Ervaring ShoutCast.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29310

Topicstarter
Hoi mensen ik was lekker bezig en zocht op shoutcast.com de grootste zender uit en deed een peering sessie binnen luttele seconden vlogen de gebruikers van 2 naar 213 luisteraars met een output van ongeveer 44 mbit. Ik me afvragen of mijn bakje het zou houden, en waarachtig een load van tussen de 0.08 en 0.23, vreemd dacht ik mijn bak met hosting erop en 1 proc (p3 500 met 256mb ram en scsi) is helemaal niet bijzonder.

Ik hoorde altijd geruchten dat shoutcast streaming zo enorm zwaar was/is voor je server? Ik heb hem nu nog wel aanstaan en leach de stream uit duitsland om hem hier beter te kunnen luisteren maar nu niet meer public, alhoewel hij hier onder in mijn signature staat leverd dat 4 bezoekers per dag op en dat is dus geen load en weinig data.

Wie heeft er dus ervaring dat een server wel totaal het niet meer trok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je kan dus luisteren (kreeg ik vragen over op)

Kabelmoden en DSL modems en bedrijfsverbindingen op:
http://tune-in.nl:8000/listen.pls voor 128 kbit 44khz stereo.

&

http://tune-in.nl:8004/listen.pls voor 40 kbit 22khz stereo voor modem gebruikers en isdn gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 10:28
zwaar in opzichte van de kosten is iig altijd waar :)

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vooral het resamplen van mp3 naar stream (zeker als er streams van verschillende kpbs gemaakt moeten worden) is het zwaarst. Als je alleen relay bent voor al bestaande streams, zal het niet echt zwaar zijn.
Met name je netwerk-laag zal redelijk wat data moeten verzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30324

We hebben hier een FreeBSD routertje staan om wat interne LANs met mekaar te verbinden, zelfs als ik de 100 MBit van de interfaces helemaal dicht trek heeft dat ding minimale load.

Als je streams gaat relayen dan doe je niet veel meer dan packets pompen, da's niet echt intensief voor je processor omdat dankzij de bus architectuur van de nieuwere PC's de meeste zooi rechtstreeks via de PCI bus kan worden afgehandeld en niet eerst door je CPU heen moet worden gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahaa dus eigenlijk de werkelijke stream generator (bv dan een windows bak met winamp) die het het zwaarst heeft?

Want dit is dus alleen packet kicking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30324

Zoiets ja ;)

Het enige wat je bak doet is zegmaar een hoop packets reproduceren en het goeie destination IP ervoor zetten, da's niet echt intelligent werk (doet mij denken aan typisch vakantiewerk bij de supermarkt; honderden dozen waspoeder met een prijslabel voorzien ;) ). De enige bak die het zwaar te verduren krijgt is je router, maar als die de routes heeft uitgevogeld van je luisteraars dan doet ie ook niet veel anders dan packets schuiven. Het gaat alleen zwaar in de bandbreedte zitten zo'n shoutcast server. (Of je moet "het" met IPv6 "doen", maar omdat dat nog geen hond gebruikt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heftig :)

Nah de router zal het wel niet zo zwaar hebben die M20's kunnen best wel wat hebben.

Maar nu een ander vraagje misschien weet iemand dat.

Ik zoek een programma dat ik vanaf een linux or BSD box kan draaien waarmee ik gewoon kan streamen? Dus text based (SSH or Telnet a like program)

Dus wie weet wat goeds? Ik heb al bij freshmeat zitten zoeken maar de meeste zijn te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 02 september 2001 16:05 schreef NewAgePerformance het volgende:
Ahaa dus eigenlijk de werkelijke stream generator (bv dan een windows bak met winamp) die het het zwaarst heeft?
O ja :)
Ik heb hier een celly233 met 192MB die als shoutcast server met Winamp fungeert.
Winamp trekt voor het streamen zo'n 70% cpu-time op dat ding ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat is wel erg veel... Ik vind het nogmaals ook erg onstabiel dat winamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer ik een shouter gebruik voor linux zitten er altijd hikken in? heel vaag. Maybe omdat ik iedere keer de verkeerde deed gebruiken, dus als iemand een goeie commanline shouter weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Ik heb laatst voor de lol op mijn broer zijn router (p100, 24mb intern) een icecast server gezet met liveice (via linein encoden en dat streamen) en dat gaat zelfs, met 1 luisteraar. Daarna neemt icecast teveel cpu en kan liveice niet snel genoeg meer encoden. Dus echt veel hebben die proggies niet nodig. Omdat er maar 1 luisteraar kan zijn gebruiken we live365.com om meerdere gebruikers te kunnen hebben.

edit:
O ja dit gebeuren draait onder freebsd 4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 15:52 schreef SiErRa het volgende:
Ik heb laatst voor de lol op mijn broer zijn router (p100, 24mb intern) een icecast server gezet met liveice (via linein encoden en dat streamen) en dat gaat zelfs, met 1 luisteraar. Daarna neemt icecast teveel cpu en kan liveice niet snel genoeg meer encoden. Dus echt veel hebben die proggies niet nodig. Omdat er maar 1 luisteraar kan zijn gebruiken we live365.com om meerdere gebruikers te kunnen hebben.

edit:
O ja dit gebeuren draait onder freebsd 4.2
Stomme vraag misschien maar kan je hier ook mp3's mee streamen naar een shoutcast server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
dat kan idd met liveice (de recompressed als ze van de verkeerde bitrate zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24330

trouwens (effe flink off-topic)...

...ik zit vorige week met m'n bord op schoot naar Yorin te kijken en daar was een programma 'De Hunt'.
Dat ging toen over een stel gasten met een website (ben de naam even kwijt) en die waren aan het shoutcasten via live365.com.
Nou was dat allemaal niet zo speciaal maar ik was wel erg gecharmeerd van de playlist editor/mixer die ze gebruikten. Het waren welliswaar maar wat korte shots maar het had wat weg van Adobe Premiere. Je weet wel, sampletjes/mp3'tjes schuiven op verschillende sporen enzo. (Zwarte achtergrond, blauwe sampleblokjes)
Heeft iemand dit toevallig gezien en weet wat ik bedoel? Ik heb die gasten destijds gemaild maar kreeg de boel gebounced terug.
Ik heb geen ervaring met 'shoutcasten' maar na alle tooltjes afgelopen te zijn ben ik nog niks tegengekomen wat ook maar een beetje lijkt op wat die gasten gebruikten.

sorry voor de onderbreking :)
Pagina: 1