Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ultrawide 1440p Gaming systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Beste Tweakers, al even geleden dat ik iets gepost heb. Mijn PC is aan "vervanging toe". En ik wil ook van 1440p naar 1440p ultrawide (denk ik). Voor wie wil weten, mijn oude systeem heeft een Ryzen 1600 en een 1070 ti, en 16gb 3000mhz ram. De exacte modelen weet ik niet meer behalve dat de GPU een MSI Armor is. (Ik heb nog een iets ouder intel systeem met een non ti variant van hetzelfde model).

Eerst even de vragenlijst

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen, heel misschien ooit Software ontwikkeling, maar daar is het wel geschikt voor.
Ik wil bij voorkeur wel Linux draaien, dat kan lastig zijn met nieuwe hardware?
Momenteel speelt ik veel Dwarf fortress wat met name zwaar is op de CPU. Ik wil z.w.s D4 flink spelen en andere semi moderne games zoals Cyberpunk (ik ben met name fan van rpg achtige games).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute prijs, ik richt nu rond de 25000 sek/2500 eur. Ik ben eigenlijk voor het eerst in mijn leven niet echt budgetgebonden voor mijn PC, maar ik gooi niet graag met geld.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel neem ik gewoon randapparatuur van mijn oude systeem over. Tobo, muis, speakers, monitor e.d. later wil ik een Oled ultrawide halen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil moderne games gewoon lekker vloeiend kunnen draaien op hoge settings. Mogelijk is het systeem wat aan de hoge kant voor sommige games maar met wat meer pixels trekt de fps vast omlaag op achterlijke settings.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in mijn laatste systemen MSI GPU kaarten gehad zonder problemen, Corsair heeft goede PSU garantie meen ik. Maar ik ben vrij open, de case is uiteraard niet bang for buck maar een smaak dingetje.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste mag het redelijk stil zijn, maar ook daar geen goede case voor.

Ga je overklokken?
Mogelijk zeer minimaal, denk MSI afterburner en XMP (als je dat overclocken noemt).

Wat verwacht je van ons?[i]
Hieronder de onderdelen die ik momenteel op part picker heb staan. Prijzen e.d. zijn wat lastig, ik woon niet in een Euro land, dus het gaat me meer om kleine verbeteringen. Ik ben met name onzeker over mobo/ssd, zo begreep ik dat de ssd nogal traag is en bij PCPart Picker krijg ik een waarschuwing dat MOBO mogelijk een Bios update moet hebben. Ook had ik voorheen een 7900x CPU in de config, dus ik weet niet of ik nog een AIO nodig zou hebben. Maar andere overduidelijke issues kaart gerust aan!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G€ 1.059,-€ 1.059,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 146,-€ 146,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 96,55€ 96,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 126,48€ 126,48
1VoedingenCorsair RM750e€ 137,47€ 137,47
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 44,92€ 44,92
Totaal€ 2.334,41

[ Voor 4% gewijzigd door Gopher op 24-04-2023 08:36 . Reden: Specs van huidige systeem toegevoegd. ]

Alle reacties

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 14:03
Je build is opzich niet verkeerd maar ik zou het volgende aanpassen:

- GPU vind ik nogal duur, al snap ik dat je budget niet super interessant voor je is. maar voor 650-670 euro heb je een 6950XT. Dikke prima, scheelt je 400+ euro voor beetje meer performance.
- SSD, die je nu hebt is een QLC ipv TLC. alhoewel je meer ruimte erin kwijt kan is je snelheid veel trager. Ik zou gewoon voor een samsung 980 1TB gaan in dit geval. 61 euro tegenover 45.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:33
Deze CPU heeft geen AIO nodig, vrijwel iedere luchtkoeler voor AM5 sockets kan hem voldoende koelen. En dat komt goed uit, deze kast is niet ontworpen voor waterkoelers.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 24-04-2023 15:46 ]

• Gopher
agittunc schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:28:
Je build is opzich niet verkeerd maar ik zou het volgende aanpassen:

- GPU vind ik nogal duur, al snap ik dat je budget niet super interessant voor je is. maar voor 650-670 euro heb je een 6950XT. Dikke prima, scheelt je 400+ euro voor beetje meer performance.
- SSD, die je nu hebt is een QLC ipv TLC. alhoewel je meer ruimte erin kwijt kan is je snelheid veel trager. Ik zou gewoon voor een samsung 980 1TB gaan in dit geval. 61 euro tegenover 45.
Ik zal eens kijken voor de SSD, prijzen zijn hier wel 'n stukje anders. Ik denk dat ik wel voor de 4070 ti ga, dan kan ik ook 'n keer raytracing op Cyberpunk aanzetten ofzo. Het is pijnlijk, maar ik zat meer te twijfelen voor een 4080. Die krengen kosten hier bijna 1500 euro.
martyw schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:45:
Deze CPU heeft geen AIO nodig, vrijwel iedere luchtkoeler voor AM5 sockets kan hem voldoende koelen. En dat komt goed uit, deze kast is niet ontworpen voor waterkoelers.
Ik begreep dat het wel werkte, ik heb mijn huidige lijst nu aangepast naar een Noctua NH-D15.
Ik begreep dat stiekem de 3d chips wel flink heet konden worden, maar dat zal een luchtkoeler zeker wel aankunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Gopher op 24-04-2023 15:58 ]

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik zou toch wegblijven bij Nvidia als je heel graag linux wil gebruiken. Ergens in het komende jaar verwacht ik wel dat ze eindelijk goede drivers beschikbaar gaan maken maar voorlopig ondersteunt Nvidia Wayland nog niet heel goed (iets wat bijna alle distributies gebruiken).

