Toon posts:

Pechhulp auto kosten

Pagina: 1
Acties:

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25
Hoi

Ik ga er vanuit dat dit hier hoort in dit mobiel topic?

Ik hoorde laatst van een vriendin dat ze auto pech had. Lekke band.
Ze werd vrij snel geholpen omdat ze een pechhulp verzekering had bij fbto.

Welnu, aangezien ik niet rijk ben, heb ik niet zo'n pechhulp abonnement. Ben blij dat ik überhaupt nog auto kan rijden.
Maar wel wat hersenspinsels nu.

Als ik op pad ben,rij ik vnl in Nederland. Ga soms 1x per jaar naar het buitenland (Duitsland, Luxemburg).
Ik heb een oude maar goede Opel Corsa uit 2004 met 120000 op de teller.

Ik heb nl in 18 jaar tijd slechts 1x een pechhulp nodig gehad. En dat was voor een lekke band.
Toevallig had ik toen een anwb abonnement. Tweede jaar dat ik auto reed .

Maar ik heb dus, zo denk ik dan, wel een 1600 euro in al die jaren uitgespaard door geen anwb abonnement te nemen.

Maar,ik kán natuurlijk wel eens met pech komen te staan.
Dus wat is dan wijsheid? Je hebt ook instant pechhulp, zoals Roadguard, waarbij je relatief een groot bedrag (200-300) betaalt, maar dan wordt je ook geholpen. Wel zonder vervoer. Dus dat geld moet je er dan ook nog bij rekenen.

Dus vooralsnog kies ik ervoor om niet bij voorbaat al mijn geld aan een anwb pechhulp premie uit te geven.
Klinkt logisch?
Of zou ik toch op een andere manier en beter mijn pechhulp kunnen regelen zonder dat ik veel geld aan een abonnement betaal?

Iets anders,ik las dat de meest voorkomende pech problemen accu en lekke band waren.
Wel nu,ik heb oplaadkabels in mijn auto dus dat zal dan het accu probleem grotendeels verhelpen denk ik dan.
En voor de lekke band. Dat moet ik zelf maar eens leren denk ik dan.
Maar ja hoe en waar? Anders buurman maar eens aardig aan kijken...
Deze twee soorten pech kan je zelf verhelpen lijkt me.

Het lijkt mij trouwens ook dat je eens per jaar die reserve band checkt?

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:16
Op het moment dat je pech hebt kun je ook alsnog lid worden van de ANWB begreep ik van een collega.
Je betaalt een toeslag, rond de 100,- euro geloof ik, en je neemt een jaar abonnement af.

Daarna komen ze je meteen helpen.

Zou uit moeten kunnen, als je al die tijd geen pechhulp abbo hebt gehad.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Ik heb het zelf niet, in al die jaren (23 jaar m'n rijbewijs) wel eens pech gehad maar meestal gewoon zelf weer rijdend gekregen. Laatste keer strandde ik met een afgeslagen motor op 300 meter van een garage, heb de auto laten uitrollen naar de garage en we hadden het probleem in een kwartier opgelost waarna ik weer verder kon rijden.

Het is ook maar net waar je bent met de auto en wie je mee hebt. Als je in het buitenland op vakantie bent met je gezin kan een kapotte auto je hele vakantie verpesten, dan wil je juist een pechhulpverzekering. Is het gewoon je dagelijkse ritje naar je werk... telefoontje naar de buurman of een collega en een uur later ben je thuis en staat je auto bij een garage.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

DaWaN

'r you wicked ??

In mijn ogen kun je het geld beter in onderhoud steken.
Startkabels en een reservewiel zijn altijd handig om bij je te hebben, dan kun je in de meeste pechsituaties het al zelf oplossen.
Ik heb op vakantie in het buitenland ook wel eens een band lek gereden. Kwestie van reservewiel eronder, naar bandenzaak rijden en voor minder dan 150 euro heb je weer 2 nieuwe banden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Band verwisselen is zeer eenvoudig zelf te doen, zijn filmpjes genoeg van en gewoon even oefenen.
Accu moet je geluk hebben dat er iemand in de buurt is waar je met startkabels mag starten.

Het is een kwestie van afweging, ook met bijvoorbeeld extra eigen risico met een zorgverzekering.
Zet iets opzij dat in geval van pech, je het kunt betalen en spaar het jaarlijkse lidmaatschap uit zou ik denken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26
Wij laten de auto altijd even nalopen voordat we op 1000km+ reizen gaan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:28
De kans op pech kan je ook flink verminderen. Door je beurtjes netjes op tijd uit te voeren, je te verdiepen in de zwakke eigenschappen van je auto, je banden regelmatig op te pompen en te controleren op ouderdom, rustig door de bochtjes en over de drempels te rijden, niet te veel korte ritjes naken met een koude motor, het onderstel te laten waxen in de wasstraat, bij elk abnormaal geluidje de auto te laten controleren bij de garage.

En natuurlijk de aanschaf: een paar jaar oude japanse of koreaanse auto bij een merkdealer met een logische kilometerstand is statistisch gezien minder vaak wat mis mee dan met een zwarte Duitse bij een of andere handelaar.

Dan wordt de kans op pech een stuk kleiner.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 13:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik vind dat er ook een verschil is met wie er in de auto zit. Zelf alleen boeit het ook allemaal wat minder, maar nu met gezin met jonge kinderen wil ik dit gewoon geregeld hebben en niet moeilijk hoeven doen.

Financieel is de beste tip al gegeven: Mocht het misgaan alsnog een jaar lid worden van de ANWB Wegenwacht en alles wat je nu hebt uitgespaard is dan winst.

De kosten voor een abonnement zijn niet erg hoog, dus vind ik het een interessante discussie dat een pechhulp service niet op te brengen is terwijl je wel kunt autorijden. Dat strookt niet echt met elkaar, want pechhulp kost je minder dan een tank benzine. Ik snap uiteraard wel dat er genoeg mensen zijn die echt op de centen moeten letten, maar met autorijden zul je linksom of rechtsom toch ergens wat achter de hand moeten hebben omdat er altijd iets kan gebeuren (defecten etc.)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

Yucon

*broem*

Hoe voel je je als je langs de weg 100 euro extra aan de anwb moet aftikken? Sommige mensen vinden dat onverteerbaar -> prima, neem een vast lidmaatschap.

Anderen zien het als een overwogen genomen risico -> ook helemaal goed, neem dan geen lidmaatschap en waarschijnlijk ben je op de lange duur goedkoper uit. Maar soms kan het even tegenzitten.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog over lekke band op de snelweg. Bel de Wegenwacht als je leven je lief is.

• Hann1BaL

Hann1BaL

desmond schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:29:
Mee eens, ik zou mij er ook niet aan wagen, tenzij je op een parkeerplaats van een tankstation kunt stoppen. Doorgaans weet je dat een lekke band hebt voordat deze leeg is.

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05 13:48
Mijn huidige auto heeft pechhulp in de verzekeringspolis, voorheen had ik ANWB. Uiteindelijk is de ANWB vele malen duurder dan via de verzekering. Tevens had ik bij de ANWB alleen NL en niet eens woonplaatsservice.
Pechhulp bij de verzekering was incl woonplaats en buitenland.
Heb er 2 x gebruik van moeten maken, 1 x lekke band en 1 x defecte diesel injector.
Verschil is wel dat de ANWB het probeert te fixen ter plaatse en bij mijn pechhulp was het afslepen en bij garage naar keuze neerzetten. Maar kreeg wel vervangend vervoer.

Voor wat betreft pech op de snelweg @desmond Altijd 112 bellen ipv de ANWB, je wordt gratis afgesleept naar de eerstvolgende afslag en daar kan de ANWB of jijzelf de band wisselen. Mijn 2 pechgevallen waren op de snelweg namelijk. ;) Word op veel plaatsen ook gezegd, bij pech op de snelweg, bel 112.

[Voor 4% gewijzigd door Stimpy68 op 26-04-2023 10:34]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Via verzekering is het vele malen goedkoper dan ANWB en de ANWB is niet meer zo goed als het vroeger was. Nu moet je allemaal via formulieren en linkjes werken voordat je iemand aan de lijn hebt.

Je wil gewoon bellen en geholpen worden zonder moeilijk gedoe.

• Stimpy68
@corporalnl Dat dus! Ik belde 112 en daarna meteen de pechhulp van de verzekering, had meteen iemand aan de lijn werd meteen goed en snel geholpen. De bergers die voor 112 kwam warden dezelfde als die de verzekering in schakelde. Vwb de lekke band werd ik afgezet bij een Bandenboer in de buurt en de injector, eerst naar het depot van de berger, kreeg vervangend vervoer daar en de auto werd dag later bij de garage afgeleverd.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:56
Voor een band wisselen heb je geen pechhulp nodig, dat is in een kwartiertje ook zelf wel te doen. Ik heb het zelfs al eens in 5 minuten gedaan op de vluchtstrook van de A12 met 4 man. Toen de Rijkswaterstaat auto aan kwam rijden stapten wij net weer in :P

Ik heb ANWB Europa pechhulp sinds 2015, en inmiddels 2x nodig gehad. Nee wacht 3x eigenlijk, dat was thuis, maar toen ben ik naar de garage om de hoek gelopen voor een starthulp.

Met scouting zelfs eens een klapband gehad om 4 uur 's ochtends op een snelweg in Denemarken. Maar goed, toen hadden we de bus vol zitten met andermans kinderen, dus over de vluchtstrook naar het volgende tankstation gereden, de velg kapot natuurlijk en daar het wiel gewisseld.

[Voor 38% gewijzigd door FastFred op 26-04-2023 10:59]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

FastFred schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:53:
Voor een band wisselen heb je geen pechhulp nodig, dat is in een kwartiertje ook zelf wel te doen. Ik heb het zelfs al eens in 5 minuten gedaan op de vluchtstrook van de A12 met 4 man. Toen de Rijkswaterstaat auto aan kwam rijden stapten wij net weer in :P

Ik heb ANWB Europa pechhulp sinds 2015, en inmiddels 2x nodig gehad. Nee wacht 3x eigenlijk, dat was thuis, maar toen ben ik naar de garage om de hoek gelopen voor een starthulp.
nouja , moet je wel een band hebben om te wisselen. dat is tegenwoordig lang niet meer vanzelfsprekend.

ora et labora

• Stimpy68

Ik heb ANWB Europa pechhulp sinds 2015, en inmiddels 2x nodig gehad.
Als je nog een reserveband in de auto hebt wel, of een thuiskomer O-) Meeste nieuwe auto's hebben dat niet meer. Ik heb alleen een pomp en een goedje in de achterbak. Dus kan niks wisselen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Yucon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:22:
Hoe voel je je als je langs de weg 100 euro extra aan de anwb moet aftikken? Sommige mensen vinden dat onverteerbaar -> prima, neem een vast lidmaatschap.
Ik zie het helemaal niet als 'extra' of overwogen risico. Alle jaren dat ik het niet nodig heb gehad (dus €100+ heb bespaard) is het mij die €100 'extra' wel waard. Ik zeg ook meteen na een jaar weer de lidmaatschap op, zolang ik het met tussenposen van 1 jaar niet nodig heb ben ik alsnog goedkoper uit. En dan ga ik ook alleen uit van de keren dat ik het niet zelf kan oplossen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Yucon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:22:
weet je wat kud is? al jaren lid zijn, verhuizen, nieuwe adres doorgeven, en er bij het niet willen starten thuis achter komen dat je geen wegenwacht INC woonplaats hebt.

kon ik 80 euro aftikken. -O-
En al helemaal omdat het een storing betrof die vanzelf over ging

Europa wegenwacht heb bewust niet, die twee weken van de 52 dat ik in het buitenland zit, acht de kans veel groter dat ik in Nederland pech krijg.

[Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 26-04-2023 11:14]

ora et labora

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:58
Ik zelf had altijd wel een pechhulp verzekering lopen bij mijn auto's. En ik switchte wel vaker na de goedkoopste aanbieder op het moment dat ik de verzekering stop moest zetten vanwege verkoop van de auto. Op het moment dat ik weer een nieuwe auto kocht zocht ik de goedkoopste uit.

1 tip/advies die ik nog niet voorbij heb zien komen hier is dat wanneer je in Nederland op de snelweg pech hebt en je geen pechhulp verzekering hebt je nog altijd Rijkswaterstaat hebt die je komt wegslepen naar de eerst volgende afslag/veilige plek.

• Waah
  • Laatst online: 15:19
Stimpy68 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:55:
[...]

