Renovatie: Vloerverwarming beneden, ook slaapkamers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 14:05
We hebben besloten over te gaan tot een grote renovatie, inclusief verduurzaming.
We willen eerst de huidige CV ketel behouden, en na 1-2 jaar stookgedrag bepalen welke (full electric) warmtepomp het beste bij ons past.

Nu hebben we overal houten vloeren(als in etagevloeren, dus geen beton) met daarop laminaat icm radiatoren.
We willen naar vloerverwarming, omdat dat meer comfort geeft, maar ook 'makkelijker' LTV mogelijk maakt.

Nu de vragen:

- De houten vloer als constructie blijft. Daarop dan estrich 2e26 platen, daar de vloerverwarming in.
De vraag is: Kunnen we dan gewoon afwerken met egaline, en vervolgens de PVC legger laten komen.

Of adviseren jullie estrich 2e26, daar dan de vloerwarming in, dan egaline over de gaten/leidingen. Dan extra fermacell 10mm laag over de gefreesde leidingen, en dan egaline en dan pas PVC?

We dachten eraan om boven ook vloerverwarming te nemen (slaapkamers, en een werkkamer)

Echter om kosten te besparen kwam de aannemer met het idee om evt de kinderslaapkamers en evt de eigen slaapkamer te verwarmen met LTV radiatoren. En enkel in de werkkamer dan wel vloerverwarming aan te leggen. We zijn doordeweeks gemiddeld 4 dagen thuis aan het werk. In 2022 hebben we 1200 m3 gas verbruikt in een vrijstaand huis van circa 100 m2 inc enkel voor de verwarming (en 400 m3 voor warm water)

Wat is jullie kijk hierop?

[ Voor 7% gewijzigd door meermarco op 24-04-2023 22:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Iemand die tips heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:56
Goede tactiek mbt de dimensionering van je warmtepomp!

Hierbij alvast een lijstje van ongevraagde aandachtspunten:
  • Waar je wel alvast aandacht aan kan besteden is je leidingwerk aanpassen op de hogere flow van je toekomstige warmtepomp. Vv-leggers en aannemers reiken vaak nog naar hun standaarddiameters. Soms moet je wat standvastig zijn hierbij.
  • Wat stelt je aannemer/installateur voor mbt de verdelers? Voor een warmtepomp wil je geen verdelers met pomp.
  • Welke diameter leidingen gaan de vloer in? Vaak wordt er een relatief dunne leiding bij dergelijke Fermacell oplossingen. Zorg er dan voor dat er geen 100m lange groepen wordt aangelegd maar 50-60 ivm de hoge weerstand.
  • Vloerisolatie minimaal Rc 5 aanhouden. De gekke standaard(lees:minimaal vereist) van 3.7 gebaseerd op radiatoren
  • Bij grote renovatie direct aandacht besteden aan wtw/vraaggestuurd ventileren
  • Direct een douche wtwpijp installeren
Je vraag mbt Fermacell:
Heb je dit al gelezen?
Productblad Fermacel vloerverwarmingsoplossingen

De tweede laag Fermacell zorgt waarschijnlijk voor een betere spreiding van de warmte en een stevigere vloer. Als je een erg verende houten vloer hebt is het misschien een goede oplossing. Ik heb hier weinig ervaring mee. Wellicht dat een bouwkundige hier een echt antwoord op heeft. Variabelen die meespelen zijn de maat/lengte/h.o.h. afstand van de balken. Waar een aannemer soms op safe speelt kan een bouwkundige de nuancering aanbrengen. De tweede laag zorgt wel voor een iets hogere warmteweerstand.

Ik vind Fermacell zelf vreselijk spul om mee te werken (frezen/zagen) ivm het stof en zou daarom zeker overwegen om voorgefreesde platen te gebruiken. Ik had zelf een keer een vergelijkbaar plan gemaakt voor een potentiele koopwoning. De houten ondervloer zou ik er dan uithalen voor zwaluwstaartplaten (=stijver) met daarop dan de voorgefreesde platen. De stijfheid haal je dan uit je ondervloer ipv de extra fermacell.

