Toon posts:

HDPE Zwembad project

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 10:16
Hoi!

We zijn sinds een aantal weken bezig met het opnieuw aanleggen van onze tuin waarbij tevens een HDPE zwembad van 6 x 3.5 x 1.5 wordt aangelegd. Omdat ik het zelf vooral een leuk project vind, dacht ik dat er misschien meerdere mensen zijn die het leuk vinden dit project te "volgen".

We zijn begin april begonnen met dir project en gaandeweg hebben we ook wel wat lesmomentjes gehad. Die probeer ik ook zoveel mogelijk te delen.

Zo zag onze tuin eruit voordat we aan het werk gingen

Eerst moesten we nog wat snoei werk uitvoeren en er stond een magnolia boom op de plek waar het zwembad gaat komen.

Ook moest er een technische ruimte komen voor het zwembad. Hier hebben we gekozen voor een zwembadcontainer van 1.70 x 2.00 meter. Deze hebben we gedeeltelijk bekleed met betonplex.

Toen was het tijd voor het graafwerk. Vooraf had ik met een lange grondboor gekeken of we grondwater tegen zouden komen. Dit leek niet zo te zijn. Daarbij zou onze tuin met een gedeelte van het zand dat uit het gat van het zwembad zou komen worden opgehoogd. Omdat onze tuin niet makkelijk bereikbaar is met zwaar materiaal, moest er een autolaadkraan komen om een 2.5 ton graafmachine over het huis te tillen.

En toen graven!

Tijdens het graven bleek dat we op leemgrond zitten. Dit was niet geschikt om de tuin mee op te hogen. Dus zijn er gelijk 6bigbags met hydraulisch zand de tuin getild. Hiermee hebben we de tuin al grotendeels op hoogte gebracht. Toen we op diepte kwamen (1.73 cm) bleek er toch wat grondwater te zitten.

Om dit zoveel mogelijk in bedwang te houden, hebben we een speciekuip in de put geplaatst met allemaal gaten erin en daar een dompelpomp in geplaatst. Helaas was de weersvoorspelling ook niet al te best. Dus last minute ook maar een grote partytent gekocht van 5 x 10 om over de put te zetten zodat we zoveel mogelijk droog aan de bekisting/bewapening konden werken.

Door de vele regenval hadden we af en toe wat zand wat de put in viel vanaf de wanden. Dit steeds zoveel mogelijk direct opgelost. Als we dit ooit weer een keer zouden doen, dan zou ik het wel in het najaar doen bij een zo laag mogelijke grondwaterstand. Het werken in de leemgrond wat verzadigd was met water was echt erg zwaar en je stond vaak vast met je laarzen. Ik kwam er elke keer weer helemaal onder de modder uit. Maar ja het hoort er allemaal bij.

En toen was het gelukkig tijd voor het beton. Omdat de weersverwachtingen er goed uitzagen, ook de partytent maar opgeruimd. Achteraf een beetje spijt van, maar dat lees je verder op.

Het beton (hoogvloeiend) droogde mooi (af en toen beetje nat gesproeid omdat die dagen de zon er veel op stond. De volgende dag konden we er ook al op. Maar afgelopen zondagnacht regende het bij ons zo hard, dat we de volgende ochtend een verassing hadden

Dus maar weer met de pomp aan de gang en en na een uurtje of 2.5 was de put weer droog.

Nu komt morgen eindelijk het bad! We kunnen niet wachten! Dan aankomende zaterdag komen ze de gestabiliseerde grond erin pompen rondom het zwembad en kunnen we verder met de rest van de tuin.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
godsamme... pittig klusje! :)
Wel beetje jaloers O-)

• Dennuske1983
Zeker een pittig klusje, maar wel leuk moet ik zeggen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:21
Heel gaaf! Wat doe je zelf en wat besteed je uit? Mooi gezicht ook, zon minikraan die effe over t huis getikt word.

Wat is de afmeting van je tuin en de afmeting van t zwembad als ik vragen mag?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dennuske1983
Makrolon schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:09:
Heel gaaf! Wat doe je zelf en wat besteed je uit? Mooi gezicht ook, zon minikraan die effe over t huis getikt word.

Wat is de afmeting van je tuin en de afmeting van t zwembad als ik vragen mag?
Onze tuin is 35 meter diep en 10 meter breed. We hebben de bekisting en bewapening zelf gedaan. Ook hebben we de technische ruimte gebouwd en voorbereid. Verder gezorgd voor elektra en afvoer van het zwembad. De rest wordt gedaan door de professionals ;-)

Oh en naast een kan van het zwembad maken we zelf een platenbak van 7.20 x 0.9 meter van composietplanken en een frame van azobe en nog wat andere plantenbakken.

Het zwembad is 6 x 3.5 (1.50 diep) en komt een trap over de volledige breedte en een geintegreerd solardeck van Aquadeck in. We hebben gekozen van de kleur graphite van het bad. Daarmee krijg je een donkerblauwe kleur van het water. We willen de tuin enigzings in een tropisch sfeertje namelijk

[Voor 8% gewijzigd door Dennuske1983 op 25-04-2023 15:15]

• Dennuske1983
Hier een schets van hoe we het enigszins bedacht hebben.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:30
Met recht een project waarbij de zin 'nee sorry, kan niet' niet in te horen is. _O-

Gaaf hoor! d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:52
Leuk project! Ben benieuwd naar het vervolg.

Even een vraag over de bestaande muur naast het zwembad: Je verwacht daar geen problemen mee? Je zit met het zwembad waarschijnlijk binnen de funderingszone van de muur voor de afdracht van de krachten op de ondergrond. Heb je daar advies over gekregen of advies gevraagd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennuske1983
Omdat de grond rondom het zwembad wordt afstort met gestabiliseerde grond verwacht ik hier geen problemen mee. De bak van het zwembad komt zeker 1 meter van de fundering af. De gestabiliseerde grond wordt binnen 48 uur hard...dus nee zal goedkomen

• paQ
  • Nu online
ja mooi een grijs bad :Y

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15
Er is een zwembad topic hé :9.

ter inspiratie, mijn "projectje" afgelopen januari voor een HDPE (grijs) bad van 5,5x4x1,5 :)

GeeMoney in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Het grote zwembad topic - Deel 2

[Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2023 16:14]

• Dennuske1983
GeeMoney schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:39:
Er is een zwembad topic hé :9.

ter inspiratie, mijn "projectje". voor een HDPE (grijs) bad van 5,5x4x1,5 :)

GeeMoney in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Het grote zwembad topic - Deel 2
I know, maar dacht maak er een apart topic van ;-)

Effe vraagje aan jou. Hoe en waarop heb jij jouw randtegels gelijmd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
Dennuske1983 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:41:
[...]

I know, maar dacht maak er een apart topic van ;-)

Effe vraagje aan jou. Hoe en waarop heb jij jouw randtegels gelijmd?
Er is speciale mortel gebruikt waar ze in gelegd zijn.

• Dennuske1983
Vandaag is dan eindelijk het bad geplaatst. Gekozen voor de graphite kleur, met een trap over de volledige breedte en een solar polycarbonaat roldeck ook in graphite kleur.

Zaterdag komt de gestabiliseerde grond rondom en daarna als het bad vol is komen ze alles verder aansluiten/installeren.

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:34
Een brutaal vraagje. Wat is je budget voor dit speeltje?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:16
Zo, de buren zijn ook erg aan het verduurzamen. Heatpipes aan de gevel!

En stiekum ben ik, net als @Bolderkar ook wel benieuwd naar de cijfermatige kant van dit avontuur!

[Voor 42% gewijzigd door tcw82 op 26-04-2023 19:26]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:02
Hoe wil je het water (tropisch) warm houden? :?

Ben je niet bang dat straks de buren stiekem vanaf het muurtje erin zullen springen? :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dennuske1983
tcw82 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:25:
Zo, de buren zijn ook erg aan het verduurzamen. Heatpipes aan de gevel!

En stiekum ben ik, net als @Bolderkar ook wel benieuwd naar de cijfermatige kant van dit avontuur!
Het zwembad met de gehele technische installatie plus het installeren daarvan kost om zo’n 29k

Totale tuinproject komt op 55/60k

• tcw82
Dennuske1983 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:32:
[...]

Het zwembad met de gehele technische installatie plus het installeren daarvan kost om zo’n 29k

Totale tuinproject komt op 55/60k
Dank voor het delen. Ik geloof dat ik mijn zwembad project nog even in de ijskast zet.... 🫣😂.

• Dennuske1983
natural colour schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:25:
Hoe wil je het water (tropisch) warm houden? :?

Ben je niet bang dat straks de buren stiekem vanaf het muurtje erin zullen springen? :9
Er zit een solardeck op. Daarnaast een 11kw full inverter warmtepomp. Vervolgens 26 zonnepanelen om de energie die er voor nodig is op te vangen ;-)

• Dennuske1983
tcw82 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:33:
[...]

Dank voor het delen. Ik geloof dat ik mijn zwembad project nog even in de ijskast zet.... 🫣😂.
Wij hebben voor een HDPE zwembad gekozen. Maar je kunt ook zelf een bouwkundig bad maken van bouwblokken en dan bijna alles zelf doen. Hoe handiger je zelf en bent en hoe meer tijd je hebt. Hoe goedkoper het kan!

• tcw82
Dennuske1983 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:35:
[...]

Wij hebben voor een HDPE zwembad gekozen. Maar je kunt ook zelf een bouwkundig bad maken van bouwblokken en dan bijna alles zelf doen. Hoe handiger je zelf en bent en hoe meer tijd je hebt. Hoe goedkoper het kan!
Dat is waar, maar die filterunit, 26 panelen, 11kw inverter zijn niet graties.....

Ik ga we lekker naar het meer (350 meter lopen), kan ik daar genieten van dit soort mooie projecten! 👍👍👍

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:34
Is dat de sacramentskerk in Tilburg?
//edit.. :F zie in je profiel dat je uit tilburg komt

[Voor 44% gewijzigd door Bolderkar op 26-04-2023 19:47]

• Dennuske1983
Gisteren nadat het bad op zijn plek was gezet gevuld met 50 cm water. Nu een waterzak van 20.000 liter aan het vullen zodat zaterdag gelijktijdig gestabiliseerde grond en water gepompt kunnen worden. Zo wordt tijdens het vullen het niveau van water en grond gelijk gehouden om vervorming van de wanden te voorkomen

• GeeMoney
Die 29k is puur het bad denk ik? Graafwerkzaamheden, warmtepomp, zand cement zit er ook allemaal bij in? Dan ontvang ik graag de gegevens van je zwembad bouwer namelijk :p.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
Dennuske1983 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:50:
Gisteren nadat het bad op zijn plek was gezet gevuld met 50 cm water. Nu een waterzak van 20.000 liter aan het vullen zodat zaterdag gelijktijdig gestabiliseerde grond en water gepompt kunnen worden. Zo wordt tijdens het vullen het niveau van water en grond gelijk gehouden om vervorming van de wanden te voorkomen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 20.000 liter komt uit je keukenkraan? Of is dat met een tankwagentje aangevoerd slootwater oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tcw82
No Hands schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:31:
[...]

Die 20.000 liter komt uit je keukenkraan? Of is dat met een tankwagentje aangevoerd slootwater oid?
Dat (keukenraam) gaat best even duren. Ik geloof dat ik iets van 750 liter per uur uit mijn buitenkraan krijg, direct verbonden met de hoofdaansluiting. Dan duurt 20.000 liter 26 uurtjes.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat een gaaf project! Wat is de streef temperatuur van t water?

• GeeMoney
@Dennuske1983 waar zitten je inspuiters? Zitten in je trap, ik zie ze al
En nu het nog open ligt, heb je ook een overloop? Die zou ik op de hemelwater afvoer zetten als dat nog kan. Ik heb hem hier nog snel op de hemelwater afvoer kunnen knutselen ipv in een grindbak uit laten komen. Hij kreeg het teveel aan water niet altijd weg hier.

@Brilsmurfffje normaliter tussen de 28 en 30 graden.

[Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2023 21:48]

• Dennuske1983
GeeMoney schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:27:
Die 29k is puur het bad denk ik? Graafwerkzaamheden, warmtepomp, zand cement zit er ook allemaal bij in? Dan ontvang ik graag de gegevens van je zwembad bouwer namelijk :p.
Dat is alleen het bad, automatisch roldeck, technische installatie, warmtepomp en opbouwen/aansluiten van alles. Grondwerk en de rest zit er inderdaad niet bij

• Dennuske1983
No Hands schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:31:
[...]

Die komt uit de keukenkraan. Die staat al sinds gisterochtend 10.00 uur aan :-)

• Dennuske1983
Brilsmurfffje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:24:
Wat een gaaf project! Wat is de streef temperatuur van t water?
Ik denk 29 graden. Het bad ligt met het solardeck ook de hele dag in de zon (als die schijnt)

• Dennuske1983
GeeMoney schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:31:
@Dennuske1983 waar zitten je inspuiters? Zitten in je trap, ik zie ze al
En nu het nog open ligt, heb je ook een overloop? Die zou ik op de hemelwater afvoer zetten als dat nog kan. Ik heb hem hier nog snel op de hemelwater afvoer kunnen knutselen ipv in een grindbak uit laten komen. Hij kreeg het teveel aan water niet altijd weg hier.

@Brilsmurfffje normaliter tussen de 28 en 30 graden.
Ja heb de overloop vanaf de skimmer aangesloten met een y bocht op de hemelwaterafvoer en in goed afschot gelegd.

• Dennuske1983
Beetje meer uitleg over de kosten.

Zwembad € 28.435
- HDPE bak
- Automatisch roldeck Aquadeck met polycarbonaat solarlamellen
- Pomp
- Filter 500mm glas
- Sugar Vally Oxilife plus alle toebehoren
- Twee RGB ledlampen
- Full inverter warmtepomp 11kw
- Aansluiten en plaatsen

Betonplaat € 1750
Gestabiliseerde grond € 2500
Randtegels keramiek € 2000

Het overige grondwerk kan ik pas zeggen als de tuin helemaal af. Dan zal ik dat in meer detail toelichten…

• GeeMoney
De prijs van je zwembad valt mij nog mee.
Ik ben benieuwd hoe je water er straks uit ziet met de zon erop. Ik heb gekozen voor een lichtgrijze bak.
Verder wel redelijk dezelfde opties :) .
Mijn kinderen hebben er al 2x in gelegen (vandaag nog) die zijn er helemaal gek van en kunne niet wachten op het mooiere weer.

• Dennuske1983
GeeMoney schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:14:
De prijs van je zwembad valt mij nog mee.
Ik ben benieuwd hoe je water er straks uit ziet met de zon erop. Ik heb gekozen voor een lichtgrijze bak.
Verder wel redelijk dezelfde opties :) .
Mijn kinderen hebben er al 2x in gelegen (vandaag nog) die zijn er helemaal gek van en kunne niet wachten op het mooiere weer.
We krijgen deze kleur van het water

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Dennuske1983
Vandaag is de gestabiliseerde grond geplaatst en het bad volledig gevuld. Volgende week zaterdag gaan we de randtegels plaatsen met speciale lijm. Totaal 17m3 aan gestabiliseerde grond

Weer een stapje verder :-)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Dennuske1983
De zwembadrobot eens aan het werk gezet voor de eerste keer.

Donderdag komen ze om het solardeck te plaatsen, de warmtepomp aan te sluiten en het verder afronden van de technische installatie. Daarna kan alles aan!

Vrijdag en zaterdag de randtegels plaatsen en start maken met de bloembak aan de muurzijde.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Dennuske1983
Weer een stapje verder. Bad en technische ruimte voor 98% klaar. Alleen de communicatie tussen de sugar valley en de pomp nog afronden en het definitief instellen van de Sugar Valley, pomp en warmtepomp.

Vandaag begonnen met het zetten van de bloembak. Eigenlijk wilden we de randstenen gaan lijmen maar dat liet het weer niet toe. Dus dat gaan we nu morgen doen…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
Gaaf hoor...!
Gezien het gewicht enzo, had er onder het fundament niet een paar heipalen geplaatst moeten worden, of is de grond stabiel genoeg?
Denk dat je qua gewicht en oppervlakte aardig in de buurt komt van een uitbouw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
hansie_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:51:
Gaaf hoor...!
Gezien het gewicht enzo, had er onder het fundament niet een paar heipalen geplaatst moeten worden, of is de grond stabiel genoeg?
Grond (zeker klei) is per kuub zwaarder dan een kuub water. Afhankelijk dus van je grond samenstelling en je grondwaterstand hoeft er niet altijd geheid te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennuske1983
hansie_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:51:
Gaaf hoor...!
Nee er ligt een betonplaat van 20 cm onder die aan alle zijden van het zwembad 30 cm ongeveer uitsteekt. Wij zitten op leemgrond. Dus er gaat niets gebeuren met het zwembad qua verzakking

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:48
Mooi hoor.. Maar vraag mij wel af of dit is over komen waaien uit de VS, al de tuinen met een zwembad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ja superdik :Y
mooie kleur zo!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennuske1983
Ja we hebben lang getwijfeld over de kleur. En ik moet eerlijk bekennen dat toen de bak kwam ik hem wel echt donker vond. Ook toen hij eenmaal vol zat met water ws hij nog donkerder. Maar toen de installatie aanging, zag je hem steeds blauwer worden.

We willen een beetje een Bali sfeertje creëren in de tuin. En dan is deze kleur van water wel passend vinden wij

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Dennuske1983
Randtegels en bloembak zijn af. Ligt al 2m3 zand in de bak. Komende week de rest er in. Vrijdag en zaterdag komt de hovenier weer om de tuin af te werken.

Gisteren en vandaag al heerlijk gezwommen. Het water is 29 graden. Heerlijk!!!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Dennuske1983
Afgelopen weekend weer flink gas gegeven. Aankomende vrijdag en zaterdag de laatste zaken afronden:

Terrassen afleggen
Bak voor palmboom plaatsten
Palm met kraan erin zetten
Kunstgras afwerken
Trampoline plaatsen
Verlichting afmaken

Dan de week erop de overkapping opruimen en de rest van de tuin netjes maken

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Dennuske1983
95% af.
We moeten de tegel bij de skimmer nog plaatsen. De afscheiding bij de trap zodat onze kleine man niet zo maar de tuin in kan afwerken (tijdelijke afscheiding).

Aankomende vrijdag/zaterdag de overkapping opruimen en netjes maken. Dan moeten we daarna alleen nog een buitenkeuken maken onder de overkapping.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee