Toon posts:

Teruglevercorrectie jaarafrekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:55
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies de teruglevercorrectie inhoud, en waarom ik die juist moet betalen? Ik heb mijn jaarafrekening gehad van EnergyZero en ik had eigenlijk meer geld terug verwacht. Volgens de tussenstand die je online kan bekijken zou het bijna €800 zijn, maar nu op de jaarafrekening blijkt het maar €335,- te zijn. Lekker valse verwachtingen scheppen dus? Nu zie ik er ook een teruglevercorrectie op staan, maar die begrijp ik niet helemaal.

Cijfers:

KostenoverzichtBedrag
Betaalde bedragen (incl. btw)€ 831,80
Werkelijke energiekosten (incl. btw)€ 1.536,57
Totaal teruglevering (incl. btw)€ -1.229,00
Teruglevering correctie (incl. btw)€ 189,47
Je krijgt geld terug€ 334,59

Volgens de begrippenlijst betekent teruglevercorrectie:
Terugleveringcorrectie
Heb jij door zelf energie op te wekken netto teruglevering, dus meer elektriciteit teruggeleverd dan zelf verbruikt? Dat is mooi, want dit betekent dat al jouw betaalde Energiebelasting gesaldeerd (verrekend) wordt. Voor de kWh’s die jij overhoudt na het salderen mogen wij de Energiebelasting niet in rekening brengen. Deze correctie schrapt die belasting van de energierekening af.
'We mogen dat niet in rekening brengen' en 'we schrappen het van de energierekening af'. Daaruit maak ik op; 'je krijgt het terug'. Maar ik moet het juist betalen?
Zonder de teruglevercorrectie zou ik €524,23 terug krijgen, en als ik de correctie zelf ook zou terug krijgen €713,70. Maar ik moet deze dus betalen, en dus krijg ik €334,59 terug.

De berekening van die teruglevercorrectie wordt als volgt weergegeven:

Berekening netto terugleveringStroom
Totaal verbruik2.467,00 kWh
Totaal teruglevering4.970,00 kWh
Totaal netto teruglevering2.503,00 kWh

Belastingcorrectie
2.503,00 x (0,00700 + 0,02427 + 0,03478)* = € 165,32
Totaal terugleveringcorrectie incl. btw = € 189,47

Waarbij *
Totaal netto teruggeleverd x (inkoopkosten + energiebelasting + opslag duurzame energie) excl. btw.

Ongetwijfeld zal het kloppen, maar ik vat 'm niet :9

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Alle reacties

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:23
Kan je ipv bedragen eens kwh inzetten. Heb je meer kwh teruggeleverd dan je hebt verbruikt? (En heb je dus dynamisch tarief?)

//edit.. zie nu ook je kwh. Begrijp de uitleg van energyzero ook niet zo. Krijg je nu maar 0.7 cemt per kwh?

Btw.. je kan met dit profiel beter geen dynamisch tarief nemen maar fixed terugleververgoeding.

[Voor 47% gewijzigd door Bolderkar op 24-04-2023 20:04]

• Pazo
Nee ik heb geen dynamisch tarief. Is gewoon vast.
Wat zou je eventueel nog willen zien? Ik heb in het overzicht nog de gemeten meterstanden staan.(normaal / dal / teruglevering normaal / teruglevering dal). Verder dan alleen nog 12 pagina's met elk maand in detail uitgewerkt.

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:23
Ik begrijp het dan eigenlijk helemaal niet meer. Bij vast tarief moeten ze gewoon (per jaar) salderen.
Je hebt meer teruggeleverd dan afgenomen... dus hoe kan je dan minder terug krijgen dan je betaalt hebt. (Je hebt 831 euro als voorschot? + energiebelasting lijkt me minstens 1600 euro)

Lijkt of ze creatief salderen (per.maand?)

• Pazo
Ik dacht, zal wel een domme vragen stellen, maar kennelijk is het toch niet allemaal zo simpel.
Ja, ik heb €831 aan maandbedragen betaald.
Krijg €1229 terug terug voor het terugleveren van stroom.
En heb dus €1536 werkelijke verbruikskosten gehad (gas + stroom).

Weet niet of dit wellicht helpt, maar hierbij 2 screenshots van de meterstanden en maandbedragen.

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:27
Ik heb werkelijk geen idee hoe deze partij rekent en wat een teruglevercorrectie is.

Maar, een ding wat me aan jouw screenshots meteen opvalt:

- De hoeveelheden komen nergens in de screenshots overeen..

Levering in tabel stroommeterstanden: 2462 kWh
Levering in tabel terugleveringcorrectie: 2467 kWh

Teruglevering in stroommeterstanden: 4939 kWh
Teruglevering in terugleveringcorrectie: 4970 kWh

Ik snap er geen bal van…

[Voor 186% gewijzigd door SpelFaut op 24-04-2023 21:01]

• Pazo
@SpelFaut Hmm dat was mij nog niet eens opgevallen. Dat is inderdaad ook wel vreemd.
Je zou denk ik dat het misschien in de afronding zit,maar 31 kWh in de teruglevering vind ik geen afrondingsfout. Ik zal de de maandpagina's eens doornemen om te kijken of die berekeningen wel kloppen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien makkelijker om gewoon je hele eindafrekening hier te posten geanonimiseerd? Dit is gissen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pazo
Hierbij de link naar mijn ProtonDrive met de detailbijlage: https://drive.proton.me/urls/EP7VJC5JH0#HjYU9NJcQrf6

EDIT
Hoe ze trouwens dit berekend hebben snap ik ook niet:

Belastingcorrectie

Neem aan dat de BTW 21% is. Dan kom ik niet op €189,47 uit. Zit ergens rond de 14,6% wil je dit sommetje kloppend maken :? Of zou dat te maken hebben dat de BTW tussen juli 2022 en dec 2022 tijdelijk 9% is geweest?

Denk dat ik maar eens met ze moet gaan bellen.

[Voor 70% gewijzigd door Pazo op 24-04-2023 22:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 18:45
Pazo schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:06:
Hierbij de link naar mijn ProtonDrive met de detailbijlage: https://drive.proton.me/urls/EP7VJC5JH0#HjYU9NJcQrf6

EDIT

Belastingcorrectie

Neem aan dat de BTW 21% is. Dan kom ik niet op €189,47 uit. Zit ergens rond de 14,6% wil je dit sommetje kloppend maken :? Of zou dat te maken hebben dat de BTW tussen juli 2022 en dec 2022 tijdelijk 9% is geweest?

De btw was van 1 juli t/m 31 december 2022 verlaagd naar 9% en is sinds 1 januari weer 21%. Vandaar dat er deels met 9% gerekend moet zijn en deels met 21%.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpelFaut
Pazo schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:06:
EDIT

Belastingcorrectie

Hier kan ik je wel mee helpen:

BTW was in 2022 inderdaad verschillend.
1-jan t/m 30 jun 21%
1-jul t/m 31 dec 9%
en vanaf 1 jan 2023 weer 21%

Heb je in jou geval dus ~6 maanden 21% en ~6 maanden 9%. Komt gemiddeld dus op 15% uit, wat wel overeen zou komen met jou berekende percentage. De precieze BTW is natuurlijk op basis van je werkelijke kosten in die periode.

In diezelfde periodes golden er ook verschillende waardes voor energiebelasting en ODE, wat het narekenen niet makkelijker maakt.

[Voor 6% gewijzigd door SpelFaut op 24-04-2023 23:17]

• Pazo
Ja waarschijnlijk zal het wel kloppen, al ben ik nog wel benieuwd naar de uitleg van de teruglevercorrectie. Zal eens kijken of ik ze morgen kan bellen.

• SpelFaut
Ben je er nog uitgekomen @Pazo ?

• Pazo
Nog niet, kwam niet aan bellen toe (kan alleen onder kantooruren en dat lukt me hier niet) dus heb ze een mail gestuurd (kon ik gelijk een screenshots met uitleg toevoegen). Verwacht vandaag geen antwoord meer eigenlijk. Op de site staat binnen 10 dagen antwoord.... Wordt vervolgd.

[Voor 8% gewijzigd door Pazo op 28-04-2023 16:02]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hebben ze alles inclusief BTW berekend, inclusief de terugleververgoeding?

In dat geval moeten ze dat inderdaad corrigeren. Teruglevering krijg je geen BTW over uitgekeerd.

Naar mijn weten rekenen andere leveranciers met ex BTW bedragen als het op teruglevering aankomt, waardoor die correctie niet nodig is.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:16

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Kan het niet gewoon zijn dat ze je teruglevering eerst volledig tegen het volle pond boeken. Daarna kijken hoeveel je meer terug hebt geleverd dan gebruikt (dat gaat tegen een ander tarief) en dan voorts voor dat deel een correctie op de calculatie boeken?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@Fairy paar posts terug van mij staat linkje naar mij proton drive met de volledige factuur specificatie.

@Panzer_V Ja misschien wel, maar het wordt er niet duidelijk uit. Ik snap in ieder geval niet waar de berekening vandaan komt. Maar hopelijk ga ik er binnenkort een antwoord op krijgen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pazo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:22:
@Fairy paar posts terug van mij staat linkje naar mij proton drive met de volledige factuur specificatie.

@Panzer_V Ja misschien wel, maar het wordt er niet duidelijk uit. Ik snap in ieder geval niet waar de berekening vandaan komt. Maar hopelijk ga ik er binnenkort een antwoord op krijgen.
Daarop staat rechtsboven teruglevering incl BTW, mijn verhaal lijkt te kloppen.

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 28-04-2023 16:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@Fairy OK, klinkt plausibel :)
Even afwachten met welke uitleg ze terugkomen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pazo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:38:
@Fairy OK, klinkt plausibel :)
Even afwachten met welke uitleg zet terugkomen.
Ben idd wel benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Sorry dat het zo lang duurde, maar hierbij nog even een update.
Ik heb enkel dagen geleden de volgende mail gekregen:
Goedendag Pazo,

Bedankt voor jouw e-mail.

Hoe werkt de teruglevering en vergoeding?
Voor ieder uur dat je energie teruglevert aan het netwerk berekenen wij jouw teruglever-vergoeding op basis van: (teruggeleverd volume in kWh * (uurtarief + energiebelasting + ODE + inkoopkosten)) + 21% BTW. Op jouw jaar- of eindrekening wordt alle teruggeleverde elektriciteit in kWh opgeteld, en wordt de totale/opgetelde teruglever-vergoeding bepaald van alle uren waarin je elektriciteit hebt teruggeleverd. Daar staat tegenover dat op de jaar- of eindrekening ook alle elektriciteit die je hebt afgenomen van het netwerk wordt opgeteld, inclusief de kosten van de afgenomen elektriciteit.
Zolang je meer kWh hebt afgenomen van het netwerk dan dat je hebt teruggeleverd ontvang je de totale waarde (totale teruglever-vergoeding) van alle teruggeleverde elektriciteit.

Heb je meer kWh teruggeleverd dan afgenomen, ben je ‘netto terugleveraar’? Dan vindt er voor de netto-teruggeleverde elektriciteit een correctie plaats: de energiebelasting, ODE en inkoopkosten (vermeerderd met 21% BTW) voor het netto teruggeleverde volume kWh mogen wij niet aan jou uitbetalen. Daarom betaal je de terleveringscorrectie dus in dit geval.

Tussenstand
Hierbij wat meer uitleg over de tussenstand in je online omgeving en waarom dit kan verschillen van de werkelijke teruggave op je jaarrekening. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn, dus we willen graag wat meer duidelijkheid geven.

Ten eerste kan de tussenstand in de online omgeving verschillen van de werkelijke teruggave op je jaarrekening omdat de tussenstand een schatting is van je verbruik en teruglevering op dat moment, terwijl de jaarrekening gebaseerd is op de werkelijke meterstanden aan het einde van het jaar. Dit betekent dat er altijd wat afwijking kan zijn tussen de tussenstand en de werkelijke teruggave.

Ten tweede kan het verschil tussen de tussenstand en de werkelijke teruggave ook te maken hebben met de manier waarop de terugleveringcorrectie wordt berekend. De terugleveringcorrectie is bedoeld om de energiebelasting te schrappen voor de kWh's die je overhoudt na het salderen. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de kWh's die je netto hebt verbruikt, en niet voor de kWh's die je hebt teruggeleverd aan het net. Als je echter meer elektriciteit hebt teruggeleverd dan zelf verbruikt, wordt het bedrag dat je moet betalen voor de terugleveringcorrectie hoger dan het bedrag dat je zou ontvangen als je minder had teruggeleverd dan verbruikt.

Meterstanden
Zou je foto's kunnen opsturen van de meterstanden die niet kloppen zodat wij dit kunne dubbel checken ik kan het namelijk niet terugvinden op de jaarrekening. Mocht dit inderdaad niet correct zijn zullen wij een case aanmaken om dit voor je aan te laten passen. Daarvoor moeten wij dus wel eerst wat bewijs hebben. Alvast bedankt.
Best uitgebreid dus, wel netjes. En toch vind het ik nog best lastig te begrijpen, maar hoogstwaarschijnlijk zal het wel kloppen allemaal.
Mbt de meterstanden heeft foto's aanleveringen niet zo veel zin, aangezien we al een maand verder zijn.

Ik denk dat ik ze vriendelijk ga bedanken voor hun uitgebreide antwoord en het verder hier maar bij laat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee