Mogen stopcontacten in deze spiegelkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 11:21
Besten,

In onze badkamer heb ik een spiegelkast opgehangen boven onze onderkast met wasbakken, vrij standaard indeling dus. Bij de bouw heb ik al een inbouwdoos achter de spiegelkast geplaatst, voor eventuele verlichting en dat soort dingen. Nu zou ik graag vanuit die inbouwdoos wat stopcontacten in de spiegelkast van stroom willen voorzien. Maar ik wil dit wel goed doen, zeker aangezien het een natte ruimte is, en ik weet niet wat de beste manier is.

Het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Gzwj6VGgUd_nHe3u6rUHCAhR5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SBEDpnkvrEoAzNogHE0rqGT.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk twijfel ik dus aan twee dingen:
1. Er zit 40 cm tussen de kraan en de geplande stopcontacten, binnen de zone van 60 cm dus. Mag ik daar dan alsnog van die stopcontacten voor in een kast plaatsen? (Zo'n ding bijvoorbeeld: https://www.sanitairwinke...oor-spiegelkast-grijs-wit). Zo niet, dan kan ik ze nog hoger in de kast plaatsen, zodat het buiten de 60 cm komt.
2. Wat is de beste manier om de stopcontacten aan te sluiten op de inbouwdoos? Ik dacht aan YMVK, maar ik weet niet of dat hiervoor gebruikt mag worden. En dan met trekontlasting in de tuit van de doos?

Heel erg bedankt alvast voor jullie adviezen!

Beste antwoord (via _Eric_ op 27-04-2023 21:24)

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 12:14
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:08:
Waarom een stopcontact op de inbouwdoos en niet gewoon een geaarde kabel vanuit de inbouwdoos naar de stopcontacten in de kast?
Een stopcontact op de inbouwdoos is onderdeel van je vastte installatie en moet aan bijhorende normen voldoen. Alles na de stekker is tijdelijke installatie en valt onder andere regelgeving. O.A. relevant voor bijvoorbeeld je brandverzekering.

Bij een stopcontact op de inbouwdoos heb je een stekker waarmee je de hele spiegelkast makkelijk uit kan trekken. Als je ooit de kast van zijn plek haalt, trek je de stekker uit en kan je hem veilig weghalen.
Bij draden rechtstreeks vast monteren kan dit niet. Dan moet je eerst de draden loshalen voor je verder kan. Om dit veilig te doen moet de stroom eraf, en moet je na het verwijderen van de kast ook nog de draden veilig afwerken voor de stroom er weer op kan.

Ik zou altijd aanraden om een fatsoenlijk stopcontact op de inbouwdoos te plaatsen, en daar een stekker in te steken.

Lost In Music

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Denk je ook aan de praktijk?

Bij zo'n situatie heb ik de stop van de wasbak maar weggelegd zodat onderdompelingsrisico geminimaliseerd wordt mocht iemand een keer op het idee komen een apparaat te gebruiken met een langer snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
Dat is een heel goed punt. Nu was de bedoeling om de opladers van de elektrische tandenborstels een plek te geven in de kast, maar dat weerhoudt inderdaad mensen er niet van om later ooit een föhn in te steken.

Als ik een betere plek voor de stopcontacten kan vinden, hoe zou de aansluiting dan verlopen? Is mijn idee van YMVK met trekontlasting dan wel juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rukapul schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:49:
Denk je ook aan de praktijk?

Bij zo'n situatie heb ik de stop van de wasbak maar weggelegd zodat onderdompelingsrisico geminimaliseerd wordt mocht iemand een keer op het idee komen een apparaat te gebruiken met een langer snoer.
De hele wereld (behalve de UK wellicht) heeft toch gewoon stopcontacten bij de wastafel in de buurt (buiten de 60cm? Tandenborstels, scheerapparaten, fohns gebruiken rond de wasbak gebeurt constant overal. Vind je dat gevaarlijk?

@_Eric_ Ik snap het probleem niet helemaal. Maak het stopcontact 60cm van de waterbron zorg voor werkende randaarde en aardlekschakeling en je bent klaar.

Ik begrijp de YMCK kabel ook niet helemaal. Die heb ik in de tuin en op mn dak, maar dit is toch gewoon installatiewerk (met dus installatiedraad)?

