Beste Tweakers, acht jaar terug heb ik mijn computer in elkaar gezet, en intussen is het tijd voor een upgrade. Ik heb een shortlist van mobo's, processors en videokaarten, maar ik vind het moeilijk een definitieve keuze te maken. Dus ik ben benieuwd wat jullie vinden
Ik heb niet een specifiek totaalbudget, maar de ondergenoemde onderdelen zijn de prijscategorie waar ik in zoek.
Mijn doel is voornamelijk gamen op 1440p 70Hz (voor nu Anno 1800 en Witcher 3, en wie weet wat er de komende acht jaar nog langs komt
). Ik wil mijn nieuwe beestje op Ryzen laten draaien, en daar ik niet mega-breed bij kas zit, wil ik voor AM4 gaan. Mijn systeem draait sinds kort geheel op SSD. Ik zit nu op 8 gig ram, maar daar wil ik 16 of 32 van maken. (Daar heb ik aanzienlijk minder keuze-stress om!)
Ik heb deze drie moederborden gevonden die aan mijn wensen voldoen. (In future-proof geloof ik niet echt, maar ik wil mettertijd wel usb-c-apparaten kunnen hangen aan mijn computer, eventueel in een nieuwe kast.) Voor zover ik kan zien zijn de drie nagenoeg identiek qua specs. Is er een reden dat de Tomahawk zo'n stuk goedkoper is?
Wat betreft videokaart wou ik max € 300 euro uitgeven, dus lijkt me een RX 6650 XT een mooie keuze. Qua processoren twijfel ik tussen de volgende drie. Geldtechnisch lijkt me de Ryzen 5 5600 de beste keus, maar bottleneck ik mijn videokaartprestaties dan niet? Ik ben geen streamer en doe geen grafisch werk, dus verder heb ik niet een krachtige processor nodig.
Schiet maar raak! Ideeën, advies en antwoorden zijn welkom.
Mijn doel is voornamelijk gamen op 1440p 70Hz (voor nu Anno 1800 en Witcher 3, en wie weet wat er de komende acht jaar nog langs komt
Ik heb deze drie moederborden gevonden die aan mijn wensen voldoen. (In future-proof geloof ik niet echt, maar ik wil mettertijd wel usb-c-apparaten kunnen hangen aan mijn computer, eventueel in een nieuwe kast.) Voor zover ik kan zien zijn de drie nagenoeg identiek qua specs. Is er een reden dat de Tomahawk zo'n stuk goedkoper is?
Product | Prijs |
MSI MAG B550 Tomahawk | € 134,90 |
ASRock B550 Extreme4 | € 178,91 |
ASRock B550 PG Velocita | € 195,91 |
Wat betreft videokaart wou ik max € 300 euro uitgeven, dus lijkt me een RX 6650 XT een mooie keuze. Qua processoren twijfel ik tussen de volgende drie. Geldtechnisch lijkt me de Ryzen 5 5600 de beste keus, maar bottleneck ik mijn videokaartprestaties dan niet? Ik ben geen streamer en doe geen grafisch werk, dus verder heb ik niet een krachtige processor nodig.
Product | Prijs |
AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 139,- |
AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 189,- |
AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 219,- |
Schiet maar raak! Ideeën, advies en antwoorden zijn welkom.