DisplayPort naar HDMI 2.1 kabel werkt niet op 4K@120Hz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:38

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb deze kabel gekocht om een RTX 4090 met maar 1 HDMI 2.1( 8)7) poort aan te sluiten op een LG C2 tv. De HDMI 2.1 poort op de 4090 is al aangesloten op een LG G1 en dit werkt netjes op 4K@120Hz. Wissel ik deze aansluiting naar de C2 dan werkt dit ook.

Gebruik ik de gekochte kabel om de C2 aan te sluiten dan werkt deze maar zodra ik in het Nvidia Control Panel overschakel naar 4K@120Hz., dan krijg ik geen beeld. Volgens de specificaties moet de kabel dit gewoon ondersteunen. Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik een ander onderdeel hebben dan alleen een kabel?

Ik zie bijvoorbeeld een oplossing als deze maar ik wil zeker weten dat ik het nu in 1x goed kan gebruiken.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Omdat je een passieve conversie doet van DP en HDMI (welke niet compatibel zijn met elkaar) is het vaak garantie tot de drempel. Werkt 4K60 bijv. wel of kom je ook daar al niet bij?

Werkt de kabel wel met de G1? Dan zou je ze namelijk kunnen omwisselen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:43:
Omdat je een passieve conversie doet van DP en HDMI (welke niet compatibel zijn met elkaar) is het vaak garantie tot de drempel. Werkt 4K60 bijv. wel of kom je ook daar al niet bij?

Werkt de kabel wel met de G1? Dan zou je ze namelijk kunnen omwisselen.
4K@60fps werkt wel met deze kabel. Vreemd dat men zomaar wat kan roepen bij een product terwijl het dus gewoon niet werkt. Zou verboden moeten worden!

De G1 hangt aan de muur in de woonkamer. Dat is aan de andere kant van de muur waar de computer staat. Daarheen loopt dus een aparte lange HDMI 2.1 kabel. Ik kan deze DisplayPort naar HDMI 2.1 kabel niet op de G1 aansluiten want de kabel is te kort en het is een Gallery model dus zomaar even tv van de muur af is een hele klus.

Nu ik zoek op actieve adapters zie ik overal wel staan dat G-sync niet werkt of HDR niet werkt of flikkerende beelden... |:(

Dit moet toch op te lossen zijn waardoor je wel gewoon strak 4K@120hz met G-sync en HDR beeld moet krijgen.

offtopic:
Het is toch van de zotte dat een peperdure kaart (2000+ euro) maar één enkele HDMI 2.1 connector heeft? Mijn oude RTX 3080 had 3 HDMI 2.1's en 3 DisplayPort 1.4's.

[ Voor 16% gewijzigd door Techno Overlord op 25-04-2023 14:04 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij het omzetten van een DP 1.4 signaal naar een HDMI 2.1 signaal is een actieve conversie nog. Hierbij zal áltijd VRR verloren gaan, dat ga je niet werkend krijgen in dit geval. Met een actieve adapter kan je wel 4K 120 HDR krijgen, maar dus geen VRR. De echt goede adapters zijn vaak peperduur (40 tot 50 euro voor bijv. de Club3D variant), maar tweedehands is er wel wat te krijgen.

Ik heb hier zelf ook heel lang mee gekloot aangezien ik een 65G1 en 42C2 heb aangesloten op één videokaart.

Bij AMD werkt dit sowieso geen veer meter, met LG HD Ultra Deep color krijg je problemen. Je kan dit maar bij één van beide TVs aanzetten, anders krijg je black screens.

Bij Nvidia werkt 2* HDMI 2.1 er goed. Bij de 30XX series zijn alleen Asus en Gigabyte zo slim om hun kaarten van 2* HDMI 2.1 poorten te voorzien. Bij de nieuwe 40XX heeft Asus nog wel 2 HDMI poorten, maar ook daar lijkt Gigabyte over te stappen op 3x DP en 1x HDMI.