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 25-04-2023 21:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
Ja, die 60 cm ga ik gewoon hanteren. De kast maakt dus niks uit, beter om de afstand gewoon goed te hebben. Dank voor het advies.

De YMVK leek me een goede oplossing, omdat ik geen ruimte heb voor opbouw tussen de kast en de muur. Dus mijn gedachte was, liever een YMVK draad in die tussenruimte laten lopen dan een sleuf in de muur moeten maken voor een buis met VD draad. Of zie ik dan een andere optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:32
JvS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:28:
[...]

De hele wereld (behalve de UK wellicht) heeft toch gewoon stopcontacten bij de wastafel in de buurt (buiten de 60cm? Tandenborstels, scheerapparaten, fohns gebruiken rond de wasbak gebeurt constant overal. Vind je dat gevaarlijk?
Ik niet.

Ik zag echter een theoretische benadering en geen praktische risicobeschouwing.
_Eric_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:34:
Ja, die 60 cm ga ik gewoon hanteren. De kast maakt dus niks uit, beter om de afstand gewoon goed te hebben. Dank voor het advies.

De YMVK leek me een goede oplossing, omdat ik geen ruimte heb voor opbouw tussen de kast en de muur. Dus mijn gedachte was, liever een YMVK draad in die tussenruimte laten lopen dan een sleuf in de muur moeten maken voor een buis met VD draad. Of zie ik dan een andere optie over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat je achter/in het kastje gewoon aansluitsnoer kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hiervoor bestaat de scheerwandcontactdoos.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is een archaïsche veilige aansluiting voor als je in 1955 zonder randaarde en aardlek veilig elektra in je badkamer wilt hebben. Dit is nu niet echt nodig.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
:+ en dan je tondeuse wegflikkeren omdat ie zo slecht power levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Uit je tekening kan ik niet opmaken of de nu getekende stopcontacten opliggend zijn (dus in het zicht) of dat ze uit het zicht zijn. Ik vermoed overigens het laatste.

Ook kan ik niet uit je tekening opmaken of (en zo ja hoe ver) de spiegelbehuizing van de wand komt.
Als dat ruim genoeg is, zou je kunnen overwegen om de stopcontacten op de zijkant(en) en uit het directe zicht te plaatsen. Dan bestaat er ook minder kans op spatten e.d. van water direct op de stopcontacten.

Zie als voorbeeld de 3D animatie op deze site zodat je begrijpt wat ik bedoel.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:50:
Uit je tekening kan ik niet opmaken of de nu getekende stopcontacten opliggend zijn (dus in het zicht) of dat ze uit het zicht zijn. Ik vermoed overigens het laatste.
Ik bedoel zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyQ2MHTdrquulv2HOaMdHq9zmnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbgoLlJQCRXLQAxZbIGVH5A9.jpg?f=fotoalbum_large
Dus een aparte unit die in de kast geplaatst wordt. Met de deuren dicht is hij dan uit het zicht. Ik hoop dat ik je zo goed heb begrepen.
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:50:
Ook kan ik niet uit je tekening opmaken of (en zo ja hoe ver) de spiegelbehuizing van de wand komt.
Als dat ruim genoeg is, zou je kunnen overwegen om de stopcontacten op de zijkant(en) en uit het directe zicht te plaatsen. Dan bestaat er ook minder kans op spatten e.d. van water direct op de stopcontacten.

Zie als voorbeeld de 3D animatie op deze site zodat je begrijpt wat ik bedoel.
Dat is voor de stopcontacten zelf een goed idee, maar niet voor het plaatsen van de tandenborstel opladers in de kast. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
Rukapul schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:43:
Je ziet over het hoofd dat je achter/in het kastje gewoon aansluitsnoer kunt gebruiken.
Dus wordt het dan:
- een gewoon stopcontact op de inbouwdoos achter de kast
- een geaard aansluitsnoer met stekker in dat stopcontact
- dat snoer gebruiken om de stopcontacten in de kast aan te sluiten?

Goede optie, als dat zo kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

_Eric_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:59:
[...]

