Batterij verzekering? Ik weet alleen dat bijvoorbeeld het gebruikelijk is, dat het accupakket een garantie heeft van 160.000km of 8 jaar. In mijn geval: ik heb een Nissan Leaf uit 2019 gekocht, deze is dus 4 jaar oud. Desondanks is de garantie al verlopen, want er stonden al 171000km op de teller.
Zelf hekelde ik al die aangeboden ZOE's met batterijhuur: dat is financieel totaal niet interessant. Bijna € 80 per maand en dan heb je nog geen meter gereden, bij 7500km's was het € 60 ofzo? Alsnog veel geld, als je bedenkt dat je voor een B segmenter op benzine slechts een paar tientjes wegenbelasting betaald?
Maar als je bang bent dat de accu kapot zou kunnen gaan? Accuhuur betekend ook, dat Renault je accu omwisselt wanneer deze onder 71% SOH ofzo komt? De bittere realiteit is echter, dat je letterlijk moet smeken voor de vervangende accu. Dus reken er maar niet op dat je een vervangende accu krijgt, dan meet Renault zelf en zeggen ze: sorry meneer wij komen tot de conclusie dat de SOH 72% is.
Ik werd echt knettergek van telkens de suggestie: kijk voor een Renault ZOE, want je kunt de accu afkopen. Ja dat kan, maar kost wel veel geld. Voor een Renault ZOE uit 2014 waar al gauw € 9000 voor gevraagd wordt, kost het afkopen bijna € 2500 totaal.
Zelf zou ik nooit voor accuhuur gaan: want als je de auto ooit verkoopt, moet je een koper vinden die deze huurconstructie over wilt nemen. En de accu gaat echt niet zomaar stuk. Je kunt nu een nog een Nissan Leaf uit 2011 kopen, welke weleens waar de helft van zijn accu capaciteit verloren is. Maar het bewijst wel, dat een accu bruikbaar blijft ondanks de degradatie.
Ja berucht voor het feit dat de auto een bescherming ingebouwd heeft, om schade aan de accu te voorkomen. Want de 1e generatie Nissan Leaf kon wel gewoon de volle 50kw snelladen heb ik begrepen, echter als de accu te warm is.
Kan dat onnodig degradatie aan het accupakket opleveren, je ziet bij de 1e generatie en de daarop volgende facelifts ook. Dat de degradatie veel erger is, dan nu bij de Nissan Leaf 2 welke vanaf 2018 geleverd is.
Ik was laatst zo'n EV race kijken: de Nissan Leaf met 24kwh of 30kwh, kwam eerder aan op de bestemming dan de nieuwe 40kwh omdat die na 3x snelladen. De 3e keer nog maar met 20kw kan snelladen, terwijl de vorige Leaf die limitatie niet had.
Ik hoop dat dit in de toekomst inderdaad mogelijk wordt: bij de Nissan Leaf is het al mogelijk, maar op moment zijn die vervangende accus nog duur en is er weinig concurrentie.
[
Voor 27% gewijzigd door
Marco-Peters op 25-04-2023 15:36
]