Videokaart reviews en 8GB video geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Gezien de hudige discussie over de 8GB vram op videokaarten de laatste tijd wil ik graag voorstellen dat hier met de review van de opkomende kaarten ook goed naar wordt gekeken. Denk hierbij aan de Nvidia 4060 (Ti) en de AMD 7700, 7800 kaarten.

Zie ook volgende analyses van Hardware Unboxed:

De 3070 tegen zijn professionele tragere broertje de A4000:

De 3070 vs de 6800:

Het gaat dus niet alleen om microstuttering maar ook om textures die niet eens worden geladen (of veel later) omdat er niet genoeg vram is terwijl de kaarten wel snel genoeg zijn als ze die limiet niet hadden.

Ook volgens de geinterviewde game developers in de volgende video's is 12GB tegenwoordig het minimum en zeker voor de komende jaren.
Unreal 5 Engine dev interview
Infinity War VFX artist interview

Ondanks dat dit waarschijnlijk voor extra werk gaat zorgen lijkt mij dit een enorm waardevolle toevoeging voor toekomstige kopers. Want juist door technieken zoals DLSS en FSR kan een midrange kaart veel hogere resoluties en settings aan en nu worden ze actief gelimiteerd doordat ze niet genoeg vram krijgen.

De spellen die Hardware Unboxed test lijken mij een goed start punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat mij betreft zou de focus met name meer moeten liggen op games die de toekomst vertegenwoordigen. Van game-ontwikkelaars horen we dat de focus nu echt gaat liggen op PS5-only en Xbox Series X-only spellen. Dus oudere spellen die nog zijn ontwikkeld om goed te werken op de PS4 lijken niet meer representatief te zijn voor veel van de toekomstige releases.

Helaas is Fortnite volgens mij het enige UE5 spel dat op dit moment uit is en dat spel schijnt erg lastig te testen te zijn. RedFall zou echter op 2 mei uit moeten komen en wellicht is dat een goed UE5-spel om in de test-suite op te nemen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Of Redfall zo'n goede titel weet ik echter niet, ik begreep dat net als zovele ports deze game een vrij belabberde performance gaat hebben bij release. Of dat dus heel representatief is vraag ik me ook af.

Daarnaast zou ik graag een breed scala aan titels getest zien. Dat voor bepaalde (AAA) games 8 GB een issue gaat zijn weten we natuurlijk. Maar gaat dat bij alle titels zo zijn, of zijn het bijvoorbeeld bepaalde genre's waar het extra speelt, of juist niet. Ik speel bijvoorbeeld veel RGP's / MMO RPG's en ARPG's (denk bijvoorbeeld aan het komende Diablo 4) met daarnaast veel Strategy, zowel turnbased als realtime of games die elementen beide bevatten en daarnaast nog wat simulatie, maar bijvoorbeeld FPS kan me gestolen worden over het algemeen (of het moet een nostalgisch potje UT'99 instabig zijn.

Dit zodat je echt kan kijken waar de problemen liggen, en waar bijvoorbeeld 8GB, hoewel natuurlijk niet ideaal, niet direct een issue is maar dat bijvoorbeeld ook de komende jaren mogelijk niet direct gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:41:
Of Redfall zo'n goede titel weet ik echter niet, ik begreep dat net als zovele ports deze game een vrij belabberde performance gaat hebben bij release.
Als het bij veel ports het geval is, is het dus wel representatief :P

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:48:
[...]

Als het bij veel ports het geval is, is het dus wel representatief :P
Wat ik bedoel is dat de release performance waarschijnlijk niet representatief is voor de uiteindelijke performance. Waardoor vroege tests waarschijnlijk dus niet representatief zullen zijn op termijn en juist bij games wil je dat resultaten over meerdere generaties aan reviews vergelijkbaar zijn, en tenzij je Steve heet en HUB je youtube kanaal is, wil je ook niet iedere paar maand alles moeten hertesten omdat het niet representatief meer is en je het dus eigenlijk niet meer kan gebruiken in andere reviews als vergelijkingsmateriaal.

In dat geval zie ik liever een stabiele brede suite aan games en een test systeem dat gelijk blijft voor de meer algemene reviews, waardoor deze resultaten langer bruikbaar blijven.

En dan bijvoorbeeld bij een game release waar veel interesse voor is, om dan bijvoorbeeld een losse review te doen waarbij alleen die game getest wordt met een berg gpu's voor een momentopname van de performance van die game bij release bijvoorbeeld.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 25-04-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:53:
[...]
Wat ik bedoel is dat de release performance waarschijnlijk niet representatief is voor de uiteindelijke performance.
Dat dachten we bij Hogwarts ook, maar daar bleek de 'optimalisatie' te bestaan uit het niet laden van textures, waardoor het er niet uitziet.

Dit past precies in wat we van ontwikkelaars horen, namelijk dat spellen nu worden ontwikkeld om de 16 GB RAM van de consoles te benutten en dat het redelijkerwijs niet meer te doen is om dit terug te snoeien naar 8 GB.
In dat geval zie ik liever een stabiele brede suite aan games en een test systeem dat gelijk blijft voor de meer algemene reviews, waardoor deze resultaten langer bruikbaar blijven.
Het lijkt mij nuttig om juist een balans te vinden door een mix te testen met daarbij vooral veel nadruk op het testen van allerlei verschillende engines. Uiteindelijk gaat UE5 toch een erg belangrijke engine worden en zou ik die indien mogelijk graag snel zien opduiken in de testsuites.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludewig op 25-04-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Dennism schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:53:
[...]

Wat ik bedoel is dat de release performance waarschijnlijk niet representatief is voor de uiteindelijke performance. Waardoor vroege tests waarschijnlijk dus niet representatief zullen zijn op termijn en juist bij games wil je dat resultaten over meerdere generaties aan reviews vergelijkbaar zijn, en tenzij je Steve heet en HUB je youtube kanaal is, wil je ook niet iedere paar maand alles moeten hertesten omdat het niet representatief meer is en je het dus eigenlijk niet meer kan gebruiken in andere reviews als vergelijkingsmateriaal.

En dan bijvoorbeeld bij een game release waar veel interesse voor is, om dan bijvoorbeeld een losse review te doen waarbij alleen die game getest wordt met een berg gpu's voor een momentopname van de performance van die game bij release bijvoorbeeld.
Ik zou een mix maken tussen wat oudere titels die zich bewezen hebben en de wat nieuwere.

Het lijkt mij sowieso goed om de reden dat Hogwarts erg popuplair is die ook mee te nemen in de tests. Daarnaast is het een nieuwer spel en het ziet er goed uit, wat het een goede maatstaaf maakt voor toekomstige titels.

Je kan ook vrij makkelijk een spel zoals Resident Evil 2 of 3 vervangen door 4 gezien de engine hetzelfde is en het qua performance waarschijnlijk een tandje zwaarder is. Als RE4 goed draait dan draaien RE2 en RE3 hoogstwaarschijnlijk ook goed of beter.

Spellen zoals GTA 5 vind ik niet meer representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:42:
[...]

Ik zou een mix maken tussen wat oudere titels die zich bewezen hebben en de wat nieuwere.

Het lijkt mij sowieso goed om de reden dat Hogwarts erg popuplair is die ook mee te nemen in de tests. Daarnaast is het een nieuwer spel en het ziet er goed uit, wat het een goede maatstaaf maakt voor toekomstige titels.

Spellen zoals GTA 5 vind ik niet meer representatief.
Ik vind GTA V altijd wel grappig, want juist die game lijkt constant juist wel relevant te blijven, hele volksstammen blijven die game maar spelen. Hogwarts was inderdaad even populair (zoals zoveel AAA games) maar lijkt juist inmiddels al weer flink aan populariteit in te boeken.

Deze grafiek vertekent natuurlijk heel erg, want hogwarts is 'nieuw' en GTA:V oud, maar hogwarts zit nog maar 20k spelers op dit moment, terwijl GTA:V momenteel bijna 5x zoveel concurrent spelers heeft.

https://steamdb.info/charts/?compare=271590,990080

Hogwarts: https://steamdb.info/app/990080/charts/
GTA:V https://steamdb.info/app/271590/charts/

Betekent trouwens niet dat ik vind dat GTA:V in een suite moet blijven, echter ik zou die game niet snel niet representatief meer noemen wanneer je kijkt naar welke games men daadwerkelijk veel speelt.

Ik vind juist vaak die 'grote' AAA spellen al heel snel een stuk minder representatief, omdat zeer vaak een piek rond release die games vrij snel instorten qua spelers aantallen en dan maar blijven dalen. Iets wat natuurlijk niet voor iedere AAA van toepassing is, maar wel iets wat ik vaak zie gebeuren.
Je kan ook vrij makkelijk een spel zoals Resident Evil 2 of 3 vervangen door 4 gezien de engine hetzelfde is en het qua performance waarschijnlijk een tandje zwaarder is. Als RE4 goed draait dan draaien RE2 en RE3 hoogstwaarschijnlijk ook goed of beter.
Zeker eens met zoiets, ik denk dat dit vergelijkbaar is met bijvoorbeeld Total War: Warhammer 2 vervangen door Total War: Warhammer 3 of straks deze weer vervangen voor het volgende deel in de serie.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 25-04-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
@Dennism GTAV is heel populair vanwege FiveM/GTA Roleplay. Niet alleen op Steam maar ook op Twitch kijken vaak honderdduizenden mensen. Een soort kruising tussen D&D (je speelt een karakter, maar niet turn based) en second life (24/7 wereld simulator, met economie en politie, rechters, advocaten, etc). Dat is populairder geworden sinds overheden mensen dwongen thuis te blijven, en dat is ook de verklaring waarom het aantal spelers van GTAV de afgelopen jaren is gestegen, lang na de originele release van de game. De piek die FiveM registreerde is 250.000 spelers tegelijkertijd.

Dat Hogwarts Legacy nu al weer veel minder spelers heeft, is logisch. Het spel is gewoon heel snel uit te spelen. xQc deed het zelfs in een sessie van 24 uur. Dat is dan ook meteen de reden waarom een kaart met 8GB niet per se "slecht" is. Voor iemand die op 1080p speelt, en geen behoefte heeft aan de laatste generatie spellen zoals Hogwarts hoeft dit geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Gezien de discussie nog steeds relevant is tag en jij de huidige reviewer bent? tag ik je @Trygve.
Het zou erg mooi zijn als je in ieder geval het topic een keer door leest; of er wat mee wordt gedaan laat ik aan Tweakers over.

Wellicht dat het niet qua tijd past in een day one review; maar het kan een goede analyse zijn na datum eventueel met meer kaarten en een grotere selectie van nieuwe spellen. Daarbij niet alleen de standaard benchmark run, maar ook zoals bijv. Hardware Unboxed doet een bepaald zwaar stuk spelen in een spel.
Bij een benchmark run kan je niet altijd alle dingen zien zoals slechte frame times en textures die van lage kwaliteit zijn of niet laden; vaak is het maar een reflectie van de echte situatie in het spel, bijv. minder npcs en wat misschien nog meer meespeelt niet de irratische camera bewegingen van een speler.

Deze informatie lijkt mij erg relevant voor mensen die een kaart kopen en er verwachten langer mee te doen. Wat kunnen mensen verwachten als ze nu nog een kaart met 8GB geheugen kopen die feitenlijk wel snel genoeg is om 1080p/1440p (DLSS/FSR) max te draaien maar dat door het geheugen dus niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
@Trygve nog een keertje dan. Nee, is ook een antwoord (hoop wel dat je het dan hebt overwogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:47

Trygve

Redacteur
@Sp3ci3s8472 Dank voor het taggen in dit topic. Dit onderwerp heb ik inmiddels al een behoorlijke tijd op mijn lijstje staan om een diepgaande test voor te doen. Het opzetten van een methodologisch degelijke test vereist voorbereiding, vergelijkbaar met het stuk over hoeveel cores nodig zijn. Door de recente opleving rondom de discussie van VRAM-capaciteit heb ik dit zelf ook weer een slinger gegeven en een test uiteengezet. Er komt binnenkort dus een los artikel met analyse op de site, meer zeg ik voor nu nog even niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Trygve schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:17:
@Sp3ci3s8472 Dank voor het taggen in dit topic. Dit onderwerp heb ik inmiddels al een behoorlijke tijd op mijn lijstje staan om een diepgaande test voor te doen. Het opzetten van een methodologisch degelijke test vereist voorbereiding, vergelijkbaar met het stuk over hoeveel cores nodig zijn. Door de recente opleving rondom de discussie van VRAM-capaciteit heb ik dit zelf ook weer een slinger gegeven en een test uiteengezet. Er komt binnenkort dus een los artikel met analyse op de site, meer zeg ik voor nu nog even niet :)
Dan wacht ik geduldig af :>. Ben heel erg benieuwd naar de analyse!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:47

Trygve

Redacteur
@Sp3ci3s8472 Jouw/jullie geduld zal morgenochtend eindelijk worden beloond, dat komt mijn analyse over VRAM online. Het heeft een andere insteek gekregen dan wat o.a. Hardware Unboxed hebben gedaan, maar is er niet minder interessant door. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Trygve schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:58:
@Sp3ci3s8472 Jouw/jullie geduld zal morgenochtend eindelijk worden beloond, dat komt mijn analyse over VRAM online. Het heeft een andere insteek gekregen dat wat o.a. Hardware Unboxed hebben gedaan, maar is er niet minder interessant door. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)
Ben benieuwd! :D
Pagina: 1