Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arashmickey
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 21:07
Ik zoek een?
55" TV als monitor

Wat is je budget?
€1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Videobewerking (hobby), Gaming, Internet.

Kijkafstand 1,5 meter, geen scherpe kijkhoeken, donkere kamer (infraroodkachel 's winters, evt. plafond/bureaulampje)

TV functies zoals luidsprekers, microfoon, en TV software bij voorkeur uitgeschakeld.

Geen Ultrawide monitors.

Wat heb je zelf al gevonden?

zoekopdracht met filters: 55" diagonaal, (AMD free)sync, vanaf 120Hz https://tweakers.net/tele...DhUZSYhCUCUfwpKuRqoFKSU3g

Goedkoopste - TCL voor €588: https://tweakers.net/pric...976/tcl-55c735-zwart.html

Mini-Led backlight - LG voor €917: https://tweakers.net/pric...lg-55qned866qa-zwart.html

IPS - Samsung voor €775 [url](uitvoering: Samsung QLED Q80A (2021) 55" Zwart)

VA - Samsung voor €748 https://tweakers.net/pric...ng-qled-55q70b-zwart.html

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik gebruik op 1.5 meter een 43" monitor (Philips Momentum) in een donkere kamer zonder scherpe kijkhoeken.

Is een 55" TV nog geschikt voor 1.5m kijkafstand? IPS of VA? Edge-light, direct-led, of mini-led? Groter budget?

Deze Tweakers review geeft aan dat Sony TVs geen bewerkte videobeelden vertonen. Wat zijn de beperkingen, zijn die te omzeilen, en waar kan ik er evt. meer over lezen?

https://tweakers.net/prod...ingebouwde-microfoon.html

Deze Reddit discussie uit 2020 noemt een toegevoegd laagje op de Samsung Q80T die kijkhoeken verbetert ten koste van contrast, wat bij de Q70T modellen ontbreekt. Is dit iets waar ik rekening mee moet/kan houden? https://www.reddit.com/r/..._vs_q77t_vs_q80t/g8drq2c/

Deze GoT topic waarschuwt voor ingebrande lijnen ivm. zonlicht. Draagt een infrarood straalkachel ook dergelijke risicos? https://gathering.tweaker...message/73940798#73940798

Heel veel dank!

[ Voor 0% gewijzigd door arashmickey op 26-04-2023 01:46 . Reden: Meer nauwkeurige omschrijving van waar ik het voor gebruik ]

Beste antwoord (via arashmickey op 26-04-2023 19:26)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:18
Deze Tweakers review geeft aan dat Sony TVs geen bewerkte videobeelden vertonen. Wat zijn de beperkingen, zijn die te omzeilen, en waar kan ik er evt. meer over lezen?
Zoals je op de foto's kunt zien heeft Jan Onderwater zijn Sony tv aangesloten via coax, wat deze Tweaker bedoelt is dat programma's die men via coax opneemt op een USB stick of HDD beveiligd zijn tegen kopiëren/ bewerken of elders afspelen. Deze beperken geldt voor alle Tv merken en staat volledig los van videobewerking waar jij op doelt.

Het een en ander hangt af van waar jij waarde aan hecht, en het soort videobewerking die jij als hobby uitvoert.

Een LCD tv met FALD of MiniLED is de meerprijs imo niet waard, tenzij je ook graag naar HDR beeldmateriaal kijkt of dit bewerkt.

Wanneer je geen fanatieke gamer bent, niet de krachtigste videokaarten koopt en geen HDR beelden bewerkt/ er geen waarde aan hecht zou ik voor de Sony X85K/ X89K kiezen. Dit model is out of the box goed gekalibreerd, daarnaast weet Sony kleurengradatie het beste weer te geven. Helaas is de SoC niet krachtig genoeg om 4K @120Hz in full bandwith weer te geven, dit is enkel een issue wanneer je een fanatieke gamer bent. Daarnaast zul je in dit segment altijd concessies moeten doen ongeacht merk.

De Sony A80J is op moment van schrijven de meest interessante OLED tv qua prijs-kwaliteitverhouding en kan 4K @120Hz wel in full bandwith weergeven, biedt helaas in tegenstelling tot de LG C2 minder uitgebreide gaming features (zoals Dolby Vision dat gelimiteerd is tot 60Hz) al zal dit enkel een issue zijn voor de fanatieke gamer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
Waarom wil je een tv en geen monitor?

Zet eens een karton neer waarop je a4tjes met tekst niet. Hoe groot voordat jij het te groot vindt.
Zelf vind ik alles voorbij 34" namelijk al erg groot.... Maar dat is heel persoonlijk (dit is wel op 50cm afstand).

Waarom wil je video bewerken op 1.5. afstand? Heb je dan nog een bureau? Of ga je op schoot werken?

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 26-04-2023 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arashmickey
Hallo Ruud, bedankt voor je reactie.

Om even precies te zijn: ik doe geen professionele videobewerking, het is een hobby. Ik heb de topicstarter aangepast om dit van begin af aan te noemen.

Waarom TV? Ik hoor dat ze tegenwoordig ook goed te gebruiken zijn als monitors, zeker buiten professioneel werk of Esports. Ik neem liever een monitor, maar monitors van >50" en >100Hz zijn schaars. Ik zie alleen de Philips Momentum 558M1RY/00, en die overweeg ik maar kost €1050. Mijn huidige monitor is een oudere Philips Momentum, best okee ding behalve dat die bij 60Hz en 43" iets slomer en kleiner is dan ik zou willen, zelfs op 1.5 meter afstand. In de ruimte waar ik zit is op grotere of kleinere afstand plaatsen niet praktisch. Gelukkig zit ik in alle opzichten comfortabel en ontspannen.

Rtings noemt Samsung S95B de beste gaming TV, en de TCL 5 Series/S555 als beste budget gaming TV. Ik wil best de suggesties van Rtings en andere sites volgen, maar het is lastiger om advies te vinden specifiek voor groot beeld op kleine afstand, en antwoorden op vragen zoals "ondersteunt Sony geen weergave van opnames/videobewerking?" en "veroorzaakt mijn infrarood kachel dezelfde burn-in als zonlicht?"

Alle aanbevelingen en waarschuwingen zijn welkom. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
arashmickey schreef op woensdag 26 april 2023 @ 02:41:
Rtings noemt Samsung S95B de beste gaming TV, en de TCL 5 Series/S555 als beste budget gaming TV. Ik wil best de suggesties van Rtings en andere sites volgen, maar het is lastiger om advies te vinden specifiek voor groot beeld op kleine afstand, en antwoorden op vragen zoals "ondersteunt Sony geen weergave van opnames/videobewerking?" en "veroorzaakt mijn infrarood kachel dezelfde burn-in als zonlicht?"

Alle aanbevelingen en waarschuwingen zijn welkom. Bedankt!
Even los van of een tv een goede keus is voor jouw usercase:

Ook al is videobewerking een hobby, dan wil je alsnog een getrouwe kleurweergave. Dan kom je eigenlijk al uit bij een OLED. De S95B is een goede OLED, maar ook een heel dure OLED, omdat het de eerste generatie QD-OLED televisies is. Een nieuwe techniek. De S95B zou ik links laten liggen en eerder voor een LG C2 of Sony A80J kiezen.

Infrarood is voor zover ik weet geen issue voor een OLED, dat is vooral ultraviolet licht (oa zonlicht). Ultraviolet licht levert geen burn-in (ongelijkmatige slijtage van de oled's) op, maar verkleuring van het organische materiaal wat in OLED's gebruikt wordt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:18
Zoals je op de foto's kunt zien heeft Jan Onderwater zijn Sony tv aangesloten via coax, wat deze Tweaker bedoelt is dat programma's die men via coax opneemt op een USB stick of HDD beveiligd zijn tegen kopiëren/ bewerken of elders afspelen. Deze beperken geldt voor alle Tv merken en staat volledig los van videobewerking waar jij op doelt.

Het een en ander hangt af van waar jij waarde aan hecht, en het soort videobewerking die jij als hobby uitvoert.

Een LCD tv met FALD of MiniLED is de meerprijs imo niet waard, tenzij je ook graag naar HDR beeldmateriaal kijkt of dit bewerkt.

Wanneer je geen fanatieke gamer bent, niet de krachtigste videokaarten koopt en geen HDR beelden bewerkt/ er geen waarde aan hecht zou ik voor de Sony X85K/ X89K kiezen. Dit model is out of the box goed gekalibreerd, daarnaast weet Sony kleurengradatie het beste weer te geven. Helaas is de SoC niet krachtig genoeg om 4K @120Hz in full bandwith weer te geven, dit is enkel een issue wanneer je een fanatieke gamer bent. Daarnaast zul je in dit segment altijd concessies moeten doen ongeacht merk.

De Sony A80J is op moment van schrijven de meest interessante OLED tv qua prijs-kwaliteitverhouding en kan 4K @120Hz wel in full bandwith weergeven, biedt helaas in tegenstelling tot de LG C2 minder uitgebreide gaming features (zoals Dolby Vision dat gelimiteerd is tot 60Hz) al zal dit enkel een issue zijn voor de fanatieke gamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arashmickey
Heel erg bedankt voor jullie adviezen en antwoorden. Die zijn heel nuttig en ik heb nu genoeg informatie om verder te kijken.
Pagina: 1