Platte Sierlijst / Plafondlijst van MDF - kieren opvullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 07:12
Dag klussers,

Ik heb een vraag over het netjes afwerken van plafondlijsten.

SITUATIE
Wij hebben in ons nieuwbouw huis het plafond laten stucken en vervolgens hebben we daar zelf platte plafondlijst/sierlijsten tegenaan gemonteerd van MDF.
Het monteren hebben we gedaan met High Tack en dit werkt erg goed (de lijsten vallen niet naar beneden ;) ) .
Over een paar weken komt de schilder om het stuckwerk te texen inclusief de MDF sierlijsten (zijn van vochtwerend MDF 313 en zijn 2x gegrond) .

Nu zijn er echter kieren tussen:
#1. de muur en de plint (plinten zijn 4,88meter, muren zijn niet 100% recht dus altijd wel iets van een kiertje)
#2. het plafond en de plint (op elke plint zit aan de onderkant een 1 mm opstaand randje, dit is gedaan vanuit de fabriek, ik neem aan zodat de high tack goed hecht). Hierdoor zit er echter wel een kleine spleet / kier tussen plafond en plint
#3. tussen plinten onderling heb ik 1 tot 2 mm aangehouden zodat plint iets kunnen werken zonder dat alle naar beneden dondert.

Zie ook hieronder voor de fotos

VRAAG:
De kieren tussen de plinten (#3) ben ik van plan dicht te gaan zetten met vulmiddel ardex R4 op aanraden van stucker/schilder. Of zou ditet iets anders moeten?
De vraag is of en zo ja hoe ik de kieren van #1 en #2 opvul. Denken jullie dat door het texen de spleten automatisch niet meer zichtbaar zullen zijn of moet ik dat ook opvullen? En zo ja, met welk goedje? Met een plamuur mes opvullen van die kieren tussen plafond en plint en tussen wand en plint lijkt mij erg lastig namelijk. Gewoon Acrylaatkit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6-ln8G5Pdfy_R0o6OsWf3IID90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3atltST8da8ADCDKE4wNz96z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCyMRprCsobM2IOfBnr1Cw2hHYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqGe8MhzkOFOzKGgNLZNYNnv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRAvzO30hX6ec_K6daJONTkLWps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YilPLc8xtshk0vry7cz5x6PT.jpg?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39

MLLL

Palm Treo 650

Kieren langs plafond en muur zou ik afkitten met acrylaatkit, en de verbindingen van het hout plamuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
waarom niet alle hoeken verstek gezaagd? dan had je daar die kier al niet gehad. Ik zou ook acrylaatkit gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Zo zonde, je had de Amsterdamse plint gewoon door de stucadoor mee moeten laten nemen.

Je kan de naadjes en kiertjes nu wle een beetje vol prieken met avrylaat maar mooi straks gaat het niet meer worden.

Jammer dat je het laat stuccen en schilderen maar hier dan weer op denkt te bezuinigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 18:13

Asteroid9

General Failure

Dat mag best wat minder negatief denk ik zo...
Geloof ook niet dat de gemiddelde stucadoor in een nieuwbouwhuis goed uit de voeten kan met sierplinten en de meerwaarde van een gipsen plint tegenover een mdf plint zou ik echt niet weten, na het latexen is het perfect.

Gewoon netjes alle kieren afkitten met acrylaat, zowel langs de muur als langs het gestucte plafond. Dat daarna mee latexen en je krijg een superstrak eindresultaat.
Zo heb ik het precies zo gedaan en dat zit er echt extreem netjes in, totaal geen verschil te zien.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Asteroid9 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:11:
Dat mag best wat minder negatief denk ik zo...
Geloof ook niet dat de gemiddelde stucadoor in een nieuwbouwhuis goed uit de voeten kan met sierplinten en de meerwaarde van een gipsen plint tegenover een mdf plint zou ik echt niet weten, na het latexen is het perfect.

Gewoon netjes alle kieren afkitten met acrylaat, zowel langs de muur als langs het gestucte plafond. Dat daarna mee latexen en je krijg een superstrak eindresultaat.
Zo heb ik het precies zo gedaan en dat zit er echt extreem netjes in, totaal geen verschil te zien.
Voor de zekerheid zou ik non-crack / anti-crack acrylaatkit gebruiken. Ik heb hier op bepaalde plekken de standaard kit van OK gebruikt, maar ik had beter anti-crack kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 18:13

Asteroid9

General Failure

Goede tip en zeker waar, ik heb overal anti-crack gebruikt inderdaad.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Dank allen,

Heb alle kieren dichtgekit met acrylaat (den braven anti-crack). Tussen de plinten zelf met ardex R4, opgeschuurd en gegrond. Ziet er al gelijk beter uit. Texen start komende week, zal het eindresultaat posten ;)

Overigens de plinten bevestigd aan het plafond met high tack van den braven. Er gingen wel serieus veel bussen doorheen ;)

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
BBB-Nick schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:26:
Zo zonde, je had de Amsterdamse plint gewoon door de stucadoor mee moeten laten nemen.

