Aankoopadvies Televisie voor 55 tot 65 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 20:18
Ik zoek een?
Televisie voor in de woonkamer.

Begonnen met 48 inch in gedachte.. denken nu dat 55 inch beter is.
65 inch lijkt ons te groot, de tv hoeft niet het middelpunt van het huis te zijn, ik wil geen neusharen kunnen tellen en ik wil de tv af en toe ook een beetje kunnen negeren (hoe groter de tv hoe moeilijker dat wordt). Maar misschien stel ik me aan en is 65 inch niet groot?

Kijkafstand is ongeveer 2,5-3 meter.

Een van ons (ik dus) houdt eigenlijk helemaal niet van televisies en kan prima zonder tv. Ik vind zo'n ding irritant en de aandacht trekken. Vooral als deze overdreven groot is en/of weerspiegelt als de tv uit staat (ook als de tv aan staat, maar als deze uit staat moet het vooral geen spiegel zijn. Hebben overigens woonkamer op het noorden).

Het liefste nemen we een tv waar we zo lang mogelijk mee kunnen (uiteraard). Dus een techniek waar we echt wel even mee vooruit kunnen.

Wat is je budget?
1250 (maar dat vinden we wel aan de hoge kant en dan moet het wel echt een goede reden zijn om dat bedrag uit te geven.... Liever lager). 1000 'zouden we zo doen'. We zijn ook niet vies van tweedehands: dan zakt het budget wel naar ongeveer 750. Punt van tweedehands is dat we goedkoper uit zijn, en niet dat we voor hetzelfde geld iets beters kunnen kopen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Partner is groot fan van F1 kijken, voetbal staat ook vaak op. Beiden doet hij graag met meerdere mensen over de vloer. Wat betekent dat je (volgens mij) wel een beetje een fijne kijkhoek moet hebben. Verder films/series.

Het is fijn als de tv van zichzelf goed geluid heeft. Op den duur willen we best een geluidsset aanschaffen, maar dat komt op het 5-jaren plan

Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung Frame TV maar dat was geen succes. We hebben eventjes een 2022 Samsung Frame TV in huis: naast dat de box stuk was, was de kijkhoek van de televisie compleet waardeloos en het beeld heel erg flets. Dus, dat was een mat scherm en een leuk kunstwerk en, dachten we dus, het ideale compromis (wel een tv, geen irritatie voor mij), maar dat werkt blijkbaar ook niet helemaal.

In de winkel werden we richting de OLED's van LG en Philips (Ambilight zitten kijken) gemanoeuvreerd en dat zag er allemaal mooi uit, maar dat was toen we 48 inch in gedachte hadden en daar was minder keuze in. Viel me wel op dat die heel erg weerspiegelen. Maar vind dat ook moeilijk oordelen in een winkel met heftige verlichting.

Welke vragen heb je hier nog over?

Fijn als Ziggo Go en Viaplay gestreamd kunnen worden. Dat lukt op onze huidige tv niet. Maar misschien kan ik daar gewoon een extern apparaatje voor aanschaffen? (tips daarvoor ook welkom).

De muur waar hij aan komt is ruim en nog helemaal leeg en gaan we nog aan klussen. We kunnen de tv dus mooi weg laten werken mocht dat nodig zijn. Dus of 'ie ver van de muur afkomt maakt niet zo heel veel uit.

Er zijn zo ontzettend veel televisies dat we niet weten waar we moeten beginnen. Advies is dus zeer welkom.

Beste antwoord (via Poumelie op 26-04-2023 08:15)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:54
De Sony 55A80J OLED is voor jullie de beste keuze.

Dit model heeft ruime kijkhoeken, semi glossy afwerking en spiegelt hierdoor minder vergeleken met andere OLED tv's, geluidskwaliteit is bovengemiddeld en volstaat als je niet te veeleisend bent, heeft een goede motion handling/ processing en gaat hierdoor goed om met snelle beelden zoals F1, Google TV op de A80J werkt snel en is het meest uitgebreide OS momenteel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven

Dit model heeft ruime kijkhoeken, semi glossy afwerking en spiegelt hierdoor minder vergeleken met andere OLED tv's, geluidskwaliteit is bovengemiddeld en volstaat als je niet te veeleisend bent, heeft een goede motion handling/ processing en gaat hierdoor goed om met snelle beelden zoals F1, Google TV op de A80J werkt snel en is het meest uitgebreide OS momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Freshouttheoven schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:47:

OLED is geen eis. Of zou je dit advies sowieso geven?

Deze tv toevallig vandeweek gezien, waren er inderdaad wel over te spreken maar het duizelde ons inmiddels al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:26
Ah, het bekende noodzakelijke kwaad van de TV.

Of een apparaat opvalt hangt niet zozeer van het apparaat af, alswel van hetgeen eromheen staat/hangt. de Maat (55 of 65 inch) is van ondergeschikt belang. Onze hersenen habitueren binnen een paar dagen volledig aan deze maat.

Apparaten zijn voor sommigen een sieraad (bv de "the frame" of een platenspeler) welke ze "en plein publique" plaatsen in een leefruimte, andere willen alleen de functie en laten de TV wegzakken in een dressoir. Vaak een perfect compromis tussen degene die willen genieten van de content (series op netflix, journaal, F1 of voetbal) en de onzichtbaarheid van een apparaat

Een grote zwarte plaat (of het nu een 55, 65 of 43 inch apparaat is) op een knalwitte muur waar verder niets aan hangt of op staat valt vreselijk op, op een donkergroene muur met wat planten ernaast zie je de zwarte plaat vrijwel niet.

De vraag die je moet stellen is niet "welke maat", maar "wat is de dienende functie van het apparaat, en wil ik dit apparaat etaleren". En zo nee op dat laatste, "wat heb ik er voor over om het apparaat te laten blenden of verbergen?"

En als je daar uit bent budget stellen (dus ook van de aanpassingen evt om de TV heen dus) en vervolgens technisch het beste kopen wat er voor die prijs verkrijgbaar is. Zoals Outofthebox al als voorzetje gaf, die OLED van Sony voor bewegende beelden.

Zelf kijk ik vrijwel nooit TV, en als ik beeldmateriaal kijk is dat in een dedicated ruimte met beamer enzo. Ook F1. En daar game ik ook op als ik game met de console.
Mijn vrouw kijkt wel tv, en is daar destijds 1000 euro armer aan geworden voor een TV waar we nu al erg erg lang naar kijken (een oude plasma van Pana)
Ik kijk in de dedicated ruimte met apparatuur wat nog makkelijk een 0 zet achter het bedrag zet voor wat mijn vrouw uitgaf, en dan tel ik de ruimte niet mee. Dus tel uit je winst.

Mijn advies als je je budget wil bewaken, koop wat je Partner wil qua techniek, en sta erop dat de TV mooi in de ruimte wegvalt. Jij blij: geen opdringerige apparatuur en je partner maximaal kijkplezier. En die 10K voor een dedicated ruimte en de ratsmodee eromheen bespaar je dan mooi uit ;)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Poumelie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:28:
[...]

OLED is geen eis. Of zou je dit advies sowieso geven?

Deze tv toevallig vandeweek gezien, waren er inderdaad wel over te spreken maar het duizelde ons inmiddels al..
De A80J is de enige tv die aan al jullie eisen/ wensen voldoet en binnen budget valt. Los hiervan is het op moment van schrijven sowieso een van de beste tv’s qua prijs-kwaliteitverhouding.

Bij LCD tv’s dien je altijd te kiezen tussen goede kijkhoeken met een matig contrast (IPS) of matige kijkhoeken met een goed contrast (VA).

The Frame 2022 heeft een goed contrast maar door de matte toplaag oogt het flets, dit is dan ook de reden dat reguliere consumenten tv’s een semi glossy of glossy toplaag hebben zodat het beeld niet flets oogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
Freshouttheoven schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:39:
[...]

