Mkey SSD geen NVME gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:22
Ik zoek een, M.2 Mkey SSD voor de ASUS N751JX-T7088H 1x 1TB en 1x 2TB
M.2 SSD ter vervanging van de Samsung SM951 256GB (AHCI). Had een NVME SSD besteld, alleen daarmee kan de BIOS niet overweg .

Wat is je budget?
Maakt niet uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Fatsoenlijk merk, geen hokkiettokkie oid

Laptop
De eigenaar van de laptop is een DJ, deze heeft mij verteld dat er al een NVME SDD volgens hem in zat, hierdoor heb ik klakkeloos aangenomen dat dit correct as een een 2TB NVME gen3 van Crucial besteld. De Windows installeer kan de nvme wel vinden maar de BIOS kan er niet vanaf booten.

De twee 2.5" sloten zijn al bezet met 2x 2TB 2.5" SSD'S

Wanneer ik zelf google of op pricewatch zoek vind ik geen Mkey non NVME ssd's

[ Voor 15% gewijzigd door targaryanwolf op 24-04-2023 22:50 ]

Beste antwoord (via targaryanwolf op 24-04-2023 23:24)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, rauwe M.2 AHCI SSD's met PCIe connectie zijn praktisch nooit echt een ding geweest, NVME nam dat al vrij snel over. M.2 S-ATA SSD's gebruiken nog wel AHCI, maar dan zit er geen PCIe op, en een extra key in het M.2 slot (twee ipv één key).

Als je een mobo hebt wat alleen AHCI PCIe SSD's kan ondersteunen, dan denk ik dat je eigenlijk geen SSD gaat vinden buiten het tweedehands circuit.

Gezien het feit dat het een 8 jaar oude laptop is met voor toen al bijna twee jaar oude hardware, denk ik dat je an-sich kans hebt dat NVME niet ondersteund is, maar het wel PCIe is (en dus... AHCI).

Het protocol-schema ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y2nDQsm3A-4UE3kQwuOILKRjVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KMRPjBIHO1EPx8lQUv50ONho.png?f=user_large

De lijn én M.2, én PCIe, én AHCI is verbazingwekkend nauw.

Kans bestaat echter dat de poort ook SATA doet, dus een SATA M.2 SSD kan perspectief bieden. Alternatief, en dat is geen 100% garantie met die laptops, zou je gewoon SATA (protocol)-SATA (connector) kunnen gebruiken voor de boot drive, want serieus: dat soort laptops hebben écht niet meer dan 600MB (grote B)/sec nodig van een PCIe lane, die arme pentium kan dat amper aan. Je kan ook de bekerhouder/optische speler vervangen door een S-ATA drive meestal, hoewel die niet altijd bootable is vanaf een MBR methode gek genoeg door HOE de BIOS-en van die machines werken...

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 24-04-2023 23:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je bent je ervan bewust dat de SM951 een NVME SSD is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Thomg schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:55:
Omdat er AHCI bij staat twijfel ik dus, vind het ook erg vreemd dat de Crucial P3 niet in de BIOS boot te vinden is namelijk en ik lees overal op internet dat NVME support vanaf 6the gen Intel pas kwam.

[ Voor 11% gewijzigd door targaryanwolf op 24-04-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Thomg schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:55:
De PM951 is altijd de NVMe versie, de SM951 was wel degelijk een van de weinige AHCI m.2 ssd's.

Denk dat het eenvoudiger is de 2.5" ssd's te vervangen door bv 4TB versies.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, rauwe M.2 AHCI SSD's met PCIe connectie zijn praktisch nooit echt een ding geweest, NVME nam dat al vrij snel over. M.2 S-ATA SSD's gebruiken nog wel AHCI, maar dan zit er geen PCIe op, en een extra key in het M.2 slot (twee ipv één key).

Als je een mobo hebt wat alleen AHCI PCIe SSD's kan ondersteunen, dan denk ik dat je eigenlijk geen SSD gaat vinden buiten het tweedehands circuit.

Gezien het feit dat het een 8 jaar oude laptop is met voor toen al bijna twee jaar oude hardware, denk ik dat je an-sich kans hebt dat NVME niet ondersteund is, maar het wel PCIe is (en dus... AHCI).

Het protocol-schema ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y2nDQsm3A-4UE3kQwuOILKRjVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KMRPjBIHO1EPx8lQUv50ONho.png?f=user_large

Kans bestaat echter dat de poort ook SATA doet, dus een SATA M.2 SSD kan perspectief bieden. Alternatief, en dat is geen 100% garantie met die laptops, zou je gewoon SATA (protocol)-SATA (connector) kunnen gebruiken voor de boot drive, want serieus: dat soort laptops hebben écht niet meer dan 600MB (grote B)/sec nodig van een PCIe lane, die arme pentium kan dat amper aan. Je kan ook de bekerhouder/optische speler vervangen door een S-ATA drive meestal, hoewel die niet altijd bootable is vanaf een MBR methode gek genoeg door HOE de BIOS-en van die machines werken...

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 24-04-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf

Kans bestaat echter dat de poort ook SATA doet, dus een SATA M.2 SSD kan perspectief bieden.
Stomme vraagt wellicht, maar de M.2 SATA hebben vaak 2 gleufjes, maakt dat niet uit dan? B+M key meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Als je toch een grote NVMe schijf wil zou je ook kunnen booten vanaf één de s-ata ssd's, dan gebruik je de NVMe schijf enkel als data schijf via de driver van je besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Nielson schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:17:
Als je toch een grote NVMe schijf wil zou je ook kunnen booten vanaf één de s-ata ssd's, dan gebruik je de NVMe schijf enkel als data schijf via de driver van je besturingssysteem.
We gaan dat doen, Windows op de 2.5" SSD en hij gaat zijn programma's op de NVME installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

targaryanwolf schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:59:
[...]

Omdat er AHCI bij staat twijfel ik dus, vind het ook erg vreemd dat de Crucial P3 niet in de BIOS boot te vinden is namelijk en ik lees overal op internet dat NVME support vanaf 6the gen Intel pas kwam.
Excuses, ik meen te herinneren dat het een NVME SSD was, maar na het bericht van @Nielson en een korte check heb ik geleerd dat er blijkbaar 2 versies zijn.
targaryanwolf schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:08:
[...]

Stomme vraagt wellicht, maar de M.2 SATA hebben vaak 2 gleufjes, maakt dat niet uit dan? B+M key meen ik.
Gleufjes zijn meer een conventie dan een garantie.
Tenzij je ergens documentatie kunt vinden zit er niet heel veel anders op dan het gewoon te proberen helaas.

Iets als lspci in linux vertelt je wat het platform ondersteunt, maar garandeert niks over of het ook daadwerkelijk aansloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

targaryanwolf schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:08:
[...]

Hoe meer gleufjes, hoe meer sloten iets in past.

B key kaartje (2 PCI-E lanes) past niet in een M key slot.
M key kaartje (4 PCI-E lanes) past niet in een B key slot
M+B key kaartje past in M en B key slot.

M+B zegt voornamelijk dat het kaartje 2 PCI-E lanes gebruikt en prima werkt in een slot dat 4 lanes kan bieden. Het zegt helaas niets over de ondersteunde protocollen in het BIOS of zelfs de ondersteuning van SATA.

De oplossing die je nu hebt is toch prima. Je zou zelfs windows op de NVME schijf kunnen zetten, zolang je maar de bootloader op de SATA schijf zet, maar ik zou die moeite niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:27:
[...]
De oplossing die je nu hebt is toch prima. Je zou zelfs windows op de NVME schijf kunnen zetten, zolang je maar de bootloader op de SATA schijf zet, maar ik zou die moeite niet nemen.
Heb ik al mee lopen aan klungelen, kreeg het niet fatsoenlijk voor elkaar, bijvoorbeeld Clover bootloader herkende de NVME niet eens. Ook niet na het installeren van de driver zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als je er nog zin in hebt zou je de bootloader van windows op een andere schijf kunnen zetten.
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Dat zou moeten werken, naar dat het niet werkt met clover is een headscratcher.
Je drive is niet in RAID modus in de bios right?

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 24-04-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Thomg schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:48:
Als je er nog zin in hebt zou je de bootloader van windows op een andere schijf kunnen zetten.
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Dat zou moeten werken, naar dat het niet werkt met clover is een headscratcher.
Je drive is niet in RAID modus in de bios right?
Nee, staat niet in raid, die optie is er trouwens ook niet vanuit de BIOS.
Heb nu een C Partitie van 80GB voor hem gemaakt en D: dat is zijn NVME. Hij gaat daar zijn programma's e.d. installeren. Met de bootloader prutsen is zeker leuk, maar ik voorzie dan alleen maar meer problemen in te toekomst bij een doorsnee user. :+
Pagina: 1