Diverse spellen niet speelbaar op splinternieuwe zelfbouw pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 12:30
Goedemorgen!

Onlangs heb ik - met behulp van dit mooie forum - een nieuwe pc gebouwd voor mijn kameraad. De specs van de build staan hieronder.
...

De pc is voorzien van de laatste bios op het moederbord, up-to-date drivers voor de grafische kaart en ook voor de basisonderdelen zoals AMD drivers/chipset en dergelijke.

De pc draait als een zonnetje, geen enkele issue bij benchmarking (Futurmark en Heaven) maar bij een aantal spellen is er een vreemd probleem; deze lopen namelijk vast; of beter gezegd: de game sluit zichzelf af en dat zonder melding of waarschuwing. De pc zelf draait vrolijk rustig en stabiel door. Mijn kameraard gamed erg veel en heeft nu alle spellen getest; en onderstaande spellen geven een/het probleem:

Red dead Redemption 2 - na +- 10 minuten ongeacht welke settings.
Warzone na +- 10 minuten op normale settings.
THe hunter +_ 20 minuten op normale settings
Cities skyline na +- 60 minuten
Black flag (assassins creed) na +- 3 uur

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 339,-€ 339,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6800 Gaming X TRIO 16G€ 699,-€ 699,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 142,30€ 142,30
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32€ 136,-€ 136,-
1VoedingenCorsair RM850x Zwart€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 88,46€ 176,92
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.016,12

...

We zijn al bezig geweest om spellen wel/niet als administrator op te stellen, via Steam (want daar komt de bulk van zijn spellen vandaan) de gamefiles te checken; driedubbelchecken of de drivers up-to-date zijn maar ondertussen zitten we een beetje met de handen in het haar. Hebben jullie hier wellicht tips voor?
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:53

M2M

medicijnman

Ik denk dat het tijd is om een hardwareinfo temperatuur log mee te laten lopen. De kans is aanwezig dat er iets te warm wordt, dat bij een (korte) benchmark niet zichtbaar is. Dat is meestal een reden tot uitval.

Daarnaast zou je een nachtje memtest86 kunnen draaien om fouten in geheugen uit te sluiten.

En als laatste zou je de voeding nog kunnen testen. Check wat de 12V lijn doet onder load. De voeding is niet van deze build, en als die in de beveiliging schiet, zie je hetzelfde als wat je nu ziet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Hoi @M2M - bedankt voor je reactie!

Hardware info temperatuur logje is een goed idee, ben benieuwd of dat iets oplevert.
Memtest gaat middels een extern progje op USB toch?
Ik snap niet wat je bedoeld bij de voeding met 'De voeding is niet van deze build'? En ik zou niet weten hoe je dat test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:01

Aganim

I have a cunning plan..

DannySan73 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:40:
Ik snap niet wat je bedoeld bij de voeding met 'De voeding is niet van deze build'? En ik zou niet weten hoe je dat test?
Ik vermoed dat bedoeld wordt dat je een antieke voeding aan die build hebt toegevoegd volgens je lijst, de Corsair RM850x is al een ouder beestje uit medio 2015. Ik heb toevallig een paar maanden geleden dat type Corsair voeding vervangen bij een familielid vanwege willekeurige uitval tijdens gamen, overigens wel de hele PC in zijn geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 24-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:18

wontcachme

You catch me? No you wont

Dit probleem heb ik ook gehad icm met sommige games. In mijn geval had ik XMP (of hoe AMD het ook noemt) aan staan en 4 sticks geheugen op maximale snelheid vond mijn 5600x niet zo leuk.

Je kan eens proberen het geheugen zonder XMP te draaien en kijken of het dan nog is? En als dat helpt de snelheid weer langzaam opschroeven.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

memtest86 draai je inderdaad van een bootable uSB stick. Die kun je het beste downloaden als "ultimate boot cd" https://www.ultimatebootcd.com/ . En inderdaad, de voeding zal je meegenomen hebben van de vorige PC. Maar met een hardware info logje, zou je als het goed is ook de voltages van de 12V rail moeten kunnen zien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Aganim schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:48:
[...]

Ik vermoed dat bedoeld wordt dat je een antieke voeding aan die build hebt toegevoegd volgens je lijst, de Corsair RM850x is al een ouder beestje uit medio 2015. Ik heb toevallig een paar maanden geleden dat type Corsair voeding vervangen bij een familielid vanwege willekeurige uitval tijdens gamen, overigens wel de hele PC in zijn geval.
Een antieke voeding? Op het moment van aanschaf was deze nog gewoon prima als levering; en is gewoon nieuw er bij gekocht :?
De specs van deze voeding zijn toch gewoon passend bij de verdere hardware? Of ben ik hier de mist in gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DannySan73 op 24-04-2023 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

De voeding in je topic-start had een price-watch entry tot ongeveer maart 2019. De processor is verkrijgbaar vanaf december '22. Ergens klopt het dus niet dat je de voeding en processor, samen, nieuw gekocht hebt, tenzij je old-stock aangeschaft hebt met de voeding.

De voeding heeft in principe voldoende vermogen om de boel aan te kunnen sturen, maar je moet je realiseren dat dit model wellicht al een tijdje leeft. Ook jouw exemplaar.

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 24-04-2023 10:22 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:04
DannySan73 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:18:
[...]

Een antieke voeding? Op het moment van aanschaf was deze nog gewoon prima als levering; en is gewoon nieuw er bij gekocht :?
De specs van deze voeding zijn toch gewoon passend bij de verdere hardware? Of ben ik hier de mist in gegaan.
Mogelijk heb je de verkeerde voeding gelinked.

Er zijn meerdere RM850X modellen, waaronder een 2021 refesh: uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart
Een 2018 refresh: uitvoering: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart

Maar dus ook inderdaad het, volgens mij, originele model uit 2015.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 24-04-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannySan73
Hey allemaal, ik heb even dubbel gechecked op de leveringsbon en het artikelnummer; en het is de https://www.megekko.nl/pr...air-RM850x-PSU-PC-voeding en dit is dus het nieuwere model lijkt me?

Ik heb dit even aangepast, het is inderdaad als model de 'refresh' uit 2021.

[ Voor 14% gewijzigd door DannySan73 op 24-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:01

Aganim

I have a cunning plan..

Dan zal je inderdaad gewoon een nieuwe versie hebben gekregen @DannySan73. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
wontcachme schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:49:
Dit probleem heb ik ook gehad icm met sommige games. In mijn geval had ik XMP (of hoe AMD het ook noemt) aan staan en 4 sticks geheugen op maximale snelheid vond mijn 5600x niet zo leuk.

Je kan eens proberen het geheugen zonder XMP te draaien en kijken of het dan nog is? En als dat helpt de snelheid weer langzaam opschroeven.
Hoi allemaal, na driedubbelgechecked te hebben op compabiliteit hebben we geprobeerd om de Expo uit te zetten (ondanks het feit dat het geheugen Expo gecertificeerd is, en alles compatibel) en warempel: de pc draait als een zonnetje. Welliswaar nu 'maar' op 4800Mhz i.p.v. de geadverteerde 6.000 maar toch...

Hoe kan zoiets? Dit zou toch 'moeten' werken? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

DannySan73 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:17:
[...]

Hoi allemaal, na driedubbelgechecked te hebben op compabiliteit hebben we geprobeerd om de Expo uit te zetten (ondanks het feit dat het geheugen Expo gecertificeerd is, en alles compatibel) en warempel: de pc draait als een zonnetje. Welliswaar nu 'maar' op 4800Mhz i.p.v. de geadverteerde 6.000 maar toch...

Hoe kan zoiets? Dit zou toch 'moeten' werken? |:(
Mijn geheugen was ook specifiek voor AMD geschikt.....

