[Levensbeschouwing] Ben ik arrogant? of zijn zij..

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Topicstarter
Dit is dus meer levensbeschouwing dan wetenschap (maar als je het moved, liever naar SG dan HK (want daar kan ik nog niet in)

Elke dag zie ik de wereld zoals ik denk dat hij is. Lelijk, onverwurmbaar, suicidaal... Ik kijk rond in de trein en ik zie mensen tegen elkaar praten over niets. "Ik zit in de trein" "Mijn schoenen doen zeer"
Ik kijk in de krant en ik zie, dood, verderf, moord en dooslag.
Ik kijk uit het raam van de trein en staar mateloos in de verte. Mijn brein tracht zich te ontkoppelen van mijn lichaam. En ik dwaal af naar mijn droom wereld. Niet deze wereld.

Een wereld waarin geen domme mensen bestaan. Er zijn er zoveel. Zoveel mensen die te hard rijden, drinken achter het stuur, zinloos geweld, moord, doodslag verkrachting, oorlog om land, water en geloof, gesprekken over plaatsen en kleding. Handgemenen over kleuren van behang, en GSM-toontjes voor domme mensen. Duizenden emotieloze gezichten die voor zich uitstaren...

Ben ik nou zo erg arrogant om te zeggen dat 80% van de mensheid dom is? Of IS het ook echt zo?
Is de enige reden dat er zo weinig goeds gebeurd in de wereld omdat een democratie de massa laat beslissen en een dictatuur wordt geregeerd door een dom persoon?

Ben ik het? of is de wereld al jaren gek, en zie ik het de laatste tijd pas scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:45
Op zondag 02 september 2001 00:07 schreef Masta-T het volgende:
Ben ik nou zo erg arrogant om te zeggen dat 80% van de mensheid dom is? Of IS het ook echt zo?
Is de enige reden dat er zo weinig goeds gebeurd in de wereld omdat een democratie de massa laat beslissen en een dictatuur wordt geregeerd door een dom persoon?
als jij zegt dat 80% van de wereld dom is, dan vind ik jou ook dom.

Wat jij beschrijft heeft niets met wel of niet dom zijn te maken. Dit heeft te maken met de WIL van mensen om te ZIEN, de WIL van mensen om hun ogen te OPENEN voor de wereld. Deze mensen zoeken hun bevrediging in materiele dingen zoals telefoons en dure kleding in plaats van tevreden te zijn met wat ze hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27983

Elke dag zie ik de wereld zoals ik denk dat hij is. Lelijk, onverwurmbaar, suicidaal... Ik kijk rond in de trein en ik zie mensen tegen elkaar praten over niets. "Ik zit in de trein" "Mijn schoenen doen zeer"

Zoveel mensen die te hard rijden,

Ben ik het? of is de wereld al jaren gek, en zie ik het de laatste tijd pas scherp?
1. -> heb ik ook al last van gehad, mensen doen te nep...
ik ben 15 jaar oud, en als er iets erg is is het wel het leven van een puber, er komt niets in voor, het leven is leeg, het gaat over school, en neppe pleziertjes. "ow, wat ik gister toch met robert heb beleefd" "wat dan? wat dan?"
echt zo'n koffie-pot IQ eerste klas, het bestaat wel, maar heeft geen betekenis what so ever, niet eens effect op hun eigen leven. het is dus niets.
en de wereld zit er vol mee, dat is nog het ergste dat er is zo ongeveer...

2. -> vooral zoveel mensen die te hard proberen
ze proberen erbij te horen, stoer te doen, snel snel, proberen ergens te komen in de wereld, zulke dingen (deze dingen veroorzaken wat jij zei)

3. -> als het aan mij ligt is de wereld niet gek en ben jij het niet, maar de wereld zit te vol met niets-betekenende dingen dat de dingen die wel iets betekenen niet meer opgemerkt worden...

en nog 1 ding verder heb ik te zeggen: "Genot is het geluk der dwazen, geluk is het genot der wijzen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Mensen die hun "ogen open hebben" worden meestal gezien als gek. Ik ben dus gek en jij ook. But they are fools!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30279

Ik vind niet dat jij arrogant bent, ookal komt het voor sommige mensen zo over ;(.
Maar ik denk dat jij je er druk om maakt dat het allemaal gewoon gebeurt , je staat machteloos . je kunt nix tegen moord en doodslag doen. het gebeurt al teveel |:( ...
Je kan het misschien gewoon niet hebben dat mensen met GSM'tjes lopen met nieuwe toontjes en de nieuwste tools en hebbe dingetjes..
Als je op al die dingen gaat letten .. Dan begin je de wereld dom te vinden ja :( ... Dus maak je er nou niet druk om, laat het gebeuren.. Je kan er niks tegen doen !!! ..
Eigenlijk denk ik ook zo (zoals jij beschreef in je uitleg) .. en daaarom ga ik soms zelfs mensen ook lekker zitten stangen en opfokken over hoe erg verwend ze zijn.... :) maar nu begin ik een beetje af te wijken dus adios :'( .... (je bent niet de enige die zo denkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

Veel mensen zeggen van mij dat ik egoistisch of arrogant ben. Dat snap ik nooit. Ze denken niet door, ze begrijpen het niet en willen het niet eens weten. Dat zijn niet zo zeer domme mensen, maar mensen die hun ogen niet openen en zich blijkbaar niet kunnen ontrekken aan de sleur van sociaal correct zijn en dat soort dingen ("vette ringtones!"). Ik val altijd buiten de boot omdat ik er niet eens in probeer te zitten. En zij denken dan dat ik een "loser" ben omdat ik er niet bij hoor...
Ik denk dat dat soort mensen gewoon weinig nadenken. Dan kun je nog zo slim zijn, nadenken is belangrijk.
PS
je moet niet denken in goed en slecht. moord vind ik niet slecht. Ik mag het niet slecht vinden. want mensen kunnen alleen maar leven door te moorden, daar zijn wij nu eenmaal dieren voor. Planten creeren, dieren moorden, dat hoort nu eenmaal zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6714

Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Eerst moet je je afvragen of je jezelf slim vindt. in werkelijkheid is het erg verleidelijk om je eigen acties te beoordelen als 'slim', in de zin van "als ik het zelf doe, dan is het toch altijd beter". In mijn ervaring voelen mensen zichzelf erg snel superieur, voor niks. het lijkt me intelligent om jezelf ook niet zomaar 'superieur' te vinden. je weet van jezelf dat je niet dom bent (vanwege je prestaties, opleiding, hoe je staat in het leven qua geluk e.d), maar om jezelf te dopen tot slim?

Afgezien daarvan, is er iemand die ik heel goed ken die hetzelfde gevoel heeft, en ergens deel ik dat gevoel wel. Het lijkt sterk op de gevoelens van jou. Het heeft er vooral mee te maken dat hij bij veel mensen thuiskomt die problemen hebben met hun televisieaansluiting. Mensen die zonder enig fatsoen een felle echtelijke ruzie beginnen waar een 3e persoon (hij dus) bij is, mensen die schijnbaar niet kunnen begrijpen dat problemen/frequente storingen door de slechte infrastructuur wat ze hebben niet aan de monteur ligt die voor hun staat, maar aan het kabelbedrijf die de monteur in kwestie heeft ingehuurd.. mensen die zich als dieren gaan gedragen als ze achter het stuur kruipen, het niveau van RTL4 en SBS6 waar het gros (80%?) naar kijkt wat al jaren hetzelfde en hetzelfde is en dat zulke mensen als hoofddiscussie bij een bezoekje het serieus over de trouwpartij van 'clarke' van de bold en de beautifull gaan hebben alsof het 'echt' is, etc, etc, ik denk dat deze voorbeelden genoeg zijn om te illustreren wat ik wil duidelijk maken.
Wat jij beschrijft heeft niets met wel of niet dom zijn te maken. Dit heeft te maken met de WIL van mensen om te ZIEN, de WIL van mensen om hun ogen te OPENEN voor de wereld. Deze mensen zoeken hun bevrediging in materiele dingen zoals telefoons en dure kleding in plaats van tevreden te zijn met wat ze hebben.
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. op zich geef ik je gelijk, maar de wil die je moet hebben om de ogen te openen zal je naar mijn inzicht toch moeten verkrijgen door eens goed over de wereld na te denken. Mensen die niet nadenken bij hun acties mag je rustig dom noemen. Daarom moet je in dat geval ook kijken hoe de mensen bevrediging vinden in materiele dingen, dat verschilt natuurlijk veel. Een intelligent persoon kan bijvoorbeeld bevrediging vinden in een dure videokaart. andere mensen bevredigen zich met het feit dat hij iets duurs heeft omdat andere mensen kunnen zien dat hij iets duurs heeft; zulke mensen kopen dan 7 dure videokaarten in een jaar, zijn veel meer geld kwijt, terwijl als ze het geld anders hadden uitgegeven ze iets veel beters konden kopen (nieuwe processor of een fatsoenlijke degelijke SCSI-HD-- maarja die hebben natuurlijk geen ruige doos die je aan je vrienden kan showen).. de persoon in kwestie koopt erg impulsief, is erg gevoelig voor praatjes en marketing en kan op produktniveau niet logisch denken (men denkt dan in een binaire vorm van 'goed'/'slecht', en dat wat hij heeft gekocht is altijd goed!) da's pas dom, beter gezegd simpel denken.. maar zulk gedrag kom je (weliswaar in veel verschillende vormen) toch (te) vaak tegen.

Nu is dat met die videokaarten een voorbeeld wat ik zelf een tijd geleden met iemand heb meegemaakt; iemand die overigens zijn welzijnsstaat relateerde aan het aantal aankopen dat hij deed per maand, terwijl het eigenlijk aankopen waren waarvan je zegt... "tsja, leuk en aardig, maar kon je beter niet dat kopen? dan was je veel goedkoper uit en dat had veel meer voordeel voor jou! (dan kan je de rest van het geld uitgeven aan dat en dat en dan...)"
.....Handgemenen over kleuren van behang, en GSM-toontjes voor domme mensen......
Om maar eens voorbeeldredenaties te pakken: (slaat natuurlijk niet op iedereen) Pak maar geel behang, want volgens eigen huis in puin op RTL4 is dat trendy. dat heeft iedereen, dus is het mooi. Nietwaar? GSM toontjes zijn erg handig om je presence te laten wederklinken door de hele trein, want dan kan iedereen horen van welke muziek je houdt. Uiteraard is er ook een ringtone top-10, dus als je om de week steeds de nr.1 download dan is je smaak tenminste zogenaamd zodanig dat de meerderheid het gelukkig met je eens is.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6714

Ik val altijd buiten de boot omdat ik er niet eens in probeer te zitten. En zij denken dan dat ik een "loser" ben omdat ik er niet bij hoor...
Wees maar blij dan, want dat getuigt dus van een eigen, unieke smaak, en persoonlijk waardeer ik zulke mensen heel erg die zichzelf niet laten leiden door de gemaakte smaak van de massa! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:05

Lordy79

Vastberaden

Een wereld waarin geen domme mensen bestaan. Er zijn er zoveel. Zoveel mensen die te hard rijden, drinken achter het stuur, zinloos geweld, moord, doodslag verkrachting, oorlog om land, water en geloof, gesprekken over plaatsen en kleding. Handgemenen over kleuren van behang, en GSM-toontjes voor domme mensen. Duizenden emotieloze gezichten die voor zich uitstaren...
Als eerste: ik herken de gevoelens die jij hier opschrijft. Toch het volgende:

De 5 kritische vragen van Lordy:
1) ben jij perfect?
2) heb jij nooit een klotedag waarop veel tegenzit of waarop je moe bent of waarop je zorgen hebt en schijnbaar emotieloos maar eigenlijk vol emotie zit na te denken/zorgen te maken over een dierbare zieke? Anders gezegd: als iemand emotieloos kijkt, kan hij vol emoties zitten.
3) wens jij nooit iemand iets onvriendelijks toe omdat hij/zij iets heeft/wil wat jij niet hebt/wilt? (oftewel: ben jij nooit jaloers?)
4) zou het niet zo zijn dat jij je totaal niet interesseert voor GSM's? Misschien iemand anders wel.
5) Maak jij nooit een leugentje voor eigen bestwil?

Wat ik hiermee wil zeggen is: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Dit komt uit de bijbel, jazeker. Maar het heeft ook voor niet religieuzen grote waarde. Het is heel makkelijk om anderen te veroordelen, maar ben je zelf dan zo goed en aardig en ben je ook AKTIEF bezig om van deze wereld een betere te maken of blijft het eigenlijk bij gemopper?

Ik hoop dat je inziet dat dit niet als flame bedoeld is, maar om je te laten inzien dat je je visie enigzins zou moeten nuanceren naar mijn bescheiden mening.
Ik hou het zelfs op 87,5 <-> 12,5%
Er zijn denk ik wel voorbeelden te vinden van dictaturen waarbij de dictator wel okee was. Over staatsvormen heb ik pas nog een draadje geopend en de conclusie is wel schrikbarend vind ik: de mens zal nooit een staatvorm krijgen waarmee we op lange termijn allemaal gelukkig zijn.
Ik heb wel het gevoel dat het veel 'erger' is dan 10 jaar geleden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 08:17

[...]

Het is ook een kwestie van WILLEN zien. Wat WIL je zien?

Het is inderdaad wel eens triest om te zien dat sommige mensen helemaal op kunnen gaan in een mobiele telefoon bijvoorbeeld.

Ander punt is ook dat wat voor jou dom is, voor een ander juist heel interessant en verhelderend is (zo ervaart hij het iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30137

Elke dag zie ik de wereld zoals ik denk dat hij is. Lelijk, onverwurmbaar, suicidaal...
Dit lijkt me een typisch geval van ZELF projectie... Als je jezelf wat beter zou kennen, zou je begrijpen dat er niet zoiets is als een "buitenwereld". De "negatieve" dingen die jij ziet in de buitenwereld zijn niks anders dan aspecten van jezelf die je niet onder ogen durft te zien.
De dictatuur is niks anders dan een afspiegeling van de massa. En hoezo gebeurd er weinig goeds in de wereld? Het is maar net wat je WILT zien, waar jouw focus ligt. Er zijn zat mensen die jou zullen vertellen dat de wereld een prachtige plek is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26633

Ik denk dat de vraag is wat dom zijn betekent...
Er zijn al verschillende meningen naar voren gekomen.

Mijn mening: domme mensen zijn mensen die zichzelf slimmer vinden dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Wat precies dom en wat slim is is echt een heel ingewikkelde vraag denk ik.

Ik vind niet dat je het met een IQ testje op kan lossen, maar toch deelt de maatschappij de mensen het liefst in op grond van IQ testjes, CITO toetsen en opleiding.

Ik vind ook dat aan die indeling veel teveel waarde wordt gehecht in de samenleving. Ieder persoon is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten, vaardigheden en daaraan gekoppelde mogelijkheden om iets van zijn/haar leven te maken. Het idee dat dat geheel aan vaardigheden 1-dimensionaal zou zijn en dus uit te drukken is in een getalletje is volgens mij best wel kortzichtig.

Ik ken zelfs iemand die vindt dat iedereen grofweg even slim is, alleen dat iedereen zich in verschillende dingen heeft gespecializeerd. Zo ver wil ik nog net niet gaan, maar ik denk wel dat het verschil tussen 'dom' en 'slim' veel minder groot is dan soms gesuggereerd wordt.

De misstanden in de wereld hebben dan ook weinig te maken met de intelligentie van mensen. Milosevic lijkt me een behoorlijk intelligente man. Als leider van een bedrijf, ipv een land, had hij denk ik best ver kunnen komen...

Mijn mening over waarom er misstanden in de wereld zijn:

- Mensen zijn te individualistisch en denken teveel aan zichzelf.
- Mensen hebben wensen die teveel gericht zijn op status en 'erbij willen horen' (kinderen/pubers) en op macht en aanzien ('volwassen leeftijd').
- Slechte/traumatische ervaringen maken mensen hard en gevoelloos. Geweld leidt altijd tot meer geweld...
- In een omgeving van harde, individualistische mensen kom je er als 'vriendelijke wereldverbeteraar' niet goed vanaf. Mensen maken misbruik van jouw vertrouwen en goede wil ten gunste van zichzelf. In een omgeving van vriendelijke wereldverbeteraars, ben je volgens mij niet eens zo slecht af als individualistische klootzak. Je kan profiteren van hun vertrouwen en goedheid, zonder dat je het risico loopt op je bek geslagen te worden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een wereld met allemaal vriendelijke mensen geen stabiele situatie is, terwijl een situatie met allemaal klootzakken dat wel is...

En er zijn vast nog wel meer redenen te verzinnen waarom er zoveel ellende is in de wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie dat velen het begrip dom in mijn ogen verkeerd opvatten.
Maak van dom: blind. En blind zijn voor de wereld, je ogen sluiten is misschien heel slim omdat je leven dan lekker makkelijk blijft, maar het is ook dom.

Ignorance is bliss. Soms wou ik dat ik ook blind/dom was.
Maar ik ben te dom om slim te zijn.
Ik huil slechts om de pijn van deze aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

Ik ken mensen die mavo doen en enorm bijdehand zijn, maar ook mensen die vwo doen en toch niet 'slim' zijn en niet veel dingen door hebben. Heeft deze laatste groep dan wel of geen hoog iq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Het heeft denk ik weinig met iq en dergelijke te maken.

Het is meer dat de maatschappij tegenwoordig zo is en men weet niet beter (wil niet beter weten?)

Weet je hoe moeilijk het is voor mensen om zichzelf te laten zien en zich te uiten ? niet te zeuren of te zeiken maar dingen te accepteren maar vooral dingen te veranderen ?
Als mensen horen dat het slecht met je gaat dan draaien ze hun kop om.

Het is iets typisch Nederlands om iets te accepteren ook al is het niet ok (zie benzine prijzen en hoelang de blokkade's duurde)

Het is niet arrogant. Je weet gewoon beter, je ziet dat het eigenlijk allemaal zo niet hoor. Welkom.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

Servowire

prutser:~#

Ik herken veel in de verhalen van jullie

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Masta-t hoe zou jij de wereld willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Jouw zienswijze van dit moment is jouw -kostbare- :* werkelijkheid; hoe rot die dan ook is en hoe vervreemdend die dan ook werkt... :?

Die werkelijkheid verandert en neemt straks weer een andere (lees: mooiere) vorm aan maar deze -tegenwoordige- realiteit is ook een bestaande;
zij het een minder aantrekkelijke :r .

't Is op den duur goed dat je daarvan kennis hebt genomen ....en zo zul je dat straks ook gaan ervaren maar momenteel is het rot en vraagt het 'doorbijten' tot 'het weer wat licht wordt'... ;) , zoals men het wel'es mooi zegt :) !

'tKomt wel goed met je..., heb maar geduld....,sterkte ;) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 14:43
Arrogant niet. Hypocriet wel. En dat is imho nog veel "erger".

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31642

WOW... ik wis niet dat er toch nog zoveel mensen de dingen zien oals ik ze al jaren zie. Ik ben geschrokken van het feit dat Masta-T het zo helder kon formuleren. Ik maak het al jaren bewust mee, dat ik me afvraag wat de drijfveer voor sommige "domme" mensen is. Ik hoor het op mijn werk ook veel te vaak. Dat ik gewoon me werk moet doen en me nergens mee moet bemoeien.. Maar ik wil zo graag weten, kenis vergaren.. Ik kan me niet indenken dat je je hele leven op 1 plek kunt werken zonder een drang jezelf te ontwikkelen.Dat jeniet iedere dag wil weten wat er in de wereld gebeurt.. Gewoon eens durven zeggen dat ze bijvoorbeeld in Isreal ongelovelijk DOM bezig zijn. BTW.. dat verhaal van chromisX over die videokaarten.. nou, zo'n collega heb ik dus ook.. zo eentje die alleen maar verteld wat hij weer heeft neer moeten tellen voor zijn nieuwe eindversterker.. Alsof je door een duurdere versterker een beter geluid hoort.. Je oren kunnen maar zoveel horen. En daarbij is hij nog doof aan het worden ook:)

Maar ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die durven te discusieren over andere zaken als TV enzo..

Power to the people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31308

Op zondag 02 september 2001 14:42 schreef Masta-T het volgende:
Ignorance is bliss. Soms wou ik dat ik ook blind/dom was.
Maar ik ben te dom om slim te zijn.
Ik huil slechts om de pijn van deze aarde.
Het zien van alle ellende om je heen betekend dat je je ogen hebt geopend voor meer dan alleen je eigen kleine belevingswereld en zoals al door velen is gezegd: "de werkelijkheid zien doet pijn".

Het enige wat je zelf kunt doen is om niet hetzelfde te worden als al die mensen die ogenschijnlijk nergens heen gaan. Je kunt je passief verzetten tegen alle ellende in de wereld en er gewoon over praten met andere mensen.

Je zult versteld staan als je ontdekt hoeveel mensen hetzelfde denken als jij. En uiteindelijk zal het grootste deel van de mensheid hetzelfde denken en dan en alleen pas dan zal er een einde komen aan de ellende zoals wij die nu kennen. Alleen maken wij dat misschien niet meer mee, maar dan zal het in ieder geval een mooie erfenis zijn voor onze kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11554

Het probleem van deze maatschappij is volgens mij dat we geen gezamelijke angst of vreugde meer kennen.

Kijk naar het EK toen was heel Nederland oranje, de sferen in de lucht voelden beter en iedereen keek een stuk blijer.

In vroeger tijden was er altijd wel een dreiging van het een of ander, of iets om samen achter te staan, bijvoorbeeld een koningshuis, een godsdienst of een vakbond.

Tegenwoordig verliezen we steeds meer onze identiteit en individualiteit. Nederlands word slechter gesproken en geschreven en steeds meer doorspekt met engelse woorden. Voorts verliezen we onze eigen munt waardoor het eigenlijk niks meer uitmaakt of je nou aan deze kant van de grens zit of aan de andere. Erg makkelijk allemaal, maar heeft het nou echt zin?

Dit alles leidt er (in mijn optiek) toe dat mensen afgestompt raken en er geen saamhorigheidsgevoel meer bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
ik moet je wel gelijk geven, ik ben het er dan ook mee eens dat mochten we ooit een 2e leefbare planeet gevonden worden dat er enkel nette mensen naartoegaan, die 1 taal spreken, 1 geloof hebben. Zodat ze daar geen oorlog om kunnen voeren.
De boel op aarde hier is zo zwaar verneukt dat we het toch nooit meer halen..

Dan denk je bij jezelf nu vast van "dan is hij vast een van diegene die meegaat" .. nee aangezien ik van mezelf weet dat ik ook zwaar verneukt bent en waar je geen nieuwe planeet mee wilt beginnen (Metalmuziek, wiet, veel drank en nog wel wat zaken)

Van mij mogen ze daarna ook deze planeet opblazen met iedereen erop (inc. mij) als ze dat niet doen komt er toch wel een arrogante zak ze achterna en krijg je hetzelfde ..

Beetje offtopic allemaal, maar afhankelijk van je droom etc. is dit. beetje gebazeerd op mijn droom ..

Ow, en over "Ben ik nou zo erg arrogant om te zeggen dat 80% van de mensheid dom is? Of IS het ook echt zo?" daar ben ik het niet met je eens, niet dom, enkel kortzichtig ..

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
De zieke geest zal overwinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
jups, tis waar jammergenoeg ...

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27983

Op maandag 03 september 2001 17:56 schreef Maiar het volgende:
De zieke geest zal overwinnen ;)
AMEN! (that way, I shall rule the world :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

oftewel: "A sick mind is a joy forever: :)

*heeft ook een zieke geest.. yay!*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19806

Over het 'kwaad' in de wereld:

-Onwetendheid is de bron van alle kwaad en vervolgens het gebrek aan reason-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:52
Dom is erg relatief, ik denk dat ik me eigenlijk het meest erger aan dogmatische denken en de onwil om te leren, dat noem ik al gauw dom terwijl er toch wel mensen zijn die niet intelligent zijn maar toch niet voldoen aan die 2 bovenstaande zaken (dom is dus niet perse gelijk aan niet-intelligent en omgekeerd)

Ook is het soms moeilijk als mensen niet in staat zijn een bepaald abstract beeld te vormen van een situatie en eventuele problemen dus pas willen waarnemen (want ik denk dat het niet alleen met intelligentie te maken heeft maar ook met onwil) als ze al ontstaan zijn en niet meer terug te draaien zijn.

Arrogant vind ik iemand die zijn eigen standpunt automatisch boven dat van een ander stelt en zich niet verdiept in het onderwerp waar een bepaalde discussie betrekking op heeft
(hee, dat komt mooi overeen met wat ik net hier boven heb gezegd ;) )

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8019

80% van de mensen dom? Nah... 100% is een betere schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33355

Ik voel ook al jaren vreemd in de maatschappij, omdat mijn iedeenen en gedachtens veel complexer / spiritueler / groter / vager zijn dan de huisje-boompje-beestje en materialistische gedachten van veel mensen.
Materialistische gedachten zoals wat voor nieuwe eltronische apparaat ze hebben, of over hoeveel bier gezopen hebben gisteren, of over wie heeft gewonnen met voetbal.
En niet verder schijnen te kunnen denken dan deze materialistisch toplaag van de wereld.
En als je eens een serieus gesprek probeert te beginnen over
geestelijke zaken over waar iedereen nu echt mee gezich is.
Waarom de wereld zo in elkaar steeks en wat de taak van
de mensen hier echt is. Dan word je voor gek uitgemaakt
en loser omdat je niet urenlang "gezellig" over
de grootste onzinnigste en materialistisch dingen kan lullen. Ze hebben gewoon niet door dat ze misbruikt worden door het maatschappelijke systeem. Dat ons als nette, brave, makke en vooral DOMME consument probeert te houden (die alle apparaten en dingetjes wil bezitten en denken dat dit hun leven verrijkt)... zodat ze niet gaan samenspannen tegen dit systeem en de maatschappij ons kan
blijven onderdrukken. Zo word ik door veel mensen voor gek verklaard omdat:
- Ik me bezich hou met spiritualiteit, ze zeggen ow onzin.
- Ik geen vlees meer wil eten, ze zeggen dat heb je nodig.
- Ik probeer zo weinig mogelijk suiker, zuivel, koffie, alcohol te drinken, ze begrijpen niet dat deze producten niet goed voor ze zijn.
- Ik veel fruit eet en bijna altijd water of sap drink, ze begrijpen niet dat je je hierdoor beter gaat voelen dan bijvoorbeeld het smerige coca cola wat iedereen alleen maar drinkt omdat dat door duizende reclames ik wil bijna zeggen propaganda de hersenen is ingeprent.
- Ik veel fiets naar mijn werk en naar school en in vrije tijd, daar word je toch moe van.
- Ik niet met een zendmast in mijn brakzak wil lopen.. Waardoor een deel van mijn vriendenkring met niet eens meer belt omdat ze alleen maar naar een mobiel nummer willen bellen.... want anders zoudens ze bijv. mijn ouders aan de lijn kunnen krijgen.
- Ik graag af en toe in de regen loop, dat is toch koud.
- Ik graag in de natuur en bos kom, daar word je toch alleen maar vies van.
- enz. enz. enz. enz.

En het lijkt het alleen maar erger te worden, Nederland word steeds Amerikaanse. Dus de mensen worden meer onderdrukt door materialistische dingen.. en worden de mensen dommer. Steeds meer sensatie en reclame op t.v veel minder kwaliteits programma's , steeds slechter eten .. meeste van ons voedsel word uit de grond gestampt of is genetisch gemanipuleert, steeds meer elektrische straling met als toppunt de mobiele telefoons, waarvan in het beging nog wel gezegt werd dat de straling van die dingen slecht voor de mens zijn .. maar nu spreekt niemand er meer over omdat er gewoon teveel geld mee word verdient .. wat natuurlijk veeeeeel belangrijker is dan dat de het schadelijk voor de mens kan zijn.

Maar aan de andere kant....
Komen er steeds meer mensen die inzien dat de maatschappij niet goed bezig is. En steeds meer mensen die zich houden met sprititualiteit. En gaan ontdekken hoe ze aan dit onderdrukkende systeem van de materialistisch maatschappij kunnen ontsnappen. En de wereld kunnen omvormen naar een hele mooie en liefdevolle plaats.
Deze mensen vormen een steeds groter wordende voorhoede die nieuwe kennis, licht en liefde over de wereld versprijden.
En omdat steeds meer mensen zich nu gaan uiten, durven ook de mensen die het jarenlang verborgen hebben gehouden zich te gaan uiten (zoals ik zelf).

Er zijn dus 2 grote en tegenstijdige stromen aan de gang in de maatschappij.
De 1 van de techniek en het materialisme.
En de ander van de spiritualitiet en het gevoel.
Maar de veel mensen zien alleen de stroming van de techniek en materialisme en denken daarom dat de wereld slechter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 06:05

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 04 september 2001 22:48 schreef Aragorn123 het volgende:

Maar de veel mensen zien alleen de stroming van de techniek en materialisme en denken daarom dat de wereld slechter word.
De derde stroming:
Mensen die inzien dat de mens het alleen niet redt en het niet zonder God kan die er voor de mensen is. God en de mens horen bij elkaar. Wat je in je verhaal beschrijft is volgens mij een direct gevolg van het feit dat de mens enorm hooghartig is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 04 september 2001 23:00 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

De derde stroming:
Mensen die inzien dat de mens het alleen niet redt en het niet zonder God kan die er voor de mensen is. God en de mens horen bij elkaar. Wat je in je verhaal beschrijft is volgens mij een direct gevolg van het feit dat de mens enorm hooghartig is.
Dat mens en God bij elkaar horen heb je totaal gelijk in.
En komt ook in de tweede stroming spiritualiteit voor. Spiritualiteit gaat er bij mij ook om om eigen godheid moet terug vinden. Omdat we naar mijn overtuiging als mensen allemaal een deeltje van god zijn. Ik denk dat het daarom beter is dan je eigen godheid te vinden dan dit te zoeken in iets buiten je zelf.
Natuurlijk word de mens ook door grote wezens / energieen /
goden beinvloed maar er zijn zowel goede als slechte goden
(hoewel dit goed en slecht mischien alleen is vanuit ons standpunt, omdat wij niet de kennis hebben om de complete
situatie te overzien.) En als je maar in 1 God geloofd dan
heb je ook gelijk hoor, want in principe is er maar 1 God
of bron. Maar deze God wilde meer ervaren en meer scheppen.
Daarom splitse deze God zich in meerdere delen...
en zij tegen delen ga en ervaar en schep voor mij.
Waarop ook deze goden zich weer splitsen en splitsen.
En wij zijn dus ook een deeltje van de God en ervaren we
dingen voor God (en dus ook voor onszelf omdat wij god zijn:)). Maar ik zou hier heel wat meer over kunnen zeggen
maar dat lijkt me niet echt zinnig onder deze topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33418

En wat nu als je jezelf ziet als 'ziende', maar als je jezelf nog een keer bekijkt, je meer in de groep van materialisten en 'blinden' past?
(Ik bedoel dit niet als uiteensplitsing van 2 absolute groepen, het zijn slecht voorbeelden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Er bestaat simpelweg geen standaard recept om een betere wereld te maken. En wat voor de één 'beter' is, is voor een ander een verslechtering. Evenmin bestaat er een standaard recept om gelukkig te worden.

Dat is niet iets van de laatste tien jaar of de laatste eeuw of het laatste millennium; het is simpelweg een fundamentele waarheid. Het leven is altijd een kwestie van keuzes maken en een balans vinden tussen jouw persoonlijke belangen en maatschappelijke belangen ('de' maatschappelijke belangen bestaan overigens niet). Iedereen maakt die keuzes op zijn of haar eigen manier en het is nogal kortzichtig om de keuzes van een ander te klassificeren als 'dom', ook wanneer je zelf andere keuzes maakt.

Het is ook kortzichtig om iemand te beoordelen op de wijdte van zijn of haar 'blikveld': je kunt als eenling niet alle problemen van de wereld oplossen, dus ook in de mate van maatschappelijke betrokkenheid moet iedereen een persoonlijke balans zien te vinden. Het is naar mijn mening niet terecht om iemand die op kleine schaal probeert geluk na te streven 'beter' of 'slechter' te beoordelen dan iemand die op grote schaal probeert een wereldprobleem op te lossen. Is een wereldleider die een groot vredesaccoord tot stand brengt maar zijn eigen gezin niet bij elkaar kan houden 'slimmer' of 'beter' dan een bijstandsmoeder die geen verstand heeft van wereldpolitiek, maar wel onder moeilijke omstandigheden twee kinderen weet op te voeden? Ik zou daar echt geen antwoord op weten.

Was het vijftien jaar geleden allemaal beter? Welnee! Herinnert u zich deze nog?

* Anoniem: 21785 maar vallen dan, het komt er toch wel van, het geeft niet of je rent...

Over een somber wereldbeeld gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:52
Ik ben het zeker met je eens dat er meer is dan techniek en materialisme, maar ik vind spiritualiteit niet veel dieper dan materialisme, ik ken wel mensen die zgn "met spiritualiteit bezig zijn", maar dat zijn vaak mensen die dat onderbewust doen omdat het hip is (of omdat ze een makkelijke verklaring willen voor bepaalde gevoelegns en gebeurtenissen)

Ik zou die 2e stroming (als je dat al zo zou kunnen noemen) eerder die van de filosofie en het gevoel noemen..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:21

FCA

Ik had zelf ook een tijd lang dat ik beter was als de rest, de rest was dom, egoïstisch, dacht niet na, was hypocriet, etc.

Guess what? Ik ging er op letten, en kwam erachter dat ik hetzelfde deed.
Geef jij geld aan een dakloze als hij erom vraagt? En geen rationalisaties als je niks geeft? Hoe ga jij op vakantie? Scheld jij nooit iemand uit? Wat doe jij als er iemand in elkaar wordt geslagen door een groep randjongeren? Heb je nooit vooroordelen? Hoeveel geef je aan goede doelen?

Niemand is perfect, verre van dat. Ik probeer mezelf steeds te verbeteren, maar ik weet dat ik hooguit weinig beter ben als de rest van de wereld. En dat zelfs deze tekst hier getuigt van valse arrogantie. Maar ik weet het, en ontken het niet.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28821

Wou je moet dichter cq poeet worden man,of ben je dat al ;)
Maar uh ik denk dus idd ook dat het grootste gedeelte van de mensheid steke blind is,maar ik moet er wel bijzeggen dat het ook niet gezond is om altijd maar alleen naar de negatieve kant van het "leven" te kijken,ken nog wel eens een diepe depressie opleveren.En ik kan u vertellen dat dat niet echt fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"Like the poet needs the pain"
Comes with the job...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Tijd om me eens even heel erg op te winden in deze draad, en wel over Aragorn123. Deze schijnt te denken dat materialisme gelijk staat aan blind zijn voor de problemen van de wereld, achter de massa aanlopen, etcetera. Wat de filosofische positie dat er maar een soort substantie (materie) is te maken heeft met de GTST-geest is mij echter volledig onduidelijk. De mensen die in deze topic worden aangeduid als 'dom', 'onnadenken' of 'blind' hebben heus nooit over dit soort filosofische vragen nagedacht. Daarbij geloven velen van hen wel in geesten of zielen, en zijn dus geen materialisten. Ik zie geen enkele connectie tussen de tegenstelling materialisme/dualisme en de tegenstelling nadenkend/onnadenkend.

Ikzelf ben een materialist. Wetenschap en filosofie hebben naar mijn mening tot nu toe geen enkele reden gegeven om in het bestaan van spirituele zaken te geloven. Het enige jammere is dat ik nu volgens jou een kuddedier ben die alleen nadenkt over voetbal en bier zuipen. Misschien een beetje kort door de bocht? Laat me je vertellen dat zo goed als al mijn vrienden materialist is, en dat geen enkele van hen het gaat hebben over voetbal of bierzuipen. Ikzelf ben, nogmaals, materialist, maar dat heeft geen enkele invloed op het feit dat ik me veel bezig houdt met bijvoorbeeld filosofie. Ik voelde mij heel erg thuis in deze topic (er is al eens iets dergelijks geweest waar ik en Aximaxi de redenen gingen opstellen waarom de meeste mensen niet goed handelden), maar nu wordt ik plotseling door iemand die mij niet eens kent in het hokje van de onnozelen gestopt. :(

Denk je nu serieus dat spiritualiteit het enige alternatief voor kuddegeest is? Wat denk je van iemand die zijn leven besteed aan het zoeken naar waarheid? (Lees: wetenschapper, want het aantal testbare hypothesen dat spiritualisme tot nu toe heeft opgeleverd is zeer gering.) En die door zijn zucht naar waarheid gedwongen wordt niet de troostrijke maar onware kant van de religie op te gaan? Is die dom en kortzichtig? Of zou het zo kunnen zijn dat ook mensen die niet New Age boeken lezen interesse hebben in de wereld?
Ik ben hier echt heel boos aan het worden. :( Materialisme en techniek zijn uitvloeisels van de wetenschap en de filosofie, en die komen beide voort uit een enkel ideaal: waarheid. Hoe durf je ze gelijk te stellen aan de domheid van de wereld! Waar haal je de laffe arrogantie vandaan om je eigen dualistische wereldvisie gelijk te stellen aan emotionele verhevenheid?! :( :( :(

* telt even tot tien om af te koelen *

Wat ik dus wil zeggen is dat jij een verkeerde scheiding aanbrengt tussen de mensen. Materialisme/dualisme heeft niets te maken met emoties. Het heeft niets te maken met waar deze topic over gaat. Heel veel spiritualisten zijn 'domme' mensen die een keer de Celestijnse Belofte gelezen hebben omdat die zo in was; mensen die in god geloven omdat ze ge-indoctrineerd zijn; mensen die zich vastklampen aan de ziel 'to escape the fact of death, which is the only fact we have'. Heel veel materialisten zijn intelligente en gevoelige personen die zich bezig houden met de staat van de wereld. Sorry dat ik me opwind, maar jouw post is als een klap in mijn gezicht. Misschien moet je eens Richard Dawkins' mooie boek "Unweaving the Rainbow: Science, Delusion and the Appetite for Wonder" lezen. Van de achterflap:
The poet John Keat accused Isaac Newton of destroying the poetry of the rainbow by explaining the origin of its colour, thus dispelling its mystery. In this illuminating and provocative book, Richard Dawkins argues that Keats could not have been more wrong and shows how an understanding of science inspires the human imagination and enhances the wonder of the world.
Of een quote uit de inleiding:
To accuse science of robbing life of the warmth that makes it worth living is so preposterously mistaken, so diametrically opposed to my own feelings and those of most working scientists, I am almost driven to the despair of which I am wrongly suspected. [...] The feeling of awed wonder that science can give us is one of the highest experiences of which the human psyche is capable. It is a deep aesthetic passion to rank with the finest that music and poetry can deliver.
Ik hoop dat dit je in ieder geval aan het denken zet, want je kijkt echt helemaal verkeerd naar de mensheid.
Zo word ik door veel mensen voor gek verklaard omdat [...]
Het is natuurlijk achterlijk om jou daarvoor voor gek te verklaren... maar nu de gewetensvraag: wat denk jij van mensen die niet doen wat jij doet?

Nu weer even terug naar de topic. Ja, de meeste mensen zijn 'dom'. Conclusie: de democratie is een onzinnig staatsbestel. Ik wil wel nog een keer gaan vertellen dat de sophocratie de enige logische staatsvorm is, maar dat heb ik waarschijnlijk al te vaak gedaan. :)

Naar mijn mening de mooiste beschrijving van de twee wegen die de mensheid op kan gaan staat in de proloog van Nietzsche's "Also sprach Zarathustra". Laat mij ze even posten, hoewel ze wel lang zijn.
3.

When Zarathustra arrived at the nearest town which adjoineth the forest, he
found many people assembled in the market-place; for it had been announced
that a rope-dancer would give a performance. And Zarathustra spake thus
unto the people:

I TEACH YOU THE SUPERMAN. Man is something that is to be surpassed. What
have ye done to surpass man?

All beings hitherto have created something beyond themselves: and ye want
to be the ebb of that great tide, and would rather go back to the beast
than surpass man?

What is the ape to man? A laughing-stock, a thing of shame. And just the
same shall man be to the Superman: a laughing-stock, a thing of shame.

Ye have made your way from the worm to man, and much within you is still
worm. Once were ye apes, and even yet man is more of an ape than any of
the apes.

Even the wisest among you is only a disharmony and hybrid of plant and
phantom. But do I bid you become phantoms or plants?

Lo, I teach you the Superman!

The Superman is the meaning of the earth. Let your will say: The Superman
SHALL BE the meaning of the earth!

I conjure you, my brethren, REMAIN TRUE TO THE EARTH, and believe not those
who speak unto you of superearthly hopes! Poisoners are they, whether they
know it or not.

Despisers of life are they, decaying ones and poisoned ones themselves, of
whom the earth is weary: so away with them!

Once blasphemy against God was the greatest blasphemy; but God died, and
therewith also those blasphemers. To blaspheme the earth is now the
dreadfulest sin, and to rate the heart of the unknowable higher than the
meaning of the earth!

Once the soul looked contemptuously on the body, and then that contempt was
the supreme thing:--the soul wished the body meagre, ghastly, and famished.
Thus it thought to escape from the body and the earth.

Oh, that soul was itself meagre, ghastly, and famished; and cruelty was the
delight of that soul!

But ye, also, my brethren, tell me: What doth your body say about your
soul? Is your soul not poverty and pollution and wretched self-
complacency?

Verily, a polluted stream is man. One must be a sea, to receive a polluted
stream without becoming impure.

Lo, I teach you the Superman: he is that sea; in him can your great
contempt be submerged.

What is the greatest thing ye can experience? It is the hour of great
contempt. The hour in which even your happiness becometh loathsome unto
you, and so also your reason and virtue.

The hour when ye say: "What good is my happiness! It is poverty and
pollution and wretched self-complacency. But my happiness should justify
existence itself!"

The hour when ye say: "What good is my reason! Doth it long for knowledge
as the lion for his food? It is poverty and pollution and wretched self-
complacency!"

The hour when ye say: "What good is my virtue! As yet it hath not made me
passionate. How weary I am of my good and my bad! It is all poverty and
pollution and wretched self-complacency!"

The hour when ye say: "What good is my justice! I do not see that I am
fervour and fuel. The just, however, are fervour and fuel!"

The hour when we say: "What good is my pity! Is not pity the cross on
which he is nailed who loveth man? But my pity is not a crucifixion."

Have ye ever spoken thus? Have ye ever cried thus? Ah! would that I had
heard you crying thus!

It is not your sin--it is your self-satisfaction that crieth unto heaven;
your very sparingness in sin crieth unto heaven!

Where is the lightning to lick you with its tongue? Where is the frenzy
with which ye should be inoculated?

Lo, I teach you the Superman: he is that lightning, he is that frenzy!--

When Zarathustra had thus spoken, one of the people called out: "We have
now heard enough of the rope-dancer; it is time now for us to see him!"
And all the people laughed at Zarathustra. But the rope-dancer, who
thought the words applied to him, began his performance.

4.

Zarathustra, however, looked at the people and wondered. Then he spake
thus:

Man is a rope stretched between the animal and the Superman--a rope over an
abyss.

A dangerous crossing, a dangerous wayfaring, a dangerous looking-back, a
dangerous trembling and halting.

What is great in man is that he is a bridge and not a goal: what is
lovable in man is that he is an OVER-GOING and a DOWN-GOING.

I love those that know not how to live except as down-goers, for they are
the over-goers.

I love the great despisers, because they are the great adorers, and arrows
of longing for the other shore.

I love those who do not first seek a reason beyond the stars for going down
and being sacrifices, but sacrifice themselves to the earth, that the earth
of the Superman may hereafter arrive.

I love him who liveth in order to know, and seeketh to know in order that
the Superman may hereafter live. Thus seeketh he his own down-going.

I love him who laboureth and inventeth, that he may build the house for the
Superman, and prepare for him earth, animal, and plant: for thus seeketh
he his own down-going.

I love him who loveth his virtue: for virtue is the will to down-going,
and an arrow of longing.

I love him who reserveth no share of spirit for himself, but wanteth to be
wholly the spirit of his virtue: thus walketh he as spirit over the
bridge.

I love him who maketh his virtue his inclination and destiny: thus, for
the sake of his virtue, he is willing to live on, or live no more.

I love him who desireth not too many virtues. One virtue is more of a
virtue than two, because it is more of a knot for one's destiny to cling
to.

I love him whose soul is lavish, who wanteth no thanks and doth not give
back: for he always bestoweth, and desireth not to keep for himself.

I love him who is ashamed when the dice fall in his favour, and who then
asketh: "Am I a dishonest player?"--for he is willing to succumb.

I love him who scattereth golden words in advance of his deeds, and always
doeth more than he promiseth: for he seeketh his own down-going.

I love him who justifieth the future ones, and redeemeth the past ones:
for he is willing to succumb through the present ones.

I love him who chasteneth his God, because he loveth his God: for he must
succumb through the wrath of his God.

I love him whose soul is deep even in the wounding, and may succumb through
a small matter: thus goeth he willingly over the bridge.

I love him whose soul is so overfull that he forgetteth himself, and all
things are in him: thus all things become his down-going.

I love him who is of a free spirit and a free heart: thus is his head only
the bowels of his heart; his heart, however, causeth his down-going.

I love all who are like heavy drops falling one by one out of the dark
cloud that lowereth over man: they herald the coming of the lightning, and
succumb as heralds.

Lo, I am a herald of the lightning, and a heavy drop out of the cloud: the
lightning, however, is the SUPERMAN.--

5.

When Zarathustra had spoken these words, he again looked at the people, and
was silent. "There they stand," said he to his heart; "there they laugh:
they understand me not; I am not the mouth for these ears.

Must one first batter their ears, that they may learn to hear with their
eyes? Must one clatter like kettledrums and penitential preachers? Or do
they only believe the stammerer?

They have something whereof they are proud. What do they call it, that
which maketh them proud? Culture, they call it; it distinguisheth them
from the goatherds.

They dislike, therefore, to hear of 'contempt' of themselves. So I will
appeal to their pride.

I will speak unto them of the most contemptible thing: that, however, is
THE LAST MAN!"

And thus spake Zarathustra unto the people:

It is time for man to fix his goal. It is time for man to plant the germ
of his highest hope.

Still is his soil rich enough for it. But that soil will one day be poor
and exhausted, and no lofty tree will any longer be able to grow thereon.

Alas! there cometh the time when man will no longer launch the arrow of his
longing beyond man--and the string of his bow will have unlearned to whizz!

I tell you: one must still have chaos in one, to give birth to a dancing
star. I tell you: ye have still chaos in you.

Alas! There cometh the time when man will no longer give birth to any
star. Alas! There cometh the time of the most despicable man, who can no
longer despise himself.

Lo! I show you THE LAST MAN.

"What is love? What is creation? What is longing? What is a star?"--so
asketh the last man and blinketh.

The earth hath then become small, and on it there hoppeth the last man who
maketh everything small. His species is ineradicable like that of the
ground-flea; the last man liveth longest.

"We have discovered happiness"--say the last men, and blink thereby.

They have left the regions where it is hard to live; for they need warmth.
One still loveth one's neighbour and rubbeth against him; for one needeth
warmth.

Turning ill and being distrustful, they consider sinful: they walk warily.
He is a fool who still stumbleth over stones or men!

A little poison now and then: that maketh pleasant dreams. And much
poison at last for a pleasant death.

One still worketh, for work is a pastime. But one is careful lest the
pastime should hurt one.

One no longer becometh poor or rich; both are too burdensome. Who still
wanteth to rule? Who still wanteth to obey? Both are too burdensome.

No shepherd, and one herd! Every one wanteth the same; every one is equal:
he who hath other sentiments goeth voluntarily into the madhouse.

"Formerly all the world was insane,"--say the subtlest of them, and blink
thereby.

They are clever and know all that hath happened: so there is no end to
their raillery. People still fall out, but are soon reconciled--otherwise
it spoileth their stomachs.

They have their little pleasures for the day, and their little pleasures
for the night, but they have a regard for health.

"We have discovered happiness,"--say the last men, and blink thereby.--

And here ended the first discourse of Zarathustra, which is also called
"The Prologue": for at this point the shouting and mirth of the multitude
interrupted him. "Give us this last man, O Zarathustra,"--they called out-
-"make us into these last men! Then will we make thee a present of the
Superman!" And all the people exulted and smacked their lips.
Zarathustra, however, turned sad, and said to his heart:

"They understand me not: I am not the mouth for these ears.

Too long, perhaps, have I lived in the mountains; too much have I hearkened
unto the brooks and trees: now do I speak unto them as unto the goatherds.

Calm is my soul, and clear, like the mountains in the morning. But they
think me cold, and a mocker with terrible jests.

And now do they look at me and laugh: and while they laugh they hate me
too. There is ice in their laughter."
En uit hetzelfde boek nog een stuk over materialisme vs. spiritualisme.
III. BACKWORLDSMEN.

Once on a time, Zarathustra also cast his fancy beyond man, like all
backworldsmen. The work of a suffering and tortured God, did the world
then seem to me.

The dream--and diction--of a God, did the world then seem to me; coloured
vapours before the eyes of a divinely dissatisfied one.

Good and evil, and joy and woe, and I and thou--coloured vapours did they
seem to me before creative eyes. The creator wished to look away from
himself,--thereupon he created the world.

Intoxicating joy is it for the sufferer to look away from his suffering and
forget himself. Intoxicating joy and self-forgetting, did the world once
seem to me.

This world, the eternally imperfect, an eternal contradiction's image and
imperfect image--an intoxicating joy to its imperfect creator:--thus did
the world once seem to me.

Thus, once on a time, did I also cast my fancy beyond man, like all
backworldsmen. Beyond man, forsooth?

Ah, ye brethren, that God whom I created was human work and human madness,
like all the Gods!

A man was he, and only a poor fragment of a man and ego. Out of mine own
ashes and glow it came unto me, that phantom. And verily, it came not unto
me from the beyond!

What happened, my brethren? I surpassed myself, the suffering one; I
carried mine own ashes to the mountain; a brighter flame I contrived for
myself. And lo! Thereupon the phantom WITHDREW from me!

To me the convalescent would it now be suffering and torment to believe in
such phantoms: suffering would it now be to me, and humiliation. Thus
speak I to backworldsmen.

Suffering was it, and impotence--that created all backworlds; and the short
madness of happiness, which only the greatest sufferer experienceth.

Weariness, which seeketh to get to the ultimate with one leap, with a
death-leap; a poor ignorant weariness, unwilling even to will any longer:
that created all Gods and backworlds.

Believe me, my brethren! It was the body which despaired of the body--it
groped with the fingers of the infatuated spirit at the ultimate walls.

Believe me, my brethren! It was the body which despaired of the earth--it
heard the bowels of existence speaking unto it.

And then it sought to get through the ultimate walls with its head--and not
with its head only--into "the other world."

But that "other world" is well concealed from man, that dehumanised,
inhuman world, which is a celestial naught; and the bowels of existence do
not speak unto man, except as man.

Verily, it is difficult to prove all being, and hard to make it speak.
Tell me, ye brethren, is not the strangest of all things best proved?

Yea, this ego, with its contradiction and perplexity, speaketh most
uprightly of its being--this creating, willing, evaluing ego, which is the
measure and value of things.

And this most upright existence, the ego--it speaketh of the body, and
still implieth the body, even when it museth and raveth and fluttereth with
broken wings.

Always more uprightly learneth it to speak, the ego; and the more it
learneth, the more doth it find titles and honours for the body and the
earth.

A new pride taught me mine ego, and that teach I unto men: no longer to
thrust one's head into the sand of celestial things, but to carry it
freely, a terrestrial head, which giveth meaning to the earth!

A new will teach I unto men: to choose that path which man hath followed
blindly, and to approve of it--and no longer to slink aside from it, like
the sick and perishing!

The sick and perishing--it was they who despised the body and the earth,
and invented the heavenly world, and the redeeming blood-drops; but even
those sweet and sad poisons they borrowed from the body and the earth!

From their misery they sought escape, and the stars were too remote for
them. Then they sighed: "O that there were heavenly paths by which to
steal into another existence and into happiness!" Then they contrived for
themselves their by-paths and bloody draughts!

Beyond the sphere of their body and this earth they now fancied themselves
transported, these ungrateful ones. But to what did they owe the
convulsion and rapture of their transport? To their body and this earth.

Gentle is Zarathustra to the sickly. Verily, he is not indignant at their
modes of consolation and ingratitude. May they become convalescents and
overcomers, and create higher bodies for themselves!

Neither is Zarathustra indignant at a convalescent who looketh tenderly on
his delusions, and at midnight stealeth round the grave of his God; but
sickness and a sick frame remain even in his tears.

Many sickly ones have there always been among those who muse, and languish
for God; violently they hate the discerning ones, and the latest of
virtues, which is uprightness.

Backward they always gaze toward dark ages: then, indeed, were delusion
and faith something different. Raving of the reason was likeness to God,
and doubt was sin.

Too well do I know those godlike ones: they insist on being believed in,
and that doubt is sin. Too well, also, do I know what they themselves most
believe in.

Verily, not in backworlds and redeeming blood-drops: but in the body do
they also believe most; and their own body is for them the thing-in-itself.

But it is a sickly thing to them, and gladly would they get out of their
skin. Therefore hearken they to the preachers of death, and themselves
preach backworlds.

Hearken rather, my brethren, to the voice of the healthy body; it is a more
upright and pure voice.

More uprightly and purely speaketh the healthy body, perfect and square-
built; and it speaketh of the meaning of the earth.--

Thus spake Zarathustra.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 10:53

MaDLiVe

.-Observer-.

De zieke geest?, ik noem het liever de heldere geest......

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• drz
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

drz

Och wat is dom, de intelligentie van de gemiddelde mens is in de afgelopen 2000 jaar niet toegenomen.
We zijn alleen wat handiger geworden met de matrialen die om ons heen liggen.
Ze konden 5000 jaar terug een piramide bouwen zonder hijskraan en andere zware matrialen wat zu nu ten hedendagen nooit meer zouden lukken.

Nog een klein feitje is dat er een onderzoek is geweest tussen mensen die als baby borstvoeding kregen en mensen die als baby de fles kregen.
Nu is daaruit gebleken dat de kinderen die borstvoeding krijgen(kregen) al op hun 5e levenjaar een stuk intelligenter waren als de flessen kinderen.

Laat er nu toevallig een periode geweest zijn tussen 1970 en 1990 (weet de einddatum even niet mer zo snel) waarin de doktoren het advies gaven om de fles te geven ipv de borst!
Inderdaad valt deze periode samen met de nu vertegenwoordige SBS6 generatie ;)

Dus is het helemaal niet zo gek om te denken dat sommige mensen achterlijk lijken.
Natuurlijk gaat het om de gemiddelde mens maar het geeft behoorlijk te denken, het is min of meer bewezen dat er een hoop "domme" mensen rondlopen.

"al het goede in het leven is illegaal, immoreel of dikmakend"

• Elvhenk
  • Laatst online: 23:41

Elvhenk

/me hartje GO

De mens is meestal helemaal niet dom/stom etc. De meeste mensen worstelen allemaal met dezelfde dingen in het leven, maar dat zie je niet altijd aan de buitenkant.Maar zodra je in die termen denkt, dan trap je in de valkuil van "oordeel" over anderen. Nou doet iedereen dat wel eens, maar je weet hoe het zit: als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijs je met 3 vingers naar jezelf.
En - tweede denkfoutje - als je het nodig hebt om jezelf zo in de lucht te steken (Aragorn) als enige die het goed doet en door heeft, dan ben je bezig met hetzelfde oordeel vellen. Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen keuzes en tempo etc.

Wat de issue spiritualiteit/materialisme betreft, echte spiritualiteit is altijd materialistisch (aards), je kan nl. niet anders als mens. Als je graag puur spiritueel bezig wilt zijn, kan je beter dood gaan. Dat lukt nl. beter zonder lijf.
Dus * Elvhenk is ook materialist...
(Kijk, Lord Daemon, zonder Nietsche tot hetzelfde gekomen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

wow.. LD..

chill man... :)

Overigens ben ik het geheel met je eens.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
Op donderdag 06 september 2001 09:07 schreef MaDLiVe het volgende:
De zieke geest?, ik noem het liever de heldere geest......
Wat ik er mee bedoel is dat je een bepaalde geestelijke vrijheid moet hebben om bepaalde dingen ehh..anders te zien

Ik vind persoonlijk mensen slim als ze zichzelf en daardoor denk ik ook hun omgeving goed kennen..of je nu kunt rekenen, oud of jong bent..
[OT] Is dat niet een wicca gedachte elvhenk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Laatst online: 22:57
LD, denk om je bloeddruk he ;)

Ik ben het met sommige van jouw punten niet eens maar die doen niet terzake in jouw reply eik. De argumenten zijn goed maar de basis daarachter ben ik het niet helemaal mee eens.
Laat me je vertellen dat zo goed als al mijn vrienden materialist is, en dat geen enkele van hen het gaat hebben over voetbal of bierzuipen.
Is er al een goede definitie gegeven van materialist? Iig, zoals de meeste wel zullen weten, 'geloof' (ik vind geloven altijd zo'n naar woord) ik tot op zekere hoogte in 'spirituele' (?) zoals uittreden. Maar ik zie dat nog steeds als materiaal, ik 'geloof' ook dat over een tijd (wie weet hoe lang) dat soort dingen allemaal kunnen verklaart worden met de wetenschap. Dus ben ik dan ook een materialist of niet?
mensen die in god geloven omdat ze ge-indoctrineerd zijn;
Welke god bedoel je nu precies? Of gewoon welke god dan ook. Iig even vanuit gaande van het christendom kan ik het hier wel mee eens zijn, 'zoekt en gij zult vinden'.... Ja als je maar lang genoeg zoekt en het ook wilt vinden is de kans heel groot dat er iets in je hersens 'knapt' en dat je een ervaring hebt en dan ook gelooft. Soort van wishfull thinking.
Nu weer even terug naar de topic. Ja, de meeste mensen zijn 'dom'. Conclusie: de democratie is een onzinnig staatsbestel. Ik wil wel nog een keer gaan vertellen dat de sophocratie de enige logische staatsvorm is, maar dat heb ik waarschijnlijk al te vaak gedaan.
De logischte, maar niet de meest praktische. Ik hoop dat ik je vaak genoeg heb uitgelegd dat het praktisch onmogelijk is zo'n staatsvorm? :)

Maar verder wou ik je nog even vragen ld, hoeveel goede boeken over zaken zoals uittreden en bv reincarnatie (ik zeg niet dat ik daar in geloof) heb jij eik gelezen? Bijvoorbeeld ring van licht van hans ten dam is in principe heel wetenschappelijk aangepakt allemaal. En dan moet je nu niet doen alsof alle mensen die in dat soort zaken geloven gek zijn en de boel bedriegen want ik zou ook kunnen zeggen dat wetenschappers dat doen en dan komen we op allemaal enge conspiracy theorieeen uit waar we niks aan hebben. Ik ben bang dat we de openminded tweakers draad maar weer is moeten oppakken want ik vrees dat je een beetje bent dichtgeslipt. Ik krijg het idee dat je je helemaal niet wilt verdiepen in dit soort dingen omdat jij een paar vooroordelen hebt (zoals al die mensen zijn gek, bedriegen de boel, doen het voor het geld) en het sowieso al niet gelooft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dus ben ik dan ook een materialist of niet?
Ja, in principe wel.
Welke god bedoel je nu precies?
Maakt niet uit. Ik zeg niet dat alle gelovigen geindoctrineerd zijn, verre van. Maar ik noem die gelovigen die geindoctrineerd zijn hier als groep. :)
De logischte, maar niet de meest praktische. Ik hoop dat ik je vaak genoeg heb uitgelegd dat het praktisch onmogelijk is zo'n staatsvorm?
Nee helaas, doe het nog maar een keertje. >:)
Maar verder wou ik je nog even vragen ld, hoeveel goede boeken over zaken zoals uittreden en bv reincarnatie (ik zeg niet dat ik daar in geloof) heb jij eik gelezen?
Nou, ik heb wel een heel goed boek gelezen waarin dualisme werd uitgelegd en afgezeken. Maar verder niet echt, nee. Maar spare mij even, ik heb nog 10 boeken die ik moet lezen. De nieuwe Robert Jordan is net uit in paperback bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Nee helaas, doe het nog maar een keertje.
Zucht :)
Nou, ik heb wel een heel goed boek gelezen waarin dualisme werd uitgelegd en afgezeken. Maar verder niet echt, nee. Maar spare mij even, ik heb nog 10 boeken die ik moet lezen. De nieuwe Robert Jordan is net uit in paperback bijvoorbeeld.
Jaja, altijd smoesjes :)

Verder ben je niet echt inhoudelijk op de hoofdpunten van m'n reply ingegaan.... bang? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik zie geen hoofdpunten in jouw reply waar ik niet op ben ingegaan? Kan je die misschien nog even aanstippen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op zaterdag 08 september 2001 17:06 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik zie geen hoofdpunten in jouw reply waar ik niet op ben ingegaan? Kan je die misschien nog even aanstippen? :?
Ik kwoot mezelf (er is niets leukers dan jezelf kwoten :P )
Ik ben bang dat we de openminded tweakers draad maar weer is moeten oppakken want ik vrees dat je een beetje bent dichtgeslipt. Ik krijg het idee dat je je helemaal niet wilt verdiepen in dit soort dingen omdat jij een paar vooroordelen hebt (zoals al die mensen zijn gek, bedriegen de boel, doen het voor het geld) en het sowieso al niet gelooft....
Alsje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hey, cool, mod-fight :)

* Diadem pakt een zak popcorn en en neemt plaats op de tribune.

Tot zover mijn schijnbaar totaal nutteloze reactie die in feite toch nog nut heeft wegens de onderliggende boodschap: doe es liev :*

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Ok, laat ik even mijn gedachten over dit onderwerp uitvloeien over mijn toetsenbord om het niveau weer ontopic te krijgen :)

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik niet de enige ben die echt nadenkt over het leven. De laatste tijd heb ik steeds vaker van die momenten waarop ik blij ben dat ik gewoon leef (simpelweg omdat het leven te ingewikkeld is om zelf te begrijpen). Maar ook heb ik van die momenten waarop ik me afvraag hoe het nu verder moet met de wereld?

Inderdaad is dit het tijdperk van de media waarop de massa zich laat inprenten wat in is en wat je wel en niet moet doen. Gisteren zag ik op de tv het programma "Jenny Jones" met als onderwerp kinderen van 2 jaar die VEEL te zwaar waren (denk aan 25 (!) KG). Een lijstje van wat de kinderen te eten kregen zei me genoeg. Vrijwel alleen maar teveel en te vet eten (zo'n beetje elke dag patat en Mc Donalds). En het ergste was de de moeder steeds maar liep te schreeuwen dat haar zoontje kerngezond was omdat de dokter zei dat hij op DIT moment geen klachten heeft.

Aangenomen dat het geen toneelspel was, vraag ik me werkelijk af waar bij sommige mensen de drang om ZELF achter dingen te komen gebleven is. Dit voorbeeld irriteerde me gewoon mateloos. Je zag dat gigantisch dikke kind en de typische (zo lijkt het in ieder geval op me over te komen) amerikaanse manier van leven.

Helaas kan ik hier geen empirische bewijzen geven van de typische amerikaanse levenswijze. Uiteraard word ik hierbij geleid door de nederlandse media en amerikanen die gezond leven zijn natuurlijk niet interessant voor de media dus moet ik rekening gehouden worden met een vertekend beeld.

Een reportage over een amerikaanse kabelmaatschappij die sinds kort 400 (!!!) verschillende zenders aanbieden en de daarbijbehorende amerikaanse kijkers op overgewicht schoot me vanmiddag weer tebinnen.

Op dat soort momenten ben ik blij dat ik daadwerkelijk kan genieten van de dingen die je niet kunt bezitten: de natuur, je eigen lichaam en het leven zelf.

Voor mij persoonlijk ben ik tot het punt gekomen waarbij ik het leven als gift ben gaan beschouwen. Ik kan me dan ook het meest met geluk vervullen over de drie bovengenoemde punten.

Goed, even terugkeren naar de discussie over "domme" mensen. Ik denk dat men niet aan mijn gezicht kan zien wanneer ik nadenk over het leven. Dus wat dat betreft zou ik ook zo'n emotieloos persoon kunnen zijn die in de trein voor zich uit zit te staren.

Ik denk dat elk persoon wel eens nadenkt over het leven. Ik heb alleen het idee dat sommige mensen te snel weer terugkomen in de sleur van het dagelijks leven. Ik maak me op dit moment best zorgen over het overmatige gebruik van de auto. Hierbij komt een naar mijn mening interessant denkbeeld bovendrijven, namelijk de typische "1 op de miljoen boeit niet"-gedachte. Natuurlijk zal het feit dat ik vanmiddag het aanbod van mijn moeder om de auto even te gebruiken ipv van mijn fiets heb afgeslagen weinig effect hebben op het verminderen van het broeikasteffect.

Toch is dit de enige manier om er wat aan te doen. De grote massa lijkt toch echter vast te zitten in de gedachte dat dat ene autoritje niet uitmaakt. En daaruit kan je misschien ook wel concluderen dat die mensen inderdaad minder serieus over het leven nadenken. Of althans te snel weer opgeslokt worden door de dagelijkse sleur van de samenleving waarbij het gebruik van een auto meer regel dan uitzondering is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In reply op FCA , Lord Deamon, Elvhenk e.a.

Ik wil mijn excuus aanbieden voor mijn vorige post over techniek / materialisme en spiritualiteit / gevoel.
De post was deels ontstaan uit eigen frustratie en is ook hypocriet.
Bedankt voor jullie negatieve reacties die me duidelijk zeggen dat ik dit niet zo had mogen zeggen.
En bedankt elvhenk voor je reply, het klopt inderdaad dat ik nog (deels) moet leren niet zo hard over andere te oordelen. En het klopte ook dat dit oordeel over andere nog harder bij mezelf terug komt als een klap in mijn gezicht
|:( .... En het is te makkelijk om andere en de wereld de schuld te geven en te oordelen dat hun de foute zijn. En dit doet mij pijn, omdat ik nooit iets fout wil doen of mensen boos wil maken. Maar bij die post kwamen mijn frustraties uit mijn jeugd er gewoon uit. Waarin ik me altijd alleen, bang en onbegrepen voelde, waardoor ik nooit durfde te zeggen wat ik echt dacht. De laatste tijd probeer ik me veel meer te uiten en te zeggen hoe ik echt over de zaken denk, zonder me in te houden .. omdat ik dit al veelste lang heb gedaan.
Maar ik leer ook al probeer ik volledig open en eerlijk te antwoorden wat ik denk, dat ik toch moet oppassen dat ik niet mijn eigen frustraties / mijn eigen levensweg problemen projecteer als de waarheid van de wereld.

En ik wilde nog even zeggen dat ik niet een echt spiritueel persoon ben... omdat ik deze groep door mijn soms domme of kortzichtige gedachten niet in een negatief daglicht wil brengen. Omdat iemand die echt spiritueel is vooral zich door zijn gevoel laat leiden. Maar ik heb (nog?) niet een (compleet) helder gevoel, en ik heb me nog te veel afgeschermd voor mijn gevoel... om echt via mijn gevoel veel kennis te vergaren wat ik denk wat mogelijk is en ik denk dat hoort als je spiritueel wilt bezich zijn, omdat je ogen je kunnen bedriegen maar je gevoel de "waarheid" laat voelen. Daarom vorm ik mijn mening denk ik (nog?) te veel aan de hand wat ik denk met mijn hersens. Ipv. van te voelen hoe het echt zit en heb ik nog een te grote ego om alles in complete liefde te doen zonder eigenbelang. Daarom zo je mij mischien meer kunnen zijn als een filosoof ipv. van een echt spiritueel iemand.

Ik had het verhaal beter zou kunnen vertellen:
Dat er mensen zijn die proberen te minimaliseren met techniek om hun heen en proberen zo gelukkig te worden, omdat ze denken dat techniek simpel gezegt een slechte invloed heeft op een mens.
En dat er mensen zijn die houden van techniek en er graag veel van willen bezitten.
En het is mijn mening dat techniek de menselijke geest kan onderdrukken ...
Niet techniek op zich is slecht ... maar hoe techniek gebruikt word zoals t.v. en naar mijn mening kan electrische apparaten je lichaam / geest storen. En ik denk dat je makelijker spiritueel kan zijn als je minder "afhankelijk" bent van techniek.
Maar je moet niet denken dat ik denk dat ik wel alleen maar goed bezich ben.... Ik denk dat ik juist ik ook stom bezich ben, omdat ik echt geloof in dat techniek ons kan onderdrukken ... maar ondanks dit ik informatica studeer, vaak in mijn vrije tijd achter de computer zit .. en mischien te veel t.v. kijk.
Maar ik probeer me best te doen hoor .... maarjah ik ben ook maar een mens.. er wel 1 die fouten maakt en niet alles weet .. en op de vlucht gaat voor zijn gevoel.
En deze twee stomingen zijn techniek en spiritualiteit zijn natuurlijk niet booleaans. Tis niet zo dat je puur in de een of in de ander bevind. Het zijn de twee uitersten van de maatschappij die je het duidelijkste ziet.... en iedereen bevind zich hier tussen. Of de twee stromingen leven in ieder persoon in een bepaalde gradatie (0-100). Ik zelf pas ik ook precies in de twee stormingen, omdat ik een informatica studie ben , een jaar programmeur ben geweest tijdens mijn stage ... en dat ik me bezich hou met spiritualiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, no hard feelings. :)

Ik ben persoonlijk van mening dat spiritualiteit een grote hoop vage onzin is, en dat filosofie honderd keer interessanter is; jij denkt kennelijk het tegenovergestelde. Maar laten we daardoor niet van elkaar denken dat we geen serieuze mensen zijn die diep over allerlei aspecten van het leven nadenken. :) Dan kunnen we vervolgens verder gaan met interessante discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijd om me eens even heel erg op te winden in deze draad, en wel over Aragorn123.
Wind je je op over de natuurwetten die er voor gezorgd hebben dat een persoon als deze dit zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op zondag 09 september 2001 21:59 schreef Lord Daemon het volgende:
Ok, no hard feelings. :)

Ik ben persoonlijk van mening dat spiritualiteit een grote hoop vage onzin is, en dat filosofie honderd keer interessanter is; jij denkt kennelijk het tegenovergestelde. Maar laten we daardoor niet van elkaar denken dat we geen serieuze mensen zijn die diep over allerlei aspecten van het leven nadenken. :) Dan kunnen we vervolgens verder gaan met interessante discussies.
Je bent nog steeds niet op mijn reply ingegaan :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26827

Hoi hoi,
"de werkelijkheid zien doet pijn"
De 'werkelijkheid'...? welke 'werkelijkheid'...? welk universeel 'iets' bepaald 'de werkelijkheid'...?

Wordt 'de werkelijkheid' niet gevormd in de hoofden van de mensen ? En is zodoende niet iedereen zelf verantwoordelijk voor 'de werkelijkheid' of beter, zijn werkelijkheid , of nog beter, zijn waarheid.

Is de eerste post in deze threat niet lauter en alleen een intern dialoog die ieder mens zo nu en dan met zichzelf voert, maar uiteindelijk niets zegt over de (buiten)wereld waarin wij leven, juist omdat dat laatste aspect, het leven in die wereld, in de dialoog mist ? Is het daarom niet te gemakkelijk om 'die anderen' die niet in jouw gecreëerde waarheid passen, of een andere hebben gecreëerd, te veroordelen door onderscheid te maken tussen 'de slimme' (zij die 'zien') en 'de domme' (zij die blind zijn). Mag men na dit gedaan te hebben, oordelen over de onrecht in de wereld en mag men iets vinden van bijvoorbeeld de situatie in Israël en het matrealisme ?

Ter illustratie een deel uit de toespraak van Socrates vlak voor hij ter dood veroordeld werd ...

"Mannen, het is niet moeilijk de dood te vermijden. het is veel moeilijker onrecht te vermijden. Zij gaat sneller dan de dood. Ik, langzaam en verzwakt door ouderdom, ben gevangen door de langzaamste van de twee, maar mijn aanklagers, scherpzinnig en slim als ze zijn, door de snelle slechtheid. En nu betaal ik de schuld des doods door uw handen, maar zij betalen de schuld van misdaad en onrechtvaardigheid door de hand van de waarheid. Ik zal mij neerlggen bij de veroordeling; laat ook hen daar zorg voor dragen. Wellicht waren deze dingen op de een of andere manier voorbeschikt, en ik geloof dat het goed is.
Wees om deze reden, o, rechters, gerust over de dood en weet met zekerheid: een goed mens kan geen kwaad overkomen, noch tijdens het leven, noch na de dood. Hij en de zijnen worden niet door de Goden genegeerd en ook is mijn naderende einden nier door puur toeval ontstaan. Maar ik zie helder dat sterven en bevrijd worden beter voor mij was; en daarom gaf het orakel geen teken. Om diezelfde reden ben ik niet boos op hen die mij veroordelen, of mij beschuldigen; zij hebben mij geen kwaad berokkend, hoewel ze niet van plan waren mij goed te doen; en hiervoor mag ik zachtmoedig beschuldigen.
Toch moet ik om een gunst vragen. Wanneer mijn zoons volwassen zijn, zou ik u, o, vrienden, willen verzoeken hen te straffen en lastig te vallen, zoals ik u heb lastiggevallen, als blijkt dat ze meer gaven om rijdom of al het andere, dan om deugd; of als ze voordoen iets te zijn wanneer ze eigenlijk niets zijn, wijs hen dan terecht zoals ik u heb terechtgewezen voor het feit dat ze niet geven om dat waarom ze zouden moeten geven en denken dat ze iets zijn terwijl ze in werkelijkheid niets zijn. En als u dit doet, hebben ik en mijn zoons rechtvaardigheid door uw hand ontvangen.
Het uur van vertrek is gekomen en wij gaan ons weegs; ik om te sterven en u om te leven. Alleen God weet welk lot beter is."

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Op woensdag 05 september 2001 18:51 schreef FCA het volgende:
Ik had zelf ook een tijd lang dat ik beter was als de rest, de rest was dom, egoïstisch, dacht niet na, was hypocriet, etc.

Guess what? Ik ging er op letten, en kwam erachter dat ik hetzelfde deed.
Geef jij geld aan een dakloze als hij erom vraagt? En geen rationalisaties als je niks geeft? Hoe ga jij op vakantie? Scheld jij nooit iemand uit? Wat doe jij als er iemand in elkaar wordt geslagen door een groep randjongeren? Heb je nooit vooroordelen? Hoeveel geef je aan goede doelen?

Niemand is perfect, verre van dat. Ik probeer mezelf steeds te verbeteren, maar ik weet dat ik hooguit weinig beter ben als de rest van de wereld. En dat zelfs deze tekst hier getuigt van valse arrogantie. Maar ik weet het, en ontken het niet.
'Niemand is perfect, verre van dat..'; schrijft FCA en 'Ik probeer mezelf steeds te verbeteren...';

De maatschappij zal je niet stimuleren dat vol te houden...
Het vraagt een grote dosis moed en zelfbewustzijn om dit standpunt te blijven innemen !

Ik ben al een 'oudere' man maar zet me nog steeds in voor Amnesty, Greenpeace en ben o.a. vreslijk actief binnen de SP in mijn gemeente.

Niet dat ik denk dat 'alles daardoor direct beter wordt' en dat ik 'de rijken hun kapitaal niet gun' -dat houden ze toch wel- maar om richting te blijven geven, proberen mee te sturen...!

'Weten dat het anders kan en geloven dat het anders wordt...';

Als we maar willen...; door stil op je kont te blijven zitten bereik je niets, door conservatief te stemmen behoud je wat je hebt en zoals we allen weten is stilstand achteruitgang...

Toen ik vorige week naar een locale vergadering van Greenpeace fietste reden mij een paar auto's 'klem' met daarin ouders met kinderen.
Ik heb zelf geen nageslacht en zal dat ook niet verwekken maar ik vroeg mij wel verbijsterd af waarom IK mij druk maak over de wereld waarin die kinderen ooit zullen moeten leven als HUN ouders het kennelijk geen ene moer kan schelen...! :?

Kijk; op die momenten ligt ook bij mij kwaadheid en frustratie op de loer en denk ik barst er maar mee;
Echter één keer met de groep samen weet ik weer waarvoor ik het doe en ga ik door want in mijn overtuiging is stoppen met denken en stoppen met doen de dood in de pot;

Ja erger het zou m.i. mijn dood betekenen...!! :(

Overigens wil ik nog even opmerken dat ALLE bovenstaande reply's aangeven dat Tweaker.net een Forum is met een ongekend aantal talentvolle mensen en geeft het, mij althans, dagelijks weer de moed te volharden in mijn (onze) strijd! ;)
Thanxx for that... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een ongekend aantal talentvolle mensen?
H, h, h, h, h, h,:))
Wat ontzettend leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35023

Jongens .. laten we een soort club gaan oprichten waar we
elkaar gaan .. eh .. slaan !!
(??)

Anoniem: 24719

De reden dat ik niet meer met de trein ga. Ik vind het erg van mezelf, maar ik kan me daar zo mateloos aan ergeren dat ik opsta en in het gangpad ga staan.
eh, hard rijden als uitzondering dan. Hard rijden is niet zozeer dom, het is leuk ;)
Het is juist dom om precies 100/120 te rijden, hinder je alleen volk. Maarja, als je bedoelt, gabbertjes die 80 in de stad rijden, mee eens.
Minstens 80%, lijkt het. Ik voel me dan ook arrogant. Maar ik zie het wel als ik over straat loop. Domme mensen. Overal. Die manier waarop ze uit hun ogen kijken. Het is gewoon KUT, maar ze lopen er wel.
Ik ben t met je eens :)

• Knakker
  • Laatst online: 21:14
Ik ben heel blij voor jou (topicstarter) dat jij goed tegen de wereld aan kijkt. Ik vraag me alleen tijdens het lezen van je posts constant af of jij wel lol hebt in het leven...

Je kan blijven de wereld blijven becritiseren, maar: kan je de wereld niet accepteren zoals het is, en er niet het beste van maken? Bij een goede vriend van mij thuis leefden ze (tot voor een jaar of 3 terug) met z'n ACHTEN thuis. Ouders, oudste broer, oudere zus, hijzelf, z'n broertje en 2 kleinere zusjes. Vader is arbeidsongeschikt. Ze wonen in een klein huisje, waarvan de woonkamer kleiner is dan mijn kamer in Groningen. Ze willen er niets van weten, maar in feite leven ze in armoede. Mijns inziens hebben ze ALLE reden om eventueel depressief te zijn. Maar waar of wanneer ik ze ook maar tref: ALTIJD zijn ze vrolijk. Altijd vrolijk. Ze doen gewoon waar ze goed in zijn en hebben er machtig veel plezier in.

Terwijl als ik jou zo hoor, krijg ik de indruk dat je binnen een week zelfmoord gaat plegen omdat je de wereld niet meer snapt. Of beter gezegd: niet snapt waarom de wereld jou niet snapt.

Begrijp me absoluut niet verkeerd; ik ben het zeker met je eens. Ik vraag me soms ook af waarom het gros van de mensen zo "dom" is. Maar ik leg me er zelf meteen weer bij neer - wat is het nut? Accepteer dat het gros van de mensen blij is met hun leven, dat in feite louter bestaat uit van ma-vr werken, 's avonds met de pantoffels, krant en biertje voor de televisie zitten en in het weekend naar de kroeg gaan. Ikzelf probeer me te verrijken met een studie in m'n interessegebied, zelf een hoop dingen uit te zoeken. Maar daar houdt het niet op: er zijn nog zoveel andere dingen te doen op deze planeet...

Geef mij maar een Warsteiner.

Anoniem: 1626

ehm effe voor de topic starter.. JA je bent arrogant..

omdat je je beter voelt dan 80% van de andere mensen en die mening baseert op een paar handelingen die je in het voorbijgaan opvallen en waar je je aan stoort, Dat maakt je niet alleen arrogant maar ook dom omdat dat een uiting is van oppervlakkige en kortzichtige redenering
en dat word nog eens bevestigd door het feit dat je dat zelf niet eens doorhebt..

je gemiddelde postings op dit W&L forum doen je zelfgeclaimde superieuriteit ook flink onderuitschoppen
aangezien ze vaak uit niets meer bestaan dan wat loze en niet onderbouwde kreten..

wat ik je dus aanraad is wat zelfstudie en antidepressiva

[disclaimer] Ja ik ben ook arrogant , maar eyh.. ik weet het tenminste :P [/disclaimer]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

je gemiddelde postings op dit W&L forum doen je zelfgeclaimde superieuriteit ook flink onderuitschoppen
aangezien ze vaak uit niets meer bestaan dan wat loze en niet onderbouwde kreten..
Wat een schot voor open doel. >:)

Pagina: 1