Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 01:06
Beste Tweakers, Afgelopen weekend een nieuwe PC in elkaar gezet van onderdelen die ik nog had liggen, alles nieuw gekocht - even geleden al, maar wegens beschikking over een andere machine nooit aan toegekomen. Bij het opstarten gaan de fans draaien, maar er gebeurt verder niets en het scherm blijft zwart. Dit is de gebruikte hardware:

Ryzen 3400G APU (Zen+)
G.Skill Ripjaws Ripjaws V F4-3200C16D-8GVKB, 2 reepjes DDR4 geheugen
Asus Prime B450M-K II moederbord (2e versie van dit moederbord)
Antec VP PLUS Series VP500P Plus PSU

Ik heb de onderdelen geinstalleerd eigenlijk zonder problemen, CPU koeler staat omgedraaid anders geen plek voor geheugen. Na installatie meteen BIOS update gedaan met BIOS Flashback functie, deze leek goed te gaan (2 minuten blinkend licht). Daarnet getest met alleen CPU power / fan en ATX kabel zijn goed aangesloten maar dus zwart scherm, geen geheugentest. Andere voeding of monitor hielp niet, ander passend geheugen/moederbord/CPU om te testen heb ik helaas niet en zit vast. Ik heb gelezen dat sommig RAM met oude Ryzen CPU's problemen geeft - kan dt ook zo zijn met te snel geheugen? Of is dat alleen wanneer XMP ingeschakeld is? Het geheugen staat op de QVL lijst van de moederbord fabrikant, getest met buitenste slot eerst en andere RAM stick. Het moederbord geeft geen piepjes / lichtjes met CPU/RAM/voeding aangesloten, zonder RAM wel gepiep.

Gezien mijn meest recente PC build alweer inmiddels jaren geleden is denk ik er nu toch over de PC te laten repareren, vanwege niet kunnen testen met andere onderdelen of toch de mogelijkheid iets gemist te hebben (b.v. toch BIOS probleem). Alle advies is welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 01:06
Hierbij alsnog een korte update wat betreft de PC. Ik heb in eerste instantie het Ripjaws V RAM retour gestuurd voor een vervangend exemplaar onder de garantie, wat niet hielp. Maar uiteindelijk nieuw G.Skill Flare RAM aangeschaft 'designed voor AMD' (misschien met geheugenchip die vaker compatibel is?) en nu draait alles goed!