Te traag internet beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Mijn vraag
...
Door ziekte heb ik een geschikte huis gevonden, waar ik over alles kan beschikken wat ik nodig heb, behalve fatsoenlijk internet.
Het enigste wat daar beschikbaar is is een kpn verbinding van 6 down en 1 up.
Aangezien ik nog te jong ben om alleen maar te internetten en dus nog graag wat op mijn xbox series x en wat 4k wil streamen, is dat niet genoeg.
Weet iemand wat er nog meer voor betaalbare opties zijn om veel sneller internet te krijgen zonder data limiet.
Dit is namelijk nodig omdat dat eigenlijk nog 1 van de weinige dingen is die ik kan.

Ik heb dit gegoogled, maar het is me niet echt duidelijk geworden, ook door veel last van brainfog welke opties er zijn.

Het zou fijn zijn als iemand een redelijk betaalbare optie weet.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via QSYS op 30-04-2023 12:54)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:30
Wolvega krijgt/heeft wel glasvezel van KPN (of nog in aanleg).

Een 6/4 verbinding klinkt als iets wat vanuit het gebouw wordt geregeld? Of gaat dit wel via je aansluiting in de woning? Dat klinkt namelijk niet als adsl, dat heeft vaak maar 1Mb upload.

Lastige situatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:17
Waar zit je ergens? Mogelijk zijn er namelijk nog alternatieven.

Is het een optie om thuis+4g te nemen? Dit is specifiek voor mensen met jouw situatie.

Maar dan heb je wel goede 4g verbinding nodig, en als je onderin de mergelgroeves van de pietersberg zit wordt dat moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
99ruud99 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:26:
Waar zit je ergens? Mogelijk zijn er namelijk nog alternatieven.

Is het een optie om thuis+4g te nemen? Dit is specifiek voor mensen met jouw situatie.

Maar dan heb je wel goede 4g verbinding nodig, en als je onderin de mergelgroeves van de pietersberg zit wordt dat moeilijk.
Wolvega, dat is waar ik straks kon te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:17
Hmm, als ik willekeurig adres invul kom ik op 86 down uit...

Maar is een combinatie van 4g en vast internet iets?

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm bijvoorbeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 26-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
99ruud99 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:32:
Hmm, als ik willekeurig adres invul kom ik op 86 down uit...

Maar is een combinatie van 4g en vast internet iets?
De vaste internet aansluiting die daar in huis is max 6 download en 4 upload. Dus dat vaste is te traag, dat kan alleen maar via kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Starlink een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik een (willekeurig) adres uit Wolvega invul (b.v. beatrixstraat), dan zie ik er dat zelfs glasvezel beschikbaar is.

Of woont @QSYS ergens buitenaf?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
ehtweak schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:39:
Als ik een (willekeurig) adres uit Wolvega invul (b.v. beatrixstraat), dan zie ik er dat zelfs glasvezel beschikbaar is.

Of woont @QSYS ergens buitenaf?
Het is een soort verzorgingstehuis helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oké, ik heb ff snel 3 verschillende verzorgingshuizen geprobeerd.
2 daarvan gaven aan bij een pc-check dat er geen internet mogelijk zou zijn, maar bij b.v. de Puccinistraat was er ook FttH beschikbaar...

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat in een verzorgingshuis geen algemene (goede) internetverbinding voor de bewoners mogelijk zou zijn.

BTW: als het echt een (gemeenschappelijk?) verzorgingshuis is, dan lijkt me een Starlink schotel, voor één bewoner, niet echt een praktisch realiseerbare optie...

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 26-04-2023 08:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
ehtweak schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:45:
Oké, ik heb ff snel 3 verschillende verzorgingshuizen geprobeerd.
2 daarvan gaven aan bij een pc-check dat er geen internet mogelijk zou zijn, maar bij b.v. de Puccinistraat was er ook FttH beschikbaar...

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat in een verzorgingshuis geen algemene (goede) internetverbinding voor de bewoners mogelijk zou zijn.

BTW: als het echt een (gemeenschappelijk?) verzorgingshuis is, dan lijkt me een Starlink schotel, voor één bewoner, niet echt een praktisch realiseerbare optie...
Dat maakt het juist ook zo moeilijk. Ik ben helaas te jong voor zo'n traag internet, dan kan ik niet eens filmpje stammen of een spelletje spelen.
En de bedoeling is dat ik daar de rest van mijn leven blijf wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:01

Patriot

Fulltime #whatpulsert

De mobiele dekking in Wolvega lijkt op zich redelijk goed. Er van uitgaande dat je (ook i.v.m. je brainfog - sterkte trouwens) niet professioneel competitief gaat gamen, is de latency niet zo'n enorm probleem. Dan kun voor € 32,50 een "ongelimiteerd" (op basis van fair-use) mobiel abonnement krijgen van KPN (en dat is zonder zoeken naar een goede deal).

