Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Het plan is om twee hoymiles HMS2000 omvormers aan te sluiten op een droger groep.
De droger groep zit in de meterkast niet achter een aardlekschakelaar en is gezekerd met een 16 A smeltveiligheid.
Ik heb een werkschakelaar van 25A (zo'n geel rode) en twee eaton aardlekautomaten van 16A B 0,03A en wil daar een PV verdeler van maken bij het drogerstopcontact.
De uitbedrading van bestaande PV verdelers bekeken en kom hierbij tot de volgende vraag.
Bij alle kant en klare PV verdelers zit de werkschakelaar aan de netzijde, de droger en PV installatie zitten daarna (verdeeld met 2 aardlekschakelaar/ automaat) . Het lijkt mij een vreemde oplossing omdat als ik de werkschakelaar uit zet, de droger nog steeds onder spanning staat van de PV installatie. Mijn inziens zou de werkschakelaar aan de kant van de PV installatie moeten zitten en de 2 aardlekautomaten aan de netzijde)
Is mijn denkwijze verkeerd? Wie schept er duidelijkheid. Vast dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nope, werkschakelaar aan de net-zijde, alamats naar droger en PV.. De omvormer kan niet terug leveren zonder net. De kans dat de droger exact vraagt wat de PV dan wil leveren is 0.

Maar goed, mijn inziens is het raar om, als je een grote aanpassing doet aan de elektrische installatie zoals het plaatsen van PV, de meterkast niet ook tegen het licht te houden. Smeltzekeringen klinkt niet recent, rest wel modern? Overal aardlek enzo bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
De groepenkast heeft 6 groepen en is uit 1986. Aardlek met 4 groene groepen met 16 A smeltveiligheid, de andere 2 groepen smelveiligheid 16 A , zoals ze toen zeiden de natte groep. De droger gaat er dus op vooruit omdat hij nu achter een aardlek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mooi type AC aardlek? Recent getest?

Zoals ik zei, gelijk even meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Wil je zelf de brandweer bellen of moeten wij het doen?

Sorry, maar op dit soort meterkasten kun je geen zonnepanelen meer aansluiten. Vervang hem door een fatsoenlijke moderne kast. Je neemt onverantwoorde risico's door zonnepanelen hierop aan te sluiten. Met of zonder PV-verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Kan je een voorbeeld geven van een moderne kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUc7UmA0TQ5-JV4Lu6YW8q2W_iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWEF8kZkCcCQKRCcOACkDzhs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ganss schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:47:
Kan je een voorbeeld geven van een moderne kast
Zoiets als dit. Situatie natuurlijk afhankelijk.

https://www.elektramat.nl...2zkgIqEAQYAyABEgKpTfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Is de brandweer bellen niet een beetje overdreven? Kan je me uitleggen waar het gevaar van brand vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Brand valt op zich wel mee. Alleen het niet hebben van aardlekbeveiliging op kabels kan een ding zijn als ze beschadigd raken.

Eigen veiligheid des te meer. Aardlekschakelaar slijten, vandaar het moeten testen maandelijks. Dus een oudje is al een risico. Komt bij dat dit 99% zeker geen type A aardlek is maar een type AC en zich aardig uit het veld kan laten slaan door hedendaagse schakelende voedingen en daardoor gewoon niet meer trippen. Vandaar dat type AC niet meer voldoet tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Beter merk, kost minder.

Ook op maat gemaakt te krijgen en blijft dan supercompetatief

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
@Septillion dus het aanschaffen van een nieuwe aardlekschakelaar type A zou de bestaande situatie al stukken verbeteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zeker, maar voor dat geld zou ik dat van @Ronald erin drukken. Het blijft een veiligheidssysteem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Dank voor alle tips. Aansluitend nog een vraag, de totale kabellengte (3x2,5) is 30 mtr met in het midden de pv verdeler. is dat acceptabel qua leidingweerstand? Er komen 8 x 435wp panelen oost west, dus grofweg 13 A als het maximaal presteert.

[ Voor 20% gewijzigd door Ganss op 26-04-2023 09:19 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ganss schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:09:
Dank voor alle tips. Aansluitend nog een vraag, de totale kabellengte (3x2,5) is 30 mtr met in het midden de pv verdeler. is dat acceptabel qua leidingweerstand? Er komen 8 x 435wp panelen oost west, dus grofweg 13 A als het maximaal presteert.
Dat ligt aan je huidige netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
@Septillion @Ronald
Jullie advies voor een nieuwe groepenkast staat op mijn lijstje. Ik moet alleen even een workaround hebben dus wil ik het volgende doen. In de bestaande groepenkast de natte groep waar de wasdroger op zit loshalen.
Deze groep naar een klein kastje leiden waar twee aardlekautomaten 16A 30 ma B kar in gemonteerd zijn (dus aan 1 kant de natte groep op allebei de aardlekautomaten aangesloten) de ene alamat weer naar de droger en de andere alamat via een werkschakelaar naar de omvormer. In principe is dit toch een PV verdeler die ik dan in de meterkast maak? is de gedachte juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoewel dat ongebruikelijk is - normaal gaat er ook een hoofdschakelaar bij en wordt voor de PV een alamat gebruikt - is het denk ik wel veilig.

Aardlekschakelaars van gelijke waarde achter elkaar hebben eigenlijk weinig nut.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
de natte groep zit niet achter de bestaande aardlekschakelaar. De natte groep word uitgesplitst op twee alamats, 1 alamat weer naar de droger, en de andere alamat via een werk (hoofdschakelaar ) naar de PV. Ik heb dan toch geen 2 aardlekschakelaars achter elkaar zitten?
Pagina: 1