Meta QUEST VR videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:12
Mijn vraag
welke videokaarten worden aangeraden voor een beetje vloeiende en mooi presterende VR ervaring op een Meta Quest 2.

Relevante software en hardware die ik gebruik
.ACC, AC, F12022.
Intel Core i5 8700
32GB DDR4
800W PSU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
momenteel in de pc een GTX 1070. deze trekt het gewoon niet helaas, haperingen en 45 fps max met een beetje resolutie. het lastige is dat ik momenteel moeite heb op Nvidia en AMD goed te vergelijken. mag ook een V&A zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30
Denk aan niveau 3070 of beter.

[ Voor 12% gewijzigd door JoeB2C op 24-04-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:31
Ik denk dat je best voor Nvidia gaat (betere encoder), maar wel zien dat je psu goed genoeg is (slechte kwaliteit 800w kan slechter zijn dan goede 500), en dat ze de spikes in verbruik aankan. Daarnaast jan je cpu een bottleneck zijn. Zou in jouw geval twijfelen over idd iets 2e hands 30x0; zei het dan een 3060 met genoeg ram of eerder een variant van de 3080.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ha geinig, ik heb afgelopen tijd erg veel videokaarten geswitched om die te vinden.. (de juiste videokaart)

Het hangt er erg vanaf wil je via airlink spelen of bedraad?

Nvidia werkt goed, zowel airlink als bedraad ook kan je op hoge bitrate spelen. Echter heeft nvidia weinig vram. imo zou ik minimaal 12GB willen daarnaast heeft nvidia ook een premium prijs die je betaald voor dezelfde performance tov een AMD kaart elke kaart van nvidia dat minder dan 12gb vram heeft is het eigenlijk niet waart voor VR door de hoge resoluties. Daarbij vallen veel nvidia kaarten af want ze hebben naar mijn mening in de 3000 serie te weinig vram gekregen.

Nu voor AMD, ik ben net een week van AMD af, amd kon alles prima maar gezien de encoder van AMD niet op hoge bitrate kon spelen op airlink zit ik nu weer op Nvidia echter lijkt dat nu toevallig net opgelost zijn zie:
https://github.com/GPUOpen-LibrariesAndSDKs/AMF/issues/364

Persoonlijk zou ik weer naar AMD gaan voor die reden. Ook weer deal gesloten voor een 6950xt OP V&A :)

Op het moment via een v&a gekochte kaart een rtx 2080ti was goedkoop veel vram en heeft wel de betere nvidia encoder.
Alles lager dan 10GB zou ik echt afraden!

Dus kortom afhangend van je budget.
3080 of hoger en het liefst de 12gb modellen
Alles van de 4000 serie gezien die op het moment allemaal 12GB modellen heeft.
Of als je toch de gok met amd neemt (volgens forum zijn de encoder issues verholpen) en zijn ze wel goedkoper voor de performance die je krijgt (zou ik gaan voor een 6700xt of hoger.)

Overigens als je budget lager is rond de €200,- kan je ook naar de 1080ti kijken op v&a. (Niet meer betalen dan €200,- voor een 1080ti.) Heb ik zelf heerlijk half life alyx op bijna max settings gespeeld.

Als je via airlink wilt spelen (wat echt een verademing is tov. Bedraad raad ik echt een dedicated wifi6 router aan. Wifi 6e hoeft niet die support de quest 2 toch niet. Ik merk (met nvidia) het verschil niet echt beduidend tussen bedraad en airlink behalve in specifieke situaties of in hele snelle beatsaber matches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glydoscoop
Galinsky schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:15:
Ha geinig, ik ben erg veel videomaarten geswitched om die te vinden.. (de juiste videokaart)

Het hangt er erg vanaf wil je via airlink spelen of bedraad?

Nvidia werkt goed, zowel airlink als bedraad ook kan je op hoge bitrate spelen. Echter heeft nvidia weinig vram. imo zou ik minimaal 12GB willen daarnaast heeft nvidia ook beetje een premium prijs je betaald meer voor dezelfde performance tov een AMD kaart elke kaart van nvidia dat minder dan 12gb vram heeft is het eigenlijk niet waart voor VR door de hoge resoluties. Daarbij vallen veel nvidia kaarten af want ze hebben naar mijn mening in de 3000 serie te weinig vram gekregen.

Nu voor AMD, ik ben net een week van AMD af amd kon alles prima maar gezien die niet op hoge bitrate kon spelen op airlink zit ik nu weer op Nvidia echter lijkt dat nu toevallig net opgelost zijn zie:
https://github.com/GPUOpen-LibrariesAndSDKs/AMF/issues/364

Persoonlijk zou ik weer naar AMD gaan voor die reden. Ook weer deal gesloten voor een 6950xt OP V&A :)

Op het moment via een v&a gekochte kaart een rtx 2080ti was goedkoop veel vram en heeft wel de betere nvidia encoder.
Alles lager dan 10GB zou ik echt afraden!

Dus kortom afhangend van je budget.
3080 of hoger en het liefst de 12gb modellen
Alles van de 4000 serie gezien die op het moment allemaal 12GB modellen heeft.
Of als je toch de gok met amd neemt (volgens forum zijn de encoder issues verholpen) en zijn ze wel goedkoper voor de performance die je krijgt een 6700xt of hoger.

Overigens als je budget lager is rond de €200,- kan je ook naar de 1080ti kijken op v&a. (Niet meer betalen dan €200,- voor een 1080ti.) Heb ik zelf heerlijk half life alyx op bijna max settings gespeeld.

Als je via airlink wilt spelen (wat echt een verademing is tov. Bedraad raad ik echt een dedicated wifi6 router aan. Wifi 6e hoeft niet die support de quest 2 toch niet. Ik merk (met nvidia) het verschil niet tussen bedraad en airlink behalve in specifieke situaties.
heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie.

even wat informatie

ik speel meestal bekabeld omdat ik het meeste simracing doe in een vaste Seat. uiteraard zal Airlink wel eens gebruikt worden (WiFi6 reeds aanwezig)

minimaal 12GB vram dus. ik ga de V&A eens doorzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 15:51
Zoals al gezegd doen de nvidia kaarten het goed maar de modellen die het goed doen op hogere resoluties zijn erg duur. de radeon rx6800xt, 6900xt en 6950xt leveren ook hele stabiele frametimes op. radeon rx7000 doet het heel slecht, die drivers hebben ze nog niet voor elkaar.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glydoscoop
excuus, inmiddels is het niet alleen maar aankoop advies maar ook algemene technische informatie. zal er volgende keer op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:18
Hoewel het encoder probleem na 14 maanden eindelijk is opgelost en dat nu voor een aantal maanden het geval is, is het eerder dan die 14 maanden al eens een probleem geweest, opgelost en daarna dus voor 14 maanden stuk geweest in de drivers van AMD.

Dergelijke problemen zijn bij Nvidia niet aan de orde geweest m.b.t. VR en doorlooptijd.

Wil je op de Quest 2 graag in volle glorie, resolutie die rekening houdt met barrel distortion, dan zit je minimaal op een 4080. Quest 2 gebruik sowieso altijd encoding, maar draadloos HEVC en daar is waar het probleem bij AMD zat.
Ik simrace ook, doe ook dat draadloos, ik draai mijn hoofd meer dan eens en ook dan voel je de kabel zitten. Maar ook dan ben je op dit moment met een 6 series kaart wel ondersteund (maar die halen de volle resolutie dus niet in veel gevallen). Ik lees in het Virtual Desktop Discord overigens nog best wat over problemen met HEVC, maar die zijn dan met een oudere driver te overkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 25-04-2023 10:41 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glydoscoop
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:40:
Hoewel het encoder probleem na 14 maanden eindelijk is opgelost en dat nu voor een aantal maanden het geval is, is het eerder dan die 14 maanden al eens een probleem geweest, opgelost en daarna dus voor 14 maanden stuk geweest in de drivers van AMD.

Dergelijke problemen zijn bij Nvidia niet aan de orde geweest m.b.t. VR en doorlooptijd.

Wil je op de Quest 2 graag in volle glorie, resolutie die rekening houdt met barrel distortion, dan zit je minimaal op een 4080. Quest 2 gebruik sowieso altijd encoding, maar draadloos HEVC en daar is waar het probleem bij AMD zat.
Ik simrace ook, doe ook dat draadloos, ik draai mijn hoofd meer dan eens en ook dan voel je de kabel zitten. Maar ook dan ben je op dit moment met een 6 series kaart wel ondersteund (maar die halen de volle resolutie dus niet in veel gevallen). Ik lees in het Virtual Desktop Discord overigens nog best wat over problemen met HEVC, maar die zijn dan met een oudere driver te overkomen.
aha misschien moet ik dan nog even wachten op de prijzen gewoon. heb geen spoed ermee. ik dacht een leuke upgrade te doen maar beetje zonde om dan heel snel weer te moeten om uiteindelijk het maximale uit de Quest 2 te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:18
glydoscoop schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:55:
[...]

aha misschien moet ik dan nog even wachten op de prijzen gewoon. heb geen spoed ermee. ik dacht een leuke upgrade te doen maar beetje zonde om dan heel snel weer te moeten om uiteindelijk het maximale uit de Quest 2 te halen
Niet iedereen wil per se op de volle resolutie van de Quest 2 spelen, sommige zien het verschil niet tussen 70% of 100%
Ik zeer zeker wel, zelfs met de volle resolutie is het niet altijd vol scherp want je zit een 4K+ scherm echt mega op te blazen, maar het hangt ook af van wat je zelf ziet/wil/interessant vindt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1