Je kan de naadjes en kiertjes nu wle een beetje vol prieken met avrylaat maar mooi straks gaat het niet meer worden.

Jammer dat je het laat stuccen en schilderen maar hier dan weer op denkt te bezuinigen.
Tja, was ook serieus veel geld om mee te stucken. Op aanraden van stucker op deze manier gedaan. We gaan t zien, zoals gezegd zal ik het eindresultaat posten..

d'n oliesjeik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:00
Ja ik had ook een meestuc aanbod voor plinten. Hele benedenverdieping kostte 6500, plinten erbij 2500 extra. Dan maar een paar ribbeltjes.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Oliesjeik1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:40:
Dag klussers,

Ik heb een vraag over het netjes afwerken van plafondlijsten.

SITUATIE
Wij hebben in ons nieuwbouw huis het plafond laten stucken en vervolgens hebben we daar zelf platte plafondlijst/sierlijsten tegenaan gemonteerd van MDF.
Het monteren hebben we gedaan met High Tack en dit werkt erg goed (de lijsten vallen niet naar beneden ;) ) .
Over een paar weken komt de schilder om het stuckwerk te texen inclusief de MDF sierlijsten (zijn van vochtwerend MDF 313 en zijn 2x gegrond) .

Nu zijn er echter kieren tussen:
#1. de muur en de plint (plinten zijn 4,88meter, muren zijn niet 100% recht dus altijd wel iets van een kiertje)
#2. het plafond en de plint (op elke plint zit aan de onderkant een 1 mm opstaand randje, dit is gedaan vanuit de fabriek, ik neem aan zodat de high tack goed hecht). Hierdoor zit er echter wel een kleine spleet / kier tussen plafond en plint
#3. tussen plinten onderling heb ik 1 tot 2 mm aangehouden zodat plint iets kunnen werken zonder dat alle naar beneden dondert.

Zie ook hieronder voor de fotos

VRAAG:
De kieren tussen de plinten (#3) ben ik van plan dicht te gaan zetten met vulmiddel ardex R4 op aanraden van stucker/schilder. Of zou ditet iets anders moeten?
De vraag is of en zo ja hoe ik de kieren van #1 en #2 opvul. Denken jullie dat door het texen de spleten automatisch niet meer zichtbaar zullen zijn of moet ik dat ook opvullen? En zo ja, met welk goedje? Met een plamuur mes opvullen van die kieren tussen plafond en plint en tussen wand en plint lijkt mij erg lastig namelijk. Gewoon Acrylaatkit?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is het eindresultaat nog geworden? Had je dit achteraf met het stuccen meegenomen, of kan dit ook prima na het stuccen?

Mag ik vragen wat de maatvoering van deze strip is? :)

BlaBlaBla

• brokenp
  • Registratie: December 2001
Ik heb recent dergelijke plafondplinten geplaatst. Verschillende maatvoeringen te koop in gips (9 of 11 cm geloof ik, lengte 1 meter, maar wel vrij beeekbaar). Voordeel van gips tov mdf is dat je het hetzelfde als gipsen plafonds kan behandelen (voorstrijk+ latex) en vrij makkelijk “strak” krijgt met stucpasta en een schuurpapiertje. Met mdf moet je echt harder sxhuren om een paar mm gelijk te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
brokenp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:01:
Ik heb recent dergelijke plafondplinten geplaatst. Verschillende maatvoeringen te koop in gips (9 of 11 cm geloof ik, lengte 1 meter, maar wel vrij beeekbaar). Voordeel van gips tov mdf is dat je het hetzelfde als gipsen plafonds kan behandelen (voorstrijk+ latex) en vrij makkelijk “strak” krijgt met stucpasta en een schuurpapiertje. Met mdf moet je echt harder sxhuren om een paar mm gelijk te trekken
Thanks, goed om te weten!

Wat voor materiaal heb je uiteindelijk gebruikt en heb je toevallig ook een foto van het eindresultaat? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:02
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:47:
Dank allen,

Heb alle kieren dichtgekit met acrylaat (den braven anti-crack). Tussen de plinten zelf met ardex R4, opgeschuurd en gegrond. Ziet er al gelijk beter uit. Texen start komende week, zal het eindresultaat posten ;)

Overigens de plinten bevestigd aan het plafond met high tack van den braven. Er gingen wel serieus veel bussen doorheen ;)
Hoe heb je de plinten vastgezet met lijmen? Stempels eronder of met paar spijkers getackerd of zelf 20 min eronder gestaan en de plint vast gehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
SirMemeAlot schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:46:
[...]

