Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Hi all,

Onlangs hebben we een nieuwbouw woning gekocht. Om de kosten te dekken willen we tijdelijk bij een van onze ouders intrekken. Ik wil alleen graag weten wat dit financieel voor hun zou betekenen.

Onze beiden ouders hebben een sociale huurwoning zonder huurtoeslag of andere uitkeringen. Dus het enige waar ik op kan komen is dat de huur verhoogd zal worden door de inkomensafhankelijke huurverhoging.

Is dit iets permanents of kan dit teruggedraaid worden als we weer terug zijn?

En zie ik misschien iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Defineer tijdelijk.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

Ja afhankelijk van de duur van verblijf kan het impact hebben, zeker als jullie je officieel gaan inschrijven. Alleen dit werkt wel achteraf en qua samenstelling vanaf feb 2023.

Dus als jullie volgend jaar belastingaangifte gaan doen op het adres van je ouders zal er mogelijk inkomensafhankelijke huurverhoging komen. Maar achteraf dus dit kan naijlen begrijp ik van de verschillende websites over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Sorry, had wat duidelijker moeten zijn.

We zijn van plan in oktober dit jaar bij een van onze ouders in te trekken. De oplevering van ons nieuwe woning is Q2 2024 en dan zouden we ons direct daar willen inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

Zenix

BOE!

Gezien ze geen huurtoeslag krijgen is het inkomen al best goed voor voor een sociale huurwoning. Ze krijgen dan een extra verhoging vanwege scheefwonen, die hoogstwaarschijnlijk niet teruggedraaid kan worden, omdat ze genoeg verdienen.

Heb daar ook ervaring mee, paar jaar bij ouders toen ik moest sparen gezeten. Dat heeft een verhoging opgeleverd. Nu is afgelopen jaar hun inkomen zo gedaald, dat ze flinke huurtoeslag krijgen en nu wel recht hebben op verlaging. Maar ondertussen wel 5 jaar een hogere huur gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Is bij de andere ouders gaan wonen geen optie? Zou zuur zijn dat je ouders er (later) nadeel van hebben omdat jullie nu bij hun in zouden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
Moet de verhuurder het dan weten dat er tijdelijk iemand bij woont? Moet je dat ook doen als loge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37

The Zep Man

🏴‍☠️

Olivertwist278 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:46:
We zijn van plan in oktober dit jaar bij een van onze ouders in te trekken. De oplevering van ons nieuwe woning is Q2 2024 en dan zouden we ons direct daar willen inschrijven.
Simpelweg:
De huur wordt hoger als jullie je bij je moeder inschrijven. Je hebt een paar opties, maar ik denk dat het meest ethische en conformerend aan wet- en regelgeving is om je in te schrijven bij je moeder, en (minstens) het huurverschil voor haar te compenseren. Het gaat om iets meer dan een half jaar? Dat moet wel te overbruggen zijn.

Volgens mij moet die huur weer omlaag kunnen (na een verzoek) als het inkomen van het huishouden weer omlaag gaat. Zie het Juridisch Loket.
Unknown Alien schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:02:
Moet de verhuurder het dan weten dat er tijdelijk iemand bij woont? Moet je dat ook doen als loge?
Bij sociale huur: ja, nee.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 24-04-2023 15:11 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Olivertwist278 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:46:
[...]

Sorry, had wat duidelijker moeten zijn.

Dus we spreken over 6-7 maanden aan huur die je uitspaart? Plus je moet 2 maal verhuizen (kost op zijn minst tijd). Is het dan wel financieel interessant om dit te doen, lijkt me nogal veel hassle voor weinig output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09
The Zep Man schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:08:
[...]

Het gaat om iets meer dan een half jaar? Dat moet wel te overbruggen zijn.
Zo'n verhoging blijft ook na dat half jaar natuurlijk. Dat wilt TS voorkomen, half jaartje meebetalen is niet de issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivertwist278
Lt.Mitchell schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:11:
[...]

Dus we spreken over 6-7 maanden aan huur die je uitspaart? Plus je moet 2 maal verhuizen (kost op zijn minst tijd). Is het dan wel financieel interessant om dit te doen, lijkt me nogal veel hassle voor weinig output?
Nja de huur die we betalen is erg hoog (€1325). Een klein gedeelte van wat we nu hebben qua inboedel zal opgeslagen moeten worden in een box en beiden moeders hebben kant en klare kamers voor ons klaar staan. We zullen echt veel geld besparen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De huurverhogingen worden alleen gedaan op basis van inkomen van huurder/medehuurder, dat jij meer/minder gaat verdienen als niet huurder heeft daar geen invloed op. Het is enkel bij huursubsidie waar er wordt gekeken naar gezinsinkomen (dus plus die van jou) en eventuele die zou zouden hebben, zijn ze dan gewoon kwijt, maar kan je na die periode gewoon weer aanvragen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:54

Agent47

I always close my contracts.

Tsjah dan moet je het stil houden en hopen dat de buurt niemand er bij naait.
Als je er bij in komt dan komen er geen toeslagen meer en mag er ook meer betaald gaan worden voor de belastingen etc.

Je moet toch ergens een postadres hebben ook.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Olivertwist278 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:17:

Als je je niet inschrijft bij de gemeente, kan je jezelf (officieel) ook niet verzekeren zoals zorg, auto, reis, etc. Verder kan je (en ouders) geen beroep doen op toeslagen, sociale vangnetten, etc afhankelijk van de situatie als er in die 9 maanden iets dramatisch gebeurt. Kleine andere ergernissen is misschien de infra (telefonie, internet, WiFi) maar ook dat "het jaar erop" de termijnbetalingen / voorschotten van gas, water en licht ineens gaan stijgen.

Ik zou het andersom doen; i.p.v. jij het voortouw op Tweakers zou ik de ouders laten bellen met de belastingdienst & verhuurder en uitvragen (en bevestigd krijgen op papier of mail) wat er kan & gebeurt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CrashOverDrive schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:12:
Zo'n verhoging blijft ook na dat half jaar natuurlijk.
Bron:
U kunt huurverlaging aanvragen als 1 van deze situaties voor u geldt:
(...)
U kreeg een 'inkomensafhankelijke huurverhoging', maar daarna daalde uw inkomen.
(...)
Bron:
Heeft u een sociale huurwoning en een hoog inkomen? Dan mag uw verhuurder uw huur vanaf 1 juli 2023 verhogen met maximaal € 50 of € 100. Dit wordt ‘inkomensafhankelijke huurverhoging’ genoemd.
Met andere woorden: de huur gaat 50 of 100 EUR omhoog, en dat kan ongedaan worden gemaakt. Immers daalt het inkomen. Tenminste, ik ga ervan uit dat het 'inkomen' het gezamenlijke inkomen in het huishouden is.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 24-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:51

DirtyBird

Praktiserend denker

Kun je je niet inschrijven bij iemand met een koophuis of in de particuliere huur? Dan heb je dit gezeik niet en meld je je bij de gemeente als thuisloze.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

DirtyBird schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:24:
Kun je je niet inschrijven bij iemand met een koophuis of in de particuliere huur? Dan heb je dit gezeik niet en meld je je bij de gemeente als thuisloze.
'Meld je je bij de gemeente als thuisloze'? Je bent niet thuisloos als je ergens ingeschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:13
Olivertwist278 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:16:
[...]

Nja de huur die we betalen is erg hoog (€1325). Een klein gedeelte van wat we nu hebben qua inboedel zal opgeslagen moeten worden in een box en beiden moeders hebben kant en klare kamers voor ons klaar staan. We zullen echt veel geld besparen hiermee.
Moeten jullie al betalen voor de aangekochte woning die later opgeleverd wordt? Hadden jullie dit niet inbegrepen in de financiele planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:19
DirtyBird schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:24:
als thuisloze?gewoon bij de gemeente laten inschrijven op een post/brief adres en op een camping voor die maanden een caravan huren kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:48
Hi all,

Onlangs hebben we een nieuwbouw woning gekocht. Om de kosten te dekken willen we tijdelijk bij een van onze ouders intrekken. Ik wil alleen graag weten wat dit financieel voor hun zou betekenen.

Onze beiden ouders hebben een sociale huurwoning zonder huurtoeslag of andere uitkeringen. Dus het enige waar ik op kan komen is dat de huur verhoogd zal worden door de inkomensafhankelijke huurverhoging.

Niet elke woningcorporatie/verhuurder rekent inkomensafhankelijke huurverhoging. Dat zou je bij de verhuurder na kunnen vragen. Bovendien zit er ook een maximum aan de inkomensafhankelijke huurverhoging, dus mogelijk komen ze daar al voor in aanmerking en wordt die huurverhoging niet hoger doordat jullie erbij in wonen (zie https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2023 voor de huidige regels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
een half jaar bij jouw ouders wonen.... sterkte!

ik heb met mijn gezin (2 volwassenen en 3 kids) twee maanden bij mijn moeder gewoond (zelfde reden). Geen ruzie ofzo, maar iedereen was wel blij dat we weer onze eigen weg gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Maat van mij heeft iets vegelijkbaars gehad, oplevering huis vertraag en werd zijn studentenflat uitgekicked werd. Hij heeft mijn adres als postadres opgegeven, voor mij geen impact.. en heeft enkele maanden "gelogeerd" bij zijn ouders en schoonmoeder. Niet voor herhaling vatbaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Hier in de buurt zijn ze ook een huis aan het bouwen, en men heeft daar een tijdelijke barak op gezet met een brievenbus er voor.
Is een tent geen optie? ;)

Of, alternatively, een brievenbus bij je nieuwbouwwoning en dat als postadres gebruiken, en dan logeren bij je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 11:00
waarom zo moeilijk, je hebt een huis gekocht, schrijf je daar dan ook in, maakt niet uit waar je woont... je kunt tijdens het verbouwen gewoon bij jan en alleman verblijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Is het al mogelijk om in het adres van je nieuwbouwwoning in te schrijven?
Zo ja, daar inschrijven.

Of waar woon je nu? En kan je deze woning niet houden tot Q2 2024?

Bij je ouders met sociale huurwoning tijdelijk wonen betekent dat ze daarna bezwaar moeten indienen voor voor een te hoge huurverhoging. (Je hebt bijna ieder jaar een huurverhoging. met bewoners die teveel verdienen wordt huur nog hoger).

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 28-04-2023 20:36 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:41
Volgens de site van de overheid https://www.rijksoverheid...doorgeven-aan-de-gemeente
Termijn voor doorgeven verhuizing
U moet uw verhuizing binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert aan de gemeente doorgeven. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum zet, geldt dan als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan houdt de gemeente de aangiftedatum als de datum van verhuizing aan. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke aanpassingen niet op tijd doorgeeft.
Ofwel je mag niet eerder dan 4 weken voor de verhuisdatum de verhuizing aan de gemeente doorgeven.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:41
Hi all,

Het beste is om bij de woningbouwvereniging informatie in te winnen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1