Ik heb dus zelf maar een Gigabyte 3080 gehaald met twee HDMI 2.1 poorten zodat ik de boel eenvoudig met 2 HDMI kabels kon aansluiten. Dat werkt toch wel het beste.. ik was helemaal klaar met al het gedoe en alle soorten kabels/adapters/meuk. Dus ik leef met je mee :+

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 25-04-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Techno Overlord schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:02:

offtopic:
Het is toch van de zotte dat een peperdure kaart (2000+ euro) maar één enkele HDMI 2.1 connector heeft? Mijn oude RTX 3080 had 3 HDMI 2.1's en 3 DisplayPort 1.4's.
Dit is een veelgehoorde klacht bij mensen die primair met TV's werken inderdaad. Een van de redenen is dat videokaartfabrikanten licentiekosten moeten afdragen voor HDMI maar niet voor DP, dus kiezen ze primair voor DP, mede doordat het een superieure standaard is (meer bandbreedte, geïntegreerd in de thunderbolt standaard etc.) alsook omdat het goedkoper is.

In jouw geval is het helaas uiteindelijk beter om je kaart om te ruilen voor een exemplaar dat wel 2x HDMI 2.1 heeft, omdat je in elke conversie optie wel één feature minimaal verliest.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-10 11:54
Ik heb zelf goede ervaring met deze kabel van Cable Matters: https://www.amazon.nl/-/e...=sr_1_7?crid=FU7QLOESJ7KN

Ik heb hem niet specifiek op 4k@120hz kunnen testen, maar hij heeft bij mij geen probleem met 3440x1440@144hz.

Ik heb destijds veel kabels geprobeerd en verloopstukjes geprobeerd. Verloopstukjes waren altijd een ramp, de kabel die jij linkte werkte bij mij wel maar gaf om de paar minuten enkele seconden zwart beeld.

Zoals door anderen aangehaald, G-sync ga je helaas met geen enkele kabel werkend krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Techno Overlord schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:02:

offtopic:
De 3080 kan maximaal 4 kaarten tegelijk aansturen, en er zijn weinig mensen die 2 HDMI 2.1-aansluitingen nodig hebben.

Er zijn nagenoeg geen monitoren met HDMI 2.1 en dat is waar gpu’s in 98% van de tijd aan hangen. Slechts zo’n 80 monitoren in de Pricewatch hebben HDMI 2.1.

En een deel daarvan kan je ook prima met Displayport 1.4 aansturen. Er zijn er zelfs aanzienlijk meer die je alleen maar met Displayport 1.4 volledig kunt aansturen omdat ze alleen maar HDMI 2.0 ondersteunen.

Dus alleen als je er 2x een 4K tv op hoge refreshrate aanhangt (of 2 monitoren die perse HDMI 2.1 nodig hebben, of een combi) dan kom je een HDMI-poort tekort.

En alleen Gigabyte maakt Nvidia videokaarten met 3x HDMI-poorten, dus je 3080 was nogal een uitzondering met 6 poorten. Er zijn sowieso maar 13 kaarten in de Pricewatch met 3 of meer HDMI-poorten.

Je zou kunnen kijken naar een HDMI-switch, die kunnen wel VRR ondersteunen.

https://www.startech.com/...ucts/2port-hdmi-switch-8k

uitvoering: Startech.com 2-Port 8K HDMI Switch, HDMI 2.1 Switcher 4K 120Hz HD...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
White Feather schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:29:
[...]

De 3080 kan maximaal 4 kaarten tegelijk aansturen, en er zijn weinig mensen die 2 HDMI 2.1-aansluitingen nodig hebben.

Er zijn nagenoeg geen monitoren met HDMI 2.1 en dat is waar gpu’s in 98% van de tijd aan hangen. Slechts zo’n 80 monitoren in de Pricewatch hebben HDMI 2.1.

En een deel daarvan kan je ook prima met Displayport 1.4 aansturen. Er zijn er zelfs aanzienlijk meer die je alleen maar met Displayport 1.4 volledig kunt aansturen omdat ze alleen maar HDMI 2.0 ondersteunen.

Dus alleen als je er 2x een 4K tv op hoge refreshrate aanhangt (of 2 monitoren die perse HDMI 2.1 nodig hebben, of een combi) dan kom je een HDMI-poort tekort.

En alleen Gigabyte maakt Nvidia videokaarten met 3x HDMI-poorten, dus je 3080 was nogal een uitzondering met 6 poorten. Er zijn sowieso maar 13 kaarten in de Pricewatch met 3 of meer HDMI-poorten.