Wat ik las (ruim een jaar geleden dus het is niet helemaal vers meer) vond de memory controller een hoge snelheid en 4 stickjes niet leuk. Geen idee of dat ik de 7000 serie ook zo is.

Ik heb toen de geheugen voltage iets opgeschroefd en ook een voltage van de cpu (ik meen de Vsoc) en toen werkte het goed. Echter na een tijdje toch maar gekozen om een lagere snelheid te gebruiken (3200 ipv 3600).

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Helaas heeft het niet geholpen, ook met expo uit doet 'ie het vaak wel maar soms ook weer niet goed. Zeer frustrerend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 19:34

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Bios up2date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Bij het installeren heb ik de laatste bios er op gezet, maar het is een goeie om even te checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Worden er ook dump files aangemaakt na een crash? Wellicht staat daar wat in.

Handige link naar de locatie en welke app nodig om hem te lezen: https://www.windowscentra...mp-error-files-windows-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
M2M schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:23:
Ik denk dat het tijd is om een hardwareinfo temperatuur log mee te laten lopen. De kans is aanwezig dat er iets te warm wordt, dat bij een (korte) benchmark niet zichtbaar is. Dat is meestal een reden tot uitval.

Daarnaast zou je een nachtje memtest86 kunnen draaien om fouten in geheugen uit te sluiten.

En als laatste zou je de voeding nog kunnen testen. Check wat de 12V lijn doet onder load. De voeding is niet van deze build, en als die in de beveiliging schiet, zie je hetzelfde als wat je nu ziet.
Hoi allemaal, het leek even wat 'rustiger' te zijn op het 'probleem' front maar het begint zich nu weer voor te doen. Ik ga je suggestie meenemen @M2M om een HWInfo log mee te laten lopen; en die kan ik dan weer uitlezen op https://leo-holanda.github.io/logcharts.io/ toch? Maar dan ga je daar zoeken naar een 'fout' of 'probleem'? Ik wordt er een beetje moedeloos van, heb de pc met het beste van mijn kennis gebouwd en samen gesteld maar deze collega gaat het in het extreme testen (6+ uur gaming sessies bijvoorbeeld).

Bedankt voor jullie eventuele aanvullende tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er zijn dus ook spellen die geen problemen geven? Zijn dat ook (relatief) zware spellen?
Staan de spellen die problemen geven toevallig op een specifieke ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Ryanirin schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:10:
Er zijn dus ook spellen die geen problemen geven? Zijn dat ook (relatief) zware spellen?
Staan de spellen die problemen geven toevallig op een specifieke ssd?
Okay allemaal, sorry als het allemaal wat 'lang' duurt maar ik ben ook afhankelijk van mijn collega :-)

Ik heb onderstaande informatie gekregen:

Hij heeft een enórme Steam library vol spellen, maar speelt (nog) niet alles op deze pc; maar dit wel:

Dit is info over de spellen die hij speelt die géén problemen geven:
Airport CEO en Farming sim 22 hebben nog geen problemen gegeven.
Assassins Creed 4 BLack flag ook lang niet, maar die heb ik nu al een poosje niet meer gedaan (doe ik als een kennis vanuit Nieuw Zeeland online is, hij wil die storymodes meekijken)
Verder nog niet, maar ik ga nu Fallout 4 eens testen

Dit is de info over de spellen die wél problemen geven:
RDR2 (regelmatig)
Pay day 2 (soms)
Close Combat Invasion Normandy (oud spel) soms)
Sons of the forest (soms)

RDR2, Payday 2 & Sons of the forest staan op de E schijf.
Close combat staat op de C schijf

--

En zoals @M2M al had gesuggereerd; heb ik nu 2 logjes van HW info met crashes tijdens het spelen van RDR2 - en ik kan ze laden in de online viewer; maar dan... waar zoek ik naar?

Bedankt voor jullie input weer, kleine stapjes vooruit!
Pagina: 1