Veranda icm zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 18:38
Hoeveel zou een degelijk gebouwde veranda aan ballast op het dak moeten kunnen dragen?
Wat ik een beetje als vuistregel tegenkom is 50kg per m2.
Mijn veranda is 7 meter breed en loopt van max 3.60 naar 3.20 diepte. Totaal aan m2 is dus iets van 24m2. Dat maal 50 is een theoretische 1200 kg.
Nu begint mijn dwarsligger nogal dwars te liggen (grapje), hij begint door te zakken in het midden voor met ongeveer 3 cm tov rechts en links (helaas geen grapje). Er staan 3 palen niet evenredig verdeeld. De middelste paal staat op ongeveer 1 derde. Het brede gedeelte van 4,5 meter begint nu in het midden door te hangen. Er liggen 6 zonnepanelen op met ballast, dus dat zal een kleine 400 kg zijn. Ik wilde glazen schuifdeuren gaan plaatsten, maar uiteraard staat dat nu even op een laag pitje.
De zonnepaneelboer zegt na mijn vraag of het wellicht te zwaar is op het dak, dat hij er vanuit gaat dat er op zo'n degelijk gebouwde veranda dit makkelijk zou moeten kunnen.
De verandaboer gaat uiteraard zeggen dat de zonnepanelen te zwaar zijn, en ik mag straks voor de kosten opdraaien. Maar wie heeft er nu echt gelijk?
Veranda staat in/op beton. Douglas palen van 15 cm en de aannemer is wel een vrij grote naam, dus aan kwaliteit zou het niet moeten liggen.. De aannemer wist dat ik zonnepanelen zou laten plaatsen, en de zonnepaneelboer weet dat het een nieuwe veranda is. De panelen liggen wellicht te ver naar voren en zouden nog naar achter kunnen, maar doe ik liever niet ivm buren. Tevens zouden ze op ankers geplaatst kunnen worden, waardoor de ballast weg kan.
Dan blijft nog steeds de balk doorgezakt en zitten er ook veel scheuren in de dwarsliggers en staanders, er is er zelfs al 1tje vervangen vorige zomer toen het net 3 maanden stond.
Simpele optie zou nu zijn een extra staander, maar dat brengt het geheel optisch in verwarring en dan zou ik de glazen pui niet meer kunnen plaatsen met de spullen dienik nu heb.. Doei 3 ruggen, dus dat is ook niet de bedoeling.
Hebben jullie technische kijk op wat er mogelijk zou zijn? Metalen dwarsligger?
En zou een rechtsbijstandverzekering hierbij kunnen helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubcBu4larl37Vib-mO_STq5exIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoGHYxu5e8l9FsLhcpZrJ6Ya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoQgWhSvRhCQR1xRO8Zh73hK650=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKS0Y4h56hhZB0b7tLjQVefh.jpg?f=fotoalbum_large
...

...

...

Beste antwoord (via MarkHero op 25-04-2023 11:46)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Je geeft de oplossing volgens mij ook al: verankeren en ballast er af?
In theorie kun je de balk nog versterken met een metalen balk aan de achterzijde/binnenzijde, ook omdat je niet wilt dat die balk gaat doorzakken op je glazen pui. Dan stutten tot ie recht is en fixeren met een buis/balk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonnepanlen verplaatsen naar de kant waar ze meer worden ondersteund? Dit is natuurlijk ook de meeste ongelukkige plek om ze neer te leggen. Als je geen opdracht hebt gegeven voor een dak dat zonnepanelen kan dragen hoeft een aannemer dat natuurlijk ook niet te bouwen. e.e.a. hangt dus af van wie je welke opdracht hebt gegeven.
Dak verstevigen is mogelijk met staal of extra hout.. mijn advies: laat er nu gewoon aan rekenen. Dat dit niet is gedaan is in eerste basis ook de oorzaak dat het nu mis gaat. zonnepanelen belastloos plaatsen is misschien ook nog een optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Je geeft de oplossing volgens mij ook al: verankeren en ballast er af?
In theorie kun je de balk nog versterken met een metalen balk aan de achterzijde/binnenzijde, ook omdat je niet wilt dat die balk gaat doorzakken op je glazen pui. Dan stutten tot ie recht is en fixeren met een buis/balk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

stempels eronder tot hij recht is, en een stuk strip aan de achterzijde (binnenzijde) van de dwarsligger bouten. Liefst L-profiel waar de dwarsligger ook nog opligt.
Deze kan je in de juiste kleur spuiten zodat dat straks met de schuifwand 1 geheel vormt.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49

DjVe

Hatsaflats!

Panelen in portret op een plat dak leggen betekend sowieso erg veel ballast. Was het oost-west gelegd dan kwam op 20/25 kg/m2 aan belasting op het dak (als je in windzone 3 woont).

Hoeveel ballast zit er nu par paneel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
ik zou die panelen veel vlakker (laten) leggen, bijv onder ~5 graden hoek max. dat gaat niet met commercieel verkrijgbare producten maar kan wel met wat zelf knutselen. Dan hoef je (bijna) geen ballast meer te doen en kan het geheel ook naar achteren opschuiven. ik snap wel dat het doorbuigt want er ligt echt veel gewicht op nu en het is "maar" een tuinhokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij sterk dat hier 1200 kg aan ballast voor is gebruikt, heb je dat gecontroleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHero
Net met beide gesproken en hij wordt inderdaad zoals hier al gezegd wordt gestempeld tot hij recht is, en dan met een stalen koker erachter in dezelfde kleur als de schuifwand. Daarna nog even bakkeleien met de zonnepanelen installateur over de kosten voor het verankeren van de panelen en de ballast eraf. Ballast is nu zo'n 300/350 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
Je geeft aan dat je het gezegd hebt. Maar staat dat ook op schrift? Wat heb je exact aan de bouwer van de veranda meegegeven? Dat de constructie van het dak geschikt moet zijn voor zonnepanelen? Dat is dan voor achteraf bakkeleien.

Ander iets: Je gaat het nu aan de constructie verankeren. Kan de constructie dat hebben? Is de constructie daar stevig genoeg voor? Heeft de bouwer van de veranda daar iets over aangegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHero
De aannemer werkt heel goed mee en gaat het doorzakken kosteloos oplossen. In principe zou het dan zelfs goed moeten zijn en moet de boel het houden. Maar toch wil ik dat de zonnepanelen ook anders gelegd gaan worden, we moeten inderdaad nog kijken of verankeren echt kan, maar dat lijkt er wel op. Eerst maar even iemand bellen die kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:12
Hoe dik is die dragende balk/gording (dus niet de staanders)? Als die 15cm is, dan is dat wel krap voor een overspanning van 4,5 meter incl zonnepanelen en ballast.

https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

https://gadero.nl/blog_de...anning-van-houten-balken/

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
NoepZor schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:03:
Hoe dik is die dragende balk/gording (dus niet de staanders)? Als die 15cm is, dan is dat wel krap voor een overspanning van 4,5 meter incl zonnepanelen en ballast.

Ja dat heeft hij net ook toegegeven dat het beter een 20cm had kunnen zijn. Het zit er inderdaad tussenin, maar het grootste gedeelte is meer dan 3,5 meter overspanning, dus dan is 20 cm raadzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
NoepZor schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:03:

om mensen niet op het verkeerde been te zetten: de balkschuif is hier totaal niet voor bedoeld of te gebruiken. die is voor balklagen en niet voor hoofddraagconstructie.
ook het filmpje van gadero gaat over de balklaag en niet over de ringbalk. die wordt veel zwaarder belast. dan een balk die h.o.h 610mm ligt. het is gewoon diep triest dat niet iemand even een sommentje heeft gemaakt voordat ze hout gingen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Die balk is ook zo der panelen veel te licht... Douglas is ook nog eens niet t beste constructie hout.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:12
twain4me schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:20:
[...]

om mensen niet op het verkeerde been te zetten: de balkschuif is hier totaal niet voor bedoeld of te gebruiken. die is voor balklagen en niet voor hoofddraagconstructie.
ook het filmpje van gadero gaat over de balklaag en niet over de ringbalk. die wordt veel zwaarder belast. dan een balk die h.o.h 610mm ligt. het is gewoon diep triest dat niet iemand even een sommentje heeft gemaakt voordat ze hout gingen bestellen.
Dat betekent dus dat de balk nog weer lichter is dan tov die voorbeelden.

https://www.woodworking.n...ngbalk-overkapping.30287/

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1