Ik bedoel zoiets:
Dus een aparte unit die in de kast geplaatst wordt. Met de deuren dicht is hij dan uit het zicht. Ik hoop dat ik je zo goed heb begrepen.
De foto verduidelijkt het inderdaad helemaal. Het is een andere situatie dan ik in gedachten had.
Dat is voor de stopcontacten zelf een goed idee, maar niet voor het plaatsen van de tandenborstel opladers in de kast. :P
En omdat ik iets anders in gedachten had, is mijn "oplossing' inderdaad geen praktische in dit geval...... :)
Dus wordt het dan:
- een gewoon stopcontact op de inbouwdoos achter de kast
- een geaard aansluitsnoer met stekker in dat stopcontact
- dat snoer gebruiken om de stopcontacten in de kast aan te sluiten?
Waarom een stopcontact op de inbouwdoos en niet gewoon een geaarde kabel vanuit de inbouwdoos naar de stopcontacten in de kast?

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 25-04-2023 22:09 . Reden: vaut quootje..... ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
Oh, ik ging er vanuit dat aansluitsnoer met een stekker moest beginnen. Maar die kan dan ook direct op de doos (met trekontlasting, lijkt me). Dus eigenlijk mijn oorspronkelijke idee, maar met aansluitsnoer ipv YMVK. Ook wel makkelijker, want dan kan ik gelijk twee snoeren van de doos naar de stopcontacten links en rechts laten lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 12:14
Een stopcontact op de inbouwdoos is onderdeel van je vastte installatie en moet aan bijhorende normen voldoen. Alles na de stekker is tijdelijke installatie en valt onder andere regelgeving. O.A. relevant voor bijvoorbeeld je brandverzekering.

Bij een stopcontact op de inbouwdoos heb je een stekker waarmee je de hele spiegelkast makkelijk uit kan trekken. Als je ooit de kast van zijn plek haalt, trek je de stekker uit en kan je hem veilig weghalen.
Bij draden rechtstreeks vast monteren kan dit niet. Dan moet je eerst de draden loshalen voor je verder kan. Om dit veilig te doen moet de stroom eraf, en moet je na het verwijderen van de kast ook nog de draden veilig afwerken voor de stroom er weer op kan.

Ik zou altijd aanraden om een fatsoenlijk stopcontact op de inbouwdoos te plaatsen, en daar een stekker in te steken.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eric_
Allemaal heel veel dank voor jullie reacties. Echt geweldig.

Samenvattend ga ik dan voor een stopcontact op de inbouwdoos, geaarde stekker met aansluitsnoer naar de stopcontacten in de kast, en de stopcontacten op minimaal 60 cm van de kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 11:47
Zijn IP44 stopcontacten hiervoor niet de officiële oplossing? Dat hebben wij in ieder geval gedaan.

Gira IP44 inbouw stopcontact:

https://katalog.gira.de/n...8&eannummer=4010337252276
https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=623972

IP44 zone uitleg:

https://www.elektramat.nl...amer-elektra-richtlijnen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:12

xpc

Zover ik weet zijn zowel de IP44 eis als de 60cm niet nodig bij een wastafel. Tenminste, hier is een normaal inbouw stopcontact op 30cm van de kraan gemonteerd (nieuwbouwhuis). Een 30mA ALS is dan weer wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Je moet toch redelijk je best doen daar actief water in te krijgen. Groter risico is apparatuur dat je erop aansluit en in het water valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb geen verstand van badkamers en klussen en zo, maar als moeder de vrouw haar haar wil föhnen voor de spiegel, of jij jezelf elektrisch scheren met bedraad scheerapparaat, moet je dan de spiegel op een kier zetten voor de kabel, of heb je dan nog ergens anders een stopcontact buiten de kast?

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05 18:46
_Eric_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:01:
Allemaal heel veel dank voor jullie reacties. Echt geweldig.

Samenvattend ga ik dan voor een stopcontact op de inbouwdoos, geaarde stekker met aansluitsnoer naar de stopcontacten in de kast, en de stopcontacten op minimaal 60 cm van de kranen.
Ik werk bij een middelgroot installatie bedrijf, wij plaatsen altijd stopcontacten 10-20 cm naast de wastafels (spiegels met verlichting via een aansluitsnoer zonder stekker op de inbouwdoos achter de spiegel).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1