Goeienavond!
Even in members only een vraagje
Even in members only een vraagje
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
[ Voor 32% gewijzigd door Qweridee op 25-04-2023 18:50 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Drusillala op 25-04-2023 19:04 ]
Wat werd erbij gehaald dan?Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
The devil is in the details.
Juridisch mag je wel belastingvrij een bonus geven na bijv 25 jaar, dus kan wel uitmaken.Sissors schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:04:
De 25 jaar in dienst vergoeding mag natuurlijk sowieso, er is geen enkele wet die zegt dat een bedrijf jou niet een bonus mag geven. Wat betreft ontslagvergoeding, ik zou me voor kunnen stellen dat als we het hebben over grootschalig ontslag waarbij sociaal plan enzo van de plank gehaald wordt, het apart zou zijn als één iemand een veel hogere ontslagvergoeding krijgt dan zijn collega die er evenlang werkt. Maar hoe dat juridisch zit durf ik niet te zeggen.
Zelf vind ik het vooral niet handig dat iemand je dit een beetje heeft toegezegd, was die persoon in een positie om dat te doen? (Als in, mijn manager kan echt geen besluiten nemen over de 25-jaar werkzame bonus). Dat ze op nul beginnen met tellen na een redelijk gat vind ik op zichzelf niet vreemd.
Wat voor contract ik had, of ik een proeftijd had, mogelijk oneerlijk tegenover anderen…Hahn schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:17:
[...]
Wat werd erbij gehaald dan?
Juridisch lijkt het me sterk dat het niet mag. Maar tegelijkertijd betekent dat ook niet dat het moet of dat je er recht op zou hebben. Dus ik zou toch wel rekening houden met een eventuele 'je hebt pech, we doen het niet'.
[ Voor 7% gewijzigd door Qweridee op 25-04-2023 19:33 ]
Die vergoeding is geregeld in de wet en daar staat inderdaad:Qweridee schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:42:
Voor een eventuele ontslagvergoeding scheelt het nogal
Wettelijk tellen je eerdere dienstjaren dus niet mee voor de transitievergoeding, tenzij je daar afspraken over maakt. Ik kan niet bedenken waarom die verboden zijn.Voor de berekening van de duur van de arbeidsovereenkomst, bedoeld in lid 2, worden (...) een of meer voorafgaande arbeidsovereenkomsten tussen dezelfde partijen, die elkaar met tussenpozen van ten hoogste zes maanden hebben opgevolgd, samengeteld.
Is hier een regeling voor, bijvoorbeeld in de CAO?Qweridee schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:42:
verder krijg je bij 25 jaar in dienst inderdaad een extra vergoeding
Ik heb even gezocht maar kan niet vinden dat die 25 jaar aaneengesloten moeten zijn.chielsen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:29:
[...]
Juridisch mag je wel belastingvrij een bonus geven na bijv 25 jaar, dus kan wel uitmaken.
https://www.onderhoudnl.n...%2F12de%20vakantietoeslag.
My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Het is ook geen battle, maar vanaf de andere kant gezien, als ik jou iets toezeg en probeer er onderuit te komen met een kul reden dan accepteer jij dat? Proeftijd niet van toepassing, ga er ook absoluut geen breekpunt van maken…Joris-Jansen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:39:
Uhmmm je bent zelf weg gegaan en ook weer terug gekomen.. om hiervoor nou moeilijk te doen. Je hebt rechtsbijstand al ingeschakeld dus wacht rustig hun antwoord af.
Als een medewerker bij mij zo moeilijk zou doen, dan zou ik per direct in de proeftijd opzeggen. Dit belooft weinig goeds voor de toekomst.
Pick your battles..