EDIT: Ik vergeet de mobiele wi-fi hotspot die je er bij "moet" kopen. In principe kun je daar ook een mobiele telefoon voor gebruiken, maar dan heb je er wel veel gedoe mee. Je kunt dan kijken naar 4G hotspots of (wel duurder) 5G hotspots (die kan ik in de pricewatch alleen niet echt vinden, dus daar zul je je heil elders moeten zoeken).

[ Voor 37% gewijzigd door Patriot op 26-04-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59
QSYS schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:40:
[...]

Je kunt een 4G abonnement nemen, eventueel met een 4G router?
Biedt het verzorgingstehuis geen algemeen internet aan?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
Ora et Labora schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:59:
[...]

Je kunt een 4G abonnement nemen, eventueel met een 4G router?
Biedt het verzorgingstehuis geen algemeen internet aan?
Dat is dat trage internet wat ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:51
QSYS schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:24:
Dit is namelijk nodig omdat dat eigenlijk nog 1 van de weinige dingen is die ik kan.
Zonder oordeel over je ziekte, denk ik dat je jezelf enorm tekort doet door te stellen dat je enkel een beetje kunt 'internetten' en een spelletje kan spelen op een Xbox. Als je deze berichten kan schrijven, kan je vast nog heel veel meer. ;) En gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
Napsju schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:08:
[...]

Zonder oordeel over je ziekte, denk ik dat je jezelf enorm tekort doet door te stellen dat je enkel een beetje kunt 'internetten' en een spelletje kan spelen op een Xbox. Als je deze berichten kan schrijven, kan je vast nog heel veel meer. ;) En gefeliciteerd met je nieuwe woning!
Ik doe mezelf niks te kort, het gaat hier over zware me/cvs, 24/7 bedlegerig. Dus ik kan niet veel andere dingen doen. Vandaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
heb je al gekeken of je via je telefoondata sneller internet hebt? dat kan je checken met de speedtest app.
als dat zo is dan kan je via mobiele data een abbonement voor internet nemen.

Kan je ook via je PGB of iets dergelijks regelen met het verzorgingstehuis dat er beter internet komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59
QSYS schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:03:
[...]

Dat is dat trage internet wat ik begrepen heb.
Ik denk dat het verzorgingstehuis wel snel internet heeft maar dit moet verdelen over alle clienten en het daarom zo traag is.
Je zou contact kunnen opnemen of iets anders mogelijk is en anders een 4G abonnement afsluiten, die zal een stuk sneller moeten zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
QSYS schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:40:
[...]

De gefragmenteerde informatievoorziening maakt het moeilijk om mee te denken. (Uit privacy oogpunt te begrijpen.)

Ten eerste: wat zijn de huidige opties en non-opties die bekeken zijn? Is vastgesteld of er vanuit het verzorgingstehuis geen internet wordt aangeboden? En is het van horen zeggen of daadwerkelijk vastgesteld.

Ten tweede: hoe lossen andere bewoners het op?

Ten derde: wat is betaalbaar?

Ten vierde: wat is de fysieke situatie / mogelijkheden?

Aangezien dit een meerjarenbelang is kun je het vanuit een breder perspectief bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
@QSYS Gezien onze leeftijd mag ik je tutoyeren. ;)
Het lijkt mij dat je je met medebewoners samen hard moet maken voor een goede internetverbinding voor de bewoners van het verzorgingshuis. Ik denk ook dat er voor de medewerkers wel een goede betrouwbare verbinding is. Van inwoners van Nederland wordt verwacht dat zij zoveel mogelijk deelnemen aan onze samenleving. In de huidige tijd is een internetverbinding daar wel voor nodig, al is het maar dat voor veel (overheids-) instanties een internetverbinding nodig is om contact te maken. Daarbij zal het bijdragen aan een goede mentale toestand als je "mee doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
Hoe zijn andere diensten in dat verzorgingstehuis geregeld? Heb je bijvoorbeeld beschikking over een eigen vaste telefoonkabel naar buiten of coax tv? In sommige situaties kunnen bewoners van een dergelijke instelling zelf beschikken over een eigen internetverbinding. Als KPN bv jou een eigen PSTN lijn kan leveren is DSL ook mogelijk, afhankelijk van afstand tot centrale uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Andros schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:12:
Hoe zijn andere diensten in dat verzorgingstehuis geregeld? Heb je bijvoorbeeld beschikking over een eigen vaste telefoonkabel naar buiten of coax tv? In sommige situaties kunnen bewoners van een dergelijke instelling zelf beschikken over een eigen internetverbinding. Als KPN bv jou een eigen PSTN lijn kan leveren is DSL ook mogelijk, afhankelijk van afstand tot centrale uiteraard.
Wordt PSTN infra überhaupt (zelfs op verzoek) nog wel aangelegd dan? Lijkt me voor KPN geen business, gezien ze het juist overal waar FttH beschikbaar is uitzetten en bij nieuwe aanleg beter meteen fiber kunnen trekken i.p.v. ge-excusez le mot-kut met ouwe kopermeuk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
nelizmastr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:22:
[...]

