Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 11:03
Ik ben bezig met een zelf kantelend en draaiend zonnepaneel. ( terug verdien tijd is verschrikkelijk maar wel een leuk project) Ik haal bij zonnig weer van smorgens tot savonds 300+ watt op het paneel. als het paneel precies goed staat dan haal ik al vrij snel in de ochtend het max vermogen. Het is dus wel jammer dat de omvormer het paneel aftopt op 366 watt. want in theorie denk ik dat ik nog wel meer dan 380 kan halen... Wat zou ik dan voor micro omvormer moeten hebben?

Zoals ik al zei is de terugverdientijd om te janken met mijn project maar ik vermoed dat ik de 4 kWh wel kan halen in de zomer met 1 paneel als deze gedurende de hele dag loodrecht op de zon staat. Ik haal nu al 1,5 en dan draait het paneel niet eens en is het nog geen dag vol zon geweest.

Volgende stap na een draaiconstructie te hebben bedacht is koelen van het paneel. Echter als ik toch niet meer dan 366 watt uit het paneel kan krijgen is dat een beetje zinloos denk ik.

Is er iemand hier die al een zelf draaiend paneel heeft die zijn constructie wil delen. ik kom er niet echt uit om een stabiel systeem te maken die ook voornamelijk bij storm stabiel genoeg zou blijven.. Ik zat te kijken naar kranslagers die ook in graafmachines gebruikt worden. Niet alleen zijn deze veel te zwaar voor deze toepassing maar voornamelijk ook zo duur dat ik de terugverdien tijd niet meer ga overleven..

Heeft an sich niets Enphase te maken => eigen topic

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Dat is wel een leuk project, omdat het kan :)

In de IQ7 serie is de IQ7A met 366VA de hoogste / grootste.
In de IQ8 serie de IQ8HC met 384VA (maar nog niet leverbaar volgens mij).

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:47
sygys schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:27:
Ik ben bezig met een zelf kantelend en draaiend zonnepaneel. ( terug verdien tijd is verschrikkelijk maar wel een leuk project) Ik haal bij zonnig weer van smorgens tot savonds 300+ watt op het paneel. als het paneel precies goed staat dan haal ik al vrij snel in de ochtend het max vermogen. Het is dus wel jammer dat de omvormer het paneel aftopt op 366 watt. want in theorie denk ik dat ik nog wel meer dan 380 kan halen... Wat zou ik dan voor micro omvormer moeten hebben?

Zoals ik al zei is de terugverdientijd om te janken met mijn project maar ik vermoed dat ik de 4 kWh wel kan halen in de zomer met 1 paneel als deze gedurende de hele dag loodrecht op de zon staat. Ik haal nu al 1,5 en dan draait het paneel niet eens en is het nog geen dag vol zon geweest.

Volgende stap na een draaiconstructie te hebben bedacht is koelen van het paneel. Echter als ik toch niet meer dan 366 watt uit het paneel kan krijgen is dat een beetje zinloos denk ik.

Is er iemand hier die al een zelf draaiend paneel heeft die zijn constructie wil delen. ik kom er niet echt uit om een stabiel systeem te maken die ook voornamelijk bij storm stabiel genoeg zou blijven.. Ik zat te kijken naar kranslagers die ook in graafmachines gebruikt worden. Niet alleen zijn deze veel te zwaar voor deze toepassing maar voornamelijk ook zo duur dat ik de terugverdien tijd niet meer ga overleven..
Wil je dit maken voor 1 paneel? Hier in de omgeving heeft iemand zoiets gemaakt voor 16 panelen (of meer, lastig te zien vanuit de auto). Lijkt net een radar installatie, wel meest ideale oplossing om altijd optimale opbrengst te hebben.
Kan je niet met een ontwerp helpen helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V99xG6x49EsDUL8_FkFM6gwOjOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HL1LojNvepnx65PslOmTBdgI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Pazo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:41:
Dat is wel een leuk project, omdat het kan :)

In de IQ7 serie is de IQ7A met 366VA de hoogste / grootste.
In de IQ8 serie de IQ8HC met 384VA (maar nog niet leverbaar volgens mij).
*Mits je onder de dc stroomlimiet van de IQ7A blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 11:03
Net even handmatig mijn paneeltje gedraaid naar het westen. Niet de juiste hoek nog. Moet nog wat onderdelen binnenkrijgen. Aan de curve zie je waar de huidige opbrengst zit en ook wat de werkelijke opbrengst is. Dus 100 watt hoger. Ik kan dus wel 300+ krijgen nog als het precies gekanteld is naar het zuiden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G51QOOcgKTaE0rmUDct0CSORWCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPymeucqbVHUcw8UIUTlhP9f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-pMHJZetIDJ7zByt_zWtMdjoBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkH8Zldln1tR1PdRKMXXAU3g.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige opstelling

[ Voor 35% gewijzigd door sygys op 25-04-2023 17:29 ]

Pagina: 1