Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-11 09:41
Hoi, ik wil binnenkort een topic openen om wat offertes voor een pv installatie naast elkaar te leggen.
Ik heb al wat gelezen en zie dat er vaak gesproken wordt over "moeilijke" of "complexe" schaduw. Wat is dat?

Hier een plaatje van mijn huis, panelen moeten o.a. op dit zuidwest dak komen (het minder schuine deel). Op het 2e plaatje is de schaduw in maart te zien, zomers komt die schaduw geloof ik niet zo hoog. Midden winter ietsje hoger.

Is deze schaduw genoeg reden om voor micro omvormers te kiezen?

[ Voor 50% gewijzigd door Jago2 op 25-04-2023 19:03 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Eerst dak vol, dan nadenken over een slim systeem. Zonder offerte, legplan en budget heeft het weinig zin om er verder wat over te zeggen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Wat is je plan. Dak helemaal vol? (Paneel of 11 schat ik)

Schaduw van bomen is lastig. Hoe meer panelen in een string hoe beter.

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-11 09:41
Inderdaad, volleggen is het plan. Was vooral benieuwd welke schaduw nu precies wel of niet moeilijk genoemd wordt.
Maar ik zal zeker nog een topic openen binnenkort met het template, zodra er wat te vergelijken is.
Bedank alvast.

Ronald, zie je waar in west-friesland dit is? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Jago2 op 24-04-2023 22:00 . Reden: toevoeging ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Als dit de schaduw in Maart is, zou ik er niet teveel kosten voor maken. 10x 500WP kan er in portrait wel op, en dan gewoon in 1 string op een 3-fasen stringomvormer.

Eventeel een 2e string op een ander dak op de 2e MPPT.

[ Voor 34% gewijzigd door hesselbeertje op 24-04-2023 22:06 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Jago2 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:58:
Inderdaad, volleggen is het plan. Was vooral benieuwd welke schaduw nu precies wel of niet moeilijk genoemd wordt.
Maar ik zal zeker nog een topic openen binnenkort met het template, zodra er wat te vergelijken is.
Bedank alvast.

Ronald, zie je waar in west-friesland dit is? :P
Boomschaduw is de lastige, maar de vraag is of de kosten van het er optimaal mee omgaan opwegen tegen de opbrengst. Het is nog best lang voordeliger om noordoost mee te pakken. Ook beetje afhankelijk van de exacte versie van zuidwest;)

En dat kan ik niet gokken want die fietsstrook scheiding herken ik niet zo 123 ;)
Maar het oogt als een plekje langs een van onze mooie lintdorpen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1