Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag medetweakers,

Mijn vraag is als volgt:
Ik ben dit jaar begonnen als ZZP'er. Hiervoor heb ik zakelijk een MacBook Air gekocht. (Want de goedkoopste in die categorie van bouwkwaliteit en batterijduur, had het een paar jaar terug niet voor kunnen stellen) Ik heb hier 1000 euro voor betaald.

We zijn nu een paar maanden verder, en hoewel ik het echt geprobeerd heb, is Macos niet voor mij en zou ik graag teruggaan naar Windows.

Nu mag ik als ik het goed begrijp mijn laptop als starter willekeurig afschrijven. Dit zou betekenen, uitgaande van restwaarde = 0, ik de Macbook nu al volledig af zou kunnen schrijven en privé overnemen en vervolgens verkopen (zeg 800 euro), om vervolgens zakelijk een nieuwe laptop te kopen.

Alleen voelt dit een beetje raar, want dan maak ik eigenlijk 300 euro winst (800 - (1000/2)) vanwege de belasting. Als ik dit meerdere keren zou doen, zou ik een leuk bedrag bij elkaar kunnen krijgen, wat voor mijn gevoel belastingontduiking is, dus ik verwacht dat dit niet mag.

Echter zie ik niet welke regels het precies zouden zijn die dit verbieden, dus ik vraag mij af: mag ik mijn laptop nu wel of niet verkopen en een nieuwe kopen. :)

Hoe zien jullie dit?

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-04-2023 12:35)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:47
Je kan hem niet zomaar aan jezelf voor 0 euro verkopen. Hij mag dan weliswaar in de boeken staan voor 0 euro maar de waarde in het economisch verkeer is hoger en die dien je te hanteren.

Daarnaast zul je de BTW hebben afgetrokken, die je ook weer verschuldigd bent tegen de waarde in het economisch verkeer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Ja, je kan je laptop gewoon verkopen.

Maar, nee, je snapt niet hoe het werkt. Op het moment van verkoop moet je het verschil tussen je boekwaarde en verkoopprijs als winst (of verlies) opnemen. Daarnaast moet je ook niet vergeten om btw te rekenen over de verkoopprijs. Uiteindelijk is er dus geen belastingvoordeel door iets te kopen en direct te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe verhoudt zich dat tot het feit dat ik als starter willekeurig af mag schrijven? Met andere woorden: stel ik schrijf de laptop volledig af naar €0, en ik verkoop hem voor €0 aan mezelf als privé persoon, dan voldoe ik nog steeds aan wat jij stelt, toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:47
Je kan hem niet zomaar aan jezelf voor 0 euro verkopen. Hij mag dan weliswaar in de boeken staan voor 0 euro maar de waarde in het economisch verkeer is hoger en die dien je te hanteren.

Daarnaast zul je de BTW hebben afgetrokken, die je ook weer verschuldigd bent tegen de waarde in het economisch verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
@Hielko en @MikeN leggen het prima uit. En je gevoel dat het belastingontduiking is klopt wel aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:43:
Hoe verhoudt zich dat tot het feit dat ik als starter willekeurig af mag schrijven? Met andere woorden: stel ik schrijf de laptop volledig af naar €0, en ik verkoop hem voor €0 aan mezelf als privé persoon, dan voldoe ik nog steeds aan wat jij stelt, toch?
De willekeurige afschrijving is helemaal niet relevant in dit verhaal. Als je de laptop nog voor 2000 euro in de boeken zou hebben staan en hem voor 0 euro zou verkopen dan zou je op dat moment een verlies van 2000 euro realiseren en heb je ook gewoon dezelfde situatie.

Het probleem in je verhaal is dat je denkt dat je hem aan jezelf kan verkopen voor 0 euro. Dat kan niet, en is met of zonder willekeurige afschrijving een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

En in de situatie dat de laptop onrepareerbaar defect geraakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:20:
Dag medetweakers,

Mijn vraag is als volgt:
Ik ben dit jaar begonnen als ZZP'er. Hiervoor heb ik zakelijk een MacBook Air gekocht. (Want de goedkoopste in die categorie van bouwkwaliteit en batterijduur, had het een paar jaar terug niet voor kunnen stellen) Ik heb hier 1000 euro voor betaald.

We zijn nu een paar maanden verder, en hoewel ik het echt geprobeerd heb, is Macos niet voor mij en zou ik graag teruggaan naar Windows.

Nu mag ik als ik het goed begrijp mijn laptop als starter willekeurig afschrijven. Dit zou betekenen, uitgaande van restwaarde = 0, ik de Macbook nu al volledig af zou kunnen schrijven en privé overnemen en vervolgens verkopen (zeg 800 euro), om vervolgens zakelijk een nieuwe laptop te kopen.

Alleen voelt dit een beetje raar, want dan maak ik eigenlijk 300 euro winst (800 - (1000/2)) vanwege de belasting. Als ik dit meerdere keren zou doen, zou ik een leuk bedrag bij elkaar kunnen krijgen, wat voor mijn gevoel belastingontduiking is, dus ik verwacht dat dit niet mag.

Echter zie ik niet welke regels het precies zouden zijn die dit verbieden, dus ik vraag mij af: mag ik mijn laptop nu wel of niet verkopen en een nieuwe kopen. :)

Hoe zien jullie dit?
Een zakelijke laptop is in 5 jaar afgeschreven, dus na paar maand kan er nooit zoveel afgaan.
Je hoeft verder niet zo moeilijk te doen, je koopt gewoon een windows laptop en boekt die in. De Apple haal je er uit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:25
MarkyB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:22:
En in de situatie dat de laptop onrepareerbaar defect geraakt is?
Dan heb je er niet zoveel aan om nog te verkopen.... Maar goed, een bedrijfsmiddel dat total loss is boek je af. Als je 10 laptops in een jaar afboekt op die manier zal de inspecteur wel een keer vragen komen stellen. En een niet-kapotte laptop op die manier naar prive halen is gewoon fraude.

Puntje voor TS om nog op te letten: als je investeringsaftrek aangevraagd hebt voor de laptop moet je ook desinvesteringsbijtelling rekenen als je de laptop verkoopt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank, de ontbrekende schakel in mijn gedachtegang was dat verkoop volgens economische waarde moet ipv boekwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:34
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:37:
Dank, de ontbrekende schakel in mijn gedachtegang was dat verkoop volgens economische waarde moet ipv boekwaarde.
Als jij je MacBook voor 750 euro verkoopt, betaal je daar 21% belasting over. Simple as that. Zelf ook een zakelijke laptop verkocht. Is niets illegaals aan, als je de btw over de prijs waar je ‘m voor verkocht hebt maar betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:25:
[...]

Een zakelijke laptop is in 5 jaar afgeschreven, dus na paar maand kan er nooit zoveel afgaan.
Dat kan wel. Dat heet willekeurig afschrijven. Het staat in de openingspost, met link naar uitleg van de Belastingdienst.
Je hoeft verder niet zo moeilijk te doen, je koopt gewoon een windows laptop en boekt die in. De Apple haal je er uit.
De vraag is nu juist hoe dat er uit halen werkt. Dat het moet wordt al aangenomen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 16:28

SeatRider

Hips don't lie

Gewoon vanuit je eenmanszaak verkopen, krijgt de nieuwe koper ook een nette BTW factuur.

Als je het aan jezelf verkoopt heb je bij een controle bij voorbaat al de schijn tegen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:03:
[...]

Dat kan wel. Dat heet willekeurig afschrijven. Het staat in de openingspost, met link naar uitleg van de Belastingdienst.

[...]

De vraag is nu juist hoe dat er uit halen werkt. Dat het moet wordt al aangenomen.
Dat ligt er aan of TS een boekhoudprogr, gebruikt of papieren en door een boekhouder/hulp laat doen.
Dat zal hij dan zelf weten, staat vaak onder vaste activa :>

<knip> Practice what you preach. Dien een TR in als je denkt dat een post over de schreef is, daar hoef je niet zelf iemand op te wijzen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ardana op 25-04-2023 17:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:11:
[...]

Dat ligt er aan of TS een boekhoudprogr, gebruikt of papieren en door een boekhouder/hulp laat doen.
Dat zal hij dan zelf weten, staat vaak onder vaste activa :>
Dat maakt in de verste verte niet uit voor het willekeurig afschrijven. Ook is er een specifieke situatie vraag aangaande het hoe, die inmiddels ook al beantwoord is. En nee, de TS zal dat niet zelf weten, want die komt hier de vraag stellen. Ook is administratiemethode van generlei belang, het principe blijft namelijk gelijk. Ik snap dat je wil helpen, maar is het te veel gevraagd om in ieder geval het topic te lezen voor je er irrelevante informatie in zet?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@SeatRider Die schijn tegen zal als ik het goed begrijp onterecht zijn zolang ik een reële prijs aanhoud, toch? Of ik begrijp de antwoorden hier verkeerd. Ik verkoop hem het liefst aan mezelf, omdat ik weinig zin heb in garantie claims of andere zaken die er bij zouden kunnen komen kijken als ik hem rechtstreeks vanuit mijn bedrijf verkoop.

Overigens val ik nog even onder de kleine ondernemers regeling, dus heb ik nooit de btw van de aankoop afgetrokken en hoef die dus niet te berekenen bij verkoop, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:15:
@SeatRider Die schijn tegen zal als ik het goed begrijp onterecht zijn zolang ik een reële prijs aanhoud, toch? Of ik begrijp de antwoorden hier verkeerd. Ik verkoop hem het liefst aan mezelf, omdat ik weinig zin heb in garantie claims of andere zaken die er bij zouden kunnen komen kijken als ik hem rechtstreeks vanuit mijn bedrijf verkoop.

Overigens val ik nog even onder de kleine ondernemers regeling, dus heb ik nooit de btw van de aankoop afgetrokken en hoef die dus niet te berekenen bij verkoop, als ik het goed begrijp.
Als je de btw niet hebt afgetrokken als ondernemer, dan heb je de laptop toch ook nooit ingebracht als zakelijk goed? Hoe weet de Belastingdienst dan of het zakelijk is? Omdat je er wat zakelijke programma’s op hebt gezet?

Niet zakelijk aftrekken is geen zakelijk gebruik. Dan kun je ‘m gewoon verkopen als particulier. Dat je die verkoop dan - net als iedere andere Nederlander - hoort op te geven bij je inkomstenbelasting is niet onze zaak. :)

Een laptop aan jezelf verkopen heeft trouwens wat mij betreft weinig met schijn tegen te maken. Je betaalt de btw over wat de marktwaarde van je laptop is. Wat maakt het dan uit of je hem wilt verkopen aan jezelf of aan een ander? Als op Marktplaats een MacBook Pro voor 2300 euro weggaat, mag je dat er zelf ook voor betalen, lijkt mij.

Er worden hier soms vreemde adviezen gegeven. Nogal star en ‘alles wat je doet kan op fraude lijken.’ Gewoon netjes regelen, dan is er niks mis. Als je laptop verder niet zakelijk is afgetrokken of een KIA was, dan is de laptop nog steeds particulier. Je hebt ‘m immers nooit ingebracht binnen je onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennisweb schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:35:
[...]

Als je de btw niet hebt afgetrokken als ondernemer, dan heb je de laptop toch ook nooit ingebracht als zakelijk goed? Hoe weet de Belastingdienst dan of het zakelijk is? Omdat je er wat zakelijke programma’s op hebt gezet?
De prijs van de laptop heb ik als zakelijke kosten aangemerkt. Het deel daarvan dat btw is, heb ik niet als btw teruggevraagd, want KOR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 19:08
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).

Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek kunt u niet willekeurig afschrijven.

Tekst van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:58:
[...]

De prijs van de laptop heb ik als zakelijke kosten aangemerkt. Het deel daarvan dat btw is, heb ik niet als btw teruggevraagd, want KOR.
Heb je de laptop gekocht van het geld van je onderneming? Dan snap ik het inderdaad. Ik zou dan even de Belastingdienst bellen wat je precies moet doen. Of het met je boekhouder bespreken als je er één hebt. Better safe than sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
Erwin3punt0 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:05:
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).

Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek kunt u niet willekeurig afschrijven.

Tekst van de Belastingdienst.
Investeringsaftrek en startersaftrek zijn 2 verschillende dingen?

TS: kijk even op marktplaats wat je laptop ongeveer waard is.
spoiler:
Ga daar 20% onder zitten, onder het mom van krassen/deukjes
en dat is je boekwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wat ik moet doen. Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenbaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-07 18:09
Ik weet dat dit een gedateerd topic is maar even puur hypothetisch.

Stel je laat je laptop kapot vallen en hij is niet verzekerd, dan schrijf je hem af naar 0 en boek je hem ook naar 0. Deze kapotte laptop kun je dan voor 0 EUR naar privé halen. Vervolgens koop je een nieuwe laptop, omdat je dit nodig hebt. Dat die laptop kapot gevallen is kun je in principe niet direct aantonen maar de Belastingdienst heeft ook niet direct reden om hieraan te twijfelen lijkt me zolang dit eenmalig voorkomt. Of je hem dan hypothetisch gezien wel of niet kapot laat vallen maakt dan eigenlijk niet meer uit, want je kunt altijd stellen dat je hem weggegooid hebt omdat hij kapot is.

Mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Ja. Je mag hem niet direct afschrijven naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Tegelijk, als de laptop al hoop jaar oud is zal niemand ervan op kijken dat je hem zonder reparatie weg doet. Waar die blijft zal de belastingdienst een rotzorg zijn.

Kapotte laptop van 1 jaar heeft nog wel restwaarde, van 5 jaar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenbaan
Oké andere hypothetische situatie, stel je vergeet je laptop op straat, dan is je restwaarde 0 ook al is de laptop pas een paar maanden oud. Domme pech en geen reden om aangifte van diefstal te doen. Of hij dan hypothetisch wel of niet vergeten is maakt dan eigenlijk niet uit gezien je dat verder niet hard kan maken en het opzich een plausibel verhaal is als het eenmalig gebeurt. De laptop in de boekhouding is dan 0 en je kunt met een goede reden een nieuwe kopen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

JaQ

Waarom zou je eenmanszaak geen twee laptops op de balans mogen hebben? (oftewel: waarom zou je de laptop aan jezelf willen verkopen?)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
Mss is het tijd om omzet te gaan maken ipv dit soort 'hypothetische situaties' te verzinnen. Je verdient er niks mee en wat @JaQ al zegt, als je nu een nieuwe laptop wil koop je een nieuwe. Daar heeft de BD geen mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenbaan
*knip* Ook hypothetische belastingfraude willen we graag niet zien.

[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 03-02-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 16:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Bananenbaan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:50:
Ik weet dat dit een gedateerd topic is maar even puur hypothetisch.

Stel je laat je laptop kapot vallen en hij is niet verzekerd, dan schrijf je hem af naar 0 en boek je hem ook naar 0. Deze kapotte laptop kun je dan voor 0 EUR naar privé halen. Vervolgens koop je een nieuwe laptop, omdat je dit nodig hebt. Dat die laptop kapot gevallen is kun je in principe niet direct aantonen maar de Belastingdienst heeft ook niet direct reden om hieraan te twijfelen lijkt me zolang dit eenmalig voorkomt. Of je hem dan hypothetisch gezien wel of niet kapot laat vallen maakt dan eigenlijk niet meer uit, want je kunt altijd stellen dat je hem weggegooid hebt omdat hij kapot is.

Mis ik hier iets?
Het zal afhangen hoe geloofwaardig je verhaal is en of de belastingdienst het gelooft.
Als dat gebeurt, is het een kleine moeite om een paar foto's te maken van de kapotte laptop, samen met het serienummer. Voorkom je alle discussies.

[ Voor 68% gewijzigd door Zr40 op 03-02-2025 20:04 . Reden: Verwijderde post weggehaald uit reactie ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Voor een andere/eigen situatie graag een nieuw topic openen, maar bedenk dat 'what-if' vragen met als doel belasting te omzeilen niet gewenst zijn.

Dit topic heeft 10 maanden geen activiteit gehad en gaat nu op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.