Kan iemand mij uitleggen wat nu precies de teruglevercorrectie inhoud, en waarom ik die juist moet betalen? Ik heb mijn jaarafrekening gehad van EnergyZero en ik had eigenlijk meer geld terug verwacht. Volgens de tussenstand die je online kan bekijken zou het bijna €800 zijn, maar nu op de jaarafrekening blijkt het maar €335,- te zijn. Lekker valse verwachtingen scheppen dus? Nu zie ik er ook een teruglevercorrectie op staan, maar die begrijp ik niet helemaal.
Cijfers:
Volgens de begrippenlijst betekent teruglevercorrectie:
Zonder de teruglevercorrectie zou ik €524,23 terug krijgen, en als ik de correctie zelf ook zou terug krijgen €713,70. Maar ik moet deze dus betalen, en dus krijg ik €334,59 terug.
De berekening van die teruglevercorrectie wordt als volgt weergegeven:
Belastingcorrectie
2.503,00 x (0,00700 + 0,02427 + 0,03478)* = € 165,32
Totaal terugleveringcorrectie incl. btw = € 189,47
Waarbij *
Totaal netto teruggeleverd x (inkoopkosten + energiebelasting + opslag duurzame energie) excl. btw.
Ongetwijfeld zal het kloppen, maar ik vat 'm niet
Cijfers:
Kostenoverzicht | Bedrag |
Betaalde bedragen (incl. btw) | € 831,80 |
Werkelijke energiekosten (incl. btw) | € 1.536,57 |
Totaal teruglevering (incl. btw) | € -1.229,00 |
Teruglevering correctie (incl. btw) | € 189,47 |
Je krijgt geld terug | € 334,59 |
Volgens de begrippenlijst betekent teruglevercorrectie:
'We mogen dat niet in rekening brengen' en 'we schrappen het van de energierekening af'. Daaruit maak ik op; 'je krijgt het terug'. Maar ik moet het juist betalen?Terugleveringcorrectie
Heb jij door zelf energie op te wekken netto teruglevering, dus meer elektriciteit teruggeleverd dan zelf verbruikt? Dat is mooi, want dit betekent dat al jouw betaalde Energiebelasting gesaldeerd (verrekend) wordt. Voor de kWh’s die jij overhoudt na het salderen mogen wij de Energiebelasting niet in rekening brengen. Deze correctie schrapt die belasting van de energierekening af.
Zonder de teruglevercorrectie zou ik €524,23 terug krijgen, en als ik de correctie zelf ook zou terug krijgen €713,70. Maar ik moet deze dus betalen, en dus krijg ik €334,59 terug.
De berekening van die teruglevercorrectie wordt als volgt weergegeven:
Berekening netto teruglevering | Stroom |
Totaal verbruik | 2.467,00 kWh |
Totaal teruglevering | 4.970,00 kWh |
Totaal netto teruglevering | 2.503,00 kWh |
Belastingcorrectie
2.503,00 x (0,00700 + 0,02427 + 0,03478)* = € 165,32
Totaal terugleveringcorrectie incl. btw = € 189,47
Waarbij *
Totaal netto teruggeleverd x (inkoopkosten + energiebelasting + opslag duurzame energie) excl. btw.
Ongetwijfeld zal het kloppen, maar ik vat 'm niet

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topic • Haal meer uit je Envoy!