Vattenfall past termijnbedrag eenzijdig aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyxl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Beste allemaal,

Ik kwam er dit weekend achter dat Vattenfall op eigen initiatief mijn termijnbedrag heeft aangepast (variabel contract), terwijl ik dit juist kort daarvoor nog zelf omhoog had bijgesteld. Dit werd zonder notificatie gedaan.

Ze hebben mijn termijnbedrag op 63 euro per maand gezet, terwijl het veel realistischer zou zijn om dit richting de 200 te doen (ik heb 'm zelf op 285 euro gezet, ik krijg graag geld terug), gezien het feit dat ik doorgaans een grootverbruiker ben.

In een gesprek met Vattenfall wordt als reden gegeven dat de overheid de energiemaatschappijen gevraagd heeft om een herberekening te doen van de termijnbedragen, in verband met het plafond en afnemende inkoopkosten.

Dan nog zou ik nooit op 65 euro uit kunnen komen. Ik gebruik simpelweg te veel, dus zie dit als een heads-up, check je termijnbedrag! Voor je het weet ben je 6 maanden verder en kun je bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:04
Bij Vattenfall kun je ervoor kiezen om je termijnbedrag vast te zetten. Als je dat niet doet, kan Vattenfall het termijnbedrag zelf aanpassen als ze dat willen.

Heb je dit voor jezelf ook vastgezet?

Zie ook https://imgur.com/a/xq7wGaG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
Mint schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:40:
Bij Vattenfall kun je ervoor kiezen om je termijnbedrag vast te zetten. Als je dat niet doet, kan Vattenfall het termijnbedrag zelf aanpassen als ze dat willen.

Heb je dit voor jezelf ook vastgezet?

Zie ook https://imgur.com/a/xq7wGaG
Ja, de Vattenfall medewerker bevestigde dat dit het inderdaad het geval was bij mij. (Soms weet je het niet meer zeker, dus ik ben op dat moment ook het gesprek in gegaan met de statement 'dat ik dacht het vast te hebben gezet', wat vervolgens werd bevestigd door de medewerker tijdens het eerste gesprek.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikvG78
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04 14:29
Bij mij heeft Vattefall hetzelfde gedaan. En ik had mijn termijnbedrag vastgezet. Het bedrag werd verlaagd tot de jaarafrekening. Het termijnbedrag was €200 en werd €0! Dit alleen voor de laatste 2 maanden, maar toch.
En het bedrag zelf aanpassen kon de eerste maand niet. Alleen voor de laatste maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
ErikvG78 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:02:
Bij mij heeft Vattefall hetzelfde gedaan. En ik had mijn termijnbedrag vastgezet. Het bedrag werd verlaagd tot de jaarafrekening. Het termijnbedrag was €200 en werd €0! Dit alleen voor de laatste 2 maanden, maar toch.
En het bedrag zelf aanpassen kon de eerste maand niet. Alleen voor de laatste maand.
Bizar! Ik heb ze gewaarschuwd dat ze dan wel eens mochten controleren hoe het bij andere klanten zou zijn, maar ik vermoed dat hier niets mee gedaan wordt. En klopt inderdaad, je bent dus gewoon twee maanden kwijt!

En als je het pas over 3 maanden ziet, ben je een half jaar kwijt. Echt niet te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-12-2024
Goed dat ik het nu zie dit topic. Ze hebben het bij mij verhoogd van 130,- naar 160,- per mei. Echter net nog geld terug gehad van de 2022 jaarrekening.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:03

MsG

Forumzwerver

Overigens kan je veel veiliger zelf die 222 euro verschil per maand in een potje doen, en bijbetalen. Als een energieboer failliet gaat ben je het opgebouwde 'tegoed' namelijk kwijt. Dat mensen gevoelsmatig liever terugkrijgen van hun energieboer snap ik dan ook niet zo goed. In weze verstrek je ze een lening met hele ongunstige voorwaarden (voor jou).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyxl
MsG schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:42:
Overigens kan je veel veiliger zelf die 222 euro verschil per maand in een potje doen, en bijbetalen. Als een energieboer failliet gaat ben je het opgebouwde 'tegoed' namelijk kwijt. Dat mensen gevoelsmatig liever terugkrijgen van hun energieboer snap ik dan ook niet zo goed. In weze verstrek je ze een lening met hele ongunstige voorwaarden (voor jou).
Ik zie wat je bedoelt inderdaad. Daar ga ik eens over nadenken. Nooit specifiek bij stilgestaan. Dat gezegd hebbend, als je niet weet dat je bedrag is aangepast, dan zou je wellicht te weinig sparen, zit je nog steeds met hetzelfde probleem (ik neem even aan dat iemand dan een standaard 'laag' bedrag heeft en de rest spaart).

En blijkbaar geldt de aanpassing zowel naar beneden als naar boven, maar ook nog eens voor mensen die het hebben vastgezet. Dat is niet netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyxl
MsG schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:42:
Ik heb inmiddels m'n bedrag aangepast naar een redelijk laag gemiddelde en spaar nu zelf de rest. Goede tip, stom dat ik er nooit specifiek bij stil heb gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bij mij is dit ook gebeurt van 175 (zelf bepaald) naar 75 (vattenval), maar ik kreeg wel een email met uitleg dat ze zagen aankomen dat ik (veel) geld terug zou krijgen en ze daarom tot einde looptijd het bedrag aanpaste. Omdat je altijd de mogelijkheid hebt om dit weer zelf te gaan bepalen heb ik geen moeite met deze gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
superduper schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:25:
Bij mij is dit ook gebeurt van 175 (zelf bepaald) naar 75 (vattenval), maar ik kreeg wel een email met uitleg dat ze zagen aankomen dat ik (veel) geld terug zou krijgen en ze daarom tot einde looptijd het bedrag aanpaste. Omdat je altijd de mogelijkheid hebt om dit weer zelf te gaan bepalen heb ik geen moeite met deze gang van zaken.
Als je er netjes over geïnformeerd wordt, zoals bij jou het geval is, dan kan ik me voorstellen dat je dat acceptabel vindt, maar ik heb nooit een dergelijke mail ontvangen. Ook niet in m'n reclame bus.

Wellicht hebben ze een scriptje aangepast om ook mails uit te laten gaan.
Pagina: 1