Shelly 1 - Connectie garagepoort verliest spanning (denk ik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofvdo
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-08 14:05
Goedemiddag

Alvast dank aan zij die ernaar willen kijken en hun mening delen.

Vorig jaar heb ik een huis gekocht en ben deze stilaan aan het aanpassen naar eigen zin.
Sinds korte tijd willen de afstandsbedieningen van de poort het niet goed meer doen, dus had ik het idee om hier een Shelly tussen te plaatsen en dan te bedienen via men iPhone.

(De intentie is om hier een github image op te plaatsen die AH ondersteunt zodat ik dit kan automatiseren met on-arrival & on-depart.)

Shelly = Shelly 1
Firmware = Laatste firmware van Shelly
Garagepoort = Genie 800 Pro
WifiSignaal gemiddeld = -67dB en stabiel

De shelly was aangesloten via de 24V DC connectors die op de poort aanwezig zijn. Dit heeft men voorkeur want is kort bij het toestel, geen onnodig 230V op dit toestel.

Het goede nieuws: Alles werkte, poort ging open en toe op bevel.
het slechte nieuws: maar tijdelijk.. op onregelmatige momenten (kwestie van uren) is de Shelly niet meer beschikbaar via Wifi en moet ik deze resetten door de stroom van de motor te halen en terug te connecteren. De gewone schakelknop van de poort doet het nog wel op dat moment.

Case geopened bij Shelly en ze vroegen me om hier 230V op aan te sluiten aangezien de trigger op de poort de Shelly kan verwarren.
Raar, maar zou kunnen en dus gedaan maar het fenomeen blijft gelijkaardig. De Shelly werkt initieel maar na onregelmatige tijdstip pen valt deze uit totdat ik deze herstart.

Ik kom eingelijk op het punt dat het gewoon aan de Shelly zelf ligt maar hun support is nogal traag hierop.
Heeft er iemand mogelijk nog ideëen hieromtrent?

Heb hieronder een snel getekend situatieplan voor zowel de 24V als de 230V situatie.
Moest ik iets vergeten zijn dat relevant kan zijn, shoot!

Uiteindelijk zou ik graag teruggaan naar de 24V DC situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5HomE0ZcuFCOm1axGVlivfTjzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wo6XYPH8p1wizbFZb8mdB8mK.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Gaat soms een deel van de garagepoort in slaapstand oid waardoor (een deel van) de voeding uit gaat? En dus ook de shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofvdo
Ik ben er niet 100% zeker van maar ik geloof van niet - anders zouden de afstandsbedieningen niet meer werken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofvdo
Hey Sparkiee, ben er nog ff dieper op doorgegaan maar in de technische fiche kan ik ook niets vinden van een mogelijke slaapstand of de aanpassing ervan.

//Kristof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Ik heb ook een Shelly in mijn garagedeur-opener ingebouwd en kom daar ook geregeld tegen dat de Shelly unavailable wordt (in HomeAssistant).
Om het op te lossen heb ik de garagedeur aangesloten met een slimme stekker die uit en weer aan gaat wanneer de Shelly 'unavailable' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofvdo
Klinkt idd als een oplossing die ik kan bekijken.

Heb nog 1 test in gedachten die ik nog niet geprobeerd heb en is de shelly gewoon onder spanning zetten zonder aansluiting op de garagedeur-opener.

- blijft deze actief, dan is het iets met de garagedeur-opener
- Valt deze toch uit dan is het iets met de Shelly zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
Heb hier ook enkele Shelly's in gebruik waarvan er ééntje steevast de connectie verliest na enkele uren. Heb vanalles geprobeerd maar heb het nu toegeschreven aan "slechte unit".... fwiw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
In de Shelly 2.5 zit ergens een instelling waarmee je aan kan geven wat hij moet doen bij WiFi connectie verlies. Één van mijn Sellies was ook regelmatig de verloor ook regelmatig de verbinding, tot ik deze optie aan zette. Als de verbinding blijkbaar even verbroken wordt gaan ze normaal niet weer zelf op zoek naar de verbinding maar gaan ze in Acces Mode. Je zou kunnen kijken of dat bij jou ook het geval is. Als de verbinding verbroken is kijken of die in acces mode staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofvdo
Hey Ernst,

dank voor de tip! Ga ik zeker ff bekijken.
Ondertussen trouwens ook de test gedaan om de Shelly onder stroom te zetten, maar zonder aan de poort te connecteren.

Hij is online nu sinds 2 dagen dus toch waarschijnlijk ergens gerelateerd met het signaal van de garagedeuropener dat hij in de war geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 22:22
Zou even terug gaan naar de basis.
Shelly op 230v aansluiten en verder helemaal niks.
Kijken of deze dan wel bereikbaar blijft.
-67db zou ruim voldoende moeten zijn.
Heb zelf Shelly's met -79db welke zo stabiel als een huis draaien.
Eventueel even ergens anders aansluiten om te kijken of mogelijk de locatie de storing veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofvdo
Hey @JurienW - Zo is de opstelling nu idd sinds vorige woensdag.

De Shelly hangt nog altijd op dezelfde locatie waar dat hij moet hangen, echter zonder aansluiting op de poort.

Stabiel sinds 6 dagen nu dus de oorzaak lijkt me dus meer en meer waarschijnlijk aan het signaal van de poort te liggen.

Ik ga met deze info terug naar Shelly - ik kan een syslog configureren voor de logging bij te houden maar het moment dat het gebeurt verliest hij zijn wifi signaal en dus nog geen logs.

//Kristof
Pagina: 1