. Verdere tips sowieso welkom; dank.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Bouwstofzuiger die water kan zuigen, of slang eraan bevestigen die je in een afvoer ofzo hangt en dan van de andere kant compressor erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CV leidingen welke ingestort zijn zijn meestal van kunststof en die roesten niet? :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zou de leiding even doorspoelen met nieuw water zodat de troep er uit is.
geeft minder stank en overblijvende troep.

Daarna verdampt het water vanzelf met een paar dagen.
rest een schone en droge leiding.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Water verdampt niet zo uit de leidingen.. en echt helemaal leeg krijgen zla een hele klus worden. (Dode punten). Wat je zou kunnen doen is eerst leegzuigen met een stofzuiger, en daarna voor (langere tijd) droogblazen met een luchtcompressor. (Liefst droge warme lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

jack zomer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:50:
zou de leiding even doorspoelen met nieuw water zodat de troep er uit is.
geeft minder stank en overblijvende troep.
Juist niet, dan komt er weer vers, zuurstofrijk water in je leidingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bolderkar schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:56:
Water verdampt niet zo uit de leidingen.. en echt helemaal leeg krijgen zla een hele klus worden. (Dode punten). Wat je zou kunnen doen is eerst leegzuigen met een stofzuiger, en daarna voor (langere tijd) droogblazen met een luchtcompressor. (Liefst droge warme lucht)
Vroeger gebruikte we in de melkstal een spons (op maat) welke we middels vacuüm dóór de leidingen naar de koeltank trokken om ze weer droog en schoon te maken tijdens en na het spoelen van de leidingen met spoelmiddel. Melk of spoelmiddel welke een paar uur in een RVS leiding stil gestaan heeft wil je écht niet in de koeltank krijgen bij een volgende ronde (3 x daags).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:58:
[...]

Juist niet, dan komt er weer vers, zuurstofrijk water in je leidingen.
correct. maar zonder de troep die altijd in je radiator en leiding verblijft.

zeg ook niet dat het geen stank geeft.,
het geeft minder stank, puur verdamping zonder de roestende zware troep die achter blijft
Bolderkar schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:56:
Water verdampt niet zo uit de leidingen.. en echt helemaal leeg krijgen zla een hele klus worden. (Dode punten).
gesloten leidingen, nee. open leidingen zeker wel.
Niet binnen 1 dag, en vermoedelijk zelfs niet binnen de maand. maar zeg 3 maanden nederlandse zomer, dan verwacht ik weinig rest water (zolang de leidingen niet dicht zijn

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 26-04-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

jack zomer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:00:
correct. maar zonder de troep die altijd in je radiator en leiding verblijft.
Maar het zorgt er juist voor dat je dergelijke troep (corrosie) in je leidingen krijgt. En 'dood' water stinkt normaal gesproken niet, er kunnen geen levende organismen in zitten welke stank afstaan i.t.t. 'vers' water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:03:
[...]

Maar het zorgt er juist voor dat je dergelijke troep (corrosie) in je leidingen krijgt. En 'dood' water stinkt normaal gesproken niet, er kunnen geen levende organismen in zitten welke stank afstaan i.t.t. 'vers' water.
ben ik niet met je eens. zolang het water maar kan verdampen. die zwarte troep heb je echt niet binnen 1 dag met een nieuw systeem. daar gaat een tijd overheen. dus spoel je alles er uit, en geef je het open systeem de kans te verdampen. dan ben je klaar.

Tuurlijk heb je een waterstofzuiger of een compressor kan je hem doorblazen/uitzuigen.
maar heb je die niet, schoon water en in de zomer gaat je echt geen probleem geven

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 26-04-2023 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:22
Ik heb hier alle radiatoren afgezaagd en niet eens afgedopt, gewoon zandcement overheen om de vloer weer vlak te maken of direct over de stompjes van de leiding heen getegeld. Heb overal vloerverwarming aangebracht. Kan mij het letterlijk en figuurlijk rotten dat in de zandcement vloer nog een leiding zit met wat water. Ik slaap er geen nacht minder om.

TLDR: Waar maak je je druk om

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 26-04-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Prima uiteraard maar uit eigen werk ervaring kan ik je meegeven dat je normaalgesproken zo min mogelijk 'vers' water in je systeem wilt hebben als het niet hoeft. De eventuele drab in je ongebruikte leidingen i.c.m. dood water zal niets meer doen qua corrosie en kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:13
Idd leegzuigen met bouwstofzuiger of doorblazen met compressor. Naderhand beetje kit op de open stukken en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
[b]jack zomer in "Verwijderen radiatoren, laatste water er ook uit?"jack zomer schreef op woensdag 26 april 2023
[...]

gesloten leidingen, nee. open leidingen zeker wel.
Niet binnen 1 dag, en vermoedelijk zelfs niet binnen de maand. maar zeg 3 maanden nederlandse zomer, dan verwacht ik weinig rest water (zolang de leidingen niet dicht zijn
Zo open zijn leidingen nooit. Er zal nagenoeg geen luchtstroming zijn in leidingen.. krijgt er gewoon een verzadigde waterdamp. Je moet zorgen dat je er zo droog mogelijke lucht doorheen blaast.
Wat dat betreft gaat het waarschijnlijk nog veel makkelijker in de winter, relatief droge lucht vs de relatief hoge luchtvochtigheid in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:56
Dank allen voor de reacties, kan ik mee verder, denk dat het blazen/zuigen wordt, voor de zekerheid, dan afdichten. Zal me niet te druk maken ook. ;)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Afdichten moet je hoe dan ook doen.

Pagina: 1