Kabel vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik heb een bluetooth speaker voor buiten gekocht en die moet in het stopcontact, ik wil dit ondergronds maken zonder stopcontact.

De kabel heeft 2x0,75mm aders en een geaarde stekker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1OUYM7ZUNqOMNUjyF1hMhgIn5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnYSRbRTjkmRsjqoZCDiFQ9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/535pj7JKKP_VgrlfzxVzoZGvG6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAAKuoDSWuiYrvdRaNzDkala.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dus de stekker er af knippen en een ip65 verbindstuk aan maken en daarna een kabel ondergronds aan verbinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13BbsUuxU3rbYxpOKmbqx2pHcmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCZcjUtdmoOL5M3Uw5dZRWO2.jpg?f=fotoalbum_large

Kan dit gewoon? Of is het dan niet meer geaard?

Beste antwoord (via Ragnar op 25-04-2023 22:15)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:04

Klippy

Still Game

Ik was benieuwd naar die kabel, er staat inderdaad 2x0.75mm op, maar alle zoekresultaten op JT008 kabels komen via Alibaba (zakelijk) bij de fabrikant uit Europese Standaard 3 Pin Elektrische Plug Flexibele H05VV-F De H05VV-F heeft altijd 3 aders volgens die informatie. Al komen de logo's op die kabels totaal niet overeen met wat jij hebt.

Dus of je hebt een productiefout of een fake van een al goedkope Chinese kabel, ik heb op basis van de kabel en hoe deze je speaker in gaat al weinig vertrouwen in de rest van je speaker eigenlijk. En negeer volledig dat in de omschrijving het een "Outdoor Verlengsnoer" wordt genoemd.
Die kan je dus beter aansluiten op een buiten contactdoos zodat je die speaker naar binnen kan halen in plaats van je vaste stekker verlengen en door je tuin graven.

Als je dan toch wil gaan beunen graaf je een buitenverlengsnoer in, dan kan je tenminste aan beide kanten de stekker eruit trekken. Dat is geen advies en raad ik je af, maar in elk geval beter dan je eigen voorstel.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zorgt dat alle 3 de aders zijn aangesloten dan is het nog steeds geaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Ik vraag me af wat voor advies je zoekt? Je wilt zo te zien iets gaan beunen, prima maar we kunnen geen goed advies geven hiervoor.

We hebben in NL richtlijnen over hoe we onze thuiselektra moeten aanleggen en een kabel door de grond doe je met een grondkabel met aarde. Dan werk je met lasdozen waar je eventueel een stopcontact op zet bijvoorbeeld.

Een huishoudsnoer onder de grond moet je zelf weten denk ik.

Wat betreft de aarde, die trek je natuurlijk door. Dat zit er met een reden op en zeker wanneer je iets in de grond zet of buiten in een vochtige omgeving dan moet je dat goed aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
TERW_DAN schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:33:
Als je zorgt dat alle 3 de aders zijn aangesloten dan is het nog steeds geaard.
Ja het gekke is dus dat de snoer alleen 2 aders bevat en dus geen aarde ader. Maar de snoerkop is wel voor een geaard stopcontact bedoeld. Snap dus niet goed hoe dat zit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
Ragnar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:31:
Kan dit gewoon? Of is het dan niet meer geaard?
Een kabel met aarde heeft 3 draden, de andere kabel blijkbaar 2x0,75mm2. Naar jouw omschrijving. Je gaat bij de 2x0,75mm2 de aarde missen. Dus geen aardedraad meer en niet meer geaard.

Ik kan niet uit je verhaal opmaken of de geaarde stekker aan de 2x0,75mm2 zit. Of dat nu een losse draad is waar je de boel mee wil doorverbinden.

[ Voor 17% gewijzigd door RonnieKo op 25-04-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
RonnieKo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:51:
[...]

Een kabel met aarde heeft 3 draden, de andere kabel blijkbaar 2x0,75mm2. Naar jouw omschrijving. Je gaat bij de 2x0,75mm2 de aarde missen. Dus geen aardedraad meer en niet meer geaard.

Ik kan niet uit je verhaal opmaken of de geaarde stekker aan de 2x0,75mm2 zit. Of dat nu een losse draad is waar je de boel mee wil doorverbinden.
Ja de geaarde stekker zit aan de 2x0,75mm, dan hij toch sowieso niet eens geaard? Of ben ik nu fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 12:30
Ik heb een bluetooth speaker voor buiten gekocht en die moet in het stopcontact, ik wil dit ondergronds maken zonder stopcontact.

Kan dit gewoon?
Nou nee. De eerste de beste schop die de grond in gaat, gaat dwars door die kabel heen. Dan heb jij, of de volgende ongelukkige bewoner van de woning, een probleem.

Vraag me ook af hoe lang z`n huishoudsnoertje goed blijft, onder de grond.

Gewoon netjes volgens de richtlijnen ingraven, zoals @com2,1ghz aangeeft.

YMVK-AS ingraven, netjes een buitenstopcontact en liefst de boel op een eigen aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Gewoon een wcd maken ter plaatse, behoud je ook de garantie op je speakertje.