De A80J is de enige tv die aan al jullie eisen/ wensen voldoet en binnen budget valt. Los hiervan is het op moment van schrijven sowieso een van de beste tv’s qua prijs-kwaliteitverhouding.

Bij LCD tv’s dien je altijd te kiezen tussen goede kijkhoeken met een matig contrast (IPS) of matige kijkhoeken met een goed contrast (VA).

The Frame 2022 heeft een goed contrast maar door de matte toplaag oogt het flets, dit is dan ook de reden dat reguliere consumenten tv’s een semi glossy of glossy toplaag hebben zodat het beeld niet flets oogt.
Thanks voor de goede tip. We gaan inderdaad voor deze tv, gezien we hem zelf ook al gespot hadden en er over te spreken waren, maar we toen nog niet wisten of het echt een goede keus was.

De prijs lijkt redelijk te zijn met 1189 euro als ik kijk naar de prijsgeschiedenis.

Het voelt wel zuur dat de tv eind januari voor iets meer dan 900 euro over de toonbank ging bij Coolblue. Dat is een behoorlijk verschil.

Ben benieuwd of ik nog een mooie prijs kan krijgen bij HelloTV (als zal die bij lange na niet in de buurt komen van 900).

Hebben geen zin om heel lang te wachten op een héle goede aanbieding. Zitten al sinds September in een grote woonkamer met een tv’tje van iets van, wat zal het zijn, 32 Mijn partner kijkt op de laptop, want met de afstand is dit kleintje niet meer te doen zonder vergrootglas 😅

[ Voor 5% gewijzigd door Poumelie op 26-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:43

Dhrax

Prog Lord

Met dit budget kijk je wel naar de budget OLED modellen, ook deze Sony. Staar je ook niet teveel blind op OLED. Als je enkel wat gewone TV kijkt dan biedt dit geen meerwaarde omdat de uitzendingen in treurige kwaliteit worden aangeboden. Bij gaming en films word het wel meer een ding natuurlijk. Al blijven dit modellen die qua paneel wel concessies moeten doen. De Sony is wel echt een instap model.

Waarom niet gewoon een leuke Samsung of LG? Die heb je ruim onder de 1000 EUR en die beeld technieken (QLED en QNED) zitten echt niet ver van OLED af. Het prijsverschil mijn inziens niet waard. In een blinde test ga je de verschillen waarschijnlijk niet eens zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dhrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:30:
Met dit budget kijk je wel naar de budget OLED modellen, ook deze Sony. Staar je ook niet teveel blind op OLED. Als je enkel wat gewone TV kijkt dan biedt dit geen meerwaarde omdat de uitzendingen in treurige kwaliteit worden aangeboden. Bij gaming en films word het wel meer een ding natuurlijk. Al blijven dit modellen die qua paneel wel concessies moeten doen. De Sony is wel echt een instap model.

Waarom niet gewoon een leuke Samsung of LG? Die heb je ruim onder de 1000 EUR en die beeld technieken (QLED en QNED) zitten echt niet ver van OLED af. Het prijsverschil mijn inziens niet waard. In een blinde test ga je de verschillen waarschijnlijk niet eens zien.
De Sony A80J heeft het nieuwste WBE paneel, net als de LG C2. Beide modellen zijn zeker geen instapmodellen en vallen onder de categorie 'mid-range' in het OLED segment.

OLED heeft als eigenschap dat het contrast oneindig is, daarnaast is de reactietijd van de pixels veel sneller vergeleken met LCD. Beide eigenschappen zorgen er o.a. voor dat reguliere tv er beter uit ziet. Dit zul je wel degelijk opmerken in een blinde test. Daarnaast zul je bij LCD altijd concessies moeten op het gebied van contrast en kijkhoeken, er zijn ook LCD tv's op de markt met een wide angle filter echter zit je dan in dezelfde prijscategorie te shoppen.

