Inbouwdozen vernieuwen en veranderen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-01 06:39
Mijn vraag
Op dit moment hebben wij nog oude inbouwdozen in de het huis zitten. Nu wil ik een aantal wcd’s erbij maken en het aantal inbouwdozen uitbereiden. De oude witte inbouwdozen zijn zonder doorvoer (rode klipjes) en ringen met schroeven voor het vastzetten van een wcd of schakelaar. Daarom zullen de huidige inbouwdozen uitgeboord moeten worden, maar ik wil graag de pvc buis met draden weer gebruiken voor de nieuwe inbouwdozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZZ84zbd3NENcjBqBBIXwA6AYgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9V2uhafMC1JcU6VL0yTatCY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R2beDLo0F9itRQN2-3X5eZUEfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SB0wToJ79LK4hTV7d2iSCmYp.jpg?f=fotoalbum_large
De oude inbouwdozen zijn 3 a 3,5 cm diep. De nieuwe zullen 4 cm diep worden (ATTEMA inbouwdoos U40 Ø16mm)

Wie kan mij helpen met hoe ik dit heb beste kan uitboren en uitvoeren, zodat het geheel zo eenvoudig mogelijk veranderd kan worden _/-\o_ ?

[ Voor 35% gewijzigd door Remtronica op 24-04-2023 18:11 ]

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zou denk ik een goeie diamantboor 76 pakken en hem er schuin vanaf boven in aanzetten.

Beetje lastig omschrijven, maar ik bedoel het principe wat je ook toe past met de diamantboor op de slijptol voor tegels. Ik zoek er even een filmpje bij.

Overigens zal de aansluiting van je buis op de doos nooit 100% worden tenzij je nog gaat uithakken en aansmeren.

Edit:

YouTube: Tile Drill Bit M14 Instructional CH IT

Dus schuin beginnen in je huidige gat, en dan recht kantelen :)

Zal even prutsen worden, maar het moet wel te doen zijn.

Alternatief is natuurlijk om een mal te maken uit een stuk hout waar je de nieuwe maat 76 boor doorheen kunt halen. Dan kun je nog wat meer spelen met het uitlijnen. Dit is wel meer werk, maar wel een netter resultaat als je geen plannen hebt om de boel naderhand nog te stucen oid. :9

[ Voor 41% gewijzigd door Koekstra op 24-04-2023 18:23 ]

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:46
Remtronica schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:08:
Mijn vraag
Op dit moment hebben wij nog oude inbouwdozen in de het huis zitten. Nu wil ik een aantal wcd’s erbij maken en het aantal inbouwdozen uitbereiden. De oude witte inbouwdozen zijn zonder doorvoer (rode klipjes) en ringen met schroeven voor het vastzetten van een wcd of schakelaar. Daarom zullen de huidige inbouwdozen uitgeboord moeten worden, maar ik wil graag de pvc buis met draden weer gebruiken voor de nieuwe inbouwdozen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De oude inbouwdozen zijn 3 a 3,5 cm diep. De nieuwe zullen 4 cm diep worden (ATTEMA inbouwdoos U40 Ø16mm)

Wie kan mij helpen met hoe ik dit heb beste kan uitboren en uitvoeren, zodat het geheel zo eenvoudig mogelijk veranderd kan worden _/-\o_ ?
Draden via de centraaldoos een stukje terug trekken... Dozen er uit hakken en buizen ook opkappen en een stuk buis er afknippen. . Met een aftekenmal ofzo even de plek van de nieuwe dozen bepalen. Deze boren met een dozenboor (als het geen beton is iig). Op de plek van de oude dozen boor ik vaak uit de losse pols... Dit vergt enige oefening maar is op zich goed te doen.

Vervolgens even je dozen voorzichtig passen en wat nieuwe stukjes buis er aan maken zodat je het geheel in één keer in je wand kan drukken. Tevens ook gelijk je draden weer terugtrekken... (als deze te kort zijn gewoon nieuwe trekken vanuit je centraaldoos). Daarna je dozen aan je buis zetten en het geheel met een dot pur er achter in je wand drukken.

De reactie hierboven is ook een optie alleen zal je aansluiting op de spruit van de inbouwdoos nooit 100% zijn... En smeren met gips moet je toch dus dan kan je het beter gelijk goed doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 24-04-2023 18:26 ]

• Remtronica
Ok, dank je. Dat zijn goede mogelijkheden, daarnaast dacht ik misschien om met een gaten boor op de oude doos te boren en de pvc buis wat uit te boren met een multitool. Vervolgens eventueel de pvc buis verlengen met een verlengstuk? Is dat nog een extra optie?

Ik heb helaas geen zicht op waar de centraaldoos is? Kan ik hier op een manier achter komen? Misschien met een trekveer?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan ook inderdaad de oude doos rondom met een (steen)boor rondom uitboren, de oude doos dan verwijderen, het gat voldoende diep uithakken voor je nieuwe doos en deze er weer in steken..

makkelijker is met een komboor / diamantboor 76mm aan de gang te gaan, maar dan moet je de draden wel terug kunnen trekken naar het punt waar ze nu aftakken, Doorgaans een centraaldoos, echter kan dit natuurlijk ook bij een ander stopcontact afgetakt zijn..

404 Signature not found

• PotatoChip
Remtronica schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:52:
Ok, dank je. Dat zijn goede mogelijkheden, daarnaast dacht ik misschien om met een gaten boor op de oude doos te boren en de pvc buis wat uit te boren met een multitool. Vervolgens eventueel de pvc buis verlengen met een verlengstuk? Is dat nog een extra optie?

Ik heb helaas geen zicht op waar de centraaldoos is? Kan ik hier op een manier achter komen? Misschien met een trekveer?
Als je de buis inderdaad wat open kapt kan je daar vaak wel een nieuw stuk 5/8 aan zetten of een stuk 3/4 er over heen schuiven.

Heb je in de rest van je huis wel centraaldozen? Zo ja dan kan het een groep zijn die direct naar de groepenkast gaat of je moet even voorzichtig aan de draden trekken/trekveer invoeren in de buis om te kijken of je ergens in huis toevallig iets hoort. Vaak helpt het ook al als je weet op welke groep deze wcd's zitten... dan kan je wat gerichter zoeken.

Als je ABB inbouwdozen gaat gebruiken kan je deze gerust met een 82mm dozenboor inboren.

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 24-04-2023 19:00 ]

• Remtronica
PotatoChip schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:58:
[...]

Als je de buis inderdaad wat open kapt kan je daar vaak wel een nieuw stuk 5/8 aan zetten of een stuk 3/4 er over heen schuiven.

Heb je in de rest van je huis wel centraaldozen? Zo ja dan kan het een groep zijn die direct naar de groepenkast gaat of je moet even voorzichtig aan de draden trekken/trekveer invoeren in de buis om te kijken of je ergens in huis toevallig iets hoort. Vaak helpt het ook al als je weet op welke groep deze wcd's zitten... dan kan je wat gerichter zoeken.

Als je ABB inbouwdozen gaat gebruiken kan je deze gerust met een 82mm dozenboor inboren.
De groep weet ik inmiddels, maar het huis hebben we recent gekocht. Ik ben nog geen centraaldozen tegen gekomen, maar het lijkt met toch dat deze ergens zitten. Ergens zullen de kabels moeten samen komen. De meterkast is een paar jaar geleden vernieuwd met wel erg veel groepen. Het kan toch niet zijn dat een elke groep bestaat uit een paar dozen? :?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 20:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Met een beitel en vuisthamer de dozen er uit kappen.
De PVC leiding een beetje vrijhakken zodat ie wat speling heeft.
Dan kun je netjes de draden omhoogvouwen.
Dan heb je als het goed is vrij spel om met je dozenboor groter te boren.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:28
Ik zou de nieuwe doos wat hoger plaatsen zodat de bedrading lang genoeg is, wie weet waar de draden heengaan... kan meevallen of je bent uren aan het zoeken...
Vroeger zette ik de inbouwdozen vast met een roodband papje, uitboren van de doos in dit geval doe ik meestal met 6 en 10mm steenboren en verder uithakken (als je geen dozenboor hebt) zodat de pvc buis zoveel mogelijk bruikbaar blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 24-04-2023 19:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• PotatoChip
Remtronica schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:12:
[...]

De groep weet ik inmiddels, maar het huis hebben we recent gekocht. Ik ben nog geen centraaldozen tegen gekomen, maar het lijkt met toch dat deze ergens zitten. Ergens zullen de kabels moeten samen komen. De meterkast is een paar jaar geleden vernieuwd met wel erg veel groepen. Het kan toch niet zijn dat een elke groep bestaat uit een paar dozen? :?
Vaak zitten er op een groep wel meerdere lichtpunten en wcd's. Weet je zeker dat er boven de lampen ook geen centraaldozen zitten? Soms worden de wcd's ook wel doorgelust maar dit zou je makkelijk kunnen controlleren door wat afdekkapjes van je wcd's te schroeven... met een beetje pech heb je een normaaldozen systeem en zitten alle lasdozen in je plafond weggewerkt... de enige manier om er dan bij te komen is slopen.

• Remtronica
Ik ga morgen op zoek naar de (verdwenen) centraal dozen. Ik ga onder de plafond lamp kijken. Hopelijk krijg ik dan een beter beeld van de aansluitingen.

Bedankt voor de tips voor het uitbikken van de doos. Zoals op de foto te zien is er ook nog een lege inbouw doos aanwezig. Misschien een loze leiding? Ik ga proberen om hier met een trekveer de centraaldoos te vinden en proberen uit te bikken.
Pagina: 1