doorlussen van inbouwdozen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 09:54
Hoi allemaal,

ik heb hulp gekregen bij het aanleggen van de elektra in mijn huis maar wil dat nu verder zelf gaan doen. Ik zit met de volgende vraag / situatie:

in een houden scheidingswand heb ik wandcontactdozen bevestigd aan 1 zijde van de wand. Deze zijn steeds per 2 naast elkaar aangelegd en zitten op 1 elektrische groep aangesloten. Het gaat om totaal 2 setjes van 2 dozen, dus 4 dozen totaal, op deze zijde van de scheidingswand.

Nou wil ik aan de andere zijde van deze scheidingswand ook wandcontactdozen aanleggen. Ten minste ook 2 setjes van 2 dozen, maar liever nog 1 setje van 2 en 1 setje van 4, 6 dozen totaal dus.

Nu mijn vraag: mag ik deze zondermeer doorlussen? Ik heb al gaten in de wand gemaakt om hier rekening mee te houden en ik heb ook al enkele dozen doorgelast met lasklemmen. Het gaat om Attema U40 dozen van 40mm diep. Nu las ik op een ander forum het volgende:

"Doorlassen met doppen mag in een U50 lasdoos, dat is een doos van 50mm diep.
In dozen van 40mm diep, de U40 dus mag je alleen doorlassen op de klemmen van het schakelmateriaal zelf.
Het aantal schakelaars of stopcontacten die je hier weer op door mag lassen is weer conform onze NEN 1010." (bron: https://www.klusidee.nl/F...assen-in-inbouwdoos.2373/)

Elders lees ik:

"Gewoon doorlussen op de WCD's. Met lasklemmen in een U50 doos gaat prima (lukt in U40 ook nog wel)"

(bron: https://www.klusidee.nl/F...wcd-zelf-of-via-la.79633/)

Nu vraag ik mij dus af: mag ik met deze 40mm diepe dozen wel met lasklemmen meerdere dozen met elkaar doorverbinden? Ik zou zelf denken dat als daat fysiek past, het geen probleem is? En gaat dat wel passen als ik de stopcontacten er in wil bevestigen? Dat laatste kan ik vanavond als ik thuis ben zelf even uitproberen. Voor zover ik mij kan herinneren zag ik geen doorverbind opties op de stopcontacten zelf, maar dat ga ik vanavond ook even bekijken.

[ Voor 14% gewijzigd door john7119 op 26-04-2023 11:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 09:57
WCDs hebben voor zover ik weet altijd extra aansluitingen om door te lussen.
Vermoedelijk heb je dan geen lasklemmen nodig.
Ik heb het hier thuis ook gedaan vanuit een doos aan de ene zijde van de muur doorverbinden naar de andere kant, daarbij wel 50mm dozen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@Scheppie dank voor je reactie! Hierbij weer twee vragen, sorry voor de grote hoeveelheid vragen die ik heb:

1. je kunt dus doorlussen mbv lasklemmen / doppen, of op de wandcontacadoos zelf. (of een combinatie). Is
de ene optie nog beter / slechter dan de ander?

2. je kunt in serie en parallel doorlussen. Dus stel de draadaanvoer van fase, nul en aarde draad komt op de eerste doos binnen, en je wilt naar bijv. 4 dozen verbinden / lassen, dan kun je 4 aftakkingen maken (parallel), of je lust steeds 1 set van 3 draden door (serieel). Ik hoop dat ik het zo goed verwoord. Heeft hierbij de ene optie nog voorkeur voor de andere? Qua hoeveelheid draden lijkt mij doorlussen (serieel) het handigst, maar is theoretisch iets storingsgevoeliger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je denkt veel te moeilijk.
Gewoon vanaf je eerste wcd doorlussen naar de 2e, en dan vanaf de 2e naar je volgende setje wcds.

Niet lopen prutsen met lasdoppen in inbouwdozen als het niet hoeft. Wcds zijn er voor gemaakt, en het scheelt je lasdoppen.

Edit:
Dit is dus in serie.

[ Voor 5% gewijzigd door Koekstra op 26-04-2023 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat lijkt me niet? :?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
john7119 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:45:
@Scheppie dank voor je reactie! Hierbij weer twee vragen, sorry voor de grote hoeveelheid vragen die ik heb:

1. je kunt dus doorlussen mbv lasklemmen / doppen, of op de wandcontacadoos zelf. (of een combinatie). Is
de ene optie nog beter / slechter dan de ander?

2. je kunt in serie en parallel doorlussen. Dus stel de draadaanvoer van fase, nul en aarde draad komt op de eerste doos binnen, en je wilt naar bijv. 4 dozen verbinden / lassen, dan kun je 4 aftakkingen maken (parallel), of je lust steeds 1 set van 3 draden door (serieel). Ik hoop dat ik het zo goed verwoord. Heeft hierbij de ene optie nog voorkeur voor de andere? Qua hoeveelheid draden lijkt mij doorlussen (serieel) het handigst, maar is theoretisch iets storingsgevoeliger?
Het is eigenlijk wat koekstra ook zegt, het is allemaal niet zo'n probleem.
Je kan prima in serie doorlussen, voor 4 dozen lijkt me dat geen probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 15:28
Doorlussen via de wand contactdoos is niet in serie maar paralel; twee draden op dezelfde aansluiting (want dat is het in feite) maken gewoon contact met elkaar, de wand contact doos onderbreekt dit niet maar sluit hier alleen op aan.

In serie zou betekenen dat je de nul draad van wandcontactdoos 1 naar wandcontactdoos 2 laat gaan en daar als fase gebruikt, dat moet je dus nooit doen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheppie
Sorry voor de verwarring. Heb hier een voorbeeldje (mad paint skills incoming).
Bij de bovenste maak je evtueel gebruik van lasklemmen.
Bij de onderste lus je door op de WCDs.
Het komt ongeveer op hetzlefde neer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXQ4ngUwUIhO6alKSQHP3c22olY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j2Od996z0Aylor9H4lvvNTfg.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

m.b.t. doorlussen: technisch is het inderdaad parallel schakelen, maar vanuit de kijker is dit in serie doorgelust met 2 draadjes tegelijk... om het makkelijk te maken :P

Immers zou je parallel kunnen zien als: draad komt achter de 1e WCD binnen vanuit de gele pijp, daar zit een lasklem en vanuit die lasklem gaan draden naar WCD 1/2/3/4. Het kan prima werken maar is verre van ideaal; doe maar gewoon doorlussen van de WCD's naar elkaar :) Doe het op de onderste manier uit het plaatje van @Scheppie hierboven.

Het kan trouwens prima. In een steens muur heb ik nog eens 4 WCD's en 2 lichtschakelaars geplaatst, 2 aan de binnenkant en 2 aan de buitenkant. Het was makkelijker achter WCD1 een splitsing te maken met lasklem dan vanuit de WCD zelf door te lussen. Maar dat waren ook iets diepere wandputjes ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
Scheppie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:29:

[Afbeelding]
Dit komt niet op het zelfde neer.

In de bovenste situatie las je door vóór de contactdozen.

In de onderste situatie krijgt de 1ste in de serie de volledige lading door wat de rest aan stroom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Duke of Savage schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:45:
[...]

Dit komt niet op het zelfde neer.

In de bovenste situatie las je door vóór de contactdozen.

In de onderste situatie krijgt de 1ste in de serie de volledige lading door wat de rest aan stroom vraagt.
Let op de "ongeveer".
De las zit in het onderste voorbeeld idd niet in de lasklem maar op de WCD.
Maar zou dat een probleem zijn of niet toegestaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, vriendelijk dank voor alle reacties en tekeningen!

Ik zou het liefst niet te moeilijk doen en dus op de WCD doorlussen en dus zo min mogelijk van lasklemmen gebruikmaken. Als ik het goed begrijp zit er wel een verschil zoals Duke of Savage en Scheppie aangeven tussen beide opties, naar mijn idee kan het gebeuren dat er meer stroom door de optie van doorlussen gaat dan doorverbinden met lassen omdat inderdaad bij de eerste optie (doorlussen via WCD) de stroom altijd door de 1e WCD aansluiting moet en deze gaat neem ik aan niet door de eerste WCD als deze niet is aangesloten op een apparaat en de WCDs via lasklemmen zijn verbonden met elkaar. Maar dat is dan alleen het geval als bijv. op iedere WCD een stroomaanvraag is. En ook in het geval van doorverbinden met lasklemmen blijft de totaalsom van de stromen van bijv. WCD 3 en 4 ook door WCD 2 gaan.