Werk er alweer een tijdje met plezier, maar dit was nog niet afgerond, kreeg vandaag de afwijzing!Tys schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:39:
De beweegreden waarom je die dienstjaren zo graag terug wilt is een beetje vreemd. Omdat het uitmaakt voor de ontslagvergoeding? Je bent er net weer gaan werken, ga dat dan weer gewoon doen.![]()
Als het op een feestje aankomt is het 'gebruikelijk' dat je jaren doortellen minus de periode dat je er niet was en anders heb je ook maar gewoon pech natuurlijk. Je bent net terug bij je oude werkgever, maar als je er zo in de wedstrijd zit is het binnen no-time weer een oud-werkgever hoor, sorry dat ik het zo bot zeg.
CAO geeft inderdaad die regeling aan, had inderdaad de 6 maanden regels gevonden, maar kan dus nergens vinden dat het niet zou mogen met een langere pauzefopjurist schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:35:
[...]
Die vergoeding is geregeld in de wet en daar staat inderdaad:
[...]
Wettelijk tellen je eerdere dienstjaren dus niet mee voor de transitievergoeding, tenzij je daar afspraken over maakt. Ik kan niet bedenken waarom die verboden zijn.
[...]
Is hier een regeling voor, bijvoorbeeld in de CAO?
[...]
Ik heb even gezocht maar kan niet vinden dat die 25 jaar aaneengesloten moeten zijn.
Wat een onzin. Binnen bepaalde bedrijven telt het aantal dienstjaren zwaarder als er bv een reorganisatie oid komt. Lijkt me zinvol om die terug te krijgen. En nee daar kan je ook al aan denken voordat het een issue is. Net als het misschien niet romantisch is om bij een huwelijk over de gescheiden financien te hebben... maar vele mensen hebben daar later spijt van.Tys schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:39:
De beweegreden waarom je die dienstjaren zo graag terug wilt is een beetje vreemd. Omdat het uitmaakt voor de ontslagvergoeding? Je bent er net weer gaan werken, ga dat dan weer gewoon doen.![]()
Als het op een feestje aankomt is het 'gebruikelijk' dat je jaren doortellen minus de periode dat je er niet was en anders heb je ook maar gewoon pech natuurlijk. Je bent net terug bij je oude werkgever, maar als je er zo in de wedstrijd zit is het binnen no-time weer een oud-werkgever hoor, sorry dat ik het zo bot zeg.
Je zegt dat er geen direct bezwaar tegen was. Is dat gelijk een toezegging?Qweridee schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:47:
[...]
Het is ook geen battle, maar vanaf de andere kant gezien, als ik jou iets toezeg en probeer er onderuit te komen met een kul reden dan accepteer jij dat? Proeftijd niet van toepassing, ga er ook absoluut geen breekpunt van maken…
[...]
Het aantal jaren in dienst kan een rol spelen bij eventuele ontslagrondes. Als daar LIFO wordt gehanteerd kan je er uit liggen op basis van een korte tijd in dienst.dengregg schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:25:
welke gevolgen hebben die dienstjaren? Als je loon boven het oude bedrag ligt en ancienniteitsverlof op een andere manier aan je vakantiedagen wordt toegevoegd maakt dat cijfertje toch niet veel uit?
[ Voor 13% gewijzigd door Frame164 op 25-04-2023 20:22 ]
Voor de (wettelijke) ontslagvergoeding is het dus simpelweg wettelijk vastgelegd, daar geldt een "pauze" van meer dan 6 maanden als een stop waarna niet meer doorgeteld wordt. Daarnaast kun je vaak sowieso beter een vaststellingsovereenkomst uitonderhandelen dan het op de kantonrechtersformule laten aankomen.Voor die 25 jaar geldt dat de werkgever onbelast een vergoeding mag geven. Is dit bij jouw werkgever ook daadwerkelijk afgesproken?Qweridee schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:42:
Voor een eventuele ontslagvergoeding scheelt het nogal, verder krijg je bij 25 jaar in dienst inderdaad een extra vergoeding.
Ik heb er 12 jaar gewerkt, deze 12 jaar wil ik graag doortellen, maar het word nu afgedaan als 'juridisch niet toegestaan' en dat vind ik vreemd, aangezien ik daar zo geen regels over kan vinden, vandaar de vraag!