Als je nog een reserveband in de auto hebt wel, of een thuiskomer O-) Meeste nieuwe auto's hebben dat niet meer. Ik heb alleen een pomp en een goedje in de achterbak. Dus kan niks wisselen.
Maar theoretisch zou je daar toch ook mee thuis kunnen komen?

Ik zie veel mensen lovend zijn over pechhulp bij de verzekering... maar een snelle google search levert op dat dat een "extra module" is waar je ook voor betaald.

Dat is al snel 4 tot 8 euro per maand... oftewel 48 tot 96 euro per jaar. Bij de ANWB betaal je 69 (NL ex woonplaats zonder vervangend vervoer) of 114 (NL inc. vervangend vervoer) per jaar.

Als je dan ook nog beperkt bent in je keuze voor verzekeraar... De goedkoopste WA voor mij zou 18 euro per maand zijn, de eerste met pechhulp is Centraal beheer voor 24 euro.

Dus dat is al 72 euro per jaar extra voor je verzekering, plus nog 50,40 voor pechhulp NL. Dat is 122,40 euro extra dus, duurder dan de ANWB. En er zitten meer haken en ogen aan (geen verzekerde hulp bij olie/brandstofprobleem waar dat bij ANWB wel er in zit).

Zelf heb ik ANWB, maak ik wel eens gebruik van de kortingen die je kan krijgen via het ANWB lidmaatschap, en is partner ook lid. Met 2 auto's betaal je dan ook voor de 2e 35% minder EN je hebt pechhulp met ELKE auto die je rijd, dus ook als je een auto leent van iemand.

Wij zijn 112,20 per jaar kwijt (Pechhulp NL zonder woonplaats/vervangend vervoer) en dat kan prima omdat we prima tijdelijk met 1 auto kunnen (thuiswerken). Thuis pech kan ik zelf vaak oplossen of bij de garage brengen.

Dus het is wat afhankelijk van je situatie O-) maar "via de verzekering" moet je ook de meerkosten van de verzekering meetellen tov concurrenten die geen pechhulp bieden.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Het zal voor de TS niet gelden, maar als je onderhoud bij de dealer laat uitvoeren en je houdt je aan de onderhoudstermijnen krijg je er vaak Europese pechhulp bij vanuit de autofabrikant.

Uiteraard moet je bekijken voor je auto wat het verschil in onderhoudskosten zijn en genoeg mensen die misschien zelf de tijd en mogelijkheid hebben om onderhoud uit te voeren, maar toen ik het voor mijn auto vergeleek was de niet officiele garage maar een paar tientjes goedkoper, dus dan liever bij de dealer met pechhulp er bij in.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
Veel autogarages bieden ook pechhulp. Mijn vorige auto kreeg z'n beurtjes bij Vakgarage. Was ik altijd erg tevreden bij, niet te duur en als een keer een lampje stuk was deden ze gratis vervangen. Kost dan €25/jaar voor pechhulp, terwijl ik niet denk dat ze €75 duurder zijn dan andere garages (waar ik dan €100 naar de ANWB bij moet overmaken).

Merkgarages bieden het ook heel vaak. Maar daar betaal je ook wat extra. Aan de andere kant, zit Europadekking bij, da's ook wat waard :)

• Stimpy68
Waah schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:14:
[...]

In theorie ja, als je een spijker er in hebt en de band langzaam leeg loopt. In mijn geval was er een grote spijker in de band gekomen bij het oprijden van de snelweg, band liep snel leeg, en was al leeg voor ik de vluchtstrook had bereikt, gevolg wangen van dan band waren oververhit geraakt en inwendig helemaal stuk, dan kun je er niks meer mee.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
Hann1BaL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:24:
Het zal voor de TS niet gelden, maar als je onderhoud bij de dealer laat uitvoeren en je houdt je aan de onderhoudstermijnen krijg je er vaak Europese pechhulp bij vanuit de autofabrikant.

Uiteraard moet je bekijken voor je auto wat het verschil in onderhoudskosten zijn en genoeg mensen die misschien zelf de tijd en mogelijkheid hebben om onderhoud uit te voeren, maar toen ik het voor mijn auto vergeleek was de niet officiele garage maar een paar tientjes goedkoper, dus dan liever bij de dealer met pechhulp er bij in.
Maar dat is geen ANWB die dan komt: daar heb ik 1x gebruik van gemaakt en nu heb het ook voor 1 jaar bij mijn Nissan Leaf, waarbij de dealer al aangaf. Er komt dan een bergingsbedrijf langs of een Nissan dealer, mits ze tijd hebben.

Met andere woorden: ter plaatse kan maar weinig gedaan worden, terwijl de ANWB volgens hun YouTube propaganda zelfs halve onderhoudsbeurten gratis uitvoert voor leden _O-

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:21

Metalfreak

Hoije woh!

Dat ja, maar het kan ook beiden. Als ik de gewone beurten bij de dealer laat uitvoeren krijg ik weer een jaar pechhulp erbij. Als er verder iets aan de auto is qua reparaties, doe ik het vaak zelf. De stempels in de onderhoudsboekjes zijn dan ook goed voor de waarde van de auto ;)

De prijzen van de standaard onderhoudsbeurten vond ik ook niet absurd hoog ten opzichte van een universele garage en dan gaat het nog om een premiummerk zelfs. (als er dan een reparatie nodig is met hun losse uurtarief daarentegen......... maar goed, daarom doe ik dat meestal zelf)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Stimpy68

Klopt, heb net een andere auto gekocht, krijg m binnenkort. Heeft mobiliteitsgarantie van de dealer zolang je het onderhoud bij de dealer laat doen. Dat is gewoon pechhulp binnenland, buitenland en woonplaats (binnen NL is dat de ANWB ;-) )

• Hann1BaL

Hann1BaL

Waah schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:14:
[...]

Met schuim in je band kun je wel de velg weggooien. Afdhankelijk van je velgen gebruik je dat spul dus liever niet. De band kun je sowieso weggooien terwijl de band misschien wel gewoon te repareren is.

Als je 1 band vervangt, moet je eigenlijk altijd een 2e band vervangen om ze qua slijtage gelijk te houden (voor en achter kan wel wat verschil hebben.)

Dus dat thuiskomschuim is geen goedkope oplossing. Dan is de ANWB goedkoper.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Marco-Peters schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:27:
[...]

Maar dat is geen ANWB die dan komt: daar heb ik 1x gebruik van gemaakt en nu heb het ook voor 1 jaar bij mijn Nissan Leaf, waarbij de dealer al aangaf. Er komt dan een bergingsbedrijf langs of een Nissan dealer, mits ze tijd hebben.

Met andere woorden: ter plaatse kan maar weinig gedaan worden, terwijl de ANWB volgens hun YouTube propaganda zelfs halve onderhoudsbeurten gratis uitvoert voor leden _O-
Bij Ford was dit gewoon de ANWB. Bij mijn huidige auto, Skoda, weet ik niet wie er komt. Liever kom ik daar ook nooit achter :)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:30
Hann1BaL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:29:
[...]

Met schuim in je band kun je wel de velg weggooien. Afdhankelijk van je velgen gebruik je dat spul dus liever niet. De band kun je sowieso weggooien terwijl de band misschien wel gewoon te repareren is.

Als je 1 band vervangt, moet je eigenlijk altijd een 2e band vervangen om ze qua slijtage gelijk te houden (voor en achter kan wel wat verschil hebben.)

Velg weggooien? Waarom? Nergens voor nodig. De band is inderdaad wel over.

• Waah
Hann1BaL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:29:
[...]

Velg weggooien is overdreven (tenzij je knoeit op de buitenkant, dat geeft vlekken) maar dat van lastig/niet te repareren was mij niet bekend. Goed om te weten, want dan bel ik mooi de ANWB bij een lekke band. Heb geen reservewiel want daar ligt de LPG tank O-)

Al kan ik van de brandstofkosten-besparing heel veel nieuwe banden er op zetten O-) is dat toch wel zonde.

• _JGC_
aljooge schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:19:
De kans op pech kan je ook flink verminderen. Door je beurtjes netjes op tijd uit te voeren, je te verdiepen in de zwakke eigenschappen van je auto, je banden regelmatig op te pompen en te controleren op ouderdom, rustig door de bochtjes en over de drempels te rijden, niet te veel korte ritjes naken met een koude motor, het onderstel te laten waxen in de wasstraat, bij elk abnormaal geluidje de auto te laten controleren bij de garage.

En natuurlijk de aanschaf: een paar jaar oude japanse of koreaanse auto bij een merkdealer met een logische kilometerstand is statistisch gezien minder vaak wat mis mee dan met een zwarte Duitse bij een of andere handelaar.

Dan wordt de kans op pech een stuk kleiner.
Laatst nog geprobeerd een gestrande Aygo te helpen, maar die had een vastgelopen waterpomplager waardoor de multiriem slipte. Ze zei dat de motor steeds afsloeg en dat er gepiep was. Bekend probleem bij de Aygo/C1/107 overigens, komt vaker voor. Ook Toyota's kunnen kapot ;)

Onderhoud is gewoon het allerbelangrijkste ongeacht welke auto het is. Verder bij kwalen niet stoïcijns door blijven rijden scheelt ook al een hoop. Dat waterpomplager van hierboven had ze waarschijnlijk al eerder gehoord en toen ie vastliep was het direct uit met de pret.
Heb hetzelfde gehad met de airco compressor, die hoorde je ook ver van tevoren al kapot gaan. Maar nee, toch lekker doorrijden, en op gegeven moment sloeg de poelie vast en kwam er rook onder de motorkap vandaan. Overigens niet gestrand, knip knip riem eraf en lekker doorrijden zonder stuurbekrachtiging, dynamo en airco.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ga niet op een vluchtstrook staan pielen met mijn reserve-wiel (die ik WEL heb).. Dat is hop, de vangrail over en bellen maar...

Wat @desmond dus zegt.

https://www.bergnet.nl/ni...tstrook-levensgevaarlijk/

https://www.google.com/search?q=vluchtstrook+ongeluk

[Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 26-04-2023 12:00]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:27
Wij laten ons onderhoud en de APK bij een vakgarage doen. Dat is zo’n keten van franchisers. Daar zit ook gelijk pechhulp bij.

1x nodig gehad, als je belt wordt er gewoon door de ANWB opgenomen… :+ !

Maar TS heeft een auto die na 19 jaar 120k km gelopen heeft. Ik gok dus dat TS extreem weinig rijdt (6-7k per jaar?), dus dan is de kans op pech ook wat kleiner ;)

• Harribo
Leuk dat er zoveel reacties zijn. Dank!
Blijkbaar is dit wel een topic waar behoefte aan bleek denk ik dan.

Ik zal op sommige reageren:
_JGC_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:01:
Het is ook maar net waar je bent met de auto en wie je mee hebt. Als je in het buitenland op vakantie bent met je gezin kan een kapotte auto je hele vakantie verpesten, dan wil je juist een pechhulpverzekering.
Met een gezin op pad zou ik dat wrs inderdaad ook anders over denken maar ben maar een kinderloos single oude man :)
Ora et Labora schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:09:
Het is een kwestie van afweging, ook met bijvoorbeeld extra eigen risico met een zorgverzekering.
Zet iets opzij dat in geval van pech, je het kunt betalen en spaar het jaarlijkse lidmaatschap uit zou ik denken.
Dat doe ik dan inderdaad. Voor als het mis gaat. Anders zou ik niet met een goed gevoel weg gaan.
Uiteraard moet je dan ook niet piepen over een groot bedrag als je zo'n keuze maakt.
desmond schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:29:
Volgens mij is het prima zelf te doen?. Wel goed doen natuurlijk.
Het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig veel dingen niet durven of het is luxe?
Edit: ah,je moet het tegenwoordig niet op een vluchtstrook willen doen ivm veiligheid lees ik.
Bobo221 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:13:
1 tip/advies die ik nog niet voorbij heb zien komen hier is dat wanneer je in Nederland op de snelweg pech hebt en je geen pechhulp verzekering hebt je nog altijd Rijkswaterstaat hebt die je komt wegslepen naar de eerst volgende afslag/veilige plek.
Dat is toch best vreemd? Daarmee zit Rijkswaterstaat toch eigenlijk in het vaarwater van een anwb ?
Wel goede tip, dank
Stimpy68 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:55:
[...]

Staat mij zoiets bij dat het hebben van een reserve wiel verplicht is in Nederland in sommige situaties??

Dank voor alle reacties, er zitten goede tips bij, (y) niet alleen voor mij heb ik het idee

[Voor 126% gewijzigd door Harribo op 26-04-2023 12:25]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:14
Brent schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:13:
Wij laten de auto altijd even nalopen voordat we op 1000km+ reizen gaan.
Dat doe ik juist niet, als die de duizenden kilometers daarvoor goed gereden heeft zal die paar duizend ook wel lukken. Waar mensen werken worden foutjes gemaakt. Dus liever test ik dat in de buurt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Harribo
Ik zal nog even een keer mijn reserve band checken etc voordat ik op pad ga.

