Borrelende wc, beluchten of ontluchten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04 14:47
Hallo,
Sinds een aantal maanden hebben wij een woning gekocht. De woning is gebouwd in 1987 en de staat is redelijk. Na een aantal maanden komen wat problemen naar boven, waaronder borrelende wc's (zowel op de 1e verdieping als op de begane grond). Nu wil ik het probleem eerst op de 1e verdieping verhelpen, om een beeld te geven hoe het afvoer systeem eruit ziet heb ik onderstaande tekening gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-LeFGMQjQ5EpwdHa3x5J7EGGT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z1psXdVtpo1ZTqDvJBf6D4bi.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is wat het verstandigst is om het probleem van de borrelende wc op te lossen. Nu heb ik zelf twee opties bedacht;

1. De leiding die naar de ontluchter op het dak gaat verhogen. Hiermee zal de leiding direct op de bocht aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDFlGPIahL-BkZoyN3xb75Wjlbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gFLMuqeBtn81ATx9WygTyMsQ.png?f=user_large

2. In de bocht een beluchter plaatsen
(https://www.gamma.nl/asso...erbinding-40-mm/p/B625446)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVCrwsVfcmv9rJ9yR2QILERYhTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8QQd0nN7nMkHW0gNLx2jbsm0.png?f=user_large

Ik kan bij de leidingen komen, dus beide opties zijn mogelijk. Wat raden jullie aan? Of is er een beter optie die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04 10:08

lasharor

7 december 2004

Je moet even logisch nadenken:

Waarom heb je last van een borrelende WC?

Bovendruk: er komt lucht uit de WC pot, de lucht in het systeem moet ergens naar toe
Onderdruk: Het systeem zuigt lucht aan, waarschijnlijk omdat er ergens in het systeem geen luchttoevoer is

Dit kan je ook toepassen op de WC; wanneer gaat het specifiek borrelen?

De beluchter moet je in ieder geval na de WC plaatsen, zie het als de WC die onderdruk creëert omdat je water doorspoelt waardoor deze ergens weer lucht aan moet zuigen. Die lucht moet dan uit de kamer komen of via een beluchter. Want, de afvoerleiding zit "verstopt" met het water wat je net door hebt gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
Goede vragen @lasharor
Als ik doortrek dan 'hapt' de wc naar lucht. Ik ga er dan ook vanuit dat er onderdruk in de leiding ontstaat. Mijn vraag is dan ook hoe dit het beste opgelost kan worden, met een beluchter of een aanpassing van de leiding die naar de ontluchter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 18:19
Een borrelende wc is altijd overdruk lijkt me. Bij onderdruk wordt het water in de pot namelijk mee gezogen en dat is goed te zien en te horen lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Blonde op 25-04-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Een beluchterklep gaat vroeg of laat stuk, en dan heb je rioollucht in je huis. Optie 1 dus, maar wel liefst met zo groot mogelijke diameter beluchten.
Mr. Blonde schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:49:
Een borrelende wc is altijd overdruk lijkt me. Bij onderdruk wordt het water in de pot namelijk mee gezogen en dat is goed te zien en te horen lijkt me.
Dat water wat wordt meegezogen tot er lucht in komt borrelt ook hard hoor.

[ Voor 52% gewijzigd door naftebakje op 25-04-2023 15:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Is er geen verstopping in je standleiding of in je straat? Mijn WC borrelde ook toen toen ik mijn wasbak leeg liet lopen en bezig was met het kijken waarom er water uit de sifon van mijn kokendwaterkraan kwam.

Toevallig die week kwam er een geel vrachtwagentje en die zoog alle putten even leeg. Ik was wel af van de verstopping, alleen zoog hij alle sifons thuis leeg. Je kan al raden hoe dat rook thuis :X Daarna was het borrelprobleem opgelost.

Die verstopping kan ervoor zorgen dat er druk wordt opgebouwd in je standleiding en dat lucht moet ergens naartoe en kan het zo zijn dat je wc gaat borrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
Als ik doortrek dan 'hapt' de wc naar lucht. Bijna al het water wordt eruit tijdens het 'happen', hierna loopt er weer wat water terug. Onderdruk dus.

Ik heb niet bij alle afvoeren een borrelend geluid @com2,1ghz, ik weet dus niet of er een verstopping zit in de standleiding. Ik zal de buren is vragen of hun hetzelfde probleem ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04
Het happen heb ik ook gehad bij het doortrekken van de wc. Is simpelweg onderdruk. Het water valt naar beneden en de riolering trekt vacuum tussen het vallende water en de wc pot. Deze ruimte moet 'belucht' worden en dus zoog hij lucht aan via de wc pot. Plop plop plop plop en daarna was het voorbij.

In mijn situatie was dat helemaal niet gek. Jaren 20 woning zonder standleiding met een in elkaar verzonnen afvoer. Er liep zelfs een 40 mm leiding met ik denk wel 20 bochten naar de hoofdleiding vanaf de douche en de wasbak. Grote ellende.

Maar goed dan nu voor mij de oplossing. Ik kon niet even een standleiding realiseren door m'n dak. Wellicht kan dit in de toekomst wel maar voor nu was het onbegonnen werk. Ik heb dus een beluchter geplaatst boven de wc op de begane grond op een plek waar ik er altijd bij kan om deze te vervangen. Ja ze gaan op den duur stuk maar boeie. Ze zijn goedkoop en via een PVC overschuifmof te vervangen in enkele seconden. Mocht je dus snel en goedkoop van het probleem af willen dan is dat een optie.

Zij het niet dat het natuurlijk vreemd is dat je er uberhaubt last van hebt omdat je wel een standleiding hebt. Echter zouden deze normaliter een veel grotere diameter moeten hebben en recht boven de stort naar beneden moeten zitten en niet pas een paar meter lager. Ik weet hoe makkelijk je bij geel en grijs kan op de tekening maar de moosite oplossing is een Y stuk plaatsen en dan 110mm door richting de ontluchter / dakdoorvoer. De afvoeren van de wasmachine en ketel zou je dan daar weer netjes op aan kunnen sluiten.

Nou success met het maken van een keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-04 07:43
ik zou echt dat verstoppings aspect even in het achterhhoofd houden. Bij mij ook een onderdruk en borrelende wc boven. Er bleek ongeveer 10-12 m horizontale buis te zitten voordat ie naar beneden ging. Die buis liep slecht leeg en verstopte dus langzamerhand. Water kon nog wel weg maar heeeeeeel langzaam en dus de hele dag een borrelende wc boven. Die horizontale buis nu vervangen door een standleiding op 2 m afstand, en ook geen expliciete ontluchting. Geen problemen meer. Het lijkt me ook stug dat een litertje of 6 een dikke buis dusdanig kan volstorten dat er serieuze onderdruk ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-04 10:58
Ik zou eerst eens kijken of je geen verstopping hebt.
Kwestie van de gemeente vragen waar je ontstoppings/afscheidingsput zit en deze opgraven. Als er water instaat dan moet de gemeente de verstopping verhelpen. Als er niets doorheen gaat als je doortrekt en de put is leeg dan heb jij een verstopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
Bedankt voor de reacties!
Ik ga de buren is vragen of hun er ook last van hebben. Daarna eerst maar is kijken naar een bedrijf die kan ontstoppen, misschien zit er een verstopping in de leiding.
Pagina: 1