USB overcurrent melding. Nieuw moederbord hetzelfde..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijn vraag

Voor een kennis ben ik zijn pc aan het troubleshooten. Is ruim 2 jaar geleden zelf door iemand anders in elkaar gezet. Ding viel van de week ineens uit en bij herstarten gaf hij "usb overcurrent" melding.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD processor (weet even niet welke, zit koelpasta overheen)
MSI B450M Pro-VDH Max mobo.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- USB 3 kabel van het chassis losgekoppeld.
- Alle onboard usbpoorten gemeten op kortsluiting (wat niet het geval was).
- Andere videokaart erin
- SSD eruit gehaald (je weet nooit)
- nieuw moederbord geplaatst (Asus Prime B550M-K)

Dus.. ik dacht het met een nieuw mobo opgelost te hebben, maar kwam van een koude kermis thuis. Ding ging netjes aan, maar herkent niks op de usb poorten en geeft ook direct de usb overcurrent melding.

Wat blijft er over ?

- voeding ? Lijkt me niet
- chassis kortsluiting ? Nee, zelfs een stukje schuimrubber ertussen gelegd om zeker te zijn dat hij geen bare metal zou raken
- er zit nog een extra harde schijf aangesloten, maar zou een defecte harde schijf een usb overcurrent kunnen geven
- cpu ? Dat lijkt me nu de meest voor de hand liggende optie. Maar voordat ik een nieuwe bestel wil ik graag even de mening van de jury horen :)

Iemand dit al eens meegemaakt ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
waarom zou het de voeding niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Ik heb inderdaad ook wel USB overcurrent meldingen gezien op PC's, nadat studenten met dikke pennen de pinnetjes van USB stekkers zo verbogen hadden dat het kortsluiting maakte.

Trek het moederbord eens uit de behuizing, leg 'm op een stuk karton en slinger de plank eens aan. Niks ingeplugd, dan zou er ook geen melding mogen zijn. Dan weet je in ieder geval dat de hardware in orde is.

Overigens krijg je de melding natuurlijk ook als je teveel apparaten aan 1 USB poort hangt. Een paar unpowered USB hubs erop en flink wat rommel ingeplugd en je gaat ook over de limiet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Zal dat laatste eens doen. Je weet maar nooit. Er zit niks in de usbpoorten geplugd.

Waarom de voeding niet ? Zag niet direct de link met 5v maar zou op zich wel kunnen als de harde schijf een kortsluiting heeft gegeven natuurlijk. Ik probeer hem toch eens uit de kast dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
[quote]iDog schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:06:
Zal dat laatste eens doen. Je weet maar nooit. Er zit niks in de usbpoorten geplugd.
[quote]

Ook geen toetsenbord of muis aangesloten op de usb poorten bij het opstarten van de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Bios CMOS al eens helemaal gereset?
Dus ook met CMOS batterij (langere) tijd eruit en CMOS jumper resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
The_Doman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:22:
Bios CMOS al eens helemaal gereset?
Dus ook met CMOS batterij (langere) tijd eruit en CMOS jumper resetten.
Yup, dat hielp ook niet. Maar het nieuwe moederbord sloot dat eigenlijk ook al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:21:
[quote]iDog schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:06:
[quote]

Ook geen toetsenbord of muis aangesloten op de usb poorten bij het opstarten van de pc?
Nope, helemaal niks aangesloten zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:32:
Welk merk en type voeding is het?
Laat ik vanavond even weten, nu niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:45

DukeBox

loves wheat smoothies

iDog schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:38:
Dus ook niet de case headers?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
iDog schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:38:
Om alles uit te sluiten, haal dan ook eens alle connectors van het systeempaneel af (power/reset/led enz) en start het systeem via de schroevendraaier methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Blijft alleen over om het moederbord toch eens buiten de kast aantesluiten en te starten.
Als 2e optie andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20
Heb het in het verleden wel es gehad, 5v van de voeding had een te grote afwijking ofzo, andere voeding was het mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Dank allen.

De voeding is een CX550M van Corsair.

Heb intussen alle suggesties opgevolgd, bord buiten de kast gehaald, zelfs andere videokaart. Alle kabels losgekoppeld die niet nodig waren, zelfs de sata en voeding van de HDD. Ook de ssd eruit gehaald. En via de pincet/schroevendraaier het bord aangezet.

En nog altijd de usb overcurrent medling. Dus @meljor, ik ga eerst eens een nieuwe voeding bestellen. CPU kan altijd nog en dat is dan de laatste optie.

Ik meld me weer zodra de voeding binnen is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Nieuwe voeding binnen. Coolermaster 600w.

En.. hetzelfde. Nu word ik wel erg verdrietig. Het enige dat ik nu nog kan verzinnen.. CPU.

Of hebben jullie nog een ander idee. Het enige andere zou nog het memory kunnen zijn, maar de 16GB wordt gewoon netjes herkend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MUOu6d6E8WVaORZaRaV0D-ah_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPrxDn7olH6SzXJdglL6eaB9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57

The Executer

Lekker belangrijk!

iDog schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:33:
Nieuwe voeding binnen. Coolermaster 600w.

En.. hetzelfde. Nu word ik wel erg verdrietig. Het enige dat ik nu nog kan verzinnen.. CPU.

Of hebben jullie nog een ander idee. Het enige andere zou nog het memory kunnen zijn, maar de 16GB wordt gewoon netjes herkend. [Afbeelding]
En zonder toetsenbord? Het systeem herkend iig een toetsenbord, en als die defect is kan dat dit probleem ook veroorzaken natuurlijk.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Zelfde. Ook weer geprobeerd zonder kabels, buiten de behuizing en al. Ik heb nog 1 atx moederbord liggen, nieuw, verkeerd besteld. Zal daar nog eens mee proberen, maar heb hier intussen genoeg onderdelen (bijna) voor een tweede pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Ook met andere mobo zelfde melding. Heb ook nog geheugen gewisseld met known good en de ssd eraf gehaald. Dan blijft echt alleen maar de CPU over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5tlkh7h2gFwhbxXOSTHd0MDUAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtaLUbVEbrOUEKGgfmPLzwad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:09

OMD

Wordt er een aio cooler gebruikt? Die zit vaak via een interne usb header op het mainboard.

Edit:
Je gebruikt geen aio :+

Je geeft aan dat je usb3 van het chassis hebt losgekoppeld, heb je dit voor alle usb headers gedaan?

Edit:
Kaal aangesloten aan de foto te zien hierboven.

[ Voor 19% gewijzigd door OMD op 28-04-2023 17:22 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
En.. opgelost ! Vandaag nieuwe cpu binnengekregen en direct geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGtCBEiH4POWoDkIrXWIevYRUGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NMv9HP4ywQKjt2ugCCSfuXH.jpg?f=fotoalbum_large

Iedereen bedankt voor het meedenken. Na het vervangen van zowat alles, bleek het dus toch de CPU zijn (AMD Ryzen 5 3600) die er de brui aan gegeven heeft. Spontaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Kun je dan ook iets aan die CPU zien? Wel bijzonder in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Dagion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:18:
Kun je dan ook iets aan die CPU zien? Wel bijzonder in ieder geval.
Niks aan te zien, ook onder de microscoop nog eens gekeken of er een pinnetje gebogen was of afgebroken of contact maakte met een ander pinnetje. Ook geen koelpasta of ander vuil. Echt de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Processor heeft ruim 3 jaar in die pc gezeten zonder enig probleem, nooit overklokt of wat dan ook.

Geen garantie meer trouwens, heb even gekeken op de AMD Warranty check site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hopen dat er geen USB device verantwoordelijk voor was en de nieuwe CPU er ook weer aan gaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Dagion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:21:
Hopen dat er geen USB device verantwoordelijk voor was en de nieuwe CPU er ook weer aan gaat :p
Mwoah, "Garantie 36 Maanden" op de nieuwe processor. Komt wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20
De oude had je wel al geprobeerd om te herplaatsen? Misschien slechts een matig contact?

Wel mooi dat het opgelost is! Als je op Google zoekt komt het best vaak voor (zonder oplossingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
meljor schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:47:
De oude had je wel al geprobeerd om te herplaatsen? Misschien slechts een matig contact?

Wel mooi dat het opgelost is! Als je op Google zoekt komt het best vaak voor (zonder oplossingen)
In twee nieuwe moederborden zelfs, wat in mijn eerdere posts ook staat ;)
Pagina: 1