Verder heb ik wel de indruk dat de anwb de beste service biedt

[Voor 235% gewijzigd door Harribo op 26-04-2023 12:28]

• Waah
mrc4nl schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:12:
[...]

weet je wat kud is? al jaren lid zijn, verhuizen, nieuwe adres doorgeven, en er bij het niet willen starten thuis achter komen dat je geen wegenwacht INC woonplaats hebt.

kon ik 80 euro aftikken. -O-
En al helemaal omdat het een storing betrof die vanzelf over ging

Europa wegenwacht heb bewust niet, die twee weken van de 52 dat ik in het buitenland zit, acht de kans veel groter dat ik in Nederland pech krijg.
Dus eigenlijk zeg je, dat je zo'n abbonnement moet afsluiten op een andere woonplaats? O-)
Weet de wegenwacht veel dat je thuis bent ipv bij je minnares _O-

• Harribo
Stimpy68 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:33:

Voor wat betreft pech op de snelweg @desmond Altijd 112 bellen ipv de ANWB, je wordt gratis afgesleept naar de eerstvolgende afslag en daar kan de ANWB of jijzelf de band wisselen. Mijn 2 pechgevallen waren op de snelweg namelijk. ;) Word op veel plaatsen ook gezegd, bij pech op de snelweg, bel 112.
112.... Die zullen daar niet bij mee zijn lijkt me? Dat nummer is toch voor als elke seconde telt, lees: levensbedreigende nog situaties

• Stimpy68
Harribo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:30:
[...]

112.... Die zullen daar niet bij mee zijn lijkt me? Dat nummer is toch voor als elke seconde telt, lees: levensbedreigende nog situaties
Heb die tip van de politie zelf (oud collega van mij) en de berger zei het ook.
De wijkagent hier zegt ook, 112 voor als elke seconde telt is achterhaald, als er spoed is, of een verdachte situatie, gewoon 112 bellen.

En heb niet gehoord dat ik 112 niet mocht bellen hiervoor, ze waren er juist blij mee. RWS werd namelijk ook ingeschakeld en snelheidbeperking etc.

• Wolly
  • Niet online
SpelFaut schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:59:
Op het moment dat je pech hebt kun je ook alsnog lid worden van de ANWB begreep ik van een collega.
Je betaalt een toeslag, rond de 100,- euro geloof ik, en je neemt een jaar abonnement af.

Daarna komen ze je meteen helpen.

Zou uit moeten kunnen, als je al die tijd geen pechhulp abbo hebt gehad.
Daar heeft de rechter een streep door getrokken.

• _JGC_
Harribo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:30:
[...]

Als je langs de snelweg strandt wil je daar zo snel mogelijk weg. Situatie is nu misschien niet gevaarlijk, maar kan dat over 10 minuten wel zijn.

Ik heb ooit een aanhanger laten scharen op de snelweg. Gelukkig niks aan de hand, auto andersom op de vluchtstrook en aanhanger 20 meter verderop ondersteboven in de berm. Er reed 500m achter mij een auto van rijkswaterstaat, maar als die er niet geweest was had ik 112 moeten bellen. Die schakelen vervolgens zsm een berger in.

• Stimpy68
@_JGC_ Inderdaad, je moet als je op de vluchtstrook staat ook niet in je auto blijven zitten , maar achter de vangrail gaan staan ivm de gevaarzetting. Vluchtstrook is per definitie gevaarlijk.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:29
Ik kan pechhulp verlener Tow Truck Tim aanbevelen: https://www.youtube.com/@towtrucktim

Hij geeft ook aan dat je met pech langs de snelweg altijd 112 moet bellen en dat als je pech hebt op de snelweg vervoer (van jezelf en de auto natuurlijk) naar de eerste afrit/tankstation altijd gratis is, ongeacht of je een ANWB of andere pechhulpverzekering hebt.

[Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 26-04-2023 15:16]

• BCC
  • Laatst online: 17:55
De Adac accepteert ook nederlanders en helpt vaak beter dan de anwb.

[Voor 8% gewijzigd door BCC op 26-04-2023 15:18]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53

Met scouting zelfs eens een klapband gehad om 4 uur 's ochtends op een snelweg in Denemarken. Maar goed, toen hadden we de bus vol zitten met andermans kinderen, dus over de vluchtstrook naar het volgende tankstation gereden, de velg kapot natuurlijk en daar het wiel gewisseld.
Wat veel mensen niet weten is dat je gewoon kosteloos Rijkswaterstaat kan bellen zodat zij een berger kunnen sturen en je bij de eerst beste benzinepomp brengen.

• turkeyhakan
com2,1ghz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:26:
[...]

Wat veel mensen niet weten is dat je gewoon kosteloos Rijkswaterstaat kan bellen zodat zij een berger kunnen sturen en je bij de eerst beste benzinepomp brengen.
Heb je mijn bericht gelezen?

• com2,1ghz
turkeyhakan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:30:
[...]

Heb je mijn bericht gelezen?
Heb jij de site van Rijkswaterstaat gelezen?

• turkeyhakan
com2,1ghz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:44:
[...]

Heb jij de site van Rijkswaterstaat gelezen?
En daar staat niet dat vervoer naar een eerste afrit/tankstation gratis is. En daar doelde ik dus op.

• com2,1ghz
turkeyhakan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:50:
[...]

En daar staat niet dat vervoer naar een eerste afrit/tankstation gratis is. En daar doelde ik dus op.
Ik snap je ophef hierover niet. Ik link naar een officieel artikel van het RIjkswaterstaat. Ik zeg toch ook dat het gratis is?