Je overweging mbt de bovenverdieping is veel voorkomende.
  • Voorstellen om kinderslaapkamers uit kostenoverweging anders aan te pakken dan de ouderslaapkamer vind ik eigenlijk altijd een beetje..... asociaal. Over het algemeen spelen en studeren kinderen juist meer op hun slaapkamer maar ze mogen niet het comfort hebben van vloerverwarming?
  • De kostenbesparing bij het kiezen voor LTV valt reuze mee, of het is juist duurder. Heb je de prijzen van die Jaga's weleens gezien?
  • Persoonlijk zou ik juist in alle slaapkamers kiezen voor LTV dat ook kan koelen. Niet-condenserend koelen met vloerverwarming werkt niet of nauwelijks. Met condenserend koelen met een fancoil(Jaga Briza) en je warmtepomp houdt je het zomers (als je zonnepanelen werken) nog wel koel. Plus het werkt wat sneller dan je vloerverwarming. Gezien de condensatie en het omschakelen wordt de installatie iets complexer. Dat problemen opleveren gezien het kennisniveau van de gemiddelde warmtepompboer.
Meer info van internet geplukt

Post vooral je ervaringen over het (laten) installeren, de argumenten van de installateurs, cijfers en natuurlijk je eigen comfortervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-05 16:27
Ik zit met hetzelfde dilemma dus ik volg dit even. (overigens bij mij gaat het primair om de bovenverdieping, dus verloren warmte naar beneden komt in het plafond van de benedenverdieping terecht)

Ik heb wel al gelezen/gehoord bij Stiho dat het bedrijf JK de enige (?) is die hun papje op de in fermacell ingefreesde leidingen mag smeren zonder dat het het de eigenschappen (welke? isolatie? geluid? stevigheid?) van de fermacell 2e26 aantast. Aldus Stiho.

https://www.stiho.nl/blog...m_Fermacellvloerelementen

Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet... ben een beetje bang dat als ik niet die 10mm toplaag aan fermacell er op leg, en ik net een bed/kast poot op een leiding zet, ik in de problemen ga komen (3 mm plak pvc er nog op maar dat brengt ook niks natuurlijk)...

Aan de andere kant kan ik die 10mm goed gebruiken om het hoogteverschil met de trap niet al te hoog te maken...

[ Voor 8% gewijzigd door studiostevus op 29-04-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons ligt nu overal vloerverwarming en dat werkt echt perfect. Is overigens wel op betonnen vloeren (kanaalplaat), dat werkt ook als een goede buffer. Hoe het met hout zit geen idee. Het voordeel van de buffer heb je dan niet of minder lijkt mij.

Verder maakt qua kosten nieuwe ltv radiatoren of vloerverwarming niet veel uit waarschijnlijk, ik had het bij ons uitgerekend en dat was om het even. Wel uitgaande van Jaga's die zijn vrij duur.

Verder hebben we nieuwe leidingen 32mm Uponor van technische ruimte naar alle verdelers (alles weggewerkt in verlaagd plafond/muren). Onze aannemer vond dat onzin (en een rot klus :X), hij vond 20mm ruim voldoende.
En zoveel mogelijk extra isolatie aangebracht, bv op dak ligt nu 16cm pir (was 8cm), glas bijna overal hr++ .

Trouwens je hebt een vrijstaande woning van 100m2 en gebruikt 1600m3 per jaar?! Dat is behoorlijk fors, neem aan dat je bij de verbouwing ook goed gaat isoleren?

Ik zou die warmtepomp er meteen in laten zetten, anders ga je straks weer dubbel werk doen als je erachter komt dat er een groep te weinig is of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2023 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
1200 is voor de verwarming. Dakisolatie zal vooral wel helpen. Overal al hr++

Ik ga de andere tips doornemen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Kanoet schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:02:
Goede tactiek mbt de dimensionering van je warmtepomp!

Hierbij alvast een lijstje van ongevraagde aandachtspunten:
  • Waar je wel alvast aandacht aan kan besteden is je leidingwerk aanpassen op de hogere flow van je toekomstige warmtepomp. Vv-leggers en aannemers reiken vaak nog naar hun standaarddiameters. Soms moet je wat standvastig zijn hierbij.
  • Wat stelt je aannemer/installateur voor mbt de verdelers? Voor een warmtepomp wil je geen verdelers met pomp.
  • Welke diameter leidingen gaan de vloer in? Vaak wordt er een relatief dunne leiding bij dergelijke Fermacell oplossingen. Zorg er dan voor dat er geen 100m lange groepen wordt aangelegd maar 50-60 ivm de hoge weerstand.
  • Vloerisolatie minimaal Rc 5 aanhouden. De gekke standaard(lees:minimaal vereist) van 3.7 gebaseerd op radiatoren
  • Bij grote renovatie direct aandacht besteden aan wtw/vraaggestuurd ventileren
  • Direct een douche wtwpijp installeren
Je vraag mbt Fermacell:
Heb je dit al gelezen?
Productblad Fermacel vloerverwarmingsoplossingen

De tweede laag Fermacell zorgt waarschijnlijk voor een betere spreiding van de warmte en een stevigere vloer. Als je een erg verende houten vloer hebt is het misschien een goede oplossing. Ik heb hier weinig ervaring mee. Wellicht dat een bouwkundige hier een echt antwoord op heeft. Variabelen die meespelen zijn de maat/lengte/h.o.h. afstand van de balken. Waar een aannemer soms op safe speelt kan een bouwkundige de nuancering aanbrengen. De tweede laag zorgt wel voor een iets hogere warmteweerstand.

Ik vind Fermacell zelf vreselijk spul om mee te werken (frezen/zagen) ivm het stof en zou daarom zeker overwegen om voorgefreesde platen te gebruiken. Ik had zelf een keer een vergelijkbaar plan gemaakt voor een potentiele koopwoning. De houten ondervloer zou ik er dan uithalen voor zwaluwstaartplaten (=stijver) met daarop dan de voorgefreesde platen. De stijfheid haal je dan uit je ondervloer ipv de extra fermacell.

Je overweging mbt de bovenverdieping is veel voorkomende.
  • Voorstellen om kinderslaapkamers uit kostenoverweging anders aan te pakken dan de ouderslaapkamer vind ik eigenlijk altijd een beetje..... asociaal. Over het algemeen spelen en studeren kinderen juist meer op hun slaapkamer maar ze mogen niet het comfort hebben van vloerverwarming?
  • De kostenbesparing bij het kiezen voor LTV valt reuze mee, of het is juist duurder. Heb je de prijzen van die Jaga's weleens gezien?
  • Persoonlijk zou ik juist in alle slaapkamers kiezen voor LTV dat ook kan koelen. Niet-condenserend koelen met vloerverwarming werkt niet of nauwelijks. Met condenserend koelen met een fancoil(Jaga Briza) en je warmtepomp houdt je het zomers (als je zonnepanelen werken) nog wel koel. Plus het werkt wat sneller dan je vloerverwarming. Gezien de condensatie en het omschakelen wordt de installatie iets complexer. Dat problemen opleveren gezien het kennisniveau van de gemiddelde warmtepompboer.
Meer info van internet geplukt

Post vooral je ervaringen over het (laten) installeren, de argumenten van de installateurs, cijfers en natuurlijk je eigen comfortervaringen!
toon volledige bericht
Alles even nagelezen. Ik snap het fermacell verhaal niet zo goed. Ook niet als ik dat nalees met de links erbij.

Beton is voor ons geen optie. Dat wordt icm de rest echt te duur.

Wat betreft boven: zeg jij overal een Jaga. Omdat die ook wat kunnen koelen in de zomer? En eens wat betreft kinderen niet wij wel vloerverwarming trouwens. Maar jij zegt. Overal NIET. Dat zou nog een optie zijn.

Dus beneden overal vloerverwarming. En boven Jaga’s. Alleen je hebt te maken met LTV. Omdat het oppervlakte kleiner is, is dat toch wat minder geschikt dan vloerverwarming? Want jij zegt zelfs: eerder op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als het kostentechnisch enigsinds kan zou overal vloerverwarming zeker de voorkeur hebben.

aan de anere kant heb je met de juiste fancoils de optie om te koelen (de vloer moet dan uitgezet worden) en dan heb je meteen airco in elke kamer waar een fancoil hangt. dus als aircos nog in het toekomstplaatje hangt is dat wel een mooie klap om te maken met minimale kosten.

je kan ook een combi van beide doen, dus vloerverwarming voor normaal gebruik en fancoils voor koelen. immers maken ze wel geluid hoe weinig het ook is en sta je om de zoveel tijd fans te vervangen...

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 16:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Okee. Overal vloerverwarming IT is. Scheelt ook stofnesten. Dan maar minder koeling. Wel benieuwd hoe dat precies moet gaan met estrich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:35
Ik ben nu bezig met verbouwen (appartement, 1933) en heb overal Fermacell platen laten leggen en daarin wordt vloerverwarming gefreesd (droogbouw systeem dus). Aannemer is er nog mee bezig. Tussen de verdiepingsvloer ligt nog extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Dat is ook wat wij gaan (laten) doen. Ga jij de gleuven gewoon dichten met de vulgips en daarna egaline. Of ga je over de dichtgesmeerde platen nog een laag van 1cm fermacell leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:19
Ik sta voor dezelfde opgaven ben heel benieuwd. Zou ook graag horen wat jullie m2 prijs uiteindelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Vloerverimg kwam de ongeveer uit op 30k voor 130m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Pittig, vanwaar de stuk hogeren m2 prijs of is dit gewoon puur vanwegen de arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Hoe bedoel je hogere prijs?
Dit is inclusief de Estrich laten plaatsen, frezen, leidingen leggen, verdeler plaatsen (9 zones).
Maar ik vind het ook behoorlijk prijzig. Maar heb meerdere offertes, maar allemaal om en nabij hetzelfde.

Nadeel is: kan moeilijk wachten en het over een paar jaar doen. Nu ligt het huis toch al overhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:49
Voor lage temperatuur kan je ook de andere kant opgaan en kiezen voor fancoils ter vervanging van de radiatoren. Die kan je ook gebruiken voor koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
Poeh voor 30k zou ik nog 3 keer achter de oren krabben.
Vloerverwarming is een no-brainer, maar ik heb +- 7K betaald voor 3 verdiepingen (150 m2), in beton frezen + slangen + open verdelers. Zonder afwerkvloer of afsmeren sleuven.

Dan zou ik toch voor de fancoil weg gaan wat flippy voor stelt, dat moet voor +- 10k wel uit te voeren zijn en dan heb je direct ook airco in elke kamer. Heb je wel weer zo'n lelijke puist en elke ruimte, maar ook instant koeling of hitte. Onze vloerverwarming staat boven bijna altijd uit, behalve in de zomer dan staat juist alles weer open voor de vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
meermarco schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:21:
Hoe bedoel je hogere prijs?
Dit is inclusief de Estrich laten plaatsen, frezen, leidingen leggen, verdeler plaatsen (9 zones).
Maar ik vind het ook behoorlijk prijzig. Maar heb meerdere offertes, maar allemaal om en nabij hetzelfde.

Nadeel is: kan moeilijk wachten en het over een paar jaar doen. Nu ligt het huis toch al overhoop.
Als je kijkt naar de Materiaal kosten die ik nu voor ogen heb is het

Buis = 6 euro per m2
25MM fermacel is = 25 per m2
10mm fermacel = 7 per m2
Frezen 2 dagen huren is = 120 euro is = 1,3 per m2
Pomp en verdeel station is = 600 euro is = 6 euro per m2

45 euro de m2. Laten we zeggen 50 euro de m2 aan materiaal blijft er per jou kosten nog 200 euro per m2 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
helmmen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Als je kijkt naar de Materiaal kosten die ik nu voor ogen heb is het

Buis = 6 euro per m2
25MM fermacel is = 25 per m2
10mm fermacel = 7 per m2
Frezen 2 dagen huren is = 120 euro is = 1,3 per m2
Pomp en verdeel station is = 600 euro is = 6 euro per m2

45 euro de m2. Laten we zeggen 50 euro de m2 aan materiaal blijft er per jou kosten nog 200 euro per m2 over.
Je rekent volgens mij veels te gunstig:

Bij het fermacell mis je nog de lijm & de schroeven
Bij de vloerverwarming mis je nog de buis (>10m per m2, is zo weer 20 euro/m2)
Volgens mij smeren ze ook nog af, dus die kosten moet je ook nog meepakken.

En dan nog de uren:
Je mag al die platen gaan leggen, vastlijmen & schroeven.
Als de lijm uitgehard is, dan moet je de schroeven er weer uit draaien, anders sloop je je frees.
Frezen, leidingen erin leggen, afsmeren (en evt laten drogen) en daarna de toplaag erop.
Ik weet niet of er al egaline bij zat, dat is ook weer een forse kostenpost.

Ik heb zelf droogbouw, zelf gelegd, maar het is echt super bewerkelijk en de materiaalkosten zijn fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

meermarco schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:00:
Vloerverimg kwam de ongeveer uit op 30k voor 130m2
Veel te duur !

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Lollercopter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:38:
Poeh voor 30k zou ik nog 3 keer achter de oren krabben.
Vloerverwarming is een no-brainer, maar ik heb +- 7K betaald voor 3 verdiepingen (150 m2), in beton frezen + slangen + open verdelers. Zonder afwerkvloer of afsmeren sleuven.

Dan zou ik toch voor de fancoil weg gaan wat flippy voor stelt, dat moet voor +- 10k wel uit te voeren zijn en dan heb je direct ook airco in elke kamer. Heb je wel weer zo'n lelijke puist en elke ruimte, maar ook instant koeling of hitte. Onze vloerverwarming staat boven bijna altijd uit, behalve in de zomer dan staat juist alles weer open voor de vloerkoeling.
je hebt ook vloermodellen voor fancoils, die zet je gewoon op de plek van de oude radiator... O-)
die haal je voor paar honderd per stuk in italtie of spanje. enige lastige is dat je de leidingen erheen moet isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 09:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
TheGhostInc schreef op zondag 7 mei 2023 @ 03:08:
[...]

Je rekent volgens mij veels te gunstig:

Bij het fermacell mis je nog de lijm & de schroeven
Bij de vloerverwarming mis je nog de buis (>10m per m2, is zo weer 20 euro/m2)
Volgens mij smeren ze ook nog af, dus die kosten moet je ook nog meepakken.

En dan nog de uren:
Je mag al die platen gaan leggen, vastlijmen & schroeven.
Als de lijm uitgehard is, dan moet je de schroeven er weer uit draaien, anders sloop je je frees.
Frezen, leidingen erin leggen, afsmeren (en evt laten drogen) en daarna de toplaag erop.
Ik weet niet of er al egaline bij zat, dat is ook weer een forse kostenpost.

Ik heb zelf droogbouw, zelf gelegd, maar het is echt super bewerkelijk en de materiaalkosten zijn fors.
toon volledige bericht
Eens, gaat veel werk in maar ik vind 3-4x de materiaal kosten wel erg extreem.

Ik had de buizen al toegevoegd en kwam uit op 6-7 euro per m2 als je rekenend met de 10m2. Je gebruikt 14mm buizen in het geval van Fermacell. Hoor graag welke andere dingen jij voor ogen hebt?

Voorbeeld van de kosten: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71287158

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
helmmen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:28:
Hoor graag welke andere dingen jij voor ogen hebt?

Voorbeeld van de kosten: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71287158
Mogelijk liggen er nog egalisatie korrels onder, ik heb geen idee wat de staat is van de ondergrond. Ik zie alleen een offerteprijs, geen idee wat er wordt meegenomen.

Terugrekenen vanaf materiaal zegt mij weinig. Mijn stucadoor rekent met €20/m2 ex.btw, daar zal ook een kwart materiaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Wel, jullie tips en adviezen zijn altijd welkom.

Hier een grote kostenpost:
estrich 2e26 150x50cm, 34m dik plaat 18st norm 0.5 9 uren 481 arbeid 38 pst 684 materiaal 1165 totaal
estrich 2e26 150x50cm, 34m dik plaat 116st norm 0.5 58 uren 3103 arbeid 38 pst 4408 materiaal 7511 totaal
en dan heb ik nog een regel voor een ander stuk a 2000 totaal

dus bijna 11.000 euro enkel al voor de Estrich platen plaatsen, en infrezen etc.

Dan 5.000 euro voor de leidingen erin leggen, en het leidingwerk aansluiten etc.
en nog eens 3000 voor 9 zone regeling etc.

Dan ook nog ander werk, zoals CV etc. Maar puur platen leggen, leidingen leggen, alles aansluiten is dus

19.000 euro EX BTW. Dus 23.000 INC. Dus geen 30.000

Ik heb wel al 2 offertes, en we werken met een open bouwbegroting. Dus de aannemer zit hier niet te 'neppen' zeg maar.

Vinden jullie dit erg duur? Ik wel, maar geen idee hoe dat in verhouding is met anderen. Inmiddels dus al 2 offertes van verschillende installatiebedrijven.

Een andere vraag:

Begane grond bestaat voor 50% uit houten etagevloer, en 50% beton.

De installateur zei: leg overal Estrich, want als je dat enkel doet op hout, en je gaat frezen in je beton (wel goedkoper), krijg je temp verschillen, en dat een ruimte eerder opwarmt dan de andere kant. Want in beton, warm je ook vooral je beton, ipv de ruimte.

Wat is jullie kijk hierop?

[ Voor 11% gewijzigd door meermarco op 07-05-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:18

Wuursj

want worst is al bezet

Ja het is duur. Maar momenteel is alles heel duur wat je laat doen. Ik zit nu ook tegen een enorme offerte aan te hikken voor een aanbouwtje waarvan ik de helft eigenlijk reëel zou vinden.

Is zelf wat doen geen optie? drukt de kosten aanzienlijk. Was uiteindelijk net zo deur als Jaga's op de bovenverdiepingen maar het is nog best een klusje.

Boven heb ik alleen in de badkamer een toplaag van 10mm gedaan. Maar bij mij ligt de 2e22 direct op de constructievloer, niet zwevend. Bij zwevend op korrels zou ik zeker ook een toplaag doen, volgens mij schrijft fermacell dat ook voor. Op de benedenverdieping ga ik wel een toplaag er op lijmen om wat meer massa te krijgen.

Het egaliseren voor de PVC moet ik nog doen. In de badkamer heb ik tussen frezen en toplaag alleen de boel netjes dichtgesmeerd met uniflott en niet met egalisatie middel.

Ik leg ook de fermacell door over het beton in de aanbouw. Grote verschillen in opwarm tijd etc. lijkt me niet heel handig en anders komt er ook een naad tussen het gedeelte met fermacell en beton.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 10:35
Heb in mijn huis Droogbouw vloerverwarming in fermacell 2e22 plaat. 16x1,5mm buis. 8 groepen voor 55m2.
Heb voor Droogbouw gekozen omdat ik 3 type vloeren had waar vloerverwarming in moest. Hout, beton broodjes en beton op zand.
Beton op zand is eruit gegaan, isolatie eronder en teruggestort. Daarna over al deze vloeren dus fermacell, infrezen, sleuven dichtsmeren, egaliseren en pvc erop. Werkt echt super goed.
Ik kon gelijk naar een open verdeler omdat ik mij cv ketel op Max 35 graden aanvoer temperatuur kon instellen. Ook in mijn geval komt de warmtepomp nog later.
Wat betreft vloerverwarming op de verdieping. Ik heb dit niet gedaan en hier wat spijt van.
Ik had achteraf op de verdiepingsvloer ook fermacell willen leggen met dan een dempende laag. Het contact geluid is bij mij nog steeds flink aanwezig.
Als het fermacell er dan toch in had gelegen had ik net zo goed wat extra leidingwerk erin kunnen vrezen.

Een 2e laag fermacell is niet nodig. Vloer is al super stijf. Ja je voelt waar de buizen lopen. Daar is het net wat warmer, maar dit is totaal niet hinderlijk.
Vloer is in no time warm (en ook weer koud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

asjenietergvin schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:11:

Een 2e laag fermacell is niet nodig. Vloer is al super stijf. Ja je voelt waar de buizen lopen. Daar is het net wat warmer, maar dit is totaal niet hinderlijk.
Niet met 2e22 direct op constructie (hout of beton).
Maar als je het zwevend legt met 2e32 of 2e35 of zo met 16mm leidingen heb je die toplaag wel nodig. Er wordt immers zo'n 18mm van de 25mm weggefrees en die overige 7mm breekt zo zonder ondersteuning.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 07-05-2023 22:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
Maar als je het zwevend legt met 2e32 of 2e35 of zo met 16mm leidingen heb je die toplaag wel nodig. Er wordt immers zo'n 18mm van de 25mm weggefrees en die overige 7mm breekt zo. Fermacell heeft mooie data sheets die laten zien wat wel kan.
Heb wel de 2e22 toegepast omdat ik mijn vloeren eerst helemaal vlak heb gemaakt met osb platen op het hout en egaline op de betonnen vloeren. Dat is prima gegaan. Voor een ongelijke vloer idd de 2e32 of 2e35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Wuursj schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:55:
Op de benedenverdieping ga ik wel een toplaag er op lijmen om wat meer massa te krijgen.
Ik zit daar nu dus ook mee. Want dat lijmen doe je dan met hun tegel lijm. Maar kan je daar dan kaal je laminaat/pvc opleggen zolang het niet plak pvc is of moet je dan weer daarop egaline aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Vind deze prijs opgaven stuk netter. Misschien beetje hoog aan de kant van de buizen leggen tenzij ze daar 10mm fermacell in hebben verstopt.

Als zware unproffesional wel eens met de insteek van de aannemer. Je zit anders te klooien met een afstap van 35mm of je moet een nieuwe cemente dek vloer laten legggen. Dan is het denk ik toch mooier om 1 materiaal over de gehele ruimte te gebruiken zodat je dezelfde preceptie en gevoel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Overigens komt er geen 1cm fermacell overheen. Dat was nog duurder. Volgens de aannemer gebeurt dat haast nooit meer als je pvc laat leggen. Ik heb 2 pvc leggers gebeld. Die zeggen ook. Gewoon gleuven dicht met gips (ofzo) en dan gaan ze er 5mm egaline op en is het goed.

Scheelt echt veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-05 16:27
Ik kreeg 2e26 of 2e33 aanbevolen zonder de extra laag van 10mm er op. Deze elementen hebben allebei een viltlaag onderop en ik geloof dat fermacell zelf wel de extra 10mm adviseert… confused…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
studiostevus schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:45:
Ik kreeg 2e26 of 2e33 aanbevolen zonder de extra laag van 10mm er op. Deze elementen hebben allebei een viltlaag onderop en ik geloof dat fermacell zelf wel de extra 10mm adviseert… confused…
Dit geeft je hopelijk wat meer inzicht: https://www.fermacell.nl/.../nl-NL/0695I000004rb39QAA Is de documentatie van fermacell zelf de extra 10mm plaat geeft je 100kg extra punt belasting. Je moet ook niet vergeten als je een nette laminaat op de vloer legt ook al punt belasting kracht toegvoegd.

Verschil tussen 2e26 of 2e33 is dat de ene vilt is de andere houtvezel. Waarvan houtvezel stuk goedkoper is. Reden kan ik niet plaatsen maar vermoed minder brandwerendheid en misschien wat minder geluidsdemping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Wuursj schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Maar als je het zwevend legt met 2e32 of 2e35 of zo met 16mm leidingen heb je die toplaag wel nodig. Er wordt immers zo'n 18mm van de 25mm weggefrees en die overige 7mm breekt zo zonder ondersteuning.
Bij mij raden ze 2e26 aan. Dus houten funderingsvloer, dan de 2e26, dan frezen, dan dichtsmeren, dan egaline 5mm.

2e32 is niet geschikt voor vloerverwarming trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
studiostevus schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:45:
Ha, hier dus hetzefde! Ik rijg alsnog 5mm egaline ongeveer en dan PVC. Heb je dan genoeg? Ik lees hieronder iets over puntbelasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
helmmen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Dit geeft je hopelijk wat meer inzicht: https://www.fermacell.nl/.../nl-NL/0695I000004rb39QAA Is de documentatie van fermacell zelf de extra 10mm plaat geeft je 100kg extra punt belasting. Je moet ook niet vergeten als je een nette laminaat op de vloer legt ook al punt belasting kracht toegvoegd.

Verschil tussen 2e26 of 2e33 is dat de ene vilt is de andere houtvezel. Waarvan houtvezel stuk goedkoper is. Reden kan ik niet plaatsen maar vermoed minder brandwerendheid en misschien wat minder geluidsdemping.
Heb het even nagekeken. 2e26 voor hout EN eton. De 2e33 is enkel geschikt voor op beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
meermarco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Ha, hier dus hetzefde! Ik rijg alsnog 5mm egaline ongeveer en dan PVC. Heb je dan genoeg? Ik lees hieronder iets over puntbelasting..
Met 10mm is het per specificatie van fermacell 300kg per m2
Zonder 10mm is het per specificatie van fermacell 200kg per m2

Ik vermoed dat je al bij 200kg per m2 eerder door je hout vloer heen gaat dan je fermacell dus die extra 100kg is niet echt van toepassing denk ik. Added value zou vooral zijn dat je meer termische massa hebt en dus je vloer langer warm hebt maar ook langzamer opwarmt.

[ Voor 10% gewijzigd door helmmen op 08-05-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
Vergeet niet dat een extra laag fermacell ook de afgifte capaciteit van je vloerverwarming reduceert waardoor je dus met hogere water temperaturen moet werken om benodigde warmteafgifte te krijgen. Hogere water temperatuur is minder efficiënte werkende warmtepomp. (dacht ergens gelezen te hebben dat 1 graad afgifte temperatuur gelijk staat aan 2% hoger/lager energieverbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt, dat was ook wat de aannemer vertelde. Alleen je vraagt je af waarom Fermacell het dan aanraadt. Maar qua drukbelasting is het dus prima al. Precies wat je zelf al aangeeft qua contructievloer :)

Dan gaan we dus voor Fermacell en geen extra plaat van 1cm erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
meermarco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:18:
Bedankt, dat was ook wat de aannemer vertelde. Alleen je vraagt je af waarom Fermacell het dan aanraadt. Maar qua drukbelasting is het dus prima al. Precies wat je zelf al aangeeft qua contructievloer :)

Dan gaan we dus voor Fermacell en geen extra plaat van 1cm erover
Zit mij nu in te lezen op het isoleren. Heeft je aannemer daar iets over aan gegeven hoe die vanplan is om de houten vloer na te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
We laten dat na de verbouwing doen door TOnZON te laten monteren. PuR op welke basis dan ook durven we niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

asjenietergvin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:07:
Vergeet niet dat een extra laag fermacell ook de afgifte capaciteit van je vloerverwarming reduceert waardoor je dus met hogere water temperaturen moet werken om benodigde warmteafgifte te krijgen. Hogere water temperatuur is minder efficiënte werkende warmtepomp. (dacht ergens gelezen te hebben dat 1 graad afgifte temperatuur gelijk staat aan 2% hoger/lager energieverbruik)
Dat is waar maar erg beperkt, de isolatiewaarde van fermacell is laag met een lambda waarde is 0,32.
Volgens Ubakus dropt de temperatuur met een graad of 2 met een toplaag van 10mm. Dat kost inderdaad een beetje efficientie (als je de WP ook daadwerkelijk zo laag modelijk laat draaien). Zelf kon ik die 2 graden verschil niet meten met een infarood meter tussen de vloer met toplaag (badkamer) en zonder toplaag (rest van de verdieping).

Echter: Met een toplaag kan je wel 16mm slangen kwijt, iets wat ik niet zou aandurven met een vilten of wollen onderlaag zonder toplaag. Die16mm slangen ipv 14mm verhoogt het afgifte vermogen bij gelijkte temperaturen ook weer een beetje volgens de afgiftetabellen en compenseert zo het verlies door de toplaag weer deels.

Extra massa is me ook wat waard en kan ook tot een efficienter systeem leiden met bovendien minder starts/stops van de WP. Een toplaag van 10mm zou bij mijn vloer zo'n 2,5 - 3kwh aan warmte extra kunnen opslaan (bij een Ta van 30 graden). Daar kan de BG een paar uurtjes extra op teren. Maar niet een nacht zoals bij een dikke betonnen vloer ofzo.

Ik ben nog niet helemaal uit of ik een toplaag ga doen of niet :)

Qua punt belasting lijkt me het ook een beetje afhangen van wat er komt te staan en wat er nog bij komt. Als er net een stoelpootje of iets anders kleins maar zwaars komt te staan op de plek van een slang, hoe gaat dat met plak PVC? Bij laminaat of parket of iets anders dat als een soort spreidlaag functioneerd, lijkt me dat niet zo'n probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 10-05-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 00:46
We hebben een woning uit 2007 met betonnen vloer en er is mij nog onduidelijk hoe de aan-/toevoer van de cv ketel naar de verdeler aangesloten worden.

We willen de vloerwarming als hoofdverwarming maar de leidingen naar de cv ketel zitten in een koof In de badkamer. Moeten de aan-/toevoer tussen verdeler <--> CV via de leiding dat in de koof zit of is het ook mogelijk om dit via de aan-/toevoer leidingen van 1 vd radiatoren in de slaapkamer te verbinden?

Ik vond het zonde om een nieuwe topic te starten vandaar dat ik mijn vraag hier dump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Eskiya schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:45:

Ik vond het zonde om een nieuwe topic te starten vandaar dat ik mijn vraag hier dump
Niet helemaal aansluitend maar nummer 1 regel bij vloer verwarming is flow. De maten en snelheid waarin het water zich kan verplaatsen en verversen als het waren. Ik vermoed met de minimale formaat leiding die gaat richting je huidige radiatoren dat het verre van ideaal is en je nooit het gewenste resultaat zal halen bij je vloer verwarming. Rule of thumb is dat er een 26/32mm meerlaagse buis naar je verdeler gaat direct van je CV of 22mm koper beiden natuurlijk geïsoleerd. Hoe verder van de CV hoe groter de buis. https://benem.nl/informat...-en-leidingdiameters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja.verhoye
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-03-2024
Wij zijn van plan om de badkamer op het gelijkvloers te renoveren. Hierbij zouden we vloerverwarming willen liggen. Onze woning is ongeveer 60 jaar oud, halfopen. Er ligt geen betonvloer. Kan er vloerisolatie gelegd worden op volle grond? Of moeten we eerst nog een betonplaat gieten?
Is het een probleem om een betonplaat te gieten in een deel van het gelijkvloers? Enkel in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Anja.verhoye schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:15:
Wij zijn van plan om de badkamer op het gelijkvloers te renoveren. Hierbij zouden we vloerverwarming willen liggen. Onze woning is ongeveer 60 jaar oud, halfopen. Er ligt geen betonvloer. Kan er vloerisolatie gelegd worden op volle grond? Of moeten we eerst nog een betonplaat gieten?
Is het een probleem om een betonplaat te gieten in een deel van het gelijkvloers? Enkel in de badkamer?
Bij hout constructie doe je veelal lewis ookwel zwaluw staart platen op de bestaande balken vloer plaatsen. Mogelijk om zo min mogelijk opstap te hebben moet je balken verlagen en iedergeval verstevigen voor het gewicht. Als er nu al een badkamer ligt vermoed ik dat het al gedaan is. Mocht je het goed kunnen isoleren is mijn aanrader om als het zo klein stuk is alleen elektrische vloer verwarming te gebruiken. Zeker bij houtenvloeren hoef je geen mega hoeveelheid massa op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 23:44
asjenietergvin schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:11:
Heb in mijn huis Droogbouw vloerverwarming in fermacell 2e22 plaat. 16x1,5mm buis. 8 groepen voor 55m2.
Ik kwam deze post tegen en ben hier ook mee bezig. Ik heb Fermacell 2E26 (eigenlijk is dat 2E22 met 9 mm vilt eronder). Mijn installateur zegt dat 14 mm buis het maximale is. Maar hier lees ik dus dat 16 mm ook kan. Wat is aan te raden en wat zijn jullie ervaringen hier?
Pagina: 1