Moederbord/videokaart schoonmaken.. van Cola :'(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinw12
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-04-2023
Beste Tweakers leden,

Gisteren het noodlot sloeg toe. Een glas Cola besloot zijn content te legen bovenop, je raad het al, mijn computer. Nu heb ik zo'n mooi ding die aan de bovenkant ruimte heeft voor ventilatoren waardoor de cola alle ruimte had om het moederbord, videokaart en de ventilator van de processor te besmeuren met die gore suikertroep.

De computer stond op dat moment aan. Het beeld ging op zwart met hier een daar nog een gekleurd blokje. Ik heb de stekker er direct uitgetrokken.

Mijn vragen zijn als volgt voor de schoonmaak:

1) Aangezien mijn beeld direct op zwart is gegaan is het daarmee aannemelijk dat de videokaart niet meer te redden is? De videokaart heeft de grootste plens cola ontvangen en plakt letterlijk van binnen en van buiten.

2) Kan ik (natuurlijk zonder stroom) het moederbord en de videokaart schoonmaken met gedemineraliseerd water? De plak-troep zit namelijk in/om/onder/binnen/op alle kieren en gaten van beide onderdelen. Een alcohol doekje of wattenstaat is verre weg van voldoende.

3) Wat is een goede manier om de koelpaste van de processor af te halen? Gezien de cola ook langs de processor is geweest heb ik de boel moeten loskoppelen. Hiermee is de paste vies geworden en wil ik het even verversen.

Bedankt voor het lezen en bij voorbaat al dank voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:10
Dat de computer uitging is vermoedelijk vanwege kortsluiting.
Betekend niet dat onderdelen definitief zijn overleden maar mogelijk.

Probleem met cola is dat het ook flink wat suikers bevat en die plakken behoorlijk.

De meest ideale oplossing is wat je zelf al zegd zoveel mogelijk met alcohol schoonmaken.
Moederbord en processor zou je nog met de doekjes kunnen redden.

Videokaart wordt lastiger. Die moet je echt volledig demonteren.
Als noodoplossing zou je weken met
https://www.bol.com/nl/nl...e1H5WegDXOzRoCfeAQAvD_BwE
nog kunnen overwegen. en daarna goed laten uitdampen of in de oven op een niet altehoge temperatuur.

Koelpasta kan je ook gewoon met alcohol verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33
Voordat je aan de gang gaat, neem eens contact op met je inboedelverzekering.
Het laatste wat je wilt is dat ze niet uitkeren omdat je er zelf mee aan de slag bent gegaan.

Mocht je het alsnog zelf willen doen, neem een bak waar het hele component in kan, (liefst zover mogelijk demonteren zoals de koeler etc.) en leg hem helemaal onder demi-water.
Dan met een zachte kwast voorzichtig helemaal afborstelen tot alles weg is.
Daarna nog even na-spoelen met vers demi-water.

*beun tip... ondanks dat ik (en waarschijlijk de comments hierna) het afraad. Zou ik het zelf wel aandurven om van te voren met lauw-warm water de delen af te spoelen met de douchekop zodat de meeste troep al weg is voordat je aan de stappen hierboven begint.
Gebruik natuurlijk niet de power-shower, maar gewoon rustig laten weken en wegspoelen.

Uiteraard daarna goed laten drogen tot je 200% zeker bent dat alle vocht weg is.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:36
Liever de isopropanol van dark dan demi water.
Sowieso naderhand goed laten uitdampen, helaas gaat het je niet lukken om het water ervanaf te bakken (100° kookt, 120° is 99% weg, 180° al het water). Vandaar dat je liever geen demiwater gebruikt.
Voor rest: heel veel sterkte... En zoek met vergrootglas naar zwarte plekjes /draadjes, want vaak geeft kortsluiting een vonkje waardoor je brandschade kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat klinkt als een geval van kortsluiting bij de grafische kaart. Het moederbord is misschien (deels) nog wel te redden. De kans dat het niet meer werkt na schoonmaken is groot, dat zou het vertrekpunt zijn: misschien valt er nog iets te redden.

Salvage/bereddering is doorgaans toegestaan door de verzekering. Cola is corrosief (zuur), en dat zou een reden kunnen zijn om snel iets te doen. Vooraf de verzekering raadplegen is een goed idee van @MaD_co.

Als je gaat schoonmaken: niet-zuiver water geleidt. Dat is vooral een probleem als er nog een bron is van electriciteit. Dat kunnen condensatoren zijn. Dat kan worden ontladen, maar je kan ook wachten tot het vanzelf leegloopt. De batterij haal je weg.

Daarna zou ik met een heet (40 graden) sopje afwasmiddel (Dreft) voorzichtig proberen schoon te maken. Eerst ruim de tijd geven om in te weken en regelmatig heen en weer bewegen, daarna met een zacht borsteltje borstelen, zoals een zachte tandenborstel. Niet forceren, geef het steeds tijd om verder in te weken.

Een sonische reiniging zou misschien ook kunnen helpen, maar die zou ik niet speciaal hiervoor aanschaffen. Dergelijke grote reinigers zijn duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

rdejongjr

Gnome

Suiker/cola lost niet op in alcohol.
Vergeet de bios batterij er niet uit te halen.

Zo ver mogelijk demonteren, liefst kale pcb.
Lekker in een warm/lauw sopje de boel spoelen.
Uitlekken
Spoelen met 99,9 isopropyl
Laten drogen, evt een uurtje in de heteluchtoven op ca. 60 graden om het te versnellen
Inspectie op witte/groene dood
Weer monteren en een poging wagen...
Pagina: 1