Plaatsing access point(s)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davoid
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05 12:48
Hoi Tweakers,

Ik wil graag de wifi verbindingen in ons appartement wat verbeteren. Mijn vriendin (roze rondje) zit steeds op haar eigen hotspot omdat het bereik daar spotty is en mijn bewegingssensor in de badkamer (rode ruitje) kan uberhaupt maar slecht verbinding krijgen. Mijn broertje (blauwe rondje) heeft momenteel geen problemen maar wel een lelijke kabel lopen, idealiter zouden we die graag vervangen mits hij niet bijster veel hoeft in te leveren. Het maakt hem geloof ik niet heel veel uit of die film in tien of twintig minuten gedownload is. Ikzelf ben in deze het oranje rondje en maak eigenlijk het meeste gebruik van internet, ik werk overdag thuis (data/it) en maak in mijn vrije tijd ook graag gebruik van het internet.
De baby is nog onderweg maar als ik iets grappigs IoT (lokaal) gerelateerd daarvoor kan vinden is een fatsoenlijke verbinding ook wel leuk.

We hebben een glasvezel verbinding van KPN en hebben zodoende ook een KPN Box 12 staan. Elektra leggen heb ik overwogen maar zou dan liever een PoE access point hebben. Het appartement is ~84m2 dus niet bijster groot maar genoeg muren om de verbinding te verpesten.

Mijn vraag is of ik voldoende heb aan één AP of is twee beter? Op veel plekken is wel een utp kabel te trekken en dat is niet direct mijn grootste zorg.
Als het één of twee AP's moeten worden, waar kan ik deze dan het beste hangen/plaatsen? (er is mij onlangs door iemand van KPN verteld dat die KPN box een voorkant heeft, dat is dan waarschijnlijk met een AP ook zo (?) dus daar moet ik dan rekening mee houden lijkt me (?))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOG6ZZfzrSOD_hhMM564EiMgvWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pTthKXdU0JGK8SWOa8lMXsAh.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:08
Hangt er wel even vanaf wat de dikte van de muren zijn en van welk materiaal deze zijn gemaakt.
Dat is wel belangrijk om rekening mee te houden ivm de demping van het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Is het bereik 'spotty' of is er veel interferentie van andere netwerken? Waar staat het huidige AP?

Ik zou het experimenteel aanpakken en eerst een AP tegen het platfond hangen bij gang 2.
Indien dat niet voldoende dekking biedt een AP erbij op locaties slaapkamer 1 en werkkamer.

Muren zijn waarschijnlijk gewoon van die witte stapelblokken die weinig tegenhouden (geen wapening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Meten is weten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
Ruben279 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:52:
Hangt er wel even vanaf wat de dikte van de muren zijn en van welk materiaal deze zijn gemaakt.
Dat is wel belangrijk om rekening mee te houden ivm de demping van het signaal.
Dat verschilt behoorlijk helaas. Sommige muren vallen uit elkaar als ik er een boor op zet en bij andere moet de klopboor op standje turbo. Bij de meeste muren zal het echter een 'normaal' obstakel zijn denk ik. Het is 1950-1960 bouw dus beton zit er weinig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
Rukapul schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:58:
Is het bereik 'spotty' of is er veel interferentie van andere netwerken? Waar staat het huidige AP?

Ik zou het experimenteel aanpakken en eerst een AP tegen het platfond hangen bij gang 2.
Indien dat niet voldoende dekking biedt een AP erbij op locaties slaapkamer 1 en werkkamer.

Muren zijn waarschijnlijk gewoon van die witte stapelblokken die weinig tegenhouden (geen wapening).
Het huidige AP is vooralsnog alleen de KPN box 12 op het zwarte sterretje. Dat was ik even vergeten te melden inderdaad.

Als ik een willekeurig AP koop, kan ik deze gewoon zonder problemen aansluiten op de KPN box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 17:39
Davoid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:02:
[...]
Het huidige AP is vooralsnog alleen de KPN box 12 op het zwarte sterretje. Dat was ik even vergeten te melden inderdaad.

Als ik een willekeurig AP koop, kan ik deze gewoon zonder problemen aansluiten op de KPN box?
Die KPN Box 12 is zo slecht nog niet. Dus je zou kijken / proberen met 1 extra AP naast de WiFi van je KPN Box 12 bedraad aansluiten. Ergens tussen gang 1 en 2 lijkt een mooie plek. Je kunt elk merk / type access point gebruiken en zolang je dezelfde SSID / WW gebruikt als je KPN Box 12 moet het goed.

Voordat je alle kabels gaat leggen, misschien is het idee om met een lange losse kabel beetje te kijken waar de beste plek is.Aangezien je in slaapkamer 1 al een kabel hebt, zou je daar een AP kunnen aansluiten en al testen hoe het is.

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 25-04-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
heiyu schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:39:
[...]

Die KPN Box 12 is zo slecht nog niet. Dus je zou kijken / proberen met 1 extra AP naast de WiFi van je KPN Box 12 bedraad aansluiten. Ergens tussen gang 1 en 2 lijkt een mooie plek. Je kunt elk merk / type access point gebruiken en zolang je dezelfde SSID / WW gebruikt als je KPN Box 12 moet het goed.

Voordat je alle kabels gaat leggen, misschien is het idee om met een lange losse kabel beetje te kijken waar de beste plek is.Aangezien je in slaapkamer 1 al een kabel hebt, zou je daar een AP kunnen aansluiten en al testen hoe het is.
Helder. Werkt het met een AP ook zo dat hij zonder handmatig te switchen overgaat naar het volgende beste signaal? En zoals ik in mijn eerste post noemde, heeft zo'n ding ook echt een voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Davoid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:25:
[...]

Helder. Werkt het met een AP ook zo dat hij zonder handmatig te switchen overgaat naar het volgende beste signaal? En zoals ik in mijn eerste post noemde, heeft zo'n ding ook echt een voorkant?
Als de instellingen exact gelijk zijn dan gaat de handover typisch automatisch en transparant. (Ik heb een Experia + 3x Ubiquity AP).

En ja, een access point heeft een antenne met een bepaald zendpatroon. Bij Ubiquity APs is dat typisch een donut-vorm. Daarom zijn die handig om aan het platfond te bevestigen. Van de Experiaboxen is het wellicht ook te vinden. Soms zijn antennes te orienteren en kun je proefondervindelijk bepalen wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16
Ben het met bovenstaande eens dat de experiabox12 prima wifi heeft en 1 extra het ap het waarschijnlijk al oplost. In theorie is het mogelijk om een roamend netwerk te maken met een experiabox + los AP maar in de praktijk zie je dit niet altijd lekker werkt (al dan niet door foute instellingen).

Om het jezelf makkelijker te maken kun je in een multi-ap set het beste met 1 set werken. Dus bijvoorbeeld een 2 of 3 node kopen (deco m4/x50 oid) en dan wifi op je experiabox uitschakelen.

Echter wat net zo goed werkt is een losse Superwifi2 kopen bij KPN. Dat is ook prima spul wat je bekabeld kunt aansluiten en samenwerkt met de wifi van je experiabox 12.
Als je de kpn wifimanager doorloopt krijg je hem soms gratis/paar tientjes. Voordeel is dat het echt plug en play is.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 17:39
Davoid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:25:
[...]
Ja, zolang je WiFi settings gelijk zijn aan je KPN Box 12 zullen je devices tussen elk punt schakelen (roamen). Je device bepaalt met welk punt het wilt verbinden. Sommige zijn er beter in dan andere. Sommige AP's hebben een zendpatroon, maar zo gevoelig is het niet in de praktijk. Het is niet zo als je een AP achterstevoren plaatst dat het dan meteen veel slechter doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit.

Voordat je ook maar overweegt iets te kopen, meet wat daadwerkelijk de situatie is.

Dat kan heel simpel.

Nodig:
- een AP die in 2.4GHz en 5GHz uitzendt. Maakt niet uit welke of met welke specs. Je huidige Experia 12 zou voldoen, maar dan ben je tijdens de site survey je verbinding kwijt.
- een draagbaar apparaat die signaal kan meten. Een mobiele telefoon met Android is het makkelijkst, maar Windows of MacOS laptop voldoet ook. iOS helaas niet, geen toegang tot signaalinfo. In Windows en MacOS geen extra software nodig, in Android even de WiFi Analyzer Open Source app installeren.
- iets om resultaten op te slaan. Laptop mag, maar met een appartement als dit voldoet een simpel papieren kladblok.

Voorbereiding:
- maak een matrix van de namen van kamers in je woning op X en Y as
- zorg dat de AP aparte 2.4GHz en 5GHz SSIDs uitzendt, zodat je ze ook kunt onderscheiden bij meten.

Uitvoeren:
1 plaats de AP op een voor de hand liggende plek in een willekeurige kamer en geef het stroom. Je hoeft geen netwerkaansluiting te hebben, het gaat puur om het signaal dat het uitzendt te meten.
a ga in die kamer op een voor de hand liggende plek (achter je bureau, in bed, op de bank, op de WC-pot etc) zitten en meet de RSSI van het 5GHz-SSID. In Android en MacOS wordt het in dBm weergegeven, Windows geeft je een percentage. Maakt niet uit, zolang je maar consequent zelfde waarde gebruikt. Noteer die waarde in je matrix.
b loop naar volgende kamer en doe hetzelfde, en de volgende, totdat je signaal gemeten hebt in alle kamers.

2 plaats AP in volgende kamer en herhaal stappen a en b. Doe hetzelfde tot je alle hokjes in je matrix ingevuld hebt.

3 pak een kleurpotlood! Alles met signaal beter dan -67dBm (let op de min: -50dBm is dus beter dan -75dBm) groen kleuren. Bij Windows komt dat overeen met 66% (hier geen min, dus 75% is beter dan 50%). Alles met signaal slechter dan -67dBm/66% rood kleuren.

4 analyse tijd :)

- is er een rij/kolom met alleen maar groen? Dan kun je met een enkele AP volledig dekking bieden vanuit die locatie(s)
- geen hele rij groen? Kijk dan naar welke combinatie rijen wel volledige dekking bieden. Lukt het met twee rijen? Dan kun je het met twee AP's doen op die locaties. Heb je er drie nodig? Dat zou me verbazen in zo'n woning, maar dan weet je dat ook weer.
- is de badkamer altijd problematisch? Dat zou kunnen want veel tegels zijn nagenoeg geheel ondoorzichtig voor WiFi. In dat geval moet je afwegen tussen dekking in badkamer laten voor wat het is, of een outdoor AP (vocht in badkamers is minstens even erg als buiten!) in de badkamer zelf.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1