Hoe heb je de plinten vastgezet met lijmen? Stempels eronder of met paar spijkers getackerd of zelf 20 min eronder gestaan en de plint vast gehouden ;)
En dat per plint voor de hele woonkamer?

Heb jij een foto van het eindresultaat? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:02
Strider schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:05:
[...]

En dat per plint voor de hele woonkamer?

Heb jij een foto van het eindresultaat? :)
De laatste optie is natuurlijk gekscherend, dat is geen doen. Maar daarom even de vraag hoe de TS dit gedaan heeft, uit niewsgierigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
SirMemeAlot schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:46:
[...]

Als een een High Tack kit gebruikt, met een hoge aanvangshechting dan hoef je enkel even kort aan te drukken 10 á 30 seconden en kan je het geheel daarna loslaten. Zelf heb ik thuis op alle hoeken dan nog met een 18 ga bradnailer en dunne pinnetjes ingezet om de hoeken strak te laten aansluiten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Strider schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:42:
[...]

Hoe is het eindresultaat nog geworden? Had je dit achteraf met het stuccen meegenomen, of kan dit ook prima na het stuccen?
[...]
Mag ik vragen wat de maatvoering van deze strip is? :)
Gebruikte tools:
- Den braven high tack (ik had deze https://www.kitcentrum.nl...luw-high-tack-290ml-p:94/)
- Den Braven acrylaatkit
- 2 plafondsteunen (ik had deze https://www.hornbach.nl/p...steun-121-292-cm/3894119/ )
- Afkortzaag
- extra persoon voor met name de lange plinten

precondities
- plafond moet gestuct zijn. Eerst de plafond plinten plaatsen en daarna stucken is naar mijn weten niet aan te raden bij plafondplinten van MDF (hoewel het vochtwerend MDF was). De plinten die ik heb heb ik via plintenfabriek.nl aangeschaft (0803 - Moderne plafondlijst - MDF v313 - 12 x 140mm Model: 0803 - Afwerking: 2x Gegrond Lengte: 4880 mm)
- het is aan te raden om plafondplinten te gronden. Het aflakken heb ik niet gedaan aangezien de schilder (spuiter) toch nog moest komen.

Werkwijze
1. per ruimte even bekijken hoe je de plinten wil gaan aanbrengen en vanaf welke kant je wilt beginnen. Tevens kijken als een zijde in de ruimte langer is dan je plint, waar dan de voorkeur is waar het naadje komt (deze werk je later wel weg maar toch).
2. maak de plinten op maat. De buitenhoeken heb ik in verstek gezaagd, de binnenhoeken gewoon 'koud' op elkaar aangebracht. Wel met 1 of 2 mm ertussen zodat het nog wat kan werken Tevens vul je deze later op (zie ook mijn vorige posts)
3. kitten: 2 banen hightack kit over de gehele plint aanbrengen (letten op het 'tuutje' zodat de hightack als een soort driehoek op de plint komt te staan. Zoals gezegd in mijn vorige posts: er gaat serieus veel kit doorheen. Zorg dus dat je genoeg hebt liggen.
4. plint aanbrengen op het plafond, beginnen in 1 hoek. Vervolgens tegen het plafond aanduwen. De plafondplint blijft meteen 'plakken' aan het plafond bij ons. De plafondsteunen zijn al handig als extra hand. Vervolgens overal nog extra aangeduwd. Nadat je de plint hebt aangebracht de plafondsteunen op spanning zetten.
5. Verder gaan met de volgende plint. Plafondsteun laat je dan nog even staan totdat je klaar bent om het volgende stuk aan te gaan brengen
6. Nadat je alle plafondplinten hebt aangebracht, de naden tussen de plinten dichtsmeren (ik gebruikte Ardex R4)
7. Vervolgens naden opschuren zodat het een vlak geheel wordt en daarna gronden. Nog een keer schuren, en nog een keer gronden
8. Naden tussen muur en plint en tussen plafond en plint afkitten met acrylaat kit
9. Schilder plinten mee laten verven

Eindresultaat
Ben tevreden over het eindresultaat. Zie foto's hieronder.
Wel zie je op sommige overgangen tussen de plinten nog heel licht een naad lopen. Dit zie je vooral als je er specifiek naar gaat staan kijken, anders valt het mij iig niet op (en ik ben best precies). Ik denk dat de naden wegvallen bij een volgende schilderbeurt.

Dan nog de foto's:
Ze zijn niet heel scherp zie ik. Zal kijken of ik er nog wat kan maken later
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9NT88jFrIgxVYBgsGNvZ3jPXzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRyrpdOTaHKWtad0ThgG4DxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOiWGYiaQg83FDl9h2ke4Y6n9Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sik4p2c8HbNcs3Q1w8G6Oon4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuI9aD9_WuOYjEo8_KzkVMr54PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RowY2HiJK1mnztx7MMXj2IPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw5v0WinnoxsuVXlgk0BLZdnaFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNFobJ2AYnPxhD6FL4yCVLvA.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je wel licht de naden lopen van de twee buitenhoeken (in verstek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPY4WX0_MxRxs33phnsWsxnG4Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCRfOBm78AdN98GRbhCCc61L.jpg?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
brokenp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:01:
Kun je hier eens een foto's van posten? En hoe gemakkelijk was het om dit aan te brengen.
Tevens ben ik wel benieuwd naar de kosten zodat mensen nog een vergelijk kunnen maken.

Ter illustratie:
1 plint (2x gegrond) van 4880 mm kost 21,96 EUR oftewel 4,50 EUR per meter.
Verder had ik serieus veel high tack nodig wat ook zo'n 5,80 EUR per bus kost
In totaal had ik 27 plinten van 4880mm en heb denk wel zo'n 20 bussen gebruikt denk ik 8)7
Maar goed, een plint van bijna 5 meter en 2 banen daarvan zit je al aan 9 a 10 meter kit per plint.

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Waarom zo'n overdaad aan high tack kit? En waarom voor een toepassing als deze geen high tack kit van de Action?

Als het eenmaal zit gaat het nergens meer heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
daar ging iets mis

[ Voor 97% gewijzigd door brokenp op 25-09-2023 14:22 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
Hierbij nog wat info over de 'gips' route:

- Gipsen platte plinten kopen. Bij een groothandel voor bouwmaterialen ofzo (weet niet precies wat ik betaald heb, maar wel beduidend duurder dan mdf denk ik). https://www.het-schippertje.nl/assortiment/plafondplint-pp8/ hier kost het 8.50 ex BTW de meter

- Lijmen met hightack
- Zijn vrij korte delen (1 of 1,5 meter), prima te lijmen, maar wel fragiel/breekbaar als je kracht zet, dus voorzichtig werken.
- Aanduwen met plafondsteun (specifiek op aansluitigen tussen 2 delen, wordt het vlakker)
- Daarna de aansluitingen afwerken (stucpasta/schuren om delen echt vlak te krijgen, evt kitten aansluiting plafond)
- latexen

Sorry voor crappy picture kwaliteit, maar in de hoeken en in lengte delen zie je niets meer van naadjes/aansluitingen ofzo (want gips, schuur je makkelijk glad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4yQY-ORb557Ljk_KXGBym5FCBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0beZGyMlQhyJGR6Njn5OFA3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz37tALv0XpLrVboQsM3alxOWIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNuVcamrR4LvoZHwCk6wKK1e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Rukapul schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:08:
Waarom zo'n overdaad aan high tack kit? En waarom voor een toepassing als deze geen high tack kit van de Action?

Als het eenmaal zit gaat het nergens meer heen :)
tja, laat ik zo zeggen:
a. ik had geen ervaring met high tack kit
b. ik geef voor iets wat aan het plafond hangt zonder ondersteuning liever 50-100 euro meer uit zodat het zeker niet naar beneden komt dan dat ik mijzelf afvraag of het ooit weer naar beneden komt denderen :D
c. stiekem is het best wat gewicht, een mdf plint van bijna 5 meter.

voor de plinten op de vloer heb ik slechts streepjes kit gezet maar bij de plafondplinten vond ik dat iets te spannend zeg maar.

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
brokenp schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
- Gipsen platte plinten kopen. Bij een groothandel voor bouwmaterialen ofzo (weet niet precies wat ik betaald heb, maar wel beduidend duurder dan mdf denk ik). https://www.het-schippertje.nl/assortiment/plafondplint-pp8/ hier kost het 8.50 ex BTW de meter
Ok, ik zie dat ze 11.00 EUR per meter zijn voor 14cm breed. In dat geval is MDF wel stukje goedkoper.
https://www.het-schippert...timent/plafondplint-pp14/

MDF: Ik betaalde voor 27 lengtes van 4,88m lang / 14cm breed in totaal 592,92 EUR inclusief BTW = 4,50EUR/meter inclusief BTW
GIPS: Voor gips zou ik dan 1450 EUR excl BTW; 1753 EUR inclusief BTW betalen (13,31 EUR/meter inclusief BTW)
Dus zo'n 3x zoveel. Ik denk wel, zover ik kan zien, dat gips iets strakker oogt?

ps. er lijken wel meer spinnen op gips af te komen... :o

[ Voor 7% gewijzigd door Oliesjeik1 op 25-09-2023 15:07 ]

d'n oliesjeik

• Strider
Hebben jullie deze plafondplinten alleen in de woonkamer gemonteerd, of ook in andere kamers? :)

BlaBlaBla

Pagina: 1