Qua loon heeft het verder geen gevolgen, dus daar is het me ook niet om te doen.
Mocht er daadwerkelijk een juridische oorzaak zijn heb ik er natuurlijk vrede mee, maar ik kan dus geen definitief antwoord vinden op mijn vraag, rechtsbijstand gaat er mee bezig, maar dacht, misschien heeft er een Tweaker ervaring mee
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Hoewel ik het in principe met je eens ben, is het nstuurlijk wel onzin om dit te vergelijken met collega’s. Hij onderhandelt hier gewoon. Of vind je het ook raar als een nieuwe collega meer verdient dan iemand die er al lang zit?Beurlap schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:55:
Eerlijk gezegd zou ik het raar vinden als jij meer dienstjaren (ihkv eventueel ontslag waarbij afspiegelingsbeginsel gebruikt wordt) en dus rechten hebt dan een collega die gelijk met jou in dienst getreden is.
Je hebt zelf besloten om te vertrekken en weer terug te keren na 9 maanden. Dan kunnen sommige dingen opnieuw gaan tellen. In dat opzicht ben je gelijk aan alle anderen die gelijk met jou gestart zijn.
Dat is een andere situatie. Dat heeft namelijk niet meteen negatieve gevolgen voor de collega's. Terwijl bij een ontslagronde er wel direct nadelige gevolgen zijn als op deze manier de last in first out regels worden omzeild.t14wo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:28:
[...]
Hoewel ik het in principe met je eens ben, is het nstuurlijk wel onzin om dit te vergelijken met collega’s. Hij onderhandelt hier gewoon. Of vind je het ook raar als een nieuwe collega meer verdient dan iemand die er al lang zit?
Het juridische aspect staat gewoon in de wet, zoals hierboven al gemeld? "Extern", d.w.z. hoe de rechter/UWV er naar kijkt bij eventueel ontslag, is vastgelegd dat de jaren niet doortellen na een onderbreking van meer dan 6 maanden. De kans is levensgroot dat de Belastingdienst er daarom ook zo naar kijkt m.b.t. de (eventuele) onbelaste bonus na 25/40 dienstjaren (als die al gegeven wordt door jouw werkgever). Dus ik snap best dat de HR-afdeling dat samenvat tot "mag juridisch niet". Het enige waar je over zou kunnen onderhandelen, zijn andere zaken die *intern* bij je werkgever aan dienstjaren zijn gekoppeld (als die er zijn), maar ik kan me ook goed voorstellen dat men niet zit te wachten op een "dubbele boekhouding" van jouw dienstjaren.Qweridee schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:33:
Veel reacties, veel meningen, heel fijn dat jullie allemaal input hebben geleverd, hiervoor mijn dank!
Ga sowieso afwachten wat de RBV er uiteindelijk van gaat vinden, dit laat ik uiteraard ook nog even in dit topic weten!
Voelde me gister vooral overvallen door de mededeling dat het juridisch niet zou mogen, dit is voor mij het grote struikelblok in het hele verhaal! Als blijkt dat hier geen reden voor is zal ik ook niet direct met gestrekt been er in gaan, maar vind ik het nog wel een gesprekje waardig!
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het geval van een overgenomen/verzelfstandigde/verkochte afdeling is wel iets anders, omdat je dan zou kunnen zeggen (even versimpeld) dat je in het verleden bij de oude werkgever in dienst bent gekomen en nooit zelf bent weggegaan. (En er zijn vaak speciale afspraken gemaakt bij zo'n afsplitsing, juist in te voorkomen dat bestaande rechten verloren gaan.)Bolderkar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:44:
Ik ben vorig jaar na 2 jaar teruggekeerd bij mijn oude werkgever en al mijn dienstjaren etc zijn intact gebleven. Nu was dat wel een andere situatie (ik was werkzaam bij een BU dat verkocht is 3 jaar geleden.. en de cao was nog indentiek.
Bij de overheid kan je dienstjaren ook meenemen. Zou zeggen dat.dit meer afspraken zijn dan een wettelijk maximum.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq