Nieuw netwerk, geen internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:21
Hoi,

Ik heb sinds vorige week overal cat6a in huis liggen. In de werkkamer ligt een USW-Flex-Mini (gevoed via POE) en in de meterkast een US-8-60W switch (gevoed via normale stroom adapter). Ook heb ik in de meterkast en in de werkkamer 2 KPN Super Wifi punten, Die in de werkkamer hangt aan de USW-Flex-Mini en die in de meterkast direct aan het KPN modem. Het probleem is nu dat wanneer ik het Super Wifi punt in de werkkamer eruit trek ik geen internet meer heb in mijn werkkamer (of dat beneden ook zo is heb ik niet getest). Hoe kan dit? Heb ik een loop gecreëerd oid?

[ Voor 18% gewijzigd door YaYo86 op 25-04-2023 07:16 ]

Beste antwoord (via rens-br op 27-04-2023 07:56)

• YaYo86
Iedereen bedankt voor het meedenken, het waren de slecht geknepen connectors waardoor de handel niet werkte. Heb vandaag andere stekkers geknepen waardoor alles meteen werkte. De Syno doet nu ook 1Gbit ipv de 10/100mbit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@YaYo86 heb je een schematische tekening of wat foto's voor ons? Gebasseerd op je verhaal kan ik eigenlijk nog niet echt ontdekken waar het mis kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
rens-br schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:22:
@YaYo86 heb je een schematische tekening of wat foto's voor ons? Gebasseerd op je verhaal kan ik eigenlijk nog niet echt ontdekken waar het mis kan zijn.
Kun je hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqaZiY2dlExlsiaCBR9ISCugJ-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WFp5sw8Kwt7U7WCvt0RzjcUR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:27
Wat heb je allemaal al gedaan om te testen dat de verbinding tussen de werkkamer en de meterkast goed is?
- Bouw het stuk voor stuk op. Dus je desktop staat in je werkkamer? Kan je met een koppelsteen de desktop op de kabel naar de meterkast zetten en kijken of je zo internet hebt? Of de kabel van de meterkast direct op de desktop?

Dan kan je op die manier testen of het een en ander werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
RonnieKo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:25:
Wat heb je allemaal al gedaan om te testen dat de verbinding tussen de werkkamer en de meterkast goed is?
- Bouw het stuk voor stuk op. Dus je desktop staat in je werkkamer? Kan je met een koppelsteen de desktop op de kabel naar de meterkast zetten en kijken of je zo internet hebt? Of de kabel van de meterkast direct op de desktop?

Dan kan je op die manier testen of het een en ander werkt.
Wat ik heb gedaan is alleen de netwerkkabel tussen de US8 en het KPN modem vervangen als tets, maar ook toen had ik geen internet op mijn desktop.

Desktop staat inderdaad in de werkkamer en is via Cat6A aangesloten op de Flex mini. De flex mini gaat de wandcontactdoos in en dan naar de US8.

Een kabel direct in het KPN modem werkt gewoon. Een kabel rechtstreeks in de US8 werkt ook. Het probleem zit dus tussen de Flex mini en de US8 lijkt me?

[ Voor 36% gewijzigd door YaYo86 op 25-04-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:27
Mogelijk kan daar een probleem zitten. Zeker als een rechtstreekse kabel wel werkt. Zijn de kabels na het leggen allemaal getest?

Maak eens wat foto's van de diverse aansluitingen. Dat schept mogelijk wat meer duidelijkheid.

[ Voor 27% gewijzigd door RonnieKo op 25-04-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
RonnieKo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:08:
Mogelijk kan daar een probleem zitten. Zeker als een rechtstreekse kabel wel werkt. Zijn de kabels na het leggen allemaal getest?
Die kans heb ik niet echt gehad, ik heb wel zo'n huis-tuin-en-keuken tester maar of dat voldoende is..? Ik heb de connectors zelf geknepen en de wandcontactdoos zelf aangesloten. Het feit dat de Flex mini gewoon stroom krijgt geeft al aan dat dat goed is gedaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:32
YaYo86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:09:
[...]

Die kans heb ik niet echt gehad, ik heb wel zo'n huis-tuin-en-keuken tester maar of dat voldoende is..? Ik heb de connectors zelf geknepen en de wandcontactdoos zelf aangesloten. Het feit dat de Flex mini gewoon stroom krijgt geeft al aan dat dat goed is gedaan toch?
Je moet al je kabelwerk testen. Niet met zo'n tester van de bouwmarkt maar met een fatsoenlijke tester.
Iets als Fluke Networks MS2-100.