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-05 19:50
Mijn bericht slaat misschien nergens op. Maar ik was in de garage voor APK van mijn Citan. Toevallig keek ik eronder tijdens de controle. Tot mijn stomme verbazing zie ik daar een reserve band hangen, onder de auto! Hoe word ik geacht bij pech die onder de auto vandaan te halen?? Bij regen op de rug liggen onder de auto??
Ik als vrouw weet heus wel een band te verwisselen. Maar ik ga echt niet onder een auto kruipen voor de reserve band. Dank je feestelijk.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 14:05
turkeyhakan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:15:
Ik kan pechhulp verlener Tow Truck Tim aanbevelen: https://www.youtube.com/@towtrucktim

Hij geeft ook aan dat je met pech langs de snelweg altijd 112 moet bellen en dat als je pech hebt op de snelweg vervoer (van jezelf en de auto natuurlijk) naar de eerste afrit/tankstation altijd gratis is, ongeacht of je een ANWB of andere pechhulpverzekering hebt.
Dat het bellen van 112 voor een gevalletje pech op de snelweg ook echt het best is gaat er bij mij niet in.
Ik kan me niet goed voorstellen dat het inschakelen van de "first responders" van 112 lagere (maatschappelijke) kosten met zich meebrengt dan het inschakelen van Rijkswaterstaat of de ANWB. Ik snap dat je zo snel mogelijk van de vluchtstrook af wilt, maar het is nu ook weer geen levensbedreigende situatie.

Ik kan me ook niet voorstellen dat rijkswaterstaat wel en 112 geen kosten in rekening zou brengen.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:51

sjirafje

Why so serious, Sam?

Het afslepen op de snelweg in Nederland valt onder je WA verzekering als ik het me goed herinner.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• FastFred
  • Laatst online: 17:56
Ieny schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:01:
Mijn bericht slaat misschien nergens op. Maar ik was in de garage voor APK van mijn Citan. Toevallig keek ik eronder tijdens de controle. Tot mijn stomme verbazing zie ik daar een reserve band hangen, onder de auto! Hoe word ik geacht bij pech die onder de auto vandaan te halen?? Bij regen op de rug liggen onder de auto??
Ik als vrouw weet heus wel een band te verwisselen. Maar ik ga echt niet onder een auto kruipen voor de reserve band. Dank je feestelijk.
Die band hangt vaak aan een ketting onder de auto. Onder het tapijt van de kofferbak zit dan vaak een bout, bij de auto heb je dan ook een sleutel die daar op past en als je die losdraait zakt de reseveband en kun je m onder de auto pakken

• _JGC_
Ieny schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:01:
In je kofferbak zit een bout die je los kunt draaien met de sleutel die in je kofferbak ligt. Dan zakt die draadmand naar beneden en kan je reservewiel+krik pakken.

Maargoed, ik heb een stuk hout op dat wiel zitten en de stalen velg is vastgerot aan de draadkorf. No way dat ik die langs de weg ga wisselen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mij ligt de reserveband in de kofferbak (onder de plaat vd kofferbak voor de duidelijkheid).

Lijkt me iets duurzamer. Scheelt wel ruimte overigens. Ik heb hem wel omgedraaid, nu kan ik in de velg ook spullen kwijt… Nadeel is dat ik hem niet meer kan oppompen, het ventiel ligt nu aan de onderkant… Maar als ik een lekke band heb bel ik toch de pechhulpdienst en die zullen vast ook een pomp hebben. .

[Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 26-04-2023 19:19]

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:39
sjirafje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:18:
Het afslepen op de snelweg in Nederland valt onder je WA verzekering als ik het me goed herinner.
Volgens mij gewoon betaalt door rijkswaterstaat. (Ze dumpen je dan ook op de eerste afrit). Doelnisbde snelweg schoon te houden en geen files te creeeren, niet om jou op weg te helpen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49
Lothlórien schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:12:
[...]

Dat het bellen van 112 voor een gevalletje pech op de snelweg ook echt het best is gaat er bij mij niet in.
Ik kan me niet goed voorstellen dat het inschakelen van de "first responders" van 112 lagere (maatschappelijke) kosten met zich meebrengt dan het inschakelen van Rijkswaterstaat of de ANWB. Ik snap dat je zo snel mogelijk van de vluchtstrook af wilt, maar het is nu ook weer geen levensbedreigende situatie.

Ik kan me ook niet voorstellen dat rijkswaterstaat wel en 112 geen kosten in rekening zou brengen.
Pech op vluchtstrook is 112 bellen. Is gewoon een (branche?) richtlijn en door de centralist zul je ook niet vreemd daarvoor behandeld worden. Het is al een tijdje geleden dat je 112 alleen voor levensbedreigende situaties mocht gebruiken. Maar dan nog, pech op de vluchtstrook kan ook levensbedreigend zijn.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

112 stuurt rijkswaterstaat aan. Eventueel kan de verkeerscentrale ook beginnen met snelheidsmindering of kruizen op de snelweg.
Politie of RWS kan een berger langs sturen.
Als RWS binnen korte tijd ter plaatse is komt RWS gewoon. Als deze enkel ver weg zitten heb je kans op politie.

Kan je naar de afrit? Doen! Altijd veiliger. Of tankstation.
Dan gewoon zelf een sleepwagen of berger regelen bij de ANWB.
Je kan overigens ook zelf direct rijkswaterstaat bellen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:22

Speedmaster

Make my day...

Cheesy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:32:
[...]

Pech op vluchtstrook is 112 bellen. Is gewoon een (branche?) richtlijn en door de centralist zul je ook niet vreemd daarvoor behandeld worden. Het is al een tijdje geleden dat je 112 alleen voor levensbedreigende situaties mocht gebruiken. Maar dan nog, pech op de vluchtstrook kan ook levensbedreigend zijn.
Totaal geen probleem, mijn eigen ervaring; 112 gebeld, gevraagd naar Politie voor A12 Hm paal xx, Politie zegt prima, wij informeren RWS, gaat u wel achter de vangrail staan. RWS komt, heeft al berger gebeld, berger komt, trekt auto op de klep, volgende afrit, parkeerplaats afladen, prettige dag en suc6

Door het op deze manier te doen, staat er in recordtijd een matrixbord op 70 of een kruis, is RWS best wel snel ter plaatste en word je veilig afgesleept.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:51

sjirafje

Why so serious, Sam?

Bolderkar schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:31:
[...]

Volgens mij gewoon betaalt door rijkswaterstaat. (Ze dumpen je dan ook op de eerste afrit). Doelnisbde snelweg schoon te houden en geen files te creeeren, niet om jou op weg te helpen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Bij schade betaald de WA, er staat niets over pech.
https://weblog.independer...wat-is-precies-verzekerd/
Kun je niet meer rijden met je auto na een ongeval? Dan mag je hem auto laten wegslepen en bergen. Per ongeval vergoedt de WA-verzekering dit één keer. Dit geldt ook voor een eventueel aangekoppelde aanhanger. Daarna kunnen jij en je passagiers met de taxi naar jullie bestemming reizen. De kosten worden vergoed door je WA-verzekering.
en:
https://www.bergnet.nl/pe...ij-pech-langs-de-snelweg/
Wat moet ik doen bij pech langs de snelweg? Wie moet ik bellen?

Heeft u autopech op de snelweg? Het eerste dat u moet doen is zorgen voor uw eigen veiligheid!
[...]
In opdracht van Rijkswaterstaat wordt uw auto kosteloos verplaatst naar een veilige locatie.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 11:47
Het valt me op dat veel mensen meteen over de Wegenwacht beginnen. Onlangs heb ik met mijn man een Toyota Yaris uit 2006 gekocht, we rijden echt zeer sporadisch.

Nu sloeg de auto vorige week af, reed daarna gewoon weer, maar ik vond het toch wat stressvol en wil daarom regelen dat we pechhulp hebben als het nodig is.

Reviews over de Wegenwacht zijn echt dramatisch. Uiteraard zijn het vooral boze mensen die hun mening willen ventileren, maar de absolute hoeveelheid horror reviews doen me flink twijfelen.

Zijn er hier mensen die ook oprecht goede ervaringen hebben met andere hulpverleners?

• _JGC_
MRL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:23:
Het valt me op dat veel mensen meteen over de Wegenwacht beginnen. Onlangs heb ik met mijn man een Toyota Yaris uit 2006 gekocht, we rijden echt zeer sporadisch.

Nu sloeg de auto vorige week af, reed daarna gewoon weer, maar ik vond het toch wat stressvol en wil daarom regelen dat we pechhulp hebben als het nodig is.

Reviews over de Wegenwacht zijn echt dramatisch. Uiteraard zijn het vooral boze mensen die hun mening willen ventileren, maar de absolute hoeveelheid horror reviews doen me flink twijfelen.

Zijn er hier mensen die ook oprecht goede ervaringen hebben met andere hulpverleners?
De reviews zijn dramatisch vanwege de gestelde voorwaarden die mensen niet lezen.
Wegenwacht is persoonlijk, niet op kenteken. Verder zijn er verschillende pakketten met of zonder woonplaatsservice.

De pechhulp is over het algemeen gewoon goed. En nee, tegenwoordig kan men niet alles meer ter plekke repareren en wordt er meer afgesleept, dat heeft te maken met de complexiteit van moderne auto's. Roadside reparaties zijn tegenwoordig uitzondering.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:36

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Richh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:25:
Veel autogarages bieden ook pechhulp. Mijn vorige auto kreeg z'n beurtjes bij Vakgarage. Was ik altijd erg tevreden bij, niet te duur en als een keer een lampje stuk was deden ze gratis vervangen. Kost dan €25/jaar voor pechhulp, terwijl ik niet denk dat ze €75 duurder zijn dan andere garages (waar ik dan €100 naar de ANWB bij moet overmaken).

Merkgarages bieden het ook heel vaak. Maar daar betaal je ook wat extra. Aan de andere kant, zit Europadekking bij, da's ook wat waard :)
Veel merken doen dit ook al zelf zolang de auto netjes bij een dealer garage zijn beurtjes etc krijgt.

Ik heb een Suzuki Service card plus of extra hoe ze dat ding ook noemen, kost 29 euro per jaar.

Inclusief:

1 jaar pechhulp onderweg
Vervangend vervoer bij schade herstel
gratis APK
gratis zomer en wintercheck
gratis vloeistoffen aanvullen (koel en ruitenwisser) (geen olie of benzine helaas :P)
gratis airco check en ster-reparaties

Stond laatst stil met de 29-jarige Swift prima opgelost hiermee.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Eigenlijk altijd wegenwacht gehad en met vorige autos ook een keer of 6/7 nodig gehad.
Hulp was eigenlijk altijd goed en op 1 keer na (toen afgesleept) weer rijdend gekregen zelfs een keer met een ingreep waarbij de garage vervolgens zei dat ze er eigenlijk niets meer aan hoefden te doen.

De Bovag onderhoudsgarage, ver weg schoonfamilie, liep hun eigen pechdienst eerst ook te pushen want dan sleepten ze tenminste terug naar de eigen garage. 1 keer nodig gehad en die zeiden vervolgens doodleuk dat ze niet kwamen. Garage achteraf pislink op dienst waar zij dus voor betaalden, maar twee jaar later was die hele dienst weg.

112 bij pech op de snelweg altijd doen!
Is vooral voor je eigen veiligheid, ze passen bijna direct de snelheid aan op de matrixborden en of zetten een kruis boven een rijbaan. Afslepen is tot eerste veilige plek, het probleem moet je dan zelf nog regelen met een pechdienst.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

In de nu 3,5 jaar dat ik ANWB heb, heb ik er 1x gebruik van gemaakt, toen ik onverwachts een lege tank had met de motor (vlotter werkte niet goed meer). Kijk ik dan naar wat ik betaald heb voor de abo kosten, dan is dit een behoorlijk stuk hoger dan wanneer ik eenmalig ergens een service had ingeschakeld. Sowieso heb ik op de auto pechhulp van de dealer, telkens een jaar na de vorige beurt. Dus eigenlijk betaal ik 163,50 euro per jaar voor enkel de motor, en maak ik er dus amper gebruik van. Hmm :|
Wolly schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:50:
[...]

Daar heeft de rechter een streep door getrokken.
Ben benieuwd wat dit in de praktijk voor effect zal hebben. Wellicht geen abo, maar dan gewoon eenmalig een bedrag dat hoger is dan de 100 euro toeslag? Of gewoon niet meer komen, maar daar krijgen ze ook geen nieuwe klanten door denk ik.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Onderhoud doe ik deels zelf en deels laat ik het uitvoeren door een garage waar ik al jaren kom.
Kleinere problemen onderweg (zoals lekke band) los ik zelf wel op ;)

Maar ik vind ik de "zekerheid" van hulp van de Wegenwacht toch wel prettig:
ze helpen je op momenten dat normale garages dicht zijn en bij zaken die je niet zelf ter plekke kunt verhelpen, of ze slepen de auto naar een door jou gekozen plek.

Nu zou ik ook wel via mijn autoverzekering een pechhulpmodule kunnen inschakelen, maar die geldt -bij mijn weten- dan alleen voor de desbetreffende auto.

De hulp van de Wegenwacht is niet kenteken- maar persoonsgebonden, dat vind ik ook een groot voordeel.

• Marco-Peters
3dfx schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:36:
De hulp van de Wegenwacht is niet kenteken- maar persoonsgebonden, dat vind ik ook een groot voordeel.
Klopt, maar wel beperkt tot slechts een aantal autos: je kunt dus niet met een vriendengroep, een ANWB Pechhulp lidmaatschap afsluiten. En die vriend optrommelen, wanneer je pech hebt.
Je kunt de ANWB Wegenwacht net zo vaak bellen als je wilt voor advies. Pechhulp krijg je echter maximaal 7 keer per jaar, waarvan 3 keer zonder extra kosten. Vanaf de vierde keer zijn hier wel kosten aan verbonden.
Ook heb je maximaal 3x recht op pechhulp zonder extra kosten, vanaf de 4e keer zijn daar kosten aan verbonden. Dat doen ze natuurlijk vanwege leden, die denken dat de ANWB wel eventjes hun auto gratis komt onderhouden. Er zijn namelijk automobilisten, die voeren geen greintje onderhoud uit ( ook niet zelf ) en bellen dan telkens de Wegenwacht.

Ik ga zelf nu ook mijn EV zelf onderhouden: want er is zo weinig onderhoud aan, dat ik het ook wel zelf kan. Op de banden en remmen na. Een EV heeft het makkelijker dan ooit gemaakt, om zelf je auto te onderhouden.

Nu heb ik pechhulp van de Nissan dealer: zat erbij, toen ik hem tweedehands kocht. Daar heb ik wel voor moeten betalen, maar daarom hebben ze ook twee nieuwe bandjes onder de auto gezet. Onder de streep valt het dus reuze mee, want voor de meeneemprijs had ik natuurlijk geen nieuwe bandjes gekregen.

Alleen ik ga die pechhulp niet verlengen en ook niet de ANWB afsluiten: stel ik red het tot thuis, dan kun je de Wegenwacht afsluiten en ik dacht na een paar dagen mag je al gebruik maken van pechhulp. Dat kan ook een uitkomst zijn, als het niet dringend is.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ga je hier nu ook beginnen over het zelf onderhouden van je EV? :+

Ik zou het nog niet zo simpel noemen overigens... Boordevol elektronica..

Vroegah, toen kon je een auto nog zelf onderhouden...

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:55

MLLL

Palm Treo 650

MRL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:23:

3 jaar geleden voor de eerste keer echt gebruik gemaakt van de Wegenwacht sinds 20 jaar.

Was een olieleiding gesprongen van de automatenkoeler van mijn Cadillac net voor de duitse grens in Groningen 180km van huis.

Kon niet ter plekke gerepareerd worden dus moest worden afgesleept, bij de berger een vervangauto meegekregen zodat ik thuis kon komen.
Vervangauto moest 7 km van huis worden ingeleverd, was allemaal dikke prima.

Tussentijds ook wel gebruik van gemaakt, bij een Lancia die niet startte, daar was een accupoolklem van gecorrodeerd dus kon ter plekke worden opgelost.
En een keer of twee zonder brandstof gestaan, op de a12 en a9.
Tegenwoordig tank ik wat eerder :) Na 9 keer in 25 jaar wordt het lopen ietwat irritant.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Mooi allemaal, ik heb verzekeringen voor voordat het fout loopt. Dus ook ANWB voor mijn wat oudere auto.

Bandje /lampje/ ruitenwisser verwisselen doe ik zelf wel, maar andere zaken ben ik minder handig in.

Ja dan betaal ik dus voor zekerheid als ik het niet heb hoef te gebruiken .

Maar klaag ook niet als ik wel moet betalen voor als ik een jaar mijn zorg of brandverzekering heb hoeven aan te spreken. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
FastFred schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:41:
[...]

Die band hangt vaak aan een ketting onder de auto. Onder het tapijt van de kofferbak zit dan vaak een bout, bij de auto heb je dan ook een sleutel die daar op past en als je die losdraait zakt de reseveband en kun je m onder de auto pakken
Meestal zullen mensen de luchtdruk in zo'n "verborgen" wiel niet controleren, dus een pomp oid in de auto is wel aan te raden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
SpoekGTi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:05:
[...]

Veel merken doen dit ook al zelf zolang de auto netjes bij een dealer garage zijn beurtjes etc krijgt.

Ik heb een Suzuki Service card plus of extra hoe ze dat ding ook noemen, kost 29 euro per jaar.

Inclusief:

1 jaar pechhulp onderweg
Vervangend vervoer bij schade herstel
gratis APK
gratis zomer en wintercheck
gratis vloeistoffen aanvullen (koel en ruitenwisser) (geen olie of benzine helaas :P)
gratis airco check en ster-reparaties

Stond laatst stil met de 29-jarige Swift prima opgelost hiermee.
Indrukwekkend hoe lang zo'n Swift meegaat, bijna 3 decennia en loopt nog steeds. Zouden EV's dat ook gaan halen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Indrukwekkend hoe lang zo'n Swift meegaat, bijna 3 decennia en loopt nog steeds. Zouden EV's dat ook gaan halen?
Zeker, misschien alleen een nieuw accupakket?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:30
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Net als brandstof auto's hangt dat af van hoe je ze onderhoud en er mee om gaat.

Maar een EV is mechanisch gezien veel simpeler, ik zou niet weten waarom niet.
Accu's blijft natuurlijk een ding, maar als je die vervangt als het nodig is, blijven ze echt wel rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

112 zou ik ook niet bellen, hooguit dat nummer voor minder spoedeisende hulp om RWS in te lichten.
Overigens grote kans dat RWS er al is voordat je uberhaupt gebeld hebt. Ik heb ooit eens een klapband gehad met een aanhanger op de A12 tussen Ede en Arnhem. Auto op de vluchtstrook geparkeerd en de ANWB gebeld. 2 minuten later gingen de rode kruizen branden op de rijstrook naast de vluchtstrook en weer 2 minuten later was er een mannetje van RWS. Die heeft ons (over de vluchtstrook) begeleidt richting de eerst volgende afslag (op slakkentempo, want lekke band uiteraard). Die man gaf ook al aan, dat de ANWB hetzelfde zou doen, want die gaan in zo'n situatie echt niet aan een auto/voertuig sleutelen op de vluchtstrook.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee