Ketelinstallatie afgekeurd vanwege onjuiste rookgas afvoer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-03 12:23
Vandaag kwam de onderhoudsmonteur langs voor de CV ketel.
Mijn nieuwbouwwoning is in 2019 opgeleverd en er is nog nooit onderhoud aan de ketel geweest. Dus vanuit de bouw zo opgeleverd.
Nu geeft de monteur aan bij de check dat hij geen onderhoud mag uitvoeren, en de ketel op deze manier afkeurt.
De rookgasafvoer bestaat volgens hem uit twee delen (PVC en metaal) en dat mag niet.
Nu krijg ik daarvoor een rekening van 300 euro om dit aan te passen waarna hij pas het onderhoud mag gaan uitvoeren.
Is er hier iemand die iets kan zeggen over deze installatie, en of dit inderdaad vervangen moet worden wegens ondeugdelijkheid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPEGjXbUb-rwyRqAkF65ds-LeIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gtp26ckUChpeAVAj4hKU7Ph.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXTLHyEx7W7iW5bzJ_7GeBrmLXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHKRA0fc4aj0S2HmSzH9cqzc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Diego27 op 25-04-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Als ik hier kijk:
https://www.ubbink.com/nl...en-rookgasafvoersystemen/

Onder EN 14471: "Er mogen geen verschillende materialen in het afvoerleidingsysteem worden toegepast"

Lijkt de onderhoudsmonteur wel gelijk te hebben.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-04 08:55
https://www.rogafa.nl/wp-...ugelvoorschrift-V2022.pdf

Hier staat het volgende:
Mix in de aansluitleiding geen componenten van verschillende materialen of fabricaten,
behalve daar waar de fabrikant van het systeem dit toelaat.
Uitzondering op bovenstaande regel: componenten gekeurd conform
Gastec Qa KE83-3 (alu dikwandig) en 83-5 (rvs).

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:33
Vanaf 1 april gelden er strakkere regels vanwege de vele koolmonoxidevergiftigingen in dit land. Wij hebben ook een aanpassing staan aan de rookgasafvoer, deze zou niet goed genoeg gebeugeld zijn. Vorige jaren geen probleem maar bij de keuring van vorige week kwam deze opmerking.

Dus ja, ik denk dat het een valide opmerking is.

[ Voor 14% gewijzigd door JL-IP(!) op 25-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 18:40

Wish

ingwell

Toevallig al eens gevraagd hoe dat bij de buren is?

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JL-IP(!) schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:04:
Vanaf 1 april gelden er strakkere regels vanwege de vele koolmonoxidevergiftigingen in dit land. Wij hebben ook een aanpassing staan aan de rookgasafvoer, deze zou niet goed genoeg gebeugeld zijn. Vorige jaren geen probleem maar bij de keuring van vorige week kwam deze opmerking.

Voor meer informatie hierover: https://radar.avrotros.nl...it-betekent-het-voor-jou/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:08
Ik heb hetzelfde gehad, zelfde bouwjaar. Aangemeld bij de bouwer en dit wordt bij mij onder garantie opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Rookgas afvoer van PVC is ook wel een beetje vreemd toch? Helemaal het eerste, en dus heetste stuk. Even gekeken hier installatie uit 2008, maar die is helemaal van metaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:54
Vanaf 1 april gelden er strakkere regels vanwege de vele koolmonoxidevergiftigingen in dit land.
Laten we niet overdrijven:
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid schat dat elk jaar ongeveer tien personen door koolmonoxidevergiftiging overlijden (OVV, 2015). Daarnaast leiden koolmonoxidevergiftigingen elk jaar tot bijna tweehonderd ziekenhuisopnamen en enkele honderden behandelingen op de eerstehulpafdeling. Koolmonoxidevergiftigingen worden echter door zowel slachtoffers als hulpverleners vaak niet herkend. Het werkelijke aantal incidenten ligt dus vermoedelijk hoger.
En dat is inclusief gare geisertjes en gaskachels uit het jaar kruik.
ajaxalex schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:08:
Ik heb hetzelfde gehad, zelfde bouwjaar. Aangemeld bij de bouwer en dit wordt bij mij onder garantie opgelost.
Terecht.
pennywiser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:10:
Rookgas afvoer van PVC is ook wel een beetje vreemd toch? Helemaal het eerste, en dus heetste stuk. Even gekeken hier installatie uit 2008, maar die is helemaal van metaal.
PP is toch vrij gebruikelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 25-04-2023 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-04 08:55
Rookgas afvoer van PVC is ook wel een beetje vreemd toch? Helemaal het eerste, en dus heetste stuk. Even gekeken hier installatie uit 2008, maar die helemaal metaal.
Hoeft niet persé vreemd te zijn hoor, er is gewoon Safe PP op de markt.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:33
@Rukapul Ik vind dat nogal wat en daarmee hoef ik niet te overdrijven :) Dus, dat. Punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
Dit hadden wij ook toen we ons huis kochten. Had ook geen idee dat dit niet goed was, stond ook gewoon op de Funda foto's dus hadden het kunnen weten als ik wist dat het niet mocht :P

Of het echt levensgevaarlijk is weet ik niet. Destijds (>1 jaar geleden) wou onze monteur in principe wel gewoon onderhoud uitvoeren. Maar voor <100 euro, amper een uurtje werk, had 'ie er metalen pijpjes aan geknutseld. Leek mij wel verstandig.

Ik zou dus vooral mijn vragen zetten bij die 300 euro. Dat lijkt me vooral overdreven.

Edit; nieuwbouw 2019 lees ik, imho mag de rekening daar wel heen, iets met garantie...

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 25-04-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Dank voor jullie antwoorden.
Advies is dus. Neerleggen/verhalen bij de aannemer die dit heeft opgeleverd.
Wat is daarnaast een redelijke prijs om dit te laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Dido

heforshe

Op het moment dat je het bij de originele aannemer neerlegt maakt de prijs in principe niet meer uit, toch?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Dido schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:30:
Op het moment dat je het bij de originele aannemer neerlegt maakt de prijs in principe niet meer uit, toch?
Klopt helemaal wat je zegt, maar de aannemer is failliet gegaan in 2021, en dus moet het via het waarborgfonds wat een wat lange durende exersitie zal gaan worden ben ik bang, maar iets wat ik zeker ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Wish schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:06:
Alle buren meer dan 200 nieuwbouwhuizen zullen denk ik op termijn allemaal deze rekening gaan krijgen als de monteurs allemaal dit beleid zullen gaan voeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Heb je toevallig een foto van jou installatie? Is die helemaal volgens de installatiespecs van dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Wish schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:06:
Zeker. Die laat het doen door een monteur die er nog nooit over heeft geklaagd, maar als dit niet beleid is sinds 2023 dan zal dat vanzelf wel een keer langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27

Heb je toevallig een foto van je installatie? Soortgelijke als de mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Nou is dit regeltjesneuken en niet gevaarlijk maar ik begrijp de installateur ook wel. Regels zijn regels. 300 euro is schappelijk om het te herstellen.

Bij mijn woning uit 1988 zit een HR ketel uti 2013 en ze hebben vrolijk een Y koppeling geplaatst die aangesloten is aan een enkele afvoer. Heb ik toen ook moeten laten herstellen door een nieuw rookgasafvoer te laten plaatsen met twee buizen. Kostte mij toen rond 550 euro uit mijn hoofd.

[ Voor 49% gewijzigd door com2,1ghz op 25-04-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Gwindorian schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:04:

Hier staat het volgende:
Mix in de aansluitleiding geen componenten van verschillende materialen of fabricaten,
behalve daar waar de fabrikant van het systeem dit toelaat.
Uitzondering op bovenstaande regel: componenten gekeurd conform
Gastec Qa KE83-3 (alu dikwandig) en 83-5 (rvs).
Dit is al de situatie van werken sinds 2016 begreep ik van de monteur. Dus verhalen bij de partij die het heeft opgeleverd. Maar dat wordt dus dat lastig. Die is namelijk failliet en dus moet het via het waarborgfonds geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:47:
[...]

Heb je toevallig een foto van jou installatie? Is die helemaal volgens de installatiespecs van dit moment?
Dat zou ik echt niet weten, ik hoop het maar :) Maar hierbij een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT23RHpkNIkXoQ-5qrnc1qvTNus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ce3KPy1Dfoxia23ZPokNiGS7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
com2,1ghz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:49:
Nou is dit regeltjesneuken en niet gevaarlijk maar ik begrijp de installateur ook wel. Regels zijn regels. 300 euro is schappelijk om het te herstellen.

Bij mijn woning uit 1988 zit een HR ketel uti 2013 en ze hebben vrolijk een Y koppeling geplaatst die aangesloten is aan een enkele afvoer. Heb ik toen ook moeten laten herstellen door een nieuw rookgasafvoer te laten plaatsen met twee buizen. Kostte mij toen rond 550 euro uit mijn hoofd.
Wat schappelijk is, hangt natuurlijk af van de meest kosteneffectieve oplossing. Als het opgelost kan worden door van binnenuit een stuk buis te vervangen dan is 300 euro teveel. Als men het dak op moet en wellicht een nieuwe dakdoorvoer moet plaatsen dan komt het meer in de buurt (alsnog ruim). Uiteindelijk is het meestal een klus van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:21:

Ik zou dus vooral mijn vragen zetten bij die 300 euro. Dat lijkt me vooral overdreven.

Edit; nieuwbouw 2019 lees ik, imho mag de rekening daar wel heen, iets met garantie...
Ze moeten die 35 miljoen terug verdienen he!!!

Idd garantie dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:19
Gwindorian schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:11:
[...]

Hoeft niet persé vreemd te zijn hoor, er is gewoon Safe PP op de markt.
Sommige hr ketels kunnen geen metalen rookgasafvoer aan, de oxides die ontstaan kunnen teruglopen de ketel in. (Integas Xtreme bijvoorbeeld).

Pvc is wel een buitencategorie. Voor rookgassen zeker, voor aanvoer verbrandingslucht zou het in theorie wel kunnen...maar de regels vinden daar wat anders van.
In de gelinkte pdf ook veel informatie over hoe en waar eventuele beugeltjes moeten, materialen etc.

Zie nu dat @Gwindorian de nieuwere versie doorlinkt. Deze dus:

[ Voor 56% gewijzigd door tcw82 op 25-04-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Rukapul schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:55:
[...]

Wat schappelijk is, hangt natuurlijk af van de meest kosteneffectieve oplossing. Als het opgelost kan worden door van binnenuit een stuk buis te vervangen dan is 300 euro teveel. Als men het dak op moet en wellicht een nieuwe dakdoorvoer moet plaatsen dan komt het meer in de buurt (alsnog ruim). Uiteindelijk is het meestal een klus van niks.
Bij mij moest dus heel het afvoer vervangen worden door een rookgasafvoer. Bij TS is het een gevalletje vervangen van de leidingen door RVS buizen zonder het dak op te hoeven.
Dat zijn geen goedkope buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pennywiser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:52:
[...]

Dat zou ik echt niet weten, ik hoop het maar :) Maar hierbij een foto:

[Afbeelding]
Is dat nou, net als bij de TS, een stuk grijze PVC, of is dat PP buis?

Grijze PVC mag nml niet, gebruikelijk is witte of zwarte PP buis. Voor de afvoer is aluminium prima, op voorwaarde dat het buisje van de rookgasafvoer dat ook is. Is die RVS moet de rest van de afvoer ook RVS zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009

Deze mist een /sarcasme tag toch? De vele CO vergiftigingen? Jazeker, er gaan mensen aan dood. Zullen we dan ook trappen in geheel maar verbieden. Er overlijden zeker 10 mensen per jaar aan het vallen van een trap.

CO vergifitiging zal altijd blijven voorkomen. Extreme regels zonder enige flexibiliteit dragen daar maar zeer beperkt aan bij. De installatie bij TS is gewoon perfect veilig.

Iedereen, en zeker een nieuwbouwwoning heeft gewoon een CO melder. Verplicht die in woningen en je pakt meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:16:
[...]

Is dat nou, net als bij de TS, een stuk grijze PVC, of is dat PP buis?

Grijze PVC mag nml niet, gebruikelijk is witte of zwarte PP buis. Voor de afvoer is aluminium prima, op voorwaarde dat het buisje van de rookgasafvoer dat ook is. Is die RVS moet de rest van de afvoer ook RVS zijn.
Dat is de aanvoer. Metaal is afvoer. Mag dat zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
t14wo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:27:
[...]

Deze mist een /sarcasme tag toch? De vele CO vergiftigingen? Jazeker, er gaan mensen aan dood. Zullen wr dan ook trappen in geheel maar verbieden. Er overlijde zeker 10 mensen per jaar aan het vallen van een trap.

CO vergifitiging zal altijd blijven voorkomen. Extreme regels zonder enige flexibiliteit dragen daar maar zeer beperkt aan bij. De installatie bij TS is gewoon perfect veilig.

Iedereen, en zeker een nieuwbouwwoning heeft gewoon een CO melder. Verplicht die in woningen en je pakt meer winst.
De min of meer letterlijk nos-nieuw-bericht tekst was inderdaad het grote aantal... Gewonden en sterfgevallen door...co

Verplicht stellen van werkende en doormeldende co meters had ook een oplossing kunnen zijn.

Verder zegt de sensatie tekst in het nieuws weinig over de individuele situaties. Was het inderdaad het rookgaskanaal? Was het algemeen slecht onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:54:
Vandaag kwam de onderhoudsmonteur langs voor de CV ketel.
Mijn nieuwbouwwoning is in 2019 opgeleverd en er is nog nooit onderhoud aan de ketel geweest. Dus vanuit de bouw zo opgeleverd.
Nu geeft de monteur aan bij de check dat hij geen onderhoud mag uitvoeren, en de ketel op deze manier afkeurt.
De rookgasafvoer bestaat volgens hem uit twee delen (PVC en metaal) en dat mag niet.
Nu krijg ik daarvoor een rekening van 300 euro om dit aan te passen waarna hij pas het onderhoud mag gaan uitvoeren.
Is er hier iemand die iets kan zeggen over deze installatie, en of dit inderdaad vervangen moet worden wegens ondeugdelijkheid?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit die pijpjes nog eens goed te bekijken. Het lijkt bijna of ze de grijze (pvc?) En witte (pp?) Pijpjes verkeerdom hebben geplaatst. De grijze (pvc?) Pijp is niet hitte bestendig, rookgas kan warmer worden dan de max temp van pvc.

Alhoewel, die knobbel op de witte pijp suggereert dat het rookgas is... Wat voor ketel is dit?

Maar goed, netjes oplossen is wel het mooiste.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 25-04-2023 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
tcw82 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:39:
[...]

De min of meer letterlijk nos-nieuw-bericht tekst was inderdaad het grote aantal... Gewonden en sterfgevallen door...co

Verplicht stellen van werkende en doormeldende co meters had ook een oplossing kunnen zijn.

Verder zegt de sensatie tekst in het nieuws weinig over de individuele situaties. Was het inderdaad het rookgaskanaal? Was het algemeen slecht onderhoud?
Precies. De nieuwste stats zijn volgens mij van 2015. Toen waren er 10 doden. Op ruim 8 miljoen woningen. Verschrikkelijk natuurlijk, maar laten we de rubbertegelmaatschappij niet blijven doortrekken. Want dan moeten stoepranden nu afgeschaft worden. En auto’s en treinen en honden en keukenmessen etc etc 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 25-04-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
t14wo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:53:
[...]

Precies. De nieuwste stats zijn volgens mij van 2015. Toen waren er 10 doden. Op ruim 8 miljoen woningen. Verschrikkelijk natuurlijk, maar laten we de rubbertegelmaatschappij niet blijven doortrekken.
Volgens mij heet zo iets officieel "lobby".... Dezelfde soort mensen die voorheen ook wisten te verkopen dat sigaretten goed voor je waren. ,🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
t14wo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:53:
[...]

Precies. De nieuwste stats zijn volgens mij van 2015. Toen waren er 10 doden. Op ruim 8 miljoen woningen. Verschrikkelijk natuurlijk, maar laten we de rubbertegelmaatschappij niet blijven doortrekken. Want dan moeten stoepranden nu afgeschaft worden. En auto’s en treinen en honden en keukenmessen etc etc 8)7
En vooral andere mensen!!! 😂😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pennywiser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:38:
[...]

Dat is de aanvoer. Metaal is afvoer. Mag dat zo niet?
Kan zijn dat er ook nog gebeugeld moet worden, maar PVC als aanvoer is gewoon afkeur.

En dit is dus waarom die ketelwet er is gekomen: er wordt teveel gebeund. Dat je zoiets tegenkomt in situaties waar de huiseigenaar zelf iets heeft opgehangen uit onwetendheid kan ik me nog indenken, maar PVC bij nieuwbouw zoals bij TS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:07:
En dit is dus waarom die ketelwet er is gekomen: er wordt teveel gebeund.
Nee. Die wet is er gekomen vanwege een lobby. Dat is zo oud als de gildes.

Als je de maatschappelijke kosten afzet tegen de winst dan is overduidelijk dat je het niet zo vorm zou geven. (Met name de afschuwelijke catch 22 situaties waarin mensen geduwd zijn met gedeelde rookgasafvoeren.)

Er is namelijk geen wet nodig om de installateur uit de topicstart te laten adviseren om de rookgasafvoer te corrigeren. Eventueel kan hij uit eigen beweging dat als voorwaarde voor onderhoud stellen. En als hij helemaal goed bezig wil zijn dan plaatst hij een CO-melder voor een fatsoenlijke prijs (lees: niet 3x over de kop).

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 25-04-2023 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:25:
[...]

Nee. Die wet is er gekomen vanwege een lobby. Dat is zo oud als de gildes.

Als je de maatschappelijke kosten afzet tegen de winst dan is overduidelijk dat je het niet zo vorm zou geven. (Met name de afschuwelijke catch 22 situaties waarin mensen geduwd zijn met gedeelde rookgasafvoeren.)
Lobby door Techniek Nederland + noodzaak.

Er wordt verschrikkelijk veel gebeund met CV ketels en afvoeren. Meestal levert dat geen problemen op, maar een paar keer per jaar gaat het goed mis en dan legt een heel gezin het loodje.

Alleen de manier waarop de wet is ontworpen slaat nergens op. Je kunt nog zo mooi dat papiertje halen, als je vervolgens niks doet met die kennis en gewoon door beunt omdat dat goedkoper is en er toch geen haan naar kraait heeft die wet geen zin. Als ik mijn ketel jaarlijks laat onderhouden door een landelijk servicebedrijf verwacht ik dat ik mensen met kennis in huis krijg, maar ik heb al de meest idiote onzin voorbij horen komen. Het is dat ik geen rookgasanalyse apparatuur heb, maar anders deed ik het onderhoud gewoon zelf. Wet of geen wet.

Overigens staat Techniek Nederland alweer op de stoep met lobby voor verplichte certificering om zonnepanelen te mogen leggen. Kijken wat voor gedrocht daarvoor bedacht wordt, het gros van de prutsers kan je nml al aanpakken via Arbo wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diego27
tcw82 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:45:
[...]

Ik zit die pijpjes nog eens goed te bekijken. Het lijkt bijna of ze de grijze (pvc?) En witte (pp?) Pijpjes verkeerdom hebben geplaatst. De grijze (pvc?) Pijp is niet hitte bestendig, rookgas kan warmer worden dan de max temp van pvc.

Alhoewel, die knobbel op de witte pijp suggereert dat het rookgas is... Wat voor ketel is dit?

Maar goed, netjes oplossen is wel het mooiste.
Dit is een Intergas HR 36/30 ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:07:
[...]

Kan zijn dat er ook nog gebeugeld moet worden, maar PVC als aanvoer is gewoon afkeur.

En dit is dus waarom die ketelwet er is gekomen: er wordt teveel gebeund. Dat je zoiets tegenkomt in situaties waar de huiseigenaar zelf iets heeft opgehangen uit onwetendheid kan ik me nog indenken, maar PVC bij nieuwbouw zoals bij TS?
Nou ja, gebeund, ook dit zit er al vanaf de bouw midden jaren 90. Maar goed dan weet ik wat ik kan verwachten. Beugelen trouwens om de hoeveel meter? Want er zit er nu maar 1 op een stuk aanvoer van 3 meter. Afvoer heeft wel 2 beugels.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 25-04-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkvdd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09-2024
Menig "vakman"komt ook niet verder dan werk van een beun de haas, zie voorbeeld TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pennywiser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:06:
[...]

Nou ja, gebeund, ook dit zit er al vanaf de bouw midden jaren 90. Maar goed dan weet ik wat ik kan verwachten. Beugelen trouwens om de hoeveel meter? Want er zit er nu maar 1 op een stuk aanvoer van 3 meter. Afvoer heeft wel 2 beugels.
Moet je even zoeken naar de rogafa voorschriften, dan heb je een idee van wat de bedoeling is.

Moet zelf ook aan de bak, al 13 jaar niks gebeugeld. Sinds deze winter eindelijk iets boven de ketel om aan te beugelen.
Servicemonteur in november gevraagd hoe en wat, die zei dat ie bestaand niet mag afkeuren als de materialen goed zijn, waar ik evt moest beugelen kon ie me ook niet aanwijzen.

Maargoed, ik heb al een explosief ontstekende intergas ketel meegemaakt, die rga vliegt gewoon uit de ketel of uitelkaar als je 'm niet beugelt. Heb de ringen in de moffen inmiddels ook al een keer mogen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Weet iemand voor welke buis aan de bovenkant van deze intergas dus zeker niet van PVC mag zijn, oftewel wat is de outtake pijp en dus warm, maar moet dus PP zijn? Is dat de linker witte of de rechterprijze. Keteltype is Intergas 36/30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuZaEvwuwsFSudG26Oxgy6ttBhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zM5K8GF8QBDJmdGsc5U6QNXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUQZzG8RzLCUnfvysLsUxpBKFvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaMaLnHB1V1LJpIpZDhc1icc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Se4EM6o0uoYvOeM2HRZ1_a5t30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZq3GFpJCXznqXG77Mx9SdAI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door Diego27 op 25-04-2023 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:32:
Weet iemand voor welke buis aan de bovenkant van deze intergas dus zeker niet van PVC mag zijn, oftewel wat is de outtake pijp en dus warm, maar moet dus PP zijn? Is dat de linker witte of de rechterprijze. Keteltype is Intergas 36/30.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet jij niet gewoon de bouwer bellen? Laat hen het lekker oplossen. Hoewel ik een mening heb over de rubbertegelregels, moet een nieuwbouwhuis gewoon volgens regels opgeleverd worden. En dat moet jou niks kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
t14wo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:53:
[...]

Moet jij niet gewoon de bouwer bellen? Laat hen het lekker oplossen. Hoewel ik een mening heb over de rubbertegelregels, moet een nieuwbouwhuis gewoon volgens regels opgeleverd worden. En dat moet jou niks kosten.
De bouwer is failliet dus die kan het niet oplossen. Ik moet het dus via woningborg doen en dan heb ik net even wat meer onderbouwing nodig voor wat er allemaal niet klopt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:26:
[...]

De bouwer is failliet dus die kan het niet oplossen. Ik moet het dus via woningborg doen en dan heb ik net even wat meer onderbouwing nodig voor wat er allemaal niet klopt helaas.
Officieel mag jij er ook helemaal niet aan klussen sinds die ketelwet op 1 april is ingegaan. Nadeel voor jou is dat een gecertificeerd persoon het gezien heeft en vragen kan gaan stellen als je het zelf vervangt.

Maargoed, die PVC buis moet PP worden, is de aanvoer van verse lucht. Die witte PP buis moet van hetzelfde materiaal worden als de afvoerpijp die uit het manchet steekt. Verder zoeken naar de rogafa eisen mbt beugelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Zou van dat woningborg niet al teveel verwachten. Zeker als je schade 300 euro is, gaat je dit een heel.laag uurloon opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Bij mijn appartementencomplex uit 2012 gaan ze dit ook bij iedereen vervangen. De regels zijn strenger geworden. En er moet nog een CO melder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
CO melder is niet verplicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Doorgeslagen regeldrift en een mooie nieuwe melkkoe. Meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
wat ik dan wel weer mooi vindt ? het witte pijpje op de ketel is van pp. en die kan je dus niet vervangen.
moet de rookgas/dakdoorvoer dan eigenlijk ook van pp zijn ja eigenlijk wel of geldt hiervoor een uitzondering ?
in dit topic maak ik mij vooral zorgen om de pvc aanvoer als de ketel ooit co lekt dan kan je het loodje leggen. (nogmaals kan) dat de ketel niet tegen verschillende materialen kan ? er zijn hele flats op deze manier geinstaleerdt toen ze wisten dat de wet eraan kwam. ja project is redelijk recent afgerondt.
(gezamelijke rookgas afvoer van 6 a 7 lagen lijkt me stug dat ze daar dergelijke fouten hebben gemaakt)

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 26-04-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
miciel schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:11:
wat ik dan wel weer mooi vindt ? het witte pijpje op de ketel is van pp. en die kan je dus niet vervangen.
moet de rookgas/dakdoorvoer dan eigenlijk ook van pp zijn ja eigenlijk wel of geldt hiervoor een uitzondering ?
in dit topic maak ik mij vooral zorgen om de pvc aanvoer als de ketel ooit co lekt dan kan je het loodje leggen. (nogmaals kan) dat de ketel niet tegen verschillende materialen kan ? er zijn hele flats op deze manier geinstaleerdt toen ze wisten dat de wet eraan kwam. ja project is redelijk recent afgerondt.
(gezamelijke rookgas afvoer van 6 a 7 lagen lijkt me stug dat ze daar dergelijke fouten hebben gemaakt)
In principe kan die PP buis ook helemaal geen kwaad. Nu weet ik niet wat er achter het manchet zit, maar zou zomaar kunnen dat het laatste stuk RVS of Alu ook gewoon vervangen kan worden door PP. Waar het wel mis gaat is combineren van RVS en Alu, want dan vreet het aluminium gewoon versneld op en krijg je lekkage. PVC is nog nooit toegestaan overigens, slecht dat zoiets (in 2019!) is opgeleverd in de nieuwbouw.
Waarschijnlijk had geen haan gekraaid naar combinatie RVS+PP als de aanvoer ook PP was geweest ipv PVC.

Wat betreft gezamelijke rookgasafvoeren: daar wordt ook genoeg gebeund en levert ook genoeg gevaarlijke situaties op. Kwam gisteren nog een rechtzaak tegen waarbij de bewoners niet wilden investeren in fatsoenlijke rookgasafvoer en de installateur toen maar een flexpijp door de PVC rioolbeluchting had getrokken. Later een rechtzaak omdat het werd afgekeurd: installatiebedrijf aansprakelijk want die had moeten weigeren, hij is de specialist, mocht op eigen kosten de hele zooi gaan vervangen.

Maargoed, voorheen keken servicemonteurs niet verder dan de meetnippel voor rookgasanalyse. Alles daarna was niet hun verantwoordelijkheid. Al drupte er ook water tussen de manchetten door, het boeide ze niet. Die van mij was destijds na een paar keer explosief ontsteken ook lek geraakt door het in en uitschuiven steeds, storingsmonteur kreeg een drup op z'n hoofd en pakte vervolgens 2 nieuwe ringen uit de bus, moest ik zelf maar monteren want RGA zit niet in het servicecontract, kreeg de ringen als service van de betreffende monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
_JGC_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:39:
[...]

In principe kan die PP buis ook helemaal geen kwaad. Nu weet ik niet wat er achter het manchet zit, maar zou zomaar kunnen dat het laatste stuk RVS of Alu ook gewoon vervangen kan worden door PP. Waar het wel mis gaat is combineren van RVS en Alu, want dan vreet het aluminium gewoon versneld op en krijg je lekkage. PVC is nog nooit toegestaan overigens, slecht dat zoiets (in 2019!) is opgeleverd in de nieuwbouw.
Waarschijnlijk had geen haan gekraaid naar combinatie RVS+PP als de aanvoer ook PP was geweest ipv PVC.

Wat betreft gezamelijke rookgasafvoeren: daar wordt ook genoeg gebeund en levert ook genoeg gevaarlijke situaties op. Kwam gisteren nog een rechtzaak tegen waarbij de bewoners niet wilden investeren in fatsoenlijke rookgasafvoer en de installateur toen maar een flexpijp door de PVC rioolbeluchting had getrokken. Later een rechtzaak omdat het werd afgekeurd: installatiebedrijf aansprakelijk want die had moeten weigeren, hij is de specialist, mocht op eigen kosten de hele zooi gaan vervangen.

Maargoed, voorheen keken servicemonteurs niet verder dan de meetnippel voor rookgasanalyse. Alles daarna was niet hun verantwoordelijkheid. Al drupte er ook water tussen de manchetten door, het boeide ze niet. Die van mij was destijds na een paar keer explosief ontsteken ook lek geraakt door het in en uitschuiven steeds, storingsmonteur kreeg een drup op z'n hoofd en pakte vervolgens 2 nieuwe ringen uit de bus, moest ik zelf maar monteren want RGA zit niet in het servicecontract, kreeg de ringen als service van de betreffende monteur.
toon volledige bericht
in de flat waar ik recnetlijk ben geweest zit dus in het begin pp bochten en later een rvs doorvoor.
tot aan het dak. geen rvs en aluminium gecombineerd. ik had ze meteen terug laten komen als dat wel het geval was.
en verder wat je zegt klopt. rvs en pp gaan prima samen. allumium en pp gaan ok prima samen.
ik vermoedt inderdaad dat de pvc toeveoer het probleem is. (of het probleem gaat worden)
en die gecombineerde afvoer in die flat zal wel goed zitten. alles is daar stugge pijp uitgevoerdt.

wat je zegt over rommelen met flexibele rookgasafvoer. ja dat gebeurt nog te vaak.
flex horizontaal wat ook niet meer mag. flex in zonlicht wat ook niet meer mag.
eerste is gedaan door een oud collega10 jaar terug en laatste gedaan door een ander bedrijf.
en als een erkendt bedrijf iets aanlegt en het is niet volgens de regels pretige wedstrijd.

(off topic ik overweeg om voor de laatste nog een second opinie aan te vragen maar ik wordt er moe van)
(ik ga niet zelf het dak op om mijn afvoer na te kijken terwijl alles van de woningbouw is zeg maar)
(ik ben ondanks al mijn kennis niet aansprakelijk voor andermans niet correct uitgevoerde werk)
(de woningbouw en of het betreffende bedrijf ze zoeken het maar uit iemand sturen is teveel moeite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

lees even het stukje op Installatie:
https://www.installatie.n...asmisser-betekent-afkeur/
Installaties die in het verleden zijn aangelegd volgens de toen geldende regelgeving, hoeven nooit afgekeurd te worden. Installateurs zullen daar bij een audit voor de CO-certificering ook niet voor veroordeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Anoniem: 1004743 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:32:
lees even het stukje op Installatie:
https://www.installatie.n...asmisser-betekent-afkeur/
Installaties die in het verleden zijn aangelegd volgens de toen geldende regelgeving, hoeven nooit afgekeurd te worden. Installateurs zullen daar bij een audit voor de CO-certificering ook niet voor veroordeeld worden.
Dus dit wordt weer een discussie van op je strepen gaan staan met de Installateur en anders op zoek gaan naar een ander wegens een maas in de ketelwet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:57
Diego27 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:21:
[...]

Dus dit wordt weer een discussie van op je strepen gaan staan met de Installateur en anders op zoek gaan naar een ander wegens een maas in de ketelwet... 8)7
Wat ik mij ook afvraag, kan je de bouwer hiervoor verantwoordelijk houden, op het moment van opleveren voldeed het aan de regels. Zo ja, hoe lang is iemand verantwoordelijk bij veranderende regels?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
gielie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:46:
[...]

Wat ik mij ook afvraag, kan je de bouwer hiervoor verantwoordelijk houden, op het moment van opleveren voldeed het aan de regels. Zo ja, hoe lang is iemand verantwoordelijk bij veranderende regels?
Die Bouwer, die failliet is. Ja, lastig.
😇.
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:43:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, maar de aannemer is failliet gegaan in 2021, en dus moet het via het waarborgfonds wat een wat lange durende exersitie zal gaan worden ben ik bang, maar iets wat ik zeker ga doen.
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:51:
[...]

Dit is al de situatie van werken sinds 2016 begreep ik van de monteur. Dus verhalen bij de partij die het heeft opgeleverd. Maar dat wordt dus dat lastig. Die is namelijk failliet en dus moet het via het waarborgfonds geregeld worden.
Diego27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:26:
[...]

[ Voor 57% gewijzigd door tcw82 op 27-04-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Diego27 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:21:
[...]

Probleem voor jou is dat de installatie nooit volgens de voorschriften is aangelegd vanwege die PVC luchttoevoer. Dus welke installateur je ook laat komen, het is altijd al afkeur geweest. Er werd voorheen alleen niet verder gekeken dan de ketel zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diego27
_JGC_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:16:
[...]

Probleem voor jou is dat de installatie nooit volgens de voorschriften is aangelegd vanwege die PVC luchttoevoer. Dus welke installateur je ook laat komen, het is altijd al afkeur geweest. Er werd voorheen alleen niet verder gekeken dan de ketel zelf.
Luchttoevoer met PVC is helemaal geen probleem. Het gaat erom dat de afvoer die heet kan worden niet van dit materiaal mag worden voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Diego27 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:31:
[...]

Luchttoevoer met PVC is helemaal geen probleem. Het gaat erom dat de afvoer die heet kan worden niet van dit materiaal mag worden voorzien.
Kan je eens een foto maken van dat stickertje dat erop geplakt zit?

Burgerhout verkoopt gewoon Safe-PP: https://burgerhout.com/nl/nl/product/safe-pp/

Safe-PP mag gewoon als rookgasafvoer.

PVC als aanvoer is nog nooit toegestaan geweest in de vorm zoals het bij jou zit:
edsandje in "Tocht van luchttoevoer Cv ketel getapet, mag dat wel?"

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 28-04-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

BrZ

tcw82 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:03:
[...]

[...]

Sommige hr ketels kunnen geen metalen rookgasafvoer aan, de oxides die ontstaan kunnen teruglopen de ketel in. (Integas Xtreme bijvoorbeeld).

Pvc is wel een buitencategorie. Voor rookgassen zeker, voor aanvoer verbrandingslucht zou het in theorie wel kunnen...maar de regels vinden daar wat anders van.
In de gelinkte pdf ook veel informatie over hoe en waar eventuele beugeltjes moeten, materialen etc.

Zie nu dat @Gwindorian de nieuwere versie doorlinkt. Deze dus:

In dit document staat bij de aanvoer duidelijk beschreven aan welke norm de buizen voor de afvoer moeten voldoen, maar voor de aanvoer staat er enkel "Kunststof, aluminium of rvs luchttoevoer". Waarom zou PVC dan niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

offtopic:
Ik kreeg een offerte van 875 Euro voor hetzelfde probleem, dus 300 zou ík een betrekkelijk goede deal vinden :P

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
BrZ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:22:
[...]

In dit document staat bij de aanvoer duidelijk beschreven aan welke norm de buizen voor de afvoer moeten voldoen, maar voor de aanvoer staat er enkel "Kunststof, aluminium of rvs luchttoevoer". Waarom zou PVC dan niet mogen?
Omdat pvc (oa) de theoretische temperatuur van rookgas niet aan kan, de markeringen (waar ook over gerept wordt) niet op de producten staan en het hwa of riool afvoer producten zijn? (Denk ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Uit de handleiding van betreffende Intergas HRE-A ketel:
Luchttoevoer
Ø80 mm
Volgens de plaatselijke voorschriften van
brandweer.
Spiralobuis, enkelwandig aluminium, verzinkt
plaatstaal, roestvast staal of kunststof.
Eventueel geïsoleerd met 10 mm dampdicht
isolatie materiaal of kunststof bij kans op
condensatie aan de buitenzijde door een lage
wandtemperatuur en een hoge
ruimtetemperatuur met een hoge relatieve
vochtigheid. Hemelwaterafvoermateriaal is niet
toegestaan.

En uit de Rogafa:
Alle onderdelen van een toe- of afvoersysteem die onderhevig kunnen zijn aan zonlicht moeten UV-bestendig zijn.
Deze eigenschap is herleidbaar uit de designation van het product. Het betreffende deel van het systeem moet dan
de klasse LE (dat is een locatieklasse) dragen. Het gebruik van bijvoorbeeld een PVC-riolerings-, of -hemelwater buis als luchttoevoer voor een gesloten toestel is niet toegestaan.

Ofwel: dat PVC had nooit geplaatst mogen worden en is altijd al strijdig geweest met de gestelde normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Toevallig ook CV boer vandaag over vloer gehad, ook hier afkeur, het onderhoud is wel uitgevoerd, ik mocht zelf de rookgas op orde maken maar moet wel foto,s opsturen als ik het hersteld heb en de monteur geeft dan aan of het akkoord is of niet, kosten paar euro dat valt dus mee.

Bij mij is het alleen een paar beugels plaatsen en aan het dak maken, pijpen kunnen onmogelijk loskomen en maar kort stukje maar goed mag niet mee de keuring is streng en ze kunnen een steekproef krijgen dus zaken als "zonder factuur" mag ook niet meer. ;-)

En PVC mag absoluut niet vandaar afkeur.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2023 17:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
Volgens mij is deze afgekeurd vanwege:
  • Gebruik PVC voor aanvoer
  • Niet voldoende gebeugeld
  • Overgang van PP naar Aluminium buis

[ Voor 75% gewijzigd door BennieWolters op 28-04-2023 18:39 ]

Joe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-04 17:22
Ik heb persoonlijk wat problemen hoe zich dit ontwikkeld heeft.

De overheid heeft bepaald dat de beunhazerij en co doden moeten afnemen door toepassing van wetgeving (eigenlijk zouden de regels afnemen naar goed.)
Dat is ansich een nobel streven. En iedereen mocht maar een ketel installeren. Ook niet goed.

Maar inplaats van dat de overheid de regels door een goede adviseur had laten vastleggen is dit bij de markt neergepleurd.

Nu begon de ellende. De Rogafa is gewoon samengesteld door een club ketel en rookgas fabrikanten. En die zijn helemaal losgegaan met overdreven regels. Met een soort paniek in opleidingen opgenomen (doden kunnen gebeuren) en monteurs die in paniek alles afkeuren.

De installatie in de OP is niks mis mee. Mits de ketel intern ook PP safe is aangesloten.
De regel dat de luchttoevoer ook Pp (van hetzelfde merk!) noet zijn slaat nergens op.

Kijk maar in de meeste moderne hr ketels. De warmtewisselaar heeft onder (of boven) een stulp en daar zit vrijwel altijd een PP afvoer aan tot de 80mm uitlaat op de ketel.
Onzin dus, 2 materialen door elkaar gebruiken, dat gebeurt al in de ketel. (Tenminste de PP verlengen en dan naar dikwandige alu is geen probleem)
RVS op Alu is afgeraden. Maar kan met een galvanische scheiding ook wel (alutherm bv)

Dat fabrikanten nu ook mogen voorschrijven welk MERK afvoer er op moet is helemaal belachelijk.

Neem bv Brink, met de hr luchtverwarmer, je raadt het nooit daar mogen alleen Brink rookgasafvoeren op. En dat zijn dure omgestickerde andere afvoeren.

Kijk de acht belangrijke zaken moeten afgekeurd/opgelost worden.

Totaal verkeerde materialen.
Oude versleten afvoeren, verdroogde ringen.

Een niet gebeugelde bocht, op een horizontaal stuk. Kan eraf vallen.

Gecombineerde afvoeren, hier kan van alles fout gaan.

Maar de enkelzijdige afvoeren waar soms op een meter 3 beugels opmoeten of het “voorgeschreven merk” rookgas afvoer, hou op.

Sinds de gasketelwel worden er dubbel zoveel rookgasafvoeren en 10 maal zoveel beugels verkocht. Puur voor de omzet van de Rogafa maffia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, er gaat een vermogen rond in afvoerbuizen en montagebeugels, peperdure apparatuur 7(8)7

* Thijsmans vindt het interessanter om van @Diego27 te horen of het is opgelost!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 13:13
Technician- schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:25:
...
De overheid heeft bepaald dat de beunhazerij en co doden moeten afnemen door toepassing van wetgeving (eigenlijk zouden de regels afnemen naar goed.)
Dat is ansich een nobel streven. En iedereen mocht maar een ketel installeren. Ook niet goed.

Maar inplaats van dat de overheid de regels door een goede adviseur had laten vastleggen is dit bij de markt neergepleurd.

Nu begon de ellende. De Rogafa is gewoon samengesteld door een club ketel en rookgas fabrikanten. En die zijn helemaal losgegaan met overdreven regels.
OT: In een totaal ander vakgebied (bodemonderzoek) heb ik hetzelfde zien gebeuren. Vakverenigingen hebben geen rem op het aantal regeltjes... En uiteindelijk zijn het een paar mensen die bij elkaar aan tafel zitten, ieder met zijn/haar eigen specialisme. Dit specialisme wordt dan meteen ontzettend belangrijk gevonden, waardoor niet alleen teveel regeltjes worden opgenomen maar dat (al dan niet door gebrek aan ervaring bij het formuleren van normen) best practices als eisen worden opgenomen (en daarop streng gehandhaafd wordt door toezichthouders : jullie hebben het zelf als branche opgeschreven...). Dat gezegd hebbende, of dit in onderhavig geval aan de orde is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarom roept iedereen hier garantie? We hebben het over oplevering van een woning in 2019 (bouw zal dus 2018 geweest zijn, plannen van 2017?). Ervan uitgaande dat het conform de norm van destijds is geplaatst, hoe kan het dan garantie zijn als de regels 4 a 5 jaar later ineens veranderd worden?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-04 17:19
Koffie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:22:
Waarom roept iedereen hier garantie? We hebben het over oplevering van een woning in 2019 (bouw zal dus 2018 geweest zijn, plannen van 2017?). Ervan uitgaande dat het conform de norm van destijds is geplaatst, hoe kan het dan garantie zijn als de regels 4 a 5 jaar later ineens veranderd worden?
Je vragen worden binnen het topic al beantwoord. Als je even leest zie je staan dat:

Deze regelgeving was er al in 2016, dus toen het huis in 2019 is opgeleverd voldeed het niet aan de wet die toen gold. Dat betekent dus dat het niet conform is opgeleverd en daarom valt het onder garantie.

en 2. de bouwer is failliet gegaan dus garantie krijgen gaat niet lukken, zodat eea bij het garantiefonds geclaimd zal moeten gaan worden. De vraag of dat voor een paar pijpjes twv 300 euro de moeite waard is is dan wel terecht.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

elhopo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:48:
[...]

Je vragen worden binnen het topic al beantwoord. Als je even leest zie je staan dat:

Deze regelgeving was er al in 2016, dus toen het huis in 2019 is opgeleverd voldeed het niet aan de wet die toen gold. Dat betekent dus dat het niet conform is opgeleverd en daarom valt het onder garantie.
Check, die had ik gemist ondanks meerdere malen dit topic (bij)lezen,

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier ook een (prefab) schoorsteen die bestaat uit een aantal stalen (aluminium?) doorvoerpijpen (houtkachel, aanvoer CV, afvoer CV, beluchting riool, afvoer ventilatie). Hier is dus o.a. de witte rookgasafvoer op afgesloten.
Ik heb nog nooit commentaar gehad tijdens onderhoud, maar dat is dus iets wat niet (meer) mag? Bij mijn weten zijn hele wijken op deze manier gebouwd... Of valt dit onder een uitzondering?

[ Voor 182% gewijzigd door Cheesy op 13-12-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:07
elhopo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:48:
[...]
De vraag of dat voor een paar pijpjes twv 300 euro de moeite waard is is dan wel terecht.
Er zijn toch meer huizen met hetzelfde probleem onder de zelfde garantie, zou dan handig zijn om alles in een keer aan te pakken, dat scheelt toch ook kosten lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Giant
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-04 23:52
Hier hetzelfde meegemaakt: onderhoudscontract bij Eneco afgesloten, intake van de monteur: geen beugel en verschillende materialen, dus kan zo niet in onderhoud worden genomen.

Vervolgens een offerte gekregen. Die bleef door omstandigheden even liggen. Na enkele maanden contact opgenomen. Nieuwe offerte opgesteld, die was alleen voor het plaatsen van goede bevestigingsbeugels. Gevraagd of het daarmee dan echt voldoet, het antwoord was ja. Daarna is hij in onderhoud genomen.

Kortom: begrijpen doe ik het niet, maar het suggereert wel toepassing van kwaliteitseisen naar eigen inzicht.

Over de gevaren: er hangt wel een CO-alarm in dezelfde ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Me_Giant op 13-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bvdbos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:21:
[...]

OT: In een totaal ander vakgebied (bodemonderzoek) heb ik hetzelfde zien gebeuren. Vakverenigingen hebben geen rem op het aantal regeltjes... En uiteindelijk zijn het een paar mensen die bij elkaar aan tafel zitten, ieder met zijn/haar eigen specialisme. Dit specialisme wordt dan meteen ontzettend belangrijk gevonden, waardoor niet alleen teveel regeltjes worden opgenomen maar dat (al dan niet door gebrek aan ervaring bij het formuleren van normen) best practices als eisen worden opgenomen (en daarop streng gehandhaafd wordt door toezichthouders : jullie hebben het zelf als branche opgeschreven...). Dat gezegd hebbende, of dit in onderhavig geval aan de orde is durf ik niet te zeggen.
Ja is exact hetzelfde. Door gebrek aan kennis bij het opstellen van goede normen groeit dit schijnbaar zo.

Kwam daar laatst ook achter wat jij zei, moest een grondleiding aanleggen, tussen 2 gebouwen in de stoep(eigen terrein eigenaar) nou wist ik dat hiervoor eerst bodemonderzoeken moeten plaatsvinden.
Die laten uitvoeren en naar lab, hoeveelheden zink gevonden, dit is verontreinigde grond, vergunning aangevraagd dit te saneren. Offerte van toezichthoudende partij, zandzuiger, plan van aanpak, tijdelijke opslag grond, niet grond aanbrengen, afvoer bewijzen van vervuilde grond. Controle onderzoek. Alles laten uitvoeren en begeleid. Nu mochten de nieuwe leidingen 2x2meter erin.
We waren er een leuke gezinsauto aan kosten voor kwijt en de mensen die er uren in moesten stoppen: vergunning gemeente, omgevingsdienst (toezicht), adviseur bodem (pva), toezichthouder sanering, grondwerker, zand afvoerbedrijf, zand zuidwagen bedrijf. Ik als algemeen projectleider (toeslag op hele project)

En ons maar afvragen waarom we mensen tekort komen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:07
Mocht je uiteindelijk overgaan op een nieuwe rookgasafvoer, laat dan meteen een cocentrisch systeem installeren. Scheelt ruimte en beugels en is bovendien nog veiliger ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Technician- schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:39:
[...]

Ja is exact hetzelfde. Door gebrek aan kennis bij het opstellen van goede normen groeit dit schijnbaar zo.

Kwam daar laatst ook achter wat jij zei, moest een grondleiding aanleggen, tussen 2 gebouwen in de stoep(eigen terrein eigenaar) nou wist ik dat hiervoor eerst bodemonderzoeken moeten plaatsvinden.
Die laten uitvoeren en naar lab, hoeveelheden zink gevonden, dit is verontreinigde grond, vergunning aangevraagd dit te saneren. Offerte van toezichthoudende partij, zandzuiger, plan van aanpak, tijdelijke opslag grond, niet grond aanbrengen, afvoer bewijzen van vervuilde grond. Controle onderzoek. Alles laten uitvoeren en begeleid. Nu mochten de nieuwe leidingen 2x2meter erin.
We waren er een leuke gezinsauto aan kosten voor kwijt en de mensen die er uren in moesten stoppen: vergunning gemeente, omgevingsdienst (toezicht), adviseur bodem (pva), toezichthouder sanering, grondwerker, zand afvoerbedrijf, zand zuidwagen bedrijf. Ik als algemeen projectleider (toeslag op hele project)

En ons maar afvragen waarom we mensen tekort komen. :+
En vooral: waarom het grootste deel van het land net doet of ze van niets weten en het ook niet willen horen.

De grens tussen "zinnige regels" en "verdienmodellen" is de afgelopen jaren ernstig vervaagd. Heel eerlijk: mij zal het tegenwoordig ook een rotzorg zijn allemaal. Overheid is totaal doorgeslagen in regeldrift. Maar als je zelf eens wat hebt, geeft de overheid niet thuis. Onze gemeente reageert niet eens op je meldingen. Die komt niet verder dan een automatische ontvangstbevestiging en daarna verdwijnt alles in "het grote zwarte gat".

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:43:
[...]

En vooral: waarom het grootste deel van het land net doet of ze van niets weten en het ook niet willen horen.

De grens tussen "zinnige regels" en "verdienmodellen" is de afgelopen jaren ernstig vervaagd. Heel eerlijk: mij zal het tegenwoordig ook een rotzorg zijn allemaal. Overheid is totaal doorgeslagen in regeldrift. Maar als je zelf eens wat hebt, geeft de overheid niet thuis. Onze gemeente reageert niet eens op je meldingen. Die komt niet verder dan een automatische ontvangstbevestiging en daarna verdwijnt alles in "het grote zwarte gat".
Volgens mij is dus juist dat de overheid niets "regelt", maar het overlaat aan de markt, want daar zouden de deskundigen zitten. En de marktwerking zou tot efficiency moeten leiden. Maar het probleem van "de markt" is dat dan de regelgeving bij de belangenverenigingen van de fabrikanten/producenten/dienstleveranciers terecht komt, en die hebben een groot commercieel belang erbij. En rara wat gebeurt er dan: regels die vooral in het voordeel zijn van de commerciele partijen. En slagers die hun eigen vlees mogen keuren.

NB zelfde heeft bv in de zorg plaatsgevonden.

olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:50:
[...]

Volgens mij is dus juist dat de overheid niets "regelt", maar het overlaat aan de markt, want daar zouden de deskundigen zitten. En de marktwerking zou tot efficiency moeten leiden. Maar het probleem van "de markt" is dat dan de regelgeving bij de belangenverenigingen van de fabrikanten/producenten/dienstleveranciers terecht komt, en die hebben een groot commercieel belang erbij. En rara wat gebeurt er dan: regels die vooral in het voordeel zijn van de commerciele partijen. En slagers die hun eigen vlees mogen keuren.

Overheid doet zelf hoe dan ook niets. Die ondersteunt gewoon de verdienmodellen van "de branche" door inderdaad de lobby van diezelfde "branche" de regels te laten bepalen. "De branche" is de baas, want de overheid stelt die boven de burger. De burger mag maar 1 ding: overal de hoofdprijs voor betalen aan "de branche".

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-12-2023 09:04 ]

• Technician-
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat we een punt hebben gevonden waarom in Nl zaken stroever lopen dan noodzakelijk. Dit is een groot probleem. Het maakt ook werken minder leuk, wat weer zijn weerslag kent op werknemers, die zich meer door regels worstelen dan lekker kunnen werken.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Technician- schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat we een punt hebben gevonden waarom in Nl zaken stroever lopen dan noodzakelijk. Dit is een groot probleem. Het maakt ook werken minder leuk, wat weer zijn weerslag kent op werknemers, die zich meer door regels worstelen dan lekker kunnen werken.
Het onderliggende probleem: zelfregulering werkt vaak slecht, door dezelfde commerciele prikkel. En zaken simpeler maken, is het allermoeilijkste wat er is.

(Overigens, on a sidenote, diezelfde "burger" werkt ook gewoon bij die branchebedrijven, dus zo zwart/wit hunnie tegen ons is het natuurlijk ook niet.)

• Technician-
Trouwens even ontopic, ik heb Burgerhout gebeld omdat ik met een gelijksoortig probleem zit bij een gecombineerde afvoer (RGA/T, WTW en rioolontluchting in een vierkante buis, Burgerhout Delta)
Hier komt een nieuwe cv ketel, dus moet de afvoer vervangen worden.

Er bestaan geen nieuwe losse buizen die je kunt vervangen. De oplossing is volgens Burgerhout:
Optie 1, 60 mm mini flex voeren.
• 40 047 03 22 Renovatie set Skyline 60 mm voor op Prefab dakkap
• 40 047 03 48 Plakplaat voor bovenstaande
• 40 047 13 75 Koppelset flex 60-80 of de 400471374
• 40 075 58 00 Mini flex 60 buis

De flex slang mag alleen gevoerd worden in het stukje 80.
Koppelstuk onder dient constructief goed vastgezet te worden onder de kap.

Optie 2, 60 mm star.
• 40 047 03 22 Renovatie set Skyline 60 mm voor op Prefab dakkap
• 40 047 03 48 Plakplaat voor bovenstaande
• 40 047 02 08 TwinLine PP 60 mm starre buis 2 meter lang

Direct onder de kap extra beugelen om het kanaal te fixeren.
Eventueel weer verlopen naar 80 mm: 400470223 verkleinend verloop 80-60.

Optie 3, vervangen van de complete Mini-Delta, rechte kolom; Handleidingen - Burgerhout
• 40 080 28 31 Mini-Delta top Safe-PP standaard
• 40 080 28 10 Mini-Delta tussenkast, dakhelling 41-50°
• 40 080 28 14 Mini-Delta loodpan 15 ponds, dakhelling 41-50°
toon volledige bericht
Pagina: 1