- die kabel rot weg, is niet bedoeld voor natte ruimte, sowieso beetje klote om een geul van een meer dan een halve meter diep te graven in je tuin.
- de koppeling die je laat zien is waardeloos, je zal het vrijwel altijd in een lasdoos willen afgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
SpelFaut schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:59:
[...]

Nou nee. De eerste de beste schop die de grond in gaat, gaat dwars door die kabel heen. Dan heb jij, of de volgende ongelukkige bewoner van de woning, een probleem.

Vraag me ook af hoe lang z`n huishoudsnoertje goed blijft, onder de grond.

Gewoon netjes volgens de richtlijnen ingraven, zoals @com2,1ghz aangeeft.

YMVK-AS ingraven, netjes een buitenstopcontact en liefst de boel op een eigen aardlekautomaat.
Dat ding zit daar aan vast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRD7nN8_mSlGK1vRfq0G3s6mMXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BR2w7HbxwgSjzbNVmUdqmOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL5z_L2KwQd1IGpM4qVImhsKOaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfnqjPdARuXj3CrGN2SlDRwg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL1EmMitJLc1WXqRUY_8MPL8-sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hGxq8q1eAXi1Wr0uLvHnJoB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16
Een geaarde Schuko aangesloten met een 2-aderige kabel dus. Ik snap waarom een fabrikant dat zou doen, maar twijfel of dat wel volgens de normen is. Heeft die Bluetooth speaker een CE markering? Heb je een merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
Ziet er bijzonder rommelig uit. Heeft die box van jou überhaupt een IP rating? Ziet er namelijk niet uit als iets wat permanent buiten kan staan.

Doet verder niks aan mijn eerder geschreven opmerkingen af, je wilt installaties buitenhuis gewoon netjes aanpakken.
Als je wilt beunen, be my guest maar daar ga ik je niet in adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
SpelFaut schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:19:
[...]

Ziet er bijzonder rommelig uit. Heeft die box van jou überhaupt een IP rating? Ziet er namelijk niet uit als iets wat permanent buiten kan staan.

Doet verder niks aan mijn eerder geschreven opmerkingen af, je wilt installaties buitenhuis gewoon netjes aanpakken.
Als je wilt beunen, be my guest maar daar ga ik je niet in adviseren.
hoe wil jij een ymvk as kabel ingraven en naar een stopcontact brengen als dit de stekker is met snoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
Ragnar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:22:
[...]

hoe wil jij een ymvk as kabel ingraven en naar een stopcontact brengen als dit de stekker is met snoer
Uhm,

Omdat je deze stekker dan in dat buitenstopcontact steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Wat kost een grondkabel 10-15 meter (€35)? Plaats een aparte groep (€35), grondkabel eraan en naar buiten brengen. Geaarde buitengeschikte stopcontacten (IK07/IP55 ~€25) en klaar. Wil je echt aan 230V hangen om die €95,00? Gehobby haalt ook meteen je huiswaarde naar beneden (als het in de tuin als zo geregeld is ... dan zal het ook overal wel zo zijn).

Daarbij, binnen en buiten altijd scheiden op aparte aardlekgroep.

[ Voor 10% gewijzigd door hamsteg op 25-04-2023 15:19 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ragnar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:22:
[...]

Met een schop.

Je gaat steeds niet in op bezorgde opmerkingen, denk erom dat stroom best gevaarlijk is.

Gezien je topics van een aantal weken geleden ("mag ik een stekker afknippen, Had een keer gehoord dat als je dit afknipt, het apparaat minder goed werkt.") moet je het gewoon niet doen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
silverball schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:26:
[...]

Met een schop.

Je gaat steeds niet in op bezorgde opmerkingen, denk erom dat stroom best gevaarlijk is.

Gezien je topics van een aantal weken geleden ("mag ik een stekker afknippen, Had een keer gehoord dat als je dit afknipt, het apparaat minder goed werkt.") moet je het gewoon niet doen.
Ging vorige keer goed, maar daar zat geen aarde aan. Maar nu vraag ik mij af is dit wel geaard aangezien er maar 2 aders zijn en met een geaarde stekker zit er een aarde kabel bijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gisaSCLIqfTPpFQbcjY56dPVkwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVpphlxooM7cSTbeL3Bkgkvh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzxRQezsLumpp_hjCmaZuFaQOAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mvsdV0aoXZompXjRhiBspks8.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpelFaut
Ik raak een beetje geïrriteerd van je selectieve reacties merk ik..

Nogmaals, we willen je best helpen, maar dan moet je wel op de (terechte) vragen en zorgen gaan reageren.

En nee, zoals het nu lijkt is de stekker die aan je speaker zit niet geaard. Dit is echter niet je grootste probleem/vraagstuk lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
1. Speaker is niet geaard en dus niet voor buiten gebruik geschikt.
2. Voor de kabel koop een goede kabel met aarde en graaf deze minimaal 1,5m de grond in.
3. Dan op het punt dat je de speaker wil gebruiken een wcd voor buiten in een opbouw frame installeren op de muur.
4. Daarin de stekker steken als je hem gebruikt en bij niet gebruik de opslag in.

