Synology DS1817+ no power

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Hallo,

Na een stroomstoring gisteren start de NAS niet meer op.
Ik heb de NAS opengemaakt en de groene met de zwarte ader verbonden en dan kloppen alle voltages.

Nu kwam ik op internet tegen dat de transistors het wel eens begeven. Weet iemand welk type transistor dit is? Er staats iets op als “1AM~”. Het is Q19 op de PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Heb je niet last van dit probleem?

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/148719

Vaak op te lossen door een 100ohm weerstandje te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
1. Als je de groene en zwarte draad verbind, en dan alles werkt is het idd een transistor.
2. Is het een blauw knipperende power knop, dan is het een C2 bug.
3. NAS is zijn CMOS data kwijt
4. batterij leeg op moederbord.

3:
You are in trouble. Dat is niet te fixen zonder speciale apparatuur.

4:
Raar maar waar, als zo'n knoopcel leeg raakt kan je NAS in een fout staat komen.
Vervang dat batterijtje. Wacht een paar minuten. Start je NAS. Kan dan best even duren voordat hij weer "solid blue" wordt.

1;
Van de 1817+ weet ik niet waar het zit, maar bij de 1515+ en 415+ zit ie naast de brede power connector.
het is een BC847 Transistor ( BC847B-G to be exact).

Als je in staat bent met kleine electronica om te gaan , dan kan je het zelf repareren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SBMVARaRbnsfF1Zbfcar2hsbmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lvS7CACxiW3YZGMNr9u4xYY0.jpg?f=user_large

2: een 100 ohm weerstand tussen pin 1 en 6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQHp0L-zoZ0BHzJymoNhqdZt5cI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y7VGX1YVuV6eAV8KtBidFXDz.jpg?f=user_large

[ Voor 82% gewijzigd door reinier68 op 24-04-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
reinier68 schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:09:
1. Als je de groene en zwarte draad verbind, en dan alles werkt is het idd een transistor.
2. Is het een blauw knipperende power knop, dan is het een C2 bug.
3. NAS is zijn CMOS data kwijt
4. batterij leeg op moederbord.

3:
You are in trouble. Dat is niet te fixen zonder speciale apparatuur.

4:
Raar maar waar, als zo'n knoopcel leeg raakt kan je NAS in een fout staat komen.
Vervang dat batterijtje. Wacht een paar minuten. Start je nAS. Kan dan best even duren voordat hij weer "solid blue" wordt.

1;
Van de 1817+ weet ik niet waar het zit, maar bij de 1515+ en 415+ zit ie naast de brede power connector.
het is een BC847 Transistor ( BC847B-G to be exact).

Als je in staat bent met kleine electronica om te gaan , dan kan je het zelf repareren.
[Afbeelding]

2: een 100 ohm weerstand tussen pin 1 en 6.
[Afbeelding]
Heb inderdaad geen gaten om een weerstand te solderen dus dit zal niet gaan, ook is de pcb layout anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0t18lVaDQSnlqgAflElD1jPlqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7jeZBxA2PAnsxKsFhneVpKS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal morgen de transistor bestellen en een nieuwe batterij en ben benieuwd of dit werkt. Anders moet ik kijken hoe ik me data van de schijven af kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZaTJIdBXS1sc89oth90x42yEHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf3Te7jLiREPeTdz5TeRdmKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
als je een weerstandje van 1000 Ohm hebt liggen kan het tijdelijk ook zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSleiE1ELTfEXrjip2fMpR18aTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAaSWxEF5XgbkqytYGaRP0kg.jpg?f=fotoalbum_large

Let op dat de transistors bij jouw gedraaid zitten !

Als je disken in een andere synology plaatst (1817+ model of hoger), worden ze gewoon gedetecteerd en is je data weer beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door reinier68 op 24-04-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
Is er nog een voordeel / nadeel aan de oplossing door middel van de 1k weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Die transistor kan helemaal stuk zijn, dan helpt de weerstand niets. Soms is de transistor aan het zweven, en trekt ie de groene draad niet naar 0. Dan is dat weerstandje een hulpmiddel. Maar blijft een tijdelijke fix.

Je moet uiteindelijk de transistor vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 16:13
Soms kan het ook helpen om gewoon de PSU te vervangen. Let op, koop wel de juiste!
PSU 250W_4 in dit geval voor de ds1817+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
reinier68 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:38:
Die transistor kan helemaal stuk zijn, dan helpt de weerstand niets. Soms is de transistor aan het zweven, en trekt ie de groene draad niet naar 0. Dan is dat weerstandje een hulpmiddel. Maar blijft een tijdelijke fix.

Je moet uiteindelijk de transistor vervangen.
Heb de transistor vervangen maar helaas geen resultaat.

De nog de groene en zwarte draad doorverbonden en hoor de schijven opstarten maar de status en alert leds blijven uit. Ook als ik een netwerk kabel erin doe blijft die led uit.

Is dit een symptoom van de C2 bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
dylan0806 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:05:
[...]
De nog de groene en zwarte draad doorverbonden en hoor de schijven opstarten maar de status en alert leds blijven uit. Ook als ik een netwerk kabel erin doe blijft die led uit.

Is dit een symptoom van de C2 bug?
Symptoom bij C2 bug is dat je power knop blauw blijft knipperen, verder gebeurt er niets.
Maar gezien jouw NAS van 2017 en hoger is, zal daar de goede stepping van de Atom CPU in zitten.
Ik verwacht dus niet dat de 1817+ daar last van heeft.

Wat er dan nog kan zijn is dat je DOM module is gesneuveld.
Dat is het component links van je batterij. helaas kan ik daar verder niet veel zinnigs over zeggen hoe dat te fixen is.

Of je chip (Linksboven op je foto, waar dat witte stickertje op zit met typenummer) is bricked. Daar kan je zelf weinig aan doen. je moet van een gezonde chip de data uitlezen, offset bepalen, en dan weer programmeren. niet iets wat de gemiddelde tweaker zal kunnen vrees ik.

Er zit een seriële poort op, daar kan je op uitlezen wat je NAS doet.

ik ga nog even zoeken naar het filmpje, als ik het gevonden heb post ik het hier.
Deze: LINK

[ Voor 35% gewijzigd door reinier68 op 26-04-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
Had het ook met de 1515+ hier een tijdje geleden.
Moest even weerstandje solderen vanwege de C2 bug, en toen was het schrikken dat de NAS toch nog niet werkte. Bleek vervangen van de CMOS knoopcel de oplossing te zijn.

Zijn inderdaad, helaas, bekende euveltjes.
Pagina: 1