Advies gevraagd voor hardware netwerk nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWN Rik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 11:51
Hi mede tweakers,

Sinds kort verhuist naar een nieuwe grotere woning. Waarin ik wat problemen ervaarde met wifi bereik in de meterkast ivm een router en modem die wifi uitzenden. Waardoor ik weinig bereik had in de woonkamer. Mijn kennis over het instellen van de software en installeren van de hardware is vrij basic. Ik vraag me dus af of het nu wel goed gaat zoals ik het hebt geinstalleerd.

Even in het kort.

Mijn setup nu:

Meterkast:
Nieuwe modem van caiway gekregen, Glasmodem Nokia XS-2426G-B (welke 3 utp poorten heeft en beschikt over wifi6)

1x kabel naar NAS
1x kabel naar zolder (AP)
1x kabel naar woonkamer (tv meubel)

Woonkamer:
Router Netgear N7000 Nighthawk
1x kabel naar PS5
1x kabel naar interactieve tv ontvanger
1x kabel naar Harman Kardon audio
1x kabel naar tv zelf

Zolder:
AP ubiquiti Pro voor wifi dekking op zolder

Momenteel heb ik de wifi van de modem uit staan en gebruik ik wifi van mijn router zoals ik dat gewend was in mijn vorige huis. Maar twijfelt wel om deze aan te zetten ivm de betere wifi6. De router is inmiddels ook al 5 jaar geweest en weet niet of die nog met de tijd mee kan.