En eigenlijk wil je een spatwater dichte speaker hebben als je het permanent wil maken want dit is vragen dat er binnen de speaker wat mis gaat en een metaal iets onderstroom staat en dan sta je te shaken op 230v dat is niet iets wat je wil.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16

paQ

Hoe weet je dat die speaker kabel niet geaard is?
Schroef die box even open en check voor de zekerheid of hij inderdaad ongeaard is.
Het is onlogisch een stekker met randaarde aan een 2 aderige kabel te persen.

[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 25-04-2023 16:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:36
Ik wil dus de stekker er af knippen en een ip65 verbindstuk aan maken en daarna een kabel ondergronds aan verbinden.
Als je toch een "ondergrondse kabel" hebt, waarom dan niet meteen maken zoals het hoort?
Netjes aansluiten in je meterkast en aan de andere kant een WCD er op.
Ga je je bluetooth speaker gebruiken steek je de stekker in het stopcontact en muziek afspelen maar.

Heb je meteen een WCD (zoals het hoort) die je ook voor andere apparaten kunt gebruiken en geen beun de haas oplossingen.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:07:
Het is onlogisch een stekker met randaarde aan een 2 aderige kabel te persen.
Het is alleen maar onlogisch als het een fatsoenlijk merk is. Bij een willekeurige apparaat van Ali of Amazon ("China meuk") is er gerede kans om dit soort gare oplossingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
De stekker heeft geen aarde (geen contacten).
Het apparaat zal dubbel geisoleerd zijn, check even de sticker

Wikipedia: Dubbelgeïsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

akatar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:42:
De stekker heeft geen aarde (geen contacten).
Het apparaat zal dubbel geisoleerd zijn, check even de sticker

Wikipedia: Dubbelgeïsoleerd
Ik zie toch duidelijk metalen randaar boven en beneden (op de foto)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:04

Klippy

Still Game

Ik was benieuwd naar die kabel, er staat inderdaad 2x0.75mm op, maar alle zoekresultaten op JT008 kabels komen via Alibaba (zakelijk) bij de fabrikant uit Europese Standaard 3 Pin Elektrische Plug Flexibele H05VV-F De H05VV-F heeft altijd 3 aders volgens die informatie. Al komen de logo's op die kabels totaal niet overeen met wat jij hebt.

Dus of je hebt een productiefout of een fake van een al goedkope Chinese kabel, ik heb op basis van de kabel en hoe deze je speaker in gaat al weinig vertrouwen in de rest van je speaker eigenlijk. En negeer volledig dat in de omschrijving het een "Outdoor Verlengsnoer" wordt genoemd.
Die kan je dus beter aansluiten op een buiten contactdoos zodat je die speaker naar binnen kan halen in plaats van je vaste stekker verlengen en door je tuin graven.

Als je dan toch wil gaan beunen graaf je een buitenverlengsnoer in, dan kan je tenminste aan beide kanten de stekker eruit trekken. Dat is geen advies en raad ik je af, maar in elk geval beter dan je eigen voorstel.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:06:
[...]

Ik zie toch duidelijk metalen randaar boven en beneden (op de foto)
op de laatste post van ts staan 2 foto's. de laatste is (denk ik) de kabel die hij heeft. die stekker heeft geen metalen aarde delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Als de behuizing nergens metalen delen heeft die daadwerkelijk met de voeding in contact kunnen komen is het dubbel geïsoleerd en randaarde daarmee overbodig.
De stekker wordt wel meer zo ingezet ivm spatwater bestendigheid. (Losse inductie kookplaatjes met enkel glas/plastic bijvoorbeeld)

Maar gezien er al een beun stekker aan zit (klodder siliconen ipv fatsoenlijke wartel oid) en vocht makkelijk bij de schroeven kan zou ik ook voor een stopcontact gaan, is het later makkelijk los te halen en weg te mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

akatar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:33:
[...]

op de laatste post van ts staan 2 foto's. de laatste is (denk ik) de kabel die hij heeft. die stekker heeft geen metalen aarde delen.
Ik baseer me op de stekker uit de TS. Niet op een productfoto verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Laat een buiten-stopcontact maken met aarde.

Dan kun je in de winter dat Chinese speakertje gewoon mooi binnen neer zetten, zodat ie niet kapot vriest.

En daarnaast, mocht hij kapot vriezen, dan is hij een stuk makkelijker te vervangen omdat hij dan niet direct op de kabel gebeund zit.

Of die speaker wel/niet geaard is, maakt niet zo veel uit.
Als een apparaat dubbel geïsoleerd is en geen metalen oppervlakken heeft, is dat officieel ook niet nodig.

Maar voor je buiten-stopcontact wil je sowieso wel een aarde hebben omdat je nu niet weet wat je er in de toekomst op aan gaat sluiten en het is een vochtige ruimte.
Pagina: 1