Batterij huur, of een batterij verzekering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceham
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-05-2023
Hi allemaal,

Ik ben momenteel opzoek naar een elektrische occasion.
Omdat ik een lange levensduur wil hebben, ben ik aan het oriënteren naar eventuele batterij huur of een batterij verzekering. Als iemand recentelijk een elektrische auto tweedehands heeft aangeschaft ben ik benieuwd naar de ervaringen, en ook of er overwogen is om een accu verzekering te nemen.

ik hoor het graag alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14

killercow

eth0

Het is een beetje afhankelijk van wat voor auto je ongeveer wilt aanschaffen, een oude leaf is waarschijnlijk gevoeliger qua batterij-levensduur dan een tesla. (vooral vanwege de cooling van de accu).

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceham
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-05-2023
@killercow ik overweeg inderdaad de Renault ZOE uit 2014, of een BMWi3 uit 2015/16, ik ben vooral benieuwd wanneer ik de afweging moet maken om tientallen euro's per maand te verzekeren om een goede conditie van de accu te kunnen garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:08
Kan je niet beter nu elke maand wat geld opzij zetten zodat je over een paar jaar een nieuwe accu kan kopen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:42
Veel EV's hebben een ruimere garantieperiode voor de accu's en aandrijflijn, regelmatig 8 jaar. Die periode zou ik huur of verzekering sowieso onnodig vinden.

Heb zelf iets meer dan een jaar een EV en ik heb zeker niet overwogen te betalen voor verzekeringen of iets dergelijks op het gebied van accu's. Ik zou ook niet zo goed weten waarom. Het aantal daadwerkelijke accuproblemen bij fatsoenlijke EV's is nihil (de Leaf is berucht omdat daar geen actieve koeling van de accu in zit).
Zolang accu's rond kamertemperatuur gehouden worden tijdens gebruik, gaan ze honderdduizenden kilometers mee voordat er een degradatiepunt bereikt wordt waarop je aanspraak zou maken op garantie/verzekering.

Het is een fabel dat altijd de gehele accu vervangen zou moeten worden. Vaak kan er ook enkel de kapotte cel herplaatst worden. Ja, dat kost geld, maar geen tienduizenden euro's, zoals vaak voorgespiegeld wordt :)

Wat je eventueel wel kan doen, is de accu laten doormeten. Daarvoor heb je voltages nodig bij een laag percentage en een hoog percentage. Afwijkingen tussen cellen zeggen iets over slijtage en status van het pakket. Zijn die buiten de norm? Kies een andere occasion :P

Heb je bij je vorige brandstofauto ook de brandstofmotor gehuurd of verzekerd? De kans dat een brandstofmotor in de soep loopt en/of je distributieketting knapt is aanzienlijk groter dan dat een EV kuren heeft met z'n elektrische aandrijflijn. De kostenpost kan, zeker bij 'premium' auto's maar zo vergelijkbaar zijn. Toch kijkt iedereen je raar aan als je de versnellingsbak van je Audi zou verzekeren, maar een EV-accu verzekeren zouden mensen wel begrijpen. Vind ik heel verwonderlijk :)

Fabrikanten hebben er zelf in ieder geval ook wel vertrouwen in, vandaar ook die ruime garantieperiode voor de aandrijflijn :P

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 25-04-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kan je die accu uberhaupt extra verzekeren? Bij Renault kan (of kon?) dat, zo te zien alleen als je een auto met huuraccu heb. Andere merken zijn dat volgens mij nooit gaan doen. Bij zo'n huur accu is een batterij verzekering volgens mij verplicht door Renault.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Batterij verzekering? Ik weet alleen dat bijvoorbeeld het gebruikelijk is, dat het accupakket een garantie heeft van 160.000km of 8 jaar. In mijn geval: ik heb een Nissan Leaf uit 2019 gekocht, deze is dus 4 jaar oud. Desondanks is de garantie al verlopen, want er stonden al 171000km op de teller.

Zelf hekelde ik al die aangeboden ZOE's met batterijhuur: dat is financieel totaal niet interessant. Bijna € 80 per maand en dan heb je nog geen meter gereden, bij 7500km's was het € 60 ofzo? Alsnog veel geld, als je bedenkt dat je voor een B segmenter op benzine slechts een paar tientjes wegenbelasting betaald?

Maar als je bang bent dat de accu kapot zou kunnen gaan? Accuhuur betekend ook, dat Renault je accu omwisselt wanneer deze onder 71% SOH ofzo komt? De bittere realiteit is echter, dat je letterlijk moet smeken voor de vervangende accu. Dus reken er maar niet op dat je een vervangende accu krijgt, dan meet Renault zelf en zeggen ze: sorry meneer wij komen tot de conclusie dat de SOH 72% is.

Ik werd echt knettergek van telkens de suggestie: kijk voor een Renault ZOE, want je kunt de accu afkopen. Ja dat kan, maar kost wel veel geld. Voor een Renault ZOE uit 2014 waar al gauw € 9000 voor gevraagd wordt, kost het afkopen bijna € 2500 totaal.

Zelf zou ik nooit voor accuhuur gaan: want als je de auto ooit verkoopt, moet je een koper vinden die deze huurconstructie over wilt nemen. En de accu gaat echt niet zomaar stuk. Je kunt nu een nog een Nissan Leaf uit 2011 kopen, welke weleens waar de helft van zijn accu capaciteit verloren is. Maar het bewijst wel, dat een accu bruikbaar blijft ondanks de degradatie.
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:08:
(de Leaf is berucht omdat daar geen actieve koeling van de accu in zit).
Ja berucht voor het feit dat de auto een bescherming ingebouwd heeft, om schade aan de accu te voorkomen. Want de 1e generatie Nissan Leaf kon wel gewoon de volle 50kw snelladen heb ik begrepen, echter als de accu te warm is.

Kan dat onnodig degradatie aan het accupakket opleveren, je ziet bij de 1e generatie en de daarop volgende facelifts ook. Dat de degradatie veel erger is, dan nu bij de Nissan Leaf 2 welke vanaf 2018 geleverd is.

Ik was laatst zo'n EV race kijken: de Nissan Leaf met 24kwh of 30kwh, kwam eerder aan op de bestemming dan de nieuwe 40kwh omdat die na 3x snelladen. De 3e keer nog maar met 20kw kan snelladen, terwijl de vorige Leaf die limitatie niet had.
Grove den schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:06:
Kan je niet beter nu elke maand wat geld opzij zetten zodat je over een paar jaar een nieuwe accu kan kopen?!
Ik hoop dat dit in de toekomst inderdaad mogelijk wordt: bij de Nissan Leaf is het al mogelijk, maar op moment zijn die vervangende accus nog duur en is er weinig concurrentie.

[ Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 25-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:14:
Ja berucht voor het feit dat de auto een bescherming ingebouwd heeft, om schade aan de accu te voorkomen. Want de 1e generatie Nissan Leaf kon wel gewoon de volle 50kw snelladen heb ik begrepen, echter als de accu te warm is.
Het is natuurlijk dubbel ja, de 1e Leaf wil wel snelladen maar degradeert daarmee z'n accupakket. De 2e Leaf weigert dan te snelladen inderdaad.

In beide gevallen imho niet de meest ideale conditie. Berucht is misschien een groot woord :P maar de inzetbaarheid van beide auto's is wel iets om rekening mee te houden, voornamelijk als het je primaire auto is, imho.

Een Tesla, maar ook een Kia Niro of Hyundai Kona hebben actieve vloeistofkoeling om de accu's altijd op de juiste temperatuur te houden, waardoor de accu kan blijven snelladen zonder dat het impact heeft op de levensduur. Dat is goed voor de levensduur en ook voor de bruikbare inzetbaarheid.

Een BMW i3 heeft (net als bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq) in ieder geval nog wel luchtkoeling en gebruikt dus de interieurtemperatuur om de accu's extra te koelen of verwarmen naar kamertemperatuur. Dat scheelt al aanzienlijk.

Of de Zoë van TS het heeft, weet ik niet, maar zeker bij die generatie auto's was het gebruikelijk om de accu's en het interieur van elkaar te scheiden, wat uiteindelijk impact heeft op snelladen en degradatie. Nieuwere Zoë's hebben geloof ik wel vloeistofkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:37:
[...]

Het is natuurlijk dubbel ja, de 1e Leaf wil wel snelladen maar degradeert daarmee z'n accupakket. De 2e Leaf weigert dan te snelladen inderdaad.

In beide gevallen imho niet de meest ideale conditie. Berucht is misschien een groot woord :P maar de inzetbaarheid van beide auto's is wel iets om rekening mee te houden, voornamelijk als het je primaire auto is, imho.

Een Tesla, maar ook een Kia Niro of Hyundai Kona hebben actieve vloeistofkoeling om de accu's altijd op de juiste temperatuur te houden, waardoor de accu kan blijven snelladen zonder dat het impact heeft op de levensduur. Dat is goed voor de levensduur en ook voor de bruikbare inzetbaarheid.
Maar actieve vloeistoefkoeling, heeft dat niet weer een risico op lekkage van de vloeistof? Maar inderdaad, je moet bij een Nissan Leaf 2 wel rekening houden met het feit dat fabrikant een bescherming ingebouwd heeft tegen overmatige degradatie.

Dus ik denk dat je niet zo druk hoeft te maken over de degradatie: de mijne heeft nog alle balkjes, want Nissan toont het gewoon op het instrumentarium wat de geschatte SOH is. Wanneer dit tussen de 85% en 100% is dan worden alle balkjes getoond. Vanaf 85% verlies je eentje en elk balkje daarna is 7.5% totaal.

De mijne heeft 171000km gelopen: ik denk alleen, dat hij waarschijnlijk niet vaak aan de snellader gestaan heeft. Anders hoefde ik niet nog een Umwelt Sticker te kopen, want de zakelijke leaserijder reed ermee dagelijk naar zijn klanten.

Dat is dus 42750km per jaar en per dag 117km, er vanuit gaande dat de beste man ook prive erin reed. Dus dat haal je dan gemakkelijk, zonder snel hoeven te laden. Al krijg je niet altijd dit soort informatie van de verkoper, maar de dealer vertelde mij. Hij reed naar klanten in Limburg en Brabant zeg maar.

Bij een EV maakt het ook een groot verschil, hoe iemand met de accu omgaat. Als je iedere dag aan de snellader staat, dan heeft dat echt wel extra degradatie tot gevolg. AutoWeek had een tijdje van die afleveringen Accu Degradatie.

De EV's welke vanaf 2018/2019 op de markt zijn gekomen hadden ook allemaal minimaal een bruikbare actieradius van ongeveer 200/250km. Bij de 1e generatie Nissan Leaf was dat wel anders, dus dan moet je zelfs in ons kikkerlandje al snel aan de snellader.

Daar heb ik wel naar gekeken: maar uiteindelijk mijn budget flink verhoogd, omdat je dan niet genoeg reserve actieradius hebt. Het wordt ja aanbevolen, om voor de levensduur van de accu. Tot maximaal 90% op te laden en de accu niet helemaal leeg rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14

killercow

eth0

Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:59:
[...]

Maar actieve vloeistoefkoeling, heeft dat niet weer een risico op lekkage van de vloeistof? Maar inderdaad, je moet bij een Nissan Leaf 2 wel rekening houden met het feit dat fabrikant een bescherming ingebouwd heeft tegen overmatige degradatie.
Tjah, das een beetje zoeken naar wat er mis *kan* gaan. Ik denk dat het aantal auto's met een vloeistof gekoelde accu met lekkage in dat systeem zo minimaal klein is dat het gewoonweg niet opweegt tegen de voordelen. En, een lekkage is snel te detecteren, en daarmee te verhelpen. Een langzaam aan slijtende accu daar doe je in weze weinig meer aan, behalve de slechte cellen er uit plukken en vervangen. Dat is volgens mij veel kostbaarder, en komt omdat het een gevolg is van te weinig cooling vaker voor dan een incidenteel lek.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:59:
[...]

Maar actieve vloeistoefkoeling, heeft dat niet weer een risico op lekkage van de vloeistof?
Tja, in theorie wel. Computercomponenten met heatpipes kunnen in theorie ook gaan lekken en zo stuk gaan :P of kijk eens hoeveel leidingen er door een brandstofauto lopen.

Het is echt extreem onwaarschijnlijk in zo'n gesloten systeem dat dat voorkomt.
Dus ik denk dat je niet zo druk hoeft te maken over de degradatie: de mijne heeft nog alle balkjes, want Nissan toont het gewoon op het instrumentarium wat de geschatte SOH is. Wanneer dit tussen de 85% en 100% is dan worden alle balkjes getoond. Vanaf 85% verlies je eentje en elk balkje daarna is 7.5% totaal.
Dat is voor de Leaf idd een werkwijze, maar veel EV's verstoppen de SOH; dit geldt niet voor alle EV's.
Maar dat accudegradatie te verwaarlozen is, ben ik volledig met je eens. Dat je naar dik 2 ton een paar procentjes kwijt bent... tja... alsof je je EV iedere dag van vol naar leeg rijdt - dat zou ik sowieso afraden. Een brandstofauto verliest ook PK's. Maakt ook niemand een probleem van.
Bij een EV maakt het ook een groot verschil, hoe iemand met de accu omgaat. Als je iedere dag aan de snellader staat, dan heeft dat echt wel extra degradatie tot gevolg. AutoWeek had een tijdje van die afleveringen Accu Degradatie.
Klopt. Al heb ik ook begrepen dat die Tesla Taxi's ook veel gebruik maakten van snelladers. Die hebben soms een half miljoen kilometers afgelegd, in sommige gevallen nog met het originele accupakket (van een bedrijf wat destijds in startup fase verkeerde). Accu's kunnen, mits in de juiste condities gehouden, echt heel lang mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
Realiseer je ook dat de accu capaciteit bij een huuraccu 20% mag achteruit gaan voordat je er een andere accu onder krijgt. Zeker bij de eerste modellen Zoe zorgt dat voor een erg kleine actieradius, terwijl je wel volle bak blijft betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:29

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Pagina: 1