Rest de vraag: klopt mijn verhaal zo, begrijp ik het goed, en zo ja, kan ik ondanks dat er wat meer stroom door de 1e WCD kan lopen toch veilig voor deze optie kiezen ivp doorlussen via lasklemmen? Zo ja, zit er ook nog een maximum van aantal door te verbinden WCDs? Ik zou graag 6 stuks doorverbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:13
john7119 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:55:
Hoi, vriendelijk dank voor alle reacties en tekeningen!

Ik zou het liefst niet te moeilijk doen en dus op de WCD doorlussen en dus zo min mogelijk van lasklemmen gebruikmaken. Als ik het goed begrijp zit er wel een verschil zoals Duke of Savage en Scheppie aangeven tussen beide opties, naar mijn idee kan het gebeuren dat er meer stroom door de optie van doorlussen gaat dan doorverbinden met lassen omdat inderdaad bij de eerste optie (doorlussen via WCD) de stroom altijd door de 1e WCD aansluiting moet en deze gaat neem ik aan niet door de eerste WCD als deze niet is aangesloten op een apparaat en de WCDs via lasklemmen zijn verbonden met elkaar. Maar dat is dan alleen het geval als bijv. op iedere WCD een stroomaanvraag is. En ook in het geval van doorverbinden met lasklemmen blijft de totaalsom van de stromen van bijv. WCD 3 en 4 ook door WCD 2 gaan.

Rest de vraag: klopt mijn verhaal zo, begrijp ik het goed, en zo ja, kan ik ondanks dat er wat meer stroom door de 1e WCD kan lopen toch veilig voor deze optie kiezen ivp doorlussen via lasklemmen? Zo ja, zit er ook nog een maximum van aantal door te verbinden WCDs? Ik zou graag 6 stuks doorverbinden.
en je kan niet toevallig ergens nog een keertje fresh starten ? met een nieuwe leiding/lasdoos etc.
6 wcd achter elkaar vind ik wat gortig namelijk. ik zou liever starten met een lasdoosje en dan 2x3 wcd,s.
is theoretisch gezien beter. kwa belasting. ieder contactpunt is namelijk weer een weerstandje.
als je er 6 wcd achter elkaar rijgt en er dan op de laatste een frituurpan zet.dat is niet een heel goed idee.
dan heb je best wel kans dat ie er ergens een keertje uitfikt. ik heb liever 2x 3 wcd,s achter elkaar.
welke zitten aangesloten op hetzelfde lasklem. dan heb je 4 contacten achter elkaar ipv 6 contacten.
ik reken de lasklem ook als contactpunt. dus vandaar dat er in het verhaal eentje bijkomt. ;)
maar als het er allemaal al inzit succes om 6 x 2.5 mm2 door een buisje heen te krijgen (dat mag niet!!)
(ik heb geen zin om te painten. vanavond/eventueel op een andere dag wel een keertje als ik zin heb)
(en ook schijnen de wcd,s klemmen iets minder belastbaar te zijn dan losse lasklemmen )

ps een 3 of 4 voudige compacte lasklem krijg je heus wel achter een wcd. (en stroom prikt best wel :+ )
https://www.elektramat.nl...IFGRhippVFzhoC7qgQAvD_BwE

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 27-04-2023 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Scheppie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:29:

[Afbeelding]
Waar laat je groen/geel? :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Will_M schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:23:
[...]

Waar laat je groen/geel? :P
Ohja, dat gaat hetzelfde als bij de andere kleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14

AlphaRomeo

FP PowerMod
miciel schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:12:
en je kan niet toevallig ergens nog een keertje fresh starten ? met een nieuwe leiding/lasdoos etc.
6 wcd achter elkaar vind ik wat gortig namelijk. ik zou liever starten met een lasdoosje en dan 2x3 wcd,s.
is theoretisch gezien beter. kwa belasting. ieder contactpunt is namelijk weer een weerstandje.
als je er 6 wcd achter elkaar rijgt en er dan op de laatste een frituurpan zet.dat is niet een heel goed idee.
dan heb je best wel kans dat ie er ergens een keertje uitfikt.
Het gaat om maximaal 16A, als alle doorlussingen netjes en officieel gemaakt zijn zou het risico op doorfikken ergens niet groter moeten zijn dan bij een enkele doorlussing. Er is natuurlijk altijd een kans dat hij ergens niet goed aangesloten wordt, maar dat risico heb je ook bij een enkele doorlussing of een willekeurige lasklem.
Pagina: 1