Beste Tweakers, al even geleden dat ik iets gepost heb. Mijn PC is aan "vervanging toe". En ik wil ook van 1440p naar 1440p ultrawide (denk ik). Voor wie wil weten, mijn oude systeem heeft een Ryzen 1600 en een 1070 ti, en 16gb 3000mhz ram. De exacte modelen weet ik niet meer behalve dat de GPU een MSI Armor is. (Ik heb nog een iets ouder intel systeem met een non ti variant van hetzelfde model).
Eerst even de vragenlijst
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen, heel misschien ooit Software ontwikkeling, maar daar is het wel geschikt voor.
Ik wil bij voorkeur wel Linux draaien, dat kan lastig zijn met nieuwe hardware?
Momenteel speelt ik veel Dwarf fortress wat met name zwaar is op de CPU. Ik wil z.w.s D4 flink spelen en andere semi moderne games zoals Cyberpunk (ik ben met name fan van rpg achtige games).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute prijs, ik richt nu rond de 25000 sek/2500 eur. Ik ben eigenlijk voor het eerst in mijn leven niet echt budgetgebonden voor mijn PC, maar ik gooi niet graag met geld.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel neem ik gewoon randapparatuur van mijn oude systeem over. Tobo, muis, speakers, monitor e.d. later wil ik een Oled ultrawide halen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil moderne games gewoon lekker vloeiend kunnen draaien op hoge settings. Mogelijk is het systeem wat aan de hoge kant voor sommige games maar met wat meer pixels trekt de fps vast omlaag op achterlijke settings.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in mijn laatste systemen MSI GPU kaarten gehad zonder problemen, Corsair heeft goede PSU garantie meen ik. Maar ik ben vrij open, de case is uiteraard niet bang for buck maar een smaak dingetje.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste mag het redelijk stil zijn, maar ook daar geen goede case voor.
Ga je overklokken?
Mogelijk zeer minimaal, denk MSI afterburner en XMP (als je dat overclocken noemt).
Wat verwacht je van ons?[i]
Hieronder de onderdelen die ik momenteel op part picker heb staan. Prijzen e.d. zijn wat lastig, ik woon niet in een Euro land, dus het gaat me meer om kleine verbeteringen. Ik ben met name onzeker over mobo/ssd, zo begreep ik dat de ssd nogal traag is en bij PCPart Picker krijg ik een waarschuwing dat MOBO mogelijk een Bios update moet hebben. Ook had ik voorheen een 7900x CPU in de config, dus ik weet niet of ik nog een AIO nodig zou hebben. Maar andere overduidelijke issues kaart gerust aan!
Eerst even de vragenlijst
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen, heel misschien ooit Software ontwikkeling, maar daar is het wel geschikt voor.
Ik wil bij voorkeur wel Linux draaien, dat kan lastig zijn met nieuwe hardware?
Momenteel speelt ik veel Dwarf fortress wat met name zwaar is op de CPU. Ik wil z.w.s D4 flink spelen en andere semi moderne games zoals Cyberpunk (ik ben met name fan van rpg achtige games).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute prijs, ik richt nu rond de 25000 sek/2500 eur. Ik ben eigenlijk voor het eerst in mijn leven niet echt budgetgebonden voor mijn PC, maar ik gooi niet graag met geld.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel neem ik gewoon randapparatuur van mijn oude systeem over. Tobo, muis, speakers, monitor e.d. later wil ik een Oled ultrawide halen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil moderne games gewoon lekker vloeiend kunnen draaien op hoge settings. Mogelijk is het systeem wat aan de hoge kant voor sommige games maar met wat meer pixels trekt de fps vast omlaag op achterlijke settings.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in mijn laatste systemen MSI GPU kaarten gehad zonder problemen, Corsair heeft goede PSU garantie meen ik. Maar ik ben vrij open, de case is uiteraard niet bang for buck maar een smaak dingetje.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste mag het redelijk stil zijn, maar ook daar geen goede case voor.
Ga je overklokken?
Mogelijk zeer minimaal, denk MSI afterburner en XMP (als je dat overclocken noemt).
Wat verwacht je van ons?[i]
Hieronder de onderdelen die ik momenteel op part picker heb staan. Prijzen e.d. zijn wat lastig, ik woon niet in een Euro land, dus het gaat me meer om kleine verbeteringen. Ik ben met name onzeker over mobo/ssd, zo begreep ik dat de ssd nogal traag is en bij PCPart Picker krijg ik een waarschuwing dat MOBO mogelijk een Bios update moet hebben. Ook had ik voorheen een 7900x CPU in de config, dus ik weet niet of ik nog een AIO nodig zou hebben. Maar andere overduidelijke issues kaart gerust aan!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 489,- | € 489,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 234,99 | € 234,99 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G | € 1.059,- | € 1.059,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 146,- | € 146,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 280 | € 96,55 | € 96,55 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K | € 126,48 | € 126,48 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750e | € 137,47 | € 137,47 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV2 1TB | € 44,92 | € 44,92 |
| Totaal | € 2.334,41 | |||
[ Voor 4% gewijzigd door Gopher op 24-04-2023 08:36 . Reden: Specs van huidige systeem toegevoegd. ]