Vraag

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-10 15:01
Sinds een weekje de gelukkige bezitter van een dak vol zonnepanelen.
Een SolarEdge RWS-8K omvormer maakt de nodige prik uit het mooie zonlicht :)

De omvormer is batterijklaar, maar voorlopig hebben we nog geen batterij geïnstalleerd. Eerst even kijken wat we kunnen doen zonder batterij.

Eén van die ideeën is natuurlijk wassen en drogen.
Op al mijn machines van Miele kan je een optie "smartgrid" aanvinken. De bedoeling is dan dat je ze van te voren instelt en op het moment dat er een "go" komt start de bewuste machine z'n programma.

Oorspronkelijk is deze feature bedacht om te kunnen wassen/drogen wanneer er veel/goedkope energieproductie is. Zo hoorde ik ooit van Miele zelf.

In mijn situatie zou het leuk zijn mocht de SolarEdge omvormer dat Smartgrid signaal in huis rondsturen als er veel zonne-opbrengst is.
Kan dat? En zo ja, hoe?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
ja, maar voor zover ik het ken moet je een raspberry pi hebben.
Vervolgens moet je zelf een grens instellen vanaf wanneer er gewassen mag worden.
Bijvoorbeeld: Als opbrengst boven 1 kW zit, tijd nog minimaal 3 uur voor zonsondergang is. En vervolgens een voor een de apparaten laten afgaan (bijvoorbeeld, eerst wasmachine, dan opnieuw controle of vaatwasser aan mag, etc etc).

Ook koelkast en diepvries is een soort batterij - die kan prima 1 a 2 graden kouder / warmer, afhankelijk van opwekken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb hier ook nog geen oplossing voor gevonden. In Duitsland wordt het signaal blijkbaar centraal gestuurd door de energiemaatschappij.

Hier ook verschillende Miele apparaten met wifi en SolarEdge.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:59
@Beeldbuisje uit interesse: heb je wel een energiemeter op de omvormer aangesloten? Welke energiemeter heb je en stuur je gegevens draadloos via energynet of via rs485 kabel door

Zou je foto van setup kunnen posten?

• Beeldbuisje
@99ruud99 Die heb ik zeker. Eentje waar er HomeBridge op draait waarmee ik straks hopelijk het vermogen kan weergeven in HomeKit. Hiermee wil ik dan straks ook mijn airco in de leefruimte mee sturen ifv het geleverde vermogen van de zonnepanelen. Ik heb hier nog de API en SiteID van mijn SolarEdge nodig. Voor ik de installateur ga lastigvallen hiervoor, wil ik eerst slimmer worden in die SmartGrid. Kan ik alles tegelijk vragen.

@MikeyMan Klopt. Ik werk in een Miele Center en was me via daar ook al aan m'n oren gekomen. Helaas hoe die SmartGrid precies werkt (welk protocol, via wifi, of het net, of....) kan me niemand vertellen.
Maar het moet toch mogelijk zijn dit lokaal te sturen. De grote verbruikers hier in huis zijn natuurlijk alle witgoed toestellen.

@TweakersOnly Wel nee, de installateur zei vorige week dat zo'n energiemeter niet nodig is voor een setup zonder batterij.
Nu ben ik een complete newbe in de materie, dus hoop hier wat kennis te verwerven.
Ik wil je een foto sturen, maar qua zonne-energie ga je uiteindelijk enkel maar de omvormer zien hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Beeldbuisje op 25-04-2023 17:10 ]

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Ik gebruik de Home Assistant integratie om te doen wat jij wilt. Dus geen SmartGrid functionaliteit. Maar Home Assistant weet m'n zonnepanelen productie, m'n Miele wasmachine verbonden met Home Assistant en dan geef ik een start signaal (automatisch) door wanneer het tijd is. Werkt ook. :-)

• Beeldbuisje
m'n Miele wasmachine verbonden met Home Assistant en dan geef ik een start signaal (automatisch) door wanneer het tijd is. Werkt ook.
Dat gaat even goed, want zo ben ik het van plan te maken met m'n Daikin Airco.
Hoe krijg jij jouw wasmachine bediend in Home Assistant? Ik heb wel HomeBridge, maar zal wel ongeveer hetzelfde zijn zeker...
Pagina: 1