Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 19:42
Wij hebben momenteel 13 x 260 WP zonnepanelen. 4 op het platte dak en 9 op de schuine (bolle) zijde. Ieder paneel is met een optimizer uitgerust en het is aangesloten op een omvormer type SE3000-ER-01-NED. De omvormer staat op de zolder en is via doorvoeren wasmachineaansluiting rechtstreeks op de meterkast aangesloten. Installatie is van 2014.
Al onze dakpannen zitten met een individuele schroef vastgemaakt.
Momenteel voorziet dit voor ca 45% van onze energiebehoefte. Verder willen wij een warmtepomp die ca 4200 KW per jaar vraagt.
Ik heb een offerte van een lokale installateur, die ook mijn huidige panelen heeft geplaatst.

Voorstel is
- 4 panelen (260) op het platte dak laten liggen
- 9 panelen (260) van de schuine zijde verplaatsen naar het garage dak (dit heeft iets minder zon)
- 15 panelen (405 WP) op schuine dat plaatsen met optie voor nog 6 extra
Alle panelen worden uitgerust met IQ7+ micro omvormer en vervangen van het huidige 1 fase omvormer systeem door een 3 fase omvormer systeem waarop alle zonnepanelen worden aangesloten. Kabel van dak via de buitenzijde naar garage en dan binnendoor naar meterkast
Zie ook bijgevoegd configuratie overzicht.
Levering (helaas pas): einde 2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoIFRo74asrVHMS2iUo6F_7tw7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix5003k2a99MUeWjG9Jzwmke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-ENMNu0J2sjvRJTvam5qB0KCwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUNINWjTttDnWLsw1b3YS7pM.jpg?f=fotoalbum_large
Foto's
Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MQx56tJkAjZNqO3byoXDqR4TQw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LUglDTY5YlK88kMrl0q8EKW.jpg?f=user_large
Toekomstige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn-FrA7j34ZrabO7teQ5Vh-28Hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xgSlg797cpwNkpXCVnWFhm3X.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie bijgevoegde foto voor de indeling
Schaduw
Het garage dak heeft last van schaduw (met name voor en najaar) van het buurhuis
Jaarverbruik
Levering door provider / teruglevering
- normaaltarief 1700 kW / 1300 kW
- daltarief 2800 kW / 557 kW
- totaal 4500 kW / 1857 kW

Opbrengst huidige zonnepanelen
- 3423 kW (referentiejaar 2020)

Totaal verbruik huishouden 4500 + (3423 - 1857) ~= 6.000 kW
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A
Budget en doel
Energie neutraal
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateur
Bijhouden van data
Beperkt, huidige app is voldoende. (heb ook Home assistant)
Reeds verkregen offertes
Ja lokale installateur
Regio
Leiden

Paar vragen
- Is er een alternatief denkbaar voor het (dure) aansluiten op 1x 3 fasen). Bijvoorbeeld door oude installatie te behouden?
- Installateur stelt voor alle panelen met micro-omvormers uit te rusten. Betekend wel 13 panelen x 150 eur extra voorzien? Alternatief?
- Installateur stelt iq7+ micro omvormers voor. Is het verstandig om de nieuwe IQ8 omvormers te overwegen. Lijken even duur.
- Kan je IQ7 (voor 260 Wp) en IQ7+ (voor 405 Wp) mixen? Dit om tot een goedkopere oplossing te komen
- Is het verstandig om een 4mm2 kabel te overwegen of is 2,5 mm2 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Ik vind het echt heel grof van de installateur om prima werkende onderdelen met nog 16 jaar garantie - de optimizers - te vervangen door én vrij duur aangeboden én voor 260W panelen vrij duidelijk over bemeten iq7+ micro’s.

Je zou ongeveer het eerste Enphase systeem van het forum hebben zonder ondergedimensioneerde omvormers 8)7

De meest logische én als het goed is meest kosteneffectieve oplossing hier is de oude panelen en optimizers te laten liggen en de string verlengen met nieuwe panelen, geschikt solaredge optimizers en een passende nieuwe omvormer.

Je optimizers zijn vermoedelijk p300, en die kunnen samen met s440 of s500.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 23-04-2023 21:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Dank voor reactie. Ik kan in de solaredge app wel zien welke omvormer ik heb. Kan ik de optimizer ook zien of moet ik dan het dak op?
Heb je nog een opinie over de IQ7 vs IQ8?

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten60 op 24-04-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omvormer kan je zien in app (selecteer omvormer op lay-out tab). Optimizers helaas niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-04 19:43
Ik zou persoonlijk de oude installatie op marktplaats verkopen en een integrale Enphase oplossing installeren.
Ik heb zelf een mix van IQ7+ en IQ7A, dat werkt prima. Je kunt ook gerust IQ7 en IQ7+mixen. Je kunt echter geen IQ7 series en IQ8 series mixen, dat gaat helaas niet op 1 gateway. Gelet op je schaduwvorming en verschillende daken, ben ik het eens met het advies van de installateur om alles op Enphase te gaan zetten. Uit ervaring kan ik je meegeven dat dit prima gaat werken, bovendien (mits q-cables 3-fase gebruikt worden) kun je het geheel prima op 3-fasen aansluiten en is het toevoegen van een drie fase verbruiker (bv. e-auto of warmtepomp) goed mogelijk.

Zeker, er zijn goedkopere alternatieven te bedenken, maar de oude installatie behouden impliceert dat je twee monitoring systemen gaat krijgen, terwijl alles in 1 Enphase omgeving het toevoegen van een batterij vereenvoudigd in de toekomst. Kies je voor een metered-gateway (Envoy) dan kun je het verbruik, opwek en in/export prima volgen.

Zie hier de mix van IQ7+ en IQ7A:
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=89694

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Dank voor jullie reacties. Ik heb de twee scenario's naast elkaar gezet en dat lijkt niet veel uit te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz0oFuBPhcrnOaSU1aTDV-F61yw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0w3vdzbkbLgZohPV4DRdywef.jpg?f=user_large
Heb voor het gemakt de kabels en accessoires maar even gelijk gehouden. Met een evt toeslag voor een tussentijdse reparatie van de omvormer is het verschil helemaal marginaal. Heb wel IQ7 voor de 260 WP panelen gebruikt.
Als ik op het internet kijk is er geen groot verschil tussen optimizers en micro-omvormers qua rendement.
Andere zaken die ik moet meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hoeveel extra Wp krijg je het dak op als je de 260ers vervangt?

Je gaat van 16% naar 21% rendement tegen heel erg veel kosten.

Marktplaats? Je verliest het grootste deel van de verkoop aan demontage kosten

Uitbreiding kan gewoon met solaredge, of losse extra omvormer

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 25-04-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Interessante gedachte.
Gedachte is dat de schuine zijde van het dak, met bijna geen schaduw, veel beter ligt dan de garage en ik moet toch extra bijleggen op de schuine zijde. Door de constructie van mijn dak, waarbij iedere pan met een aparte schroef vast zit, moet een groot gedeelte van het dak gedemonteerd worden. Moet eens kijken naar de extra kosten. Alternatief zou zijn 260 laten liggen en aanvullen met 405. Dan krijg ik wel twee verschillende types en weet niet of dat mooi is.
Pagina: 1