Oude NAS ombouwen voor budget TrueNAS oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Ik heb een oude LG NAS (N2B1) staan die niet meer gebruikt word omdat hij nogal traag is en niet meer supported. Deze wil ik eigen weer gaan gebruiken voor mijn thuis setup waarbij ik nu een oude i5 NUC als Proxmox host gebruik. Daar draaien wat containers op, niets wat echt intensief is maar ik wil wel wat backup en externe opslag kunnen doen.

Omdat de case best OK is en er een bluray brander en LCD op zit was het leuk geweest als ik deze kon voorzien van TrueNAS. Nu gaat dat met de originele chipset niet lukken, en ook in de huidige staat krijg ik NFS niet goed werkend (met Tantalus firmware) dus het idee is om die dan te voorzien van iets wat dat wel kan doen. Low power en wat in de case te klussen zou zijn.

Gezien het een budget oplossing betreft ben ik momenteel ook niet van plan er een berg geld in te steken zoals een SuperMicro board, mijj eerste idee was een Pi maar die draaien ook geen TrueNAS dus het moet X86 zijn.

Een suggestie was een ODROID H3+ bordje, maar die zijn in de EU best prijzig vond ik (vergeleken met een Pi).

Gezien het om een oplossing voor nu gaat, en ik niet weet of ik in de toekomst het anders wil aanpakken wil ik gewoon iets hebben zo dat het nu werkbaar is.

- Budget: ~100 euro
- Geen zware loads
- Geen high availability
- ECC is niet nodig
- Low power (zou misschien zelfs WOL mogen zijn)
- SATA (vanwege de schijven en Bluray brander)
- Hoeft niet nieuw te zijn

Een andere optie zou misschien SATA naar USB kunnen zijn, en dan rechtstreeks op de NUC als storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Openmediavault op een pi zou ik zeggen.

Zie:
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-openmediavault/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Ben(V) Dat zou een optie zijn, maar dan moet ik nog steeds iets hebben om SATA te kunnen aansluiten aangezien dat niet zonder expansion board kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Als je geen zware loads nodig hebt... kijk eens in het V&A rond.
Voor niet al teveel geld koop je een leuke 2-4 bay Synology :-)

Beproefde technologie en voldoet prima aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
LOTG schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:10:
@Ben(V) Dat zou een optie zijn, maar dan moet ik nog steeds iets hebben om SATA te kunnen aansluiten aangezien dat niet zonder expansion board kan.
https://www.amazon.nl/Gee...aart-USB3-0/dp/B086GST5K6

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Dat is voor 1 2.5" drive. Ik heb nu 2 x 2 TB in 3.5". Plus de bluray drive.
reinier68 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:03:
Als je geen zware loads nodig hebt... kijk eens in het V&A rond.
Voor niet al teveel geld koop je een leuke 2-4 bay Synology :-)

Beproefde technologie en voldoet prima aan je eisen.
Maar ook weer niet te voorzien van iets anders dan synology software. De reden dat ik nu op zoek ben naar andere hardware voor mijn oude NAS.

Als een andere enclosure moet kopen dan ook meteen iets wat future proof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
2.5 of 3.5 maakt natuurlijk niets uit, maar je hebt gelijk dat het voor maar een disk is.
Maar er is vast wel ergens een Sata uitbreiding voor meer disken te vinden.

Of je koopt zoiets en koppelt daar via USB een pi aan.
https://nl.aliexpress.com...37008962840430013447537_1

[ Voor 62% gewijzigd door Ben(V) op 25-04-2023 09:31 ]

Pagina: 1