• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-11 14:40
In 2020 een installatie aan laten leggen bestaande uit:

12 stuks SunPower P3-325-BLK 325 Wp (6 oost / 6 west)
1 stuks Solis 3,6K-4G omvormer
Bevestigingsset schuin dak dakpannen ( 12 x )
Benodigde bekabeling

Nu heb ik wat extra geld over en wil aan beide zijden er 2 bijleggen.

Offerte opgevraagd bij de firma die de 1e installatie verzorgd heeft, maakt offerte:
Het leveren van DMEGC 325wp panelen incl. bevestigingsmateriaal

Ik ga akkoord en vandaag krijg ik ineens het bericht dat ze niet leveren vanwege :
De reden dat het uiteindelijk nog langer duurde is dat het aangeboden paneel toch niet samen kan met de huidige panelen.

Normaal gesproken wel qua spanning, maar met het paneel impedantie is een te groot verschil waardoor systeem met bij plaatsing juist minder op gaat wekken. Ze werken elkaar juist tegen.

Deze firma heeft geen andere oplossing dan de 4 extra panelen aan te bieden met losse omvormer, wat de prijs minimaal verdrievoudigt.

Aangezien mijn kennis redelijk is, maar niet zo diep gaat.
Aangezien de orginele panelen niet/nauwelijks meer zijn te krijgen, welke panelen kan ik wel 'gewoon' op de huidige installatie aansluiten ?

www.weitjerock.com

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:51
Klein_Kipje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:28:
In 2020 een installatie aan laten leggen bestaande uit:

12 stuks SunPower P3-325-BLK 325 Wp (6 oost / 6 west)
1 stuks Solis 3,6K-4G omvormer
Bevestigingsset schuin dak dakpannen ( 12 x )
Benodigde bekabeling

Nu heb ik wat extra geld over en wil aan beide zijden er 2 bijleggen.

Offerte opgevraagd bij de firma die de 1e installatie verzorgd heeft, maakt offerte:
Het leveren van DMEGC 325wp panelen incl. bevestigingsmateriaal

Ik ga akkoord en vandaag krijg ik ineens het bericht dat ze niet leveren vanwege :
De reden dat het uiteindelijk nog langer duurde is dat het aangeboden paneel toch niet samen kan met de huidige panelen.

Normaal gesproken wel qua spanning, maar met het paneel impedantie is een te groot verschil waardoor systeem met bij plaatsing juist minder op gaat wekken. Ze werken elkaar juist tegen.

Deze firma heeft geen andere oplossing dan de 4 extra panelen aan te bieden met losse omvormer, wat de prijs minimaal verdrievoudigt.

Aangezien mijn kennis redelijk is, maar niet zo diep gaat.
Aangezien de orginele panelen niet/nauwelijks meer zijn te krijgen, welke panelen kan ik wel 'gewoon' op de huidige installatie aansluiten ?
Iets meer informatie zou gewenst zijn. Waarom zou de prijs verdrievoudigen bij een eigen omvormer? Er zijn zat omvormers te vinden die voor een normale prijs 4 panelen kunnen ondersteunen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zoekt panelen met Impp 9,1A of iets hoger. Veel hoger dan verlies je wat vermogen van die nieuwe panelen, maar niet van de bestaande.

Of SunPower maxeon 6 of REC alpha pure-r met optimizers - deze doen van zichzelf minder dan de bestaande en kunnen zo worden geboost maar wat de bestaande doen.

Hogere stroom omlaag met optimizers kan niet !

Of willekeurig paneel en 2 stuks APSystems ds3-L en ecu-b voor monitoring

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 25-04-2023 20:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Klein_Kipje
TwingyTwingy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:31:
[...]

Iets meer informatie zou gewenst zijn. Waarom zou de prijs verdrievoudigen bij een eigen omvormer? Er zijn zat omvormers te vinden die voor een normale prijs 4 panelen kunnen ondersteunen.
De aanbiedingen voor 4 panelen was 792,- , de aanbieding DHZ 4x DMEGC 410 wp paneel met Solis mini 1500 omvormer werd 2030,- (plus dat er dan nog een kabel naar de meterkast en door het dak moet)

[ Voor 4% gewijzigd door Klein_Kipje op 25-04-2023 21:00 ]

www.weitjerock.com

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoeveel panelen passen er aan iedere kant op het dak?

• Ronald
  • Nu online
Klein_Kipje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:57:
[...]

De aanbiedingen voor 4 panelen was 792,- , de aanbieding DHZ 4x DMEGC 410 wp paneel met Solis mini 1500 omvormer werd 2030,- (plus dat er dan nog een kabel naar de meterkast en door het dak moet)
Die prijzen geïnstalleerd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Klein_Kipje
Sethro schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:01:
Hoeveel panelen passen er aan iedere kant op het dak?
er liggen er 6 per kant, er kunnen er nog wel 5/6 bij maar daar heb ik op het ogenblik niet het geld voor

www.weitjerock.com

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het netste zou dan zijn om de huidige panelen te verplaatsen naar 1 kant. Daar heb je dan 12 dezelfde panelen die in serie op je huidige omvormer kunnen.

Je kunt dan nieuwe panelen plaatsen aan de andere kant. Omvormer heeft dan nog een ingang over maar is wel krap aan qua capaciteit. Enkele panelen erbij kan nog wel.

Je kan simuleren wat verlies is als je dat zou doen, alternatief zou zijn de omvormer in te ruilen of er eentje naast te zetten.

• Ronald
  • Nu online
@Klein_Kipje kijk naar energie bespaar lening (consumptief) Kleine stapjes kost je uiteindelijk meer dan de rente

• Klein_Kipje
Sethro schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:43:
Het netste zou dan zijn om de huidige panelen te verplaatsen naar 1 kant. Daar heb je dan 12 dezelfde panelen die in serie op je huidige omvormer kunnen.

Je kunt dan nieuwe panelen plaatsen aan de andere kant. Omvormer heeft dan nog een ingang over maar is wel krap aan qua capaciteit. Enkele panelen erbij kan nog wel.

Je kan simuleren wat verlies is als je dat zou doen, alternatief zou zijn de omvormer in te ruilen of er eentje naast te zetten.
Dit is uiteindelijk de beste oplossing denk ik. Ik ga me hier eens verder in verdiepen i.c.m. een lening via energie bespaar lening

www.weitjerock.com

Pagina: 1