Als je toevallig alleen je POE draadjes goed hebt, en de rest niet dan heb je de raarste verstoringen.

Allereerst alleen bekabled testen, rest allemaal uitzetten.

Als je een laptop hebt, en die in de KPN moden prikt, heb je dan internet?
Vervolgens in alle poorten van de US8 testen
Daarna in de MINI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 18:25
reinier68 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:31:
[...]

Je moet al je kabelwerk testen. Niet met zo'n tester van de bouwmarkt maar met een fatsoenlijke tester.
Iets als Fluke Networks MS2-100.
"Moet" vind ik een wel een iets te groot woord hiervoor, ik heb nog nooit rare dingen gehad als de 'tester van de bouwmarkt' 8x synchroon lampjes gaf. Dat het wenselijk is, sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-09 12:37
Fluke Networks MS2-100 ! Tja, kost ook niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Heb je geen Internet of heb je geen netwerkverbinding ? Krijg je wel Private IP adressen uitgedeeld of apipa adressen ? Kan je andere apparaten wel pingen of krijg je dan geen antwoord. Branden er wel linklampjes op de netwerkaansluitingen.

[ Voor 17% gewijzigd door MacIsCool op 25-04-2023 12:43 ]

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof je kpn superwifi mesht met het punt beneden en zijn connectie doorgeeft via de usw mini aan je desktop. Dit bevestigt dat er geen werkende netwerkverbinding tussen usw8 en usw mini is.
Dit zou je ook moeten kunnen zien in de poortweergave van je usw8, die zou geen link moeten hebben.
PoE kan idd werken als daarvoor de juiste aders wél werken maar de rest niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gebruik je ook de Unifi controller software en wat zie je daarin?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

ufear schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:38:
[...]

"Moet" vind ik een wel een iets te groot woord hiervoor, ik heb nog nooit rare dingen gehad als de 'tester van de bouwmarkt' 8x synchroon lampjes gaf. Dat het wenselijk is, sure.
Als jij twee stekkers krimpt met groen-oranje-blauw-bruin-groenwit-oranjewit-blauwwit-bruinwit krijg je prima 8x synchroon lampjes met je bouwmarkt-tester maar ik kan je vrijwel garanderen dat je geen lekkere verbinding krijgt. Idem met een CCA-kabel van 80 meter ofzo. Dat testen "moet" dus wel, alleen "moet" dat niet per se met een Fluke maar kan dat meestal gewoon met een laptop ofzo. Die lampjes-tester is zo gauw "tevreden" met kabels die nergens op slaan dat ik die lekker oversla, dus die heb ik eigenlijk alleen gebruikt in situaties waarin ik geen gigabit-verbinding tot stand gebracht kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
MacIsCool schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:40:
Heb je geen Internet of heb je geen netwerkverbinding ? Krijg je wel Private IP adressen uitgedeeld of apipa adressen ? Kan je andere apparaten wel pingen of krijg je dan geen antwoord. Branden er wel linklampjes op de netwerkaansluitingen.
Ik heb zowel geen internet als netwerkverbinding en kan geen andere apparaten pingen. Niet alle linklampjes branden. Een foto van de US8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_ltNF3c_k81ojylnXbtQAK-rGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCF3j3JuQY1e5dIg3cUUnXKS.png?f=fotoalbum_large.
Hieronder kun je zien waar welke poort op is aangesloten. Poort 2 is mijn Synoogy NAS trouwens.
nelizmastr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:54:
Klinkt alsof je kpn superwifi mesht met het punt beneden en zijn connectie doorgeeft via de usw mini aan je desktop. Dit bevestigt dat er geen werkende netwerkverbinding tussen usw8 en usw mini is.
Dit zou je ook moeten kunnen zien in de poortweergave van je usw8, die zou geen link moeten hebben.
PoE kan idd werken als daarvoor de juiste aders wél werken maar de rest niet.
Zie hier de poortweergave van de US8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPCp72JpN1svUBdqhNQukCsiSYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXoGlUUSjpTyT0WKiWg1xHK0.png?f=fotoalbum_large
Poort 6 zegt dat er iets aangesloten is maar dat is inmiddels al een half uur niet meer zo. Dat was een test van eerder vandaag waarbij ik mijn desktop rechstreeks op deze switch aansloot, dat ging prima, had direct internet.
Frogmen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:58:
Gebruik je ook de Unifi controller software en wat zie je daarin?
Zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het lijkt mij duidelijk dan dat de kabel tussen de unifi switches niet werkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Frogmen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:12:
Het lijkt mij duidelijk dan dat de kabel tussen de unifi switches niet werkt.
Ik neem aan dat de kleurcodes voor CAT6A hetzelfde zijn als CAT5 en dat ik dus dit schema kan gebruiken:
https://www.utp-kabel.nl/...code-voor-utp-kabels.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Klopt maar wat voor kabel en wat voor connector gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Frogmen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:22:
Klopt maar wat voor kabel en wat voor connector gebruik je?
Deze kabel met deze stekkertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:37

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zitten de aders wel diep genoeg in de rj45 stekker? als goed is kan je dat zien als je door het plastic van de rj45 stekker heen kijkt.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
mydogisgone schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:25:
[...]

Zitten de aders wel diep genoeg in de rj45 stekker? als goed is kan je dat zien als je door het plastic van de rj45 stekker heen kijkt.
Is altijd heel lastig te zien vind ik, ik dacht dat ze er ver genoeg in zaten maar waarschijnlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

YaYo86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:26:
[...]

Is altijd heel lastig te zien vind ik, ik dacht dat ze er ver genoeg in zaten maar waarschijnlijk niet?
Probeer er eens een foto van te maken en hier te plaatsen. Graag van beide stekkers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
mydogisgone schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:27:
[...]

Probeer er eens een foto van te maken en hier te plaatsen. Graag van beide stekkers :)
Dat zijn er dan dus 4, van de wandcontactdoos naar de Flex en van de US8 naar de Flex. Ik zal zo even wat foto's maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

YaYo86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:28:
[...]

Dat zijn er dan dus 4, van de wandcontactdoos naar de Flex en van de US8 naar de Flex. Ik zal zo even wat foto's maken!
Top. Wellicht dat het daarin zit. Iig je hebt op die poort 8 geen verbinding en ik denk dat je het in de stekkers moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
lijkt erop dat je een stugge kern kabel (goed voor in de muur) probeert aan te sluiten met een stekker dit werkt meestal niet. Zijn genoeg topics over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Frogmen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:
lijkt erop dat je een stugge kern kabel (goed voor in de muur) probeert aan te sluiten met een stekker dit werkt meestal niet. Zijn genoeg topics over te vinden.
Ik gebruik deze kabel icm de stekkers ook voor bijv de TV in de woonkamer, die werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51
Frogmen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:
Dit werkt meestal wel. Soms niet. Knijp je opnieuw en werkt het wel. Wil je het goed doen dan gebruik je keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
ufear schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:38:
[...]

Je moet idd niets natuurlijk, maar met zo'n goedkope meter test je alleen de 1:1 verbindingen. Je kan alle bedrading verkeerd leggen, dus zonder twisting, en dan nog 8 x goed scoren. En uiteraard geen verbinding hebben.

De betere testers laten zien welke reflectie er in je kabels zit en of je ook echt 1, 2.5, 5, 10GB kan transporteren. Je ziet kabellengte en welke ader miscshien op hoeveel meter verbroken is.

Zeker bij hogere snelheden is een goede test wel een must. Je kan zo'n tester ook lenen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
reinier68 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:34:
[...]

Je moet idd niets natuurlijk, maar met zo'n goedkope meter test je alleen de 1:1 verbindingen. Je kan alle bedrading verkeerd leggen, dus zonder twisting, en dan nog 8 x goed scoren. En uiteraard geen verbinding hebben.

De betere testers laten zien welke reflectie er in je kabels zit en of je ook echt 1, 2.5, 5, 10GB kan transporteren. Je ziet kabellengte en welke ader miscshien op hoeveel meter verbroken is.

Zeker bij hogere snelheden is een goede test wel een must. Je kan zo'n tester ook lenen :-).
Voor een paar kabeltjes zo'n meter kopen is wat overdreven misschien, anders gezegd het laten doen is dan goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 18:25
DataGhost schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:08:
[...]

Als jij twee stekkers krimpt met groen-oranje-blauw-bruin-groenwit-oranjewit-blauwwit-bruinwit krijg je prima 8x synchroon lampjes met je bouwmarkt-tester maar ik kan je vrijwel garanderen dat je geen lekkere verbinding krijgt. Idem met een CCA-kabel van 80 meter ofzo. Dat testen "moet" dus wel, alleen "moet" dat niet per se met een Fluke maar kan dat meestal gewoon met een laptop ofzo. Die lampjes-tester is zo gauw "tevreden" met kabels die nergens op slaan dat ik die lekker oversla, dus die heb ik eigenlijk alleen gebruikt in situaties waarin ik geen gigabit-verbinding tot stand gebracht kreeg.
Laat ik het anders zeggen, als je weet dat je de goede spullen voor de juiste klus gebruikt en het actief probeert goed te doen, dan ben ik nog nooit een verbinding tegengekomen die niet op de beoogde snelheid werkte waarbij de lampjes-tester niet het correcte uitsluitsel over het probleem gaf. Als kabels knijpen onderdeel is van je dagelijkse leven dan lijkt me een betere test dan 'lijkt goed te werken'.inderdaad op z'n plaats, maar in dit geval is de simpele bouwmarkt-tester waarschijnlijk al meer wat je nodig hebt om het probleem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Stugge kabel is ongeschikt om RJ45's aan te knijpen die moet je afmonteren op LSA.
Plaats gewoon wcd's en monteer daar op af en een patchpanel centraal.
Vebind apparatuur vanaf wcd's met kant en klare patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:25
reinier68 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:34:
[...]

De dag dag ik 1000 euro ga uitgeven aan een tester voor thuis verbindingen is echt nog heel ver weg. Zo'n standaard lampjes tester is echt meer dan genoeg voor thuis.
Lijkt soms alsof tweakers niet meer lekker mogen hobbyen thuis als ik het forum moet geloven.

En alsof iedereen iemand kent waar die een netwerktester van 1000 euro van kan (en mag) lenen. Ik zou niet weten bij wie ik moet aankloppen in ieder geval.

Hier thuis in ieder geval gewoon met een simpele lampjes tester alles aangelegd. Maar wel met stugge kabels en keystones op de plekken waar die nodig zijn en niet met connectors op stugge kabels geklemd die daar niet voor bedoeld zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ozzie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:06:
[...]
Lijkt soms alsof tweakers niet meer lekker mogen hobbyen thuis als ik het forum moet geloven.

En alsof iedereen iemand kent waar die een netwerktester van 1000 euro van kan (en mag) lenen. Ik zou niet weten bij wie ik moet aankloppen in ieder geval.
Ik verplicht ook niemand dat te doen, verwacht het ook niet dat de thuisgebruiker zoiets koopt.. Ik geef alleen de verschillen aan tussen de testers.
En waar het kan wordt je gewoon geholpen op Tweakers, dat veranderd er niets aan. En zo hoort het ook, we delen belangeloos kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
YaYo86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:11:
[...]

Ik heb zowel geen internet als netwerkverbinding en kan geen andere apparaten pingen. Niet alle linklampjes branden. Een foto van de US8:
[Afbeelding].
Hieronder kun je zien waar welke poort op is aangesloten. Poort 2 is mijn Synoogy NAS trouwens.

[...]

Zie hier de poortweergave van de US8:
[Afbeelding]
Poort 6 zegt dat er iets aangesloten is maar dat is inmiddels al een half uur niet meer zo. Dat was een test van eerder vandaag waarbij ik mijn desktop rechstreeks op deze switch aansloot, dat ging prima, had direct internet.

[...]

Zie hierboven.
Lampjes van p2 en p3 geven 10/100mbps aan en je zegt dat je Synology NAS aan p2 hangt. Lijkt me sowieso al aanduiden dat je kabels niet lekker zijn want ik mag aannemen dat je NAS gewoon gbps link moet kunnen halen?
Zeker weten dat je de kabels in de juiste volgorde hebt geknipt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• YaYo86
Iedereen bedankt voor het meedenken, het waren de slecht geknepen connectors waardoor de handel niet werkte. Heb vandaag andere stekkers geknepen waardoor alles meteen werkte. De Syno doet nu ook 1Gbit ipv de 10/100mbit.
Pagina: 1