Of het prijsverschil het waard is tussen een mid-range OLED tv en mid-range LCD tv? Voor de gemiddelde consument niet, in de situatie van Poumelie wel aangezien de Sony A80J momenteel de enige tv is die aan alle wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Dhrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:30:

De semi-gloss en het goede geluid zijn voor mij in ieder geval een meerprijs waard. Niet eens per sé de beeldkwaliteit, al is het fijn als we ook daar jarenlang nog tevreden over zijn. Ik weet niet of ik dat in een LG kan vinden (om lang-verhaal redenen wil ik niet meer voor een Samsung gaan dus die valt sowieso af).

[ Voor 4% gewijzigd door Poumelie op 26-04-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:43

Dhrax

Prog Lord

Poumelie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:38:
[...]

De semi-gloss en het goede geluid zijn voor mij in ieder geval een meerprijs waard. Niet eens per sé de beeldkwaliteit, al is het fijn als we ook daar jarenlang nog tevreden over zijn. Ik weet niet of ik dat in een LG kan vinden (om lang-verhaal redenen wil ik niet meer voor een Samsung gaan dus die valt sowieso af).
Het is voor die prijs ook gewoon een prima tv hoor, ga je zeker veel plezier aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
@Freshouttheoven we hebben de 55 inch inmiddels in huis. Super goed geluid, mooi beeld, besturingssysteem super soepel.. dus allemaal heel fijn.

Ik irriteer me alleen aan de behoorlijk blauwe waas over het scherm als de tv uit staat.. dat ziet er echt niet knap uit.. maar weet niet zo goed wat dat is en het alternatief (een heel erg glimmende tv?) is ook niet prettig..

Goed.. nu hebben we besloten de bank verder naar achteren te zetten dan we in eerste instantie bedacht hadden en dan past een 65inch toch echt beter (komen we achter nu we zien hoe het er met een 55 inch uit ziet).

Het lijkt er dus op dat we de tv willen omruilen. Uiteraard betekent dit dat ons budget omhoog moet.. als het geen extreme prijzen zijn en we lang met de tv kunnen doen is het me maar prima om dit tv hoofdstuk af te sluiten.

Het lijkt erop dat de 65a80k bijna dezelfde prijs heeft als de 65a80j. Zou je die dan aanraden? Of zou je bij 65 inch voor een heel andere tv gaan?

Grootste wens blijft minimale weerspiegeling (maar de Samsung Frame TV gaat hem écht niet worden). De rest is daaraan ondergeschikt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Poumelie op 01-05-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Bij een gelijkwaardige prijs is de A8xK een betere keuze, dit model heeft verbeterde interne speakers en is de bouwkwaliteit verder toegenomen. Het gelijkwaardige OLED alternatief is inderdaad een glossy afwerking dat veel meer spiegelt.

In 65'' heb je momenteel naast de Sony A8xK ook de LG A2 die over een semi-glossy afwerking beschikt. Geluidskwaliteit en helderheid in HDR zijn bij de LG A2 een stuk minder/ lager, daar is de prijs dan ook naar.

Een andere goede optie is de Sony X95J, biedt een veel betere HDR weergave, heeft geen blauwe waas en een semi-glossy afwerking. Met dit model lever je iets in op de kijkhoeken echter is deze nog steeds prima, ook is het contrast vergeleken met OLED lager al zal laatstgenoemde bij voldoende omgevingslicht/ sfeerverlichting minder opvallen. Ook is de geluidskwaliteit een stuk minder vergeleken met de Sony OLED tv's.

Imo is de geluidskwaliteit van ondergeschikt belang (tenzij je graag een minimalistische look wenst), doordat je met beide genoemde alternatieve modellen dit naar een hoger niveau kunt tillen, vergeleken met de Acoustic Surface, voor het zelfde totaalbedrag. Bijv. een paar Argon Audio FENRIS A4 actieve speakers zullen een vollere/ ruimte vullendere soundstage hebben.
Pagina: 1