Wordt PSTN infra überhaupt (zelfs op verzoek) nog wel aangelegd dan? Lijkt me voor KPN geen business, gezien ze het juist overal waar FttH beschikbaar is uitzetten en bij nieuwe aanleg beter meteen fiber kunnen trekken i.p.v. ge-excusez le mot-kut met ouwe kopermeuk.
Geen idee maar ik heb het in een dergelijke instelling al meegemaakt dat elke woonunit (kamer) voorzien is van een eigen telefoonaansluiting en elke bewoner zelf een aansluiting kan krijgen. Als dat aanwezig is is een eigen DSL verbinding doorgaans ook mogelijk en heb je met geluk 70 of 150Mbit/s. En nee, niet iedereen moet per se met alle geweld gigabit hebben, met een dergelijke verbinding kom je al een heel eind :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

W1ck1e schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:59:
@QSYS Gezien onze leeftijd mag ik je tutoyeren. ;)
Het lijkt mij dat je je met medebewoners samen hard moet maken voor een goede internetverbinding voor de bewoners van het verzorgingshuis. Ik denk ook dat er voor de medewerkers wel een goede betrouwbare verbinding is. Van inwoners van Nederland wordt verwacht dat zij zoveel mogelijk deelnemen aan onze samenleving. In de huidige tijd is een internetverbinding daar wel voor nodig, al is het maar dat voor veel (overheids-) instanties een internetverbinding nodig is om contact te maken. Daarbij zal het bijdragen aan een goede mentale toestand als je "mee doet".
De kans is groot dat ze daar gewoon een 100Mbps of zelfs gigabitverbinding hebben, maar dat die 'eerlijk' wordt verdeeld met wat overhead voor de kritieke dingen. Als je het hebt over een tehuis van 50 man op een 100Mbit lijntje dan ga je al snel naar de 2Mbps per persoon.

Kun je je hard voor maken wat je wil, maar uiteindelijk is 6Mb download en 1Mb upload prima voor 99% van de mensen, laat staan die in een gemiddeld verzorgingstehuis. Met 6Mbps kun je vrijwel alles, je moet alleen je stream van 4K naar 1080p gooien. Latency is uiteindelijk belangrijker voor gamen, maar die zal in zo'n tehuis toch niet al te best zijn, en dat gaat ook niet veranderen met een sneller abonnement.

Kan me ook niet voorstellen dat zo'n verzorgingstehuis ineens een 10Gb lijn gaat laten trekken voor de duizenden euro's die dat kost alleen omdat de bewoners er om vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Oon Behoudens het geval dat er voor het verzorgingshuis geen betere internetverbinding te krijgen is, denk ik dat er door management of medewerkers van het huis geen moeite word gestoken in het realiseren van een goede verbinding voor de medewerkers. Een verbinding met een downloadsnelheid van een paar 100 Mbit zal voldoende ruimte hebben voor een hoop internetverkeer. Latency is een ander verhaal, maar je kunt niet alles hebben.

Wellicht is die 6Mbit down en 1Mbit up gebaseerd op een verdeling van de beschikbare bandbreedte waarbij er vanuit wordt gegaan dat iedereen tegelijkertijd maximaal zit te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Andros schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:35:
[...]

Geen idee maar ik heb het in een dergelijke instelling al meegemaakt dat elke woonunit (kamer) voorzien is van een eigen telefoonaansluiting en elke bewoner zelf een aansluiting kan krijgen. Als dat aanwezig is is een eigen DSL verbinding doorgaans ook mogelijk en heb je met geluk 70 of 150Mbit/s. En nee, niet iedereen moet per se met alle geweld gigabit hebben, met een dergelijke verbinding kom je al een heel eind :) .
Oh ik zeg ook niet dat DSL an sich slecht is, maar ze gaan er geen draden meer voor trekken als er een nieuwe oplevering gedaan moet worden :)

Toen ik in 2019 mijn huidige woning betrok was het 100/30 VDSL of Ziggo giganet, toch lekker voor VDSL gekozen omdat Ziggo per definitie niets in ons huishouden te zoeken heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 26-04-2023 15:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:30
Wolvega krijgt/heeft wel glasvezel van KPN (of nog in aanleg).

Een 6/4 verbinding klinkt als iets wat vanuit het gebouw wordt geregeld? Of gaat dit wel via je aansluiting in de woning? Dat klinkt namelijk niet als adsl, dat heeft vaak maar 1Mb upload.

Lastige situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• QSYS
Excuses voor het ff niet reageren, maar het uitzoeken vergde net iets te veel energie, maar ik ben weer blij, want na veel informeren en bellen was het mogelijk ziggo te krijgen daar. Voor zover ik begreep zelfs tot het snelste.
Helaas was dit allemaal niet via de provider sites en vergelijkings sites te vinden.

Bedankt voor het meedenken en de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@QSYS Succes met bestellen (en de verbinding). En welkom bij ziggo ;)
Pagina: 1