Zonnepanelen voor mijn huis ouders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-10 19:36
De situatie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPNHZ_78G0Kc2BXRTP4acfTfbME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8SyK5nv4pqvdGkd8id8uebG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1-_V5mgnMYseoRekvqbvgkaZz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NhvDYXyeIACFS1KvdZcOLPLi.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb-EEQLhrsmwHhW7E8cTm8RAVrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ7BfqAJ0u4ooOqlNwd73jtt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aam2rCFJURD4tyImNdIT7dML-UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWHMpiHzzdoFAG9vuN42GC7X.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/189nQWntisNDPcp4kUKf4h9PiyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3jb4j1N3RVVyNYgQzTrbil5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NV8TRqXg5NTC9FiqjUJ0RJfm0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdSqGIYyttNwfqxUsT0jjmck.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige aansluiting:
1 fase 40A

Huidig verbruik:
5000kWh
Elektrische auto voorlopig niet in de planning.
Warmtepomp eventueel na de zonnepanelen, nog niet zeker.

Voorkeur plaatsing:
Mijn ouders hebben de voorkeur voor panelen op de Westzijde en op het platte dak.

Budget & doel:
Budget maakt niet uit. Als het maar beetje rendabel is en goed voor het milieu.

Uitvoeren:
Alles laten doen door een installateur. Zelf goede ervaringen met Sunny Boys of misschien een lokale partij (regio zaltbommel)
Nog geen offertes

Tools:
Ik kan wel uit de voeten met Sunny Boy en SolarEdge designer.

Eerste vragen:
Met de breedte van garage van 310cm plus de over en onder steken zouden er dan 3 panelen naast elkaar passen inclusief montage?

Zouden jullie het Oost Dak en garage helemaal vol leggen?
Zo ja, dan moeten ze denk ik eerste zo snel mogelijk een 3 fase aansluiting aanvragen? (Liander gebied)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ice-T106 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:17:
Tools:
Ik kan wel uit de voeten met Sunny Boy en SolarEdge designer.
Ik zou gewoon beginnen met het maken van een paar opzetjes in bijvoorbeeld de Solar Edge designer... Zie je gauw genoeg of iets past en wat het oplevert...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Bij deze een veilig opzetje in SolarEdge designer.
Dit aantal panelen past ongeveer en misschien dus nog wel een hele rij meer op de garage.
Als we zoiets doen dan wordt het op 1 fase niet meer te doen zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOzhu8P_min62MFh5j4tzjEtlXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gi5tLne2p2WW7huNOret1K9b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wFWW_SUCVpwfcYdc8A1IEfKXBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZljZwoKqoa8SEhJ9sOcq27mk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8dQO9Kokt3L4rb-mP1yP0c3I_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMsPENlSyVbxZLM1UNrvRFwf.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
ice-T106 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:50:
Dit aantal panelen past ongeveer en misschien dus nog wel een hele rij meer op de garage.
Als we zoiets doen dan wordt het op 1 fase niet meer te doen zou ik zeggen.
Klopt. Als je 100% zeker bent dat deze woning een 1x40A aansluiting heeft dan gelijk een 3x25A aansluiting aanvragen op mijnaansluiting.nl

Duurde bij mij 7 maanden van begin tot eind. Offertes opvragen kan ook alvast natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Heb ook nog even zitten puzzelen met een 5000W omvormer op 1 fase en valt met eigenlijk nog niet tegen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEU-6b9t0Oq7zse9810Qj1vR5KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDjK0NInlMd5a8Gu3EXXRIZ3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaha79N23w4IUQcv3OYsLAXlrxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45IGrMnzgvmFNeybaRYuotXB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad1_yBCYP-8wfQ6GTIxtRGp53B4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2yVpUualxuRBMG9vrChFrUf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MItL2WZzzMoyK_CrGeZt7qvkdlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7zJGQCR7UI3eKShGaFIDrpj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ice-T106 op 25-04-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Hier in de buurt is een 3fase aansluiting bij een tweaker in de buurt vrij vlot gerealiseerd door liander.

@ice-T106 welke optimizers heb je voor de 3 fase simulatie gebruikt?

En ja, je kunt echt heel erg ver gaan voor aftop verlies echt series wordt. Maar als 3 fase redelijk vlot te doen is zou ik een zwaardere omvormer gebruiken. 7 of 8kW zal optimaal zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:58
Hier hebben we (10 jaar geleden) gekozen voor 2 x 3600 Watt 1 fase omvormers.. ook op een 1 fase 40a aansluiting .. juist met een mogelijke upgrade naar 3 fase .. zodat we die 2 omvormers elk op een eigen fase kunnen aansluiten.

Ik ben niet zo'n fan van alles op 1 omvormer .. als er dan iets stuk gaat ... Werkt niets meer ..

Maar gezien de beschikbare dak oppervlakte .. zal je aansluiting echt wel omhoog moeten naar 3x25A .. zeker als je alles meteen vol gooit. Mijn advies is altijd net zoveel als past neer te leggen (waarbij "past" zowel de fysieke kant als de financiële kant betreft). Wat nu misschien "genoeg" lijkt te zijn kan in de toekomst te weinig zijn. Je praat toch over 20+ jaar in die toekomst .. dus die electrische auto komt er wel .. en de electrische warmtepomp ook wel .. en met de afschaffing van salderen (ooit) komt die huis batterij ook wel .. en is eigen opwek waarschijnlijk altijd goedkoper dan opnemen uit het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is dit wel een handige opstelling met solaredge? Je hebt 4 panelen op een soort NW orientatie liggen.

Ik zou die panelen op de garage allemaal dezelfde kant op laten liggen (of 1 schans voor 2 panelen, of 2 rijen met 60cm ertussen)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ronald schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:45:
Hier in de buurt is een 3fase aansluiting bij een tweaker in de buurt vrij vlot gerealiseerd door liander.

@ice-T106 welke optimizers heb je voor de 3 fase simulatie gebruikt?

En ja, je kunt echt heel erg ver gaan voor aftop verlies echt series wordt. Maar als 3 fase redelijk vlot te doen is zou ik een zwaardere omvormer gebruiken. 7 of 8kW zal optimaal zijn
Deel van de keuzes komen door de voorkeur van mijn ouders:
Geen zin in onnodig gedoe.
Liefst bij de garage niet onder de panelen kijken.
Wonen er misschien niet zo lang meer.

Voor de simulatie (automatisch) met de s650b gerekend. Maar de panelen die daadwerkelijk leverbaar zijn voor de garage stonden niet in solaredge. Dus de optimizers moeten nog even goed nagelopen worden.

Zelf zou ik inderdaad 3 fase al lang aan hebben gevraagd. En een zwaardere omvormer (en meer panelen) doen.

Was wel positief verrast dat de designer niet ging klagen met een dergelijke overdimensionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
JvS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:57:
Is dit wel een handige opstelling met solaredge? Je hebt 4 panelen op een soort NW orientatie liggen.

Ik zou die panelen op de garage allemaal dezelfde kant op laten liggen (of 1 schans voor 2 panelen, of 2 rijen met 60cm ertussen)
Ja dat valt blijkbaar mee volgens designer. Zelf heb ik nu ook alles met een rij portrait liggen, maar dat hadden ze liever niet.
Als het echt drama is dan valt er vast over te praten, maar lijkt in deze simulatie niet echt een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-10 15:21
Plottwist;

Waarom de west-zijde niet ook vol leggen?
Gewoon oost+west op het schuine dak.

Ja, de opbrengst is iets geringen maar reken op ca.
700 kwh/kWp/jr (oost)
Vs.
850 kwh/kWp/jr (west)
(Snelle blik tabel v hespul)

Montagemateriaal voor schuin dak is substantieel voordeliger dan plat dak.
+
De opwek is mooier over de dag verdeeld (na salderen voordelig
+
Onderdimensioneren omvormer kan "heviger"

Persoonlijk zou ik kijken naar een systeem met panelen op Oost+west op een simpele string omvormer...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@duvekot allemaal ook mee eens. Maar mijn ouders verwachten hier zelf zeker geen 20 jaar meer te wonen bijvoorbeeld. Zelf roep ik ook altijd, gelijk dak vol.
Heb ze nog al zover gekregen van niks naar iets.
En nu van 5000Wp naar 10000Wp. Dus we denken er hetzelfde over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
BjornHero schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:26:
Plottwist;

Waarom de west-zijde niet ook vol leggen?
Gewoon oost+west op het schuine dak.

Ja, de opbrengst is iets geringen maar reken op ca.
700 kwh/kWp/jr (oost)
Vs.
850 kwh/kWp/jr (west)
(Snelle blik tabel v hespul)

Montagemateriaal voor schuin dak is substantieel voordeliger dan plat dak.
+
De opwek is mooier over de dag verdeeld (na salderen voordelig
+
Onderdimensioneren omvormer kan "heviger"

Persoonlijk zou ik kijken naar een systeem met panelen op Oost+west op een simpele string omvormer...
Ja ook serieus overwogen. En is ondanks de iets lagere instraling inderdaad de meest rendabele opstelling.
Maar ze hebben liever zoiets.
Zeker goed meegedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:58
ice-T106 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:27:
@duvekot allemaal ook mee eens. Maar mijn ouders verwachten hier zelf zeker geen 20 jaar meer te wonen bijvoorbeeld. Zelf roep ik ook altijd, gelijk dak vol.
Heb ze nog al zover gekregen van niks naar iets.
En nu van 5000Wp naar 10000Wp. Dus we denken er hetzelfde over.
Stapje voor stapje .. je eindigt wel met een dak vol >:)

Maar je panelen zijn ook een toevoeging op de waarde van het huis. En een goed energie label wordt ook steeds belangrijker. Ik vraag me af wanneer de zonnepanelen een belangrijk onderdeel voor de WOZ bepaling.

Dus dat ze er geen 20 jaar blijven wonen komt dan in eens in een ander licht te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
duvekot schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:08:
[...]

Stapje voor stapje .. je eindigt wel met een dak vol >:)

Maar je panelen zijn ook een toevoeging op de waarde van het huis. En een goed energie label wordt ook steeds belangrijker. Ik vraag me af wanneer de zonnepanelen een belangrijk onderdeel voor de WOZ bepaling.

Dus dat ze er geen 20 jaar blijven wonen komt dan in eens in een ander licht te staan.
Ook zeker waar. Heb mijn huidige huis met echt maximaal dak vol onder andere goed verkocht door veel panelen en mede daardoor ook een extra goed A+++ label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
@ice-T106 doe eens een opbrengst simulatie met het NO dak, en weeg dan kosten van legmateriaal mee. Platdak spul is op moment gierend duur, dus wat extra panelen om te compenseren zou wel eens kosteneffectief kunnen zijn.

Met SE5000H heb je dan ook minder overdimensionering en optimizer clip risico (er zit een klein beetje in je simulatie)

Wat kosten betreft: Solar outlet / bouwmarkt zijn goede indicatie voor een zeer redelijke prijs

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 26-04-2023 07:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ja ik denk ook dat dat een superieure opstelling is. En inderdaad ook beter mogelijk met alleen een stringomvormer. Maar heeft niet de voorkeur van mijn ouders.

Even voor science:
Nu op plat dak:
8 x LR5-66HIH 510WP = 1672 euro 4080Wp
montage plat dak 708 euro
installatie per extra paneel 50 euro per stuk=. 400 euro
optimer 75 euro stuk = 600 euro
totaal: 3380 euro
3380/4080 = 0.83euro per WP

Schuin dak:
10 x JA Solar JAM54S31 405 = 1640 euro 4050 Wp
montage schuin dak 672 euro
installatie per extra paneel 50 euro per stuk= 500 euro
optimer 75 euro stuk = 750 euro
totaal 3562 euro
3562/4050 = 0.88 euro per Wp

Pagina: 1