Je zou kunnen kijken naar een HDMI-switch, die kunnen wel VRR ondersteunen.

https://www.startech.com/...ucts/2port-hdmi-switch-8k

uitvoering: Startech.com 2-Port 8K HDMI Switch, HDMI 2.1 Switcher 4K 120Hz HD...
Mijn Aorus RTX 3080 Xtreme had gewoon 3 DP en 3 HDMI 2.1 poorten dus het kán wel. Nu heb ik een Aorus RTX 4090 Master maar heeft er maar één. Er is geen Xtreme model meer zoals bij de 3080, alleen de Waterforce maar ook die heeft maar 3 DP en 1 HDMI 2.1. De Asus wel nog maar die heeft weer flinke coil wine. Bovendien vind ik die Asus niet mooi passen in mijn build.

Wat je zegt dat maar weinig mensen HDMI 2.1 nodig hebben is ook niet echt meer van deze tijd. Alleen al op mijn G1 heb ik alle HDMI 2.1 sloten in gebruik door devices die dit verlangen. Zo ken ik in mijn vriendenkring nog meer lui waarvoor hetzelfde geldt.

Anyways, ik ga maar eens kijken voor een HDMI 2.1 switch die 4K@120Hz, VRR, G-Sync en HDR door kan sturen. Ik hoef niet op allebei de TV's tegelijkertijd beeld. Die wat jij linked heeft 1 output en 2 inputs. Ik moet juist andersom hebben dus 2 outputs en 1 input. Ik ga even verder Googlen.

Vind het iig een achteruitgang die nergens op slaat. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Techno Overlord op 26-04-2023 12:00 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Techno Overlord schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:53:
[...]

Wat je zegt dat maar weinig mensen HDMI 2.1 nodig hebben is ook niet echt meer van deze tijd. Alleen al op mijn G1 heb ik alle HDMI 2.1 sloten in gebruik door devices die dit verlangen. Zo ken ik in mijn vriendenkring nog meer lui waarvoor hetzelfde geldt.
Als je kritiek hebt op mijn uitleg, lees die dan in ieder geval goed.

Het gaat helemaal niet over HDMI-ingangen, het gaat om HDMI-uitgangen.

Er zijn nagenoeg geen monitoren die het nodig hebben en er zijn bijzonder weinig mensen die er 2 tv’s aan gaan hangen, waarom in vredesnaam?

Dus leuk dat je aankomt dat je je tv vol stopt met HDMI 2.1-apparaten, maar daar heb ik nooit uitspraken over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ja je hebt gelijk, sorry. Het gaat in dit geval idd om de uitgangen. Waarom? Ik gebruik een 42" LG C2 als monitor op mijn bureau voor werk en gaming. In de woonkamer een 65" LG G1 ook voor op te gamen en om op te streamen. Ik ben alleen beetje gefrustreerd geraakt dat een € 1000,- kostende 3080 wél die aansluitingen heeft en een ruim € 2000,- kostende 4090 niet.

Toch gaat jouw redenatie in het geval van die 3080 niet op. Kaart is nota bene stuk ouder.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Zou je jouw 4090 nog kunnen ruilen tegen een Asus Strix model? Die heeft wel 2x HDMI 2.1 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Techno Overlord schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:52:
Toch gaat jouw redenatie in het geval van die 3080 niet op. Kaart is nota bene stuk ouder.
Er zijn 13 kaarten in de 04ricewatch met 3 of meer HDMI-poorten en dat zijn niet eens allemaal HDMI 21-poorten.

Die 3080 die je had is dus een gigantische uitzondering op de regel. En Gigabyte was de enige fabrikant die GPU’s geleverd heeft met 3 of meer HDMI-poorten.

En dat zij dit dus niet meer doen bij de 4000-reeks heeft eigenlijk al aan dat het in de huidige markt dus geen zin heeft om dit aan te bieden.

Want de kaarten zijn duurder om te maken dan kaarten zonder die aansluitingen (want je wilt nog steeds genoeg Displayport-aansluitingen er op hebben) en blijkbaar leveren die kaarten dus niet op voor de fabrikant wat ze dachten.
Pagina: 1