Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• websmoker1
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-04-2023
Mijn vraag
Ik heb een oude windows 95 en daar zit nog een muis aanvast met balletje.
Kan ik in deze versie een usb card zetten?
Dan kan ik het toetsenbord en muis aanpassen.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gezocht naar info. Moet PCI met NEC chip zijn?
Ik heb ze niet( ook geen drivers) kunnen vinden
Gr

smoker
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 17:58

Yucon

*broem*

Dat zal vast en zeker kunnen. Zo'n kaart vinden is mogelijk wat lastiger. Een moderne muis met ps/2 interface zal misschien makkelijker zijn.

Of nog iets makkelijker, als je aan deze win95 setup gehecht bent, is een andere antieke maar net iets minder antieke computer te vinden die wel usb heeft

[ Voor 35% gewijzigd door Yucon op 25-04-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:12

dragonhaertt

@_'.'

Wat is je probleem en wat wil je bereiken?
Daarnaast, welke hardware gebruik je?

Je hebt het over een muis met balletje, ik neem aan dat die muis een ps/2 aansluiting heeft? (in plaats van USB)?
Je kan ook gewoon een optische muis met ps/2 aansluiten, dat is waarschijnlijk een stuk minder gedoe dan wat je nu allemaal gevonden hebt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Zoals mijn voorgangers al zeggen, voor minder dan 10 euro: https://www.amazon.nl/Ult...ndigen/dp/B001D5NOVS?th=1 bespaar je jezelf een hoop tijd en ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows 95 kan pas overweg met USB met OSR2.5, dus zorg dat je die tenminste up to date hebt. Maar van harte werkte dat lang niet altijd. Ik zou in eigenlijk alle gevallen een muis pakken die je met een PS/2 verloopje aan kan sluiten, dat scheelt een bult compatibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Of je zoekt een USB -> PS/2 adapter. Vast nog wel iemand die zoiets ergens in een lade heeft liggen en niks mee doet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuwWo78D_oW5WIM8ZyWobsDTdig=/i/2001842361.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:12

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb trouwens nog een aantal optische PS/2 muizen liggen, nieuw in verpakking.
Als je bereid bent hem op te halen (of verzendkosten te betalen) mag je deze wel hebben.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
Je zoekt bijv. een Logitech M-BJ69 met adapter:

Afbeeldingslocatie: https://logitechg502.com/wp-content/uploads/2022/10/Logitech-m-bj69-350x350.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:54:
Of je zoekt een USB -> PS/2 adapter. Vast nog wel iemand die zoiets ergens in een lade heeft liggen en niks mee doet...

[Afbeelding]
Veel moderne muizen missen intern de PS2 interface en zal zo'n verloop stukje dus ook niet meer werken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

[Afbeelding]
Dit waren typisch geen actieve adapters. Het werkte dus alleen met muizen die ook PS/2 ondersteunden over de USB aansluiting. Die werden dan geleverd met zo'n verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Als die PC al USB poorten heeft is het evt nog mogelijk om de USB Legacy support aan te zetten in de BIOS, dan wordt gewoon een PS/2 muis geëmuleerd naar het OS en kan Windows 95 er gewoon mee overweg zonder aanvullende USB ondersteuning. Als er nog geen USB poorten zijn wordt het een ander verhaal, want een aanvullende PCI kaart met USB poorten heeft die mogelijkheid niet (waarbij het ook nog maar de vraag is of er Windows 95 compatible drivers voor het kaartje zijn).

Maargoed, in de pricewatch staan nog genoeg PS/2 muizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• websmoker1
Ik ben inderdaad gehecht aan die 95 versie...is alleen met Cubase er op..voor Midi gebruik.
PS2 aansluiting zit er niet op. Ik heb veel van die losse adapters...en die card zit er niet in.
de muis met dat balletje is rs-232
Muis helemaal schoonhemaakt...
maar is niet mijn voorkeur..kan er niet echt mee overweg.

Toetsenboard heeft ook nog zo een oude aansluiting ( ik denk ps2)

[ Voor 9% gewijzigd door websmoker1 op 25-04-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
websmoker1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:49:

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Maar wat voor computer heb je dan? Merk? Type?
Dat is misschien nog wel relevanter dan het feit dat er Windows 95 op draait voor je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 17:20

[Afbeelding]
Inderdaad, volgens mij heb ik voor zowel toetsenbord als muis zo'n ding rondslingeren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29

Kheos

FP ProMod
ik mag hopen dat die pc niet in je netwerk zit en niet op internet is aangesloten?
(en waarom emuleer je die niet gewoon op een moderne pc?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
Kheos schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:36:
ik mag hopen dat die pc niet in je netwerk zit en niet op internet is aangesloten?
(en waarom emuleer je die niet gewoon op een moderne pc?)
Ik vraag me af of er nog actief malware bestaat die zich richt op windows 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
websmoker1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:14:
Ik ben inderdaad gehecht aan die 95 versie...is alleen met Cubase er op..voor Midi gebruik.
PS2 aansluiting zit er niet op. Ik heb veel van die losse adapters...en die card zit er niet in.
de muis met dat balletje is rs-232
Muis helemaal schoonhemaakt...
maar is niet mijn voorkeur..kan er niet echt mee overweg.

Toetsenboard heeft ook nog zo een oude aansluiting ( ik denk ps2)
Ik gok dat je toetsenbord dan ook nog DIN is, met zo'n grote stekker ipv een kleine.

Heb je specs van die PC, met name moederbord? Misschien zitten er wel USB of PS/2 headers op het moederbord en is er nog een tweaker die zo'n bracket voor je heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• websmoker1
gelukkig is het niet aan een netwerk.
Ik zal later even kijken naar het merk. ben niet zo goed in die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt qua keyboard vermoedelijk nog een DIN connector (PS/2 is kleiner) :)

Makkelijkste en zonder problemen zou een PS/2 naar serieel verloop moeten zijn:
http://www.elektronica-componenten.nl/Serieel-PS2-Adapter

Dan kun je er iedere PS/2 muis aan hangen, en die kun je her en der nog prima los krijgen.
Aangezien je nog een beige kast zult hebben: https://onlinekabelshop-n...irdday.io/ps-2-muis-beige
Voor 4 eur heb je een nieuwe beige muis. En dat ding werkt prima (is onderhuids een standaard Logitech ding, dat zie je al aan de vorm). Heb hem zelf ook voor aan mijn retrobak :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• websmoker1
dat lijkt me een goed idee..ik heb nog veel muizen en verloop stekkers. Ik zie alleen dat deze aan de serieel kant metaal heeft zitten. Mijn muis heeft die metalen rand er om heen niet. ( dus alleen het binnengedeelte)
maar voor dat geld kan ik het wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die gelinkte muis is met bal...

Overigens werkt niet elke PS/2 muis ook via zo'n PS2->Serial converter. Is net zoals met USB->PS2 iets wat de muis moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit klinkt inderdaad als een DIN5 voor je keyboard, en een muis die op serieel zit. Maar geef eens exacte specs, dan is het niet zo'n giswerk.

Je had vroeger in het late Win95 tijdperk ook nog wel wat moederborden met een PS/2 header erop. Als je moederbord dat heeft, dan kun je wellicht zo'n ding scoren en daar een PS/2 muis op aansluiten. Dat maakt de opties weer wat groter dan enkel serieel. Maar dan moet je wel even kijken wat voor moederbord je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:01
Afhankelijk van je programma is het geen optie om naar 98 of desnoods xp te upgraden?
Daar zitten meer usb drivers in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 18:44
Windows 95 heeft vanaf OSR2.1 ook usb driver ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

com2,1ghz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:38:
[...]

Ik vraag me af of er nog actief malware bestaat die zich richt op windows 95.
Heel veel malware draait ook nog op XP en gezien je daar vrijwel geen beschermende maatregelen hebt is het gebruik van dit stokoude OS veelal geen goed idee.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:16:
Je hebt qua keyboard vermoedelijk nog een DIN connector (PS/2 is kleiner) :)

Makkelijkste en zonder problemen zou een PS/2 naar serieel verloop moeten zijn:
http://www.elektronica-componenten.nl/Serieel-PS2-Adapter

Dan kun je er iedere PS/2 muis aan hangen,
Helaas niet waar :o

PS/2 is weliswaar een seriele protocol, maar wijkt behoorlijk af van RS-232. Sommige PS/2 muizen kunnen ook serieel praten en dus werken met een passief verloopje als dat, maar dat is een kleine minderheid en het is zonder documentatie lastig om te vinden welke dat zijn. Het zullen in de regel bovendien ook vroege exemplaren zijn met bal en wel.

Wil je een willekeurige PS/2 muis op een seriele poort hangen, dan heb je een actieve adapter nodig, iets als dit:
https://www.serdashop.com/PS2TOSERIAL

Hetzelfde geldt weer met USB->PS/2: het zijn totaal verschillende protocollen maar sommige muizen uit de overgangsperiode praten beide en kunnen met een passief verloopje aangesloten worden. Dat zijn echter uitzonderingen, niet regel. Gelukkig zijn USB->PS/2 adapters een stuk makkelijker te vinden (o.a. bestelbaar op eBay en AliExpress).

TS, mogelijk heb je zoiets nodig om met nieuwere muizen te werken, maar mogelijk zijn er meer opties. Een computer dat Windows 95 draait zal soms USB support op het moederbord hebben, maar een USB bracket nodig hebben om daar gebruik van te maken.

Hetzelfde geldt voor precies achterhalen welke USB kaart je zou moeten kopen als je dat niet hebt en met een USB kaart wilt werken. Het gaat niet alleen om de chipset (waar Windows 95 drivers voor moeten zijn - en dat is zeldzaam) maar ook om het ontwerp van de kaart - jouw moederbord levert geheid alleen 5V aan de PCI bus, geen 3.3V, en veel USB kaarten werken alleen met 3.3V.

Kortom, nieuwe randapparatuur hangen aan een stokoud systeem is geen sinecure. Neemt niet weg dat veel kan en dat er veel mensen hier zijn met kennis ervan. Maar we hebben geen glazen bol en hebben jouw hulp nodig om te achterhalen wat je daar exact hebt.

Belangrijkste is het moederbord van deze computer. Kun je daar een zo gedetailleerd mogelijke foto van maken, met zo min mogelijk kabels en andere zut ervoor? Als we dat kunnen herkennen weten we gelijk hoe groot de uitdaging is en hoe het aan te vliegen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Windows 95 USB support is erg beperkt. Zelfs met OSR2.1/OSR2.5
Een USB muis gaat doorgaans nog wel werken.
Als je computer geen USB poorten hebt en je een USB uitbreidingskaart wilt kopen dan heb je een oud model nodig met USB 1.1 poorten en drivers voor Windows 95.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Een PCI/ISA kaart met USB support ga je zeer waarschijnlijk niet meer vinden gezien driversupport.
Heeft jouw moederbord USB poorten dan gaat het lukken door de optionele USB support te installeren.

Met Windows 95 werken USB stickjes ook wel (tot FAT32).
(meest handige is PS/2 muis daarmee bespaar je hoop ellende).

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2023 18:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

TERW_DAN schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:53:
Windows 95 kan pas overweg met USB met OSR2.5, dus zorg dat je die tenminste up to date hebt.
OSR2.1 kan het ook, maar je kunt niet “updaten” naar een OSR versie, die staan op zichzelf en vereisen een herinstallatie.

Als TS nog Windows 95a of een pre-2.1 OSR heeft kan hij USB geheel vergeten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Welke versie van Cubase betreft het? Heb je de installatiemedia nog? Welke geluidskaart zit in je systeem? Werkt het met een activatiekey of dongle? Hoewel geen game kan je ook eens in het retro game PC topic kijken. Ik doe zelf ook nog wel dingen onder Windows 95 (en zelfs ouder), waaronder muziek en heb onlangs nog wat filmpjes daarover geplaatst op Youtube. Cakewalk Express gebruikte ik al (jaren terug) onder Windows, maar Cubase helaas nog nooit (wel onder Atari TOS overigens).. Ben helaas geen muzikant/expert die ook mooie muziekstukken daarmee kan maken overigens, maar heb begrepen dat je dat tegenwoordig ook aan ChatGPT kan vragen! ;) .

[ Voor 52% gewijzigd door soedesh op 29-04-2023 03:14 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1