Om eerlijk te zijn zou ik dan ook nog geen nieuwe AMD GPU kopen maar daarvan is de support wel sneller op niveau en vanaf het begin al redelijk. De 7900XTX is met RT trouwens net zo snel als de 4070TI en maar net iets duurder. Dan heb je ook nog meer VRAM waardoor je er over een paar jaar ook nog grote RPG's mee kan spelen op de hoogste settings en RT ook aan kan zetten.

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 14:03
Gopher schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:56:
[...]

Ik zal eens kijken voor de SSD, prijzen zijn hier wel 'n stukje anders. Ik denk dat ik wel voor de 4070 ti ga, dan kan ik ook 'n keer raytracing op Cyberpunk aanzetten ofzo. Het is pijnlijk, maar ik zat meer te twijfelen voor een 4080. Die krengen kosten hier bijna 1500 euro.

[...]

Ik begreep dat het wel werkte, ik heb mijn huidige lijst nu aangepast naar een Noctua NH-D15.
Ik begreep dat stiekem de 3d chips wel flink heet konden worden, maar dat zal een luchtkoeler zeker wel aankunnen.
Persoonlijk vind ik RT nog een gimmick zolang de performance deficit zo erg blijven. Unreal engine 5.1 is uit met een verbeterde versie (performance wise). Het zal me niet verbazen als RT straks daar minder in gaat betekenen in toekomstige games.

hoeveel kost een 4070ti daar nu dan? want zelfs hier zijn die krengen 1050+ :P

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:31
En ik zou overwegen om een 5800X3d te nemen op het AM4 platform, en juist een 7900 XTX te nemen als videokaart.
Of nu een 7700X op AM5. Ik denk dat je je GPU sneller op de knieen krijgt dan een CPU tegenwoordig.
Voordeel van de 7700X nu is dat je over bijvoorbeeld 2 jaar nogmaals de snelst dan verkrijgbare AM5 erop kunt zetten. Maar dat kun je andersom ook doen met je GPU.

• dominicnzl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-06 10:12
jopie schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:11:
Voordeel van de 7700X nu is dat je over bijvoorbeeld 2 jaar nogmaals de snelst dan verkrijgbare AM5 erop kunt zetten. Maar dat kun je andersom ook doen met je GPU.
De 7800X3D valt binnen het budget en is voor gamen toch sneller dan de 5800X3D? Bovendien is de 7800X3D ook AM5, dus wat dat betreft een prima keuze. Ik denk er ook over om een systeem als die in TS aan te schaffen binnenkort. Wat ik zelf anders zou kiezen is de 6950XT als videokaart - dat terwijl ik altijd een Nvidia fan ben geweest.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:31
Ja, dat klopt, maar als je dit bedrag aan een pc uitgeeft, kun je naar mijn idee beter de GPU maximaal doen dan de CPU.
Kijk naar de review van de 7800X3d, daar worden de tests gedaan op 1920x1080. Daar halen de paar games die ik gechecked heb meer dan 200 fps per seconde. Maar ga je nu spelen op 1440 of 4k resolutie en wil je je detail maximaal zetten dan red je dat niet op 144hz met de 6950XT (die ik net zelf gekocht heb).
Dan zou ik dus de GPU op het snelst zetten, en de CPU een stapje terug.

• dominicnzl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-06 10:12
ah ik snap em, minder op cpu meer op gpu omdat die laatste meer zal uitmaken

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-11 17:05
7800x3D is ideaal.

Als je wil gamen op linux, zou ik je toch ook aanraden om je zenuwen wat te sparen, en voor een amd gpu te gaan.

En finaal : die Kingston nvme hierboven is (a) niet geschikt als bootdrive gezien qlc, (b) te klein voor een nieuwe build en (c) op het lijstje van nvme's waarvan de fabrikant de onderdelen nogal eens onaangekondigd verwisselt.

Ik zou een 2TB tellende TLC drive van een degelijk merk aanraden, zoals bv. de uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB of de uitvoering: WD Blue SN570 2TB

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Matthie_K
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-10 10:15
Daarnaast ben je op de lange termijn veel zuiniger uit qua energiekosten met de 7800X3d t.o.v. de 7700x, die meerprijs heb je er in een paar jaar uit.

Datzelfde geldt ook vaak voor voedingen die soms wel 10 jaar in je systeem blijven, het kan dus behoorlijk lonen om nu meer uit te geven waardoor je op de lange termijn bespaart als je budget het aankan. (review: De (on)zin van een dure voeding: wat levert een hoger rendement echt op?)

• Gopher
Ah alle reacties helemaal gemist, ik heb m nog niet binnen, heb de GPU vervangen voor een 7900xt, misschien niet overal in sneller, maar minder heissa op Linux, plus men zegt dat meer VRAM in de nabije toekomst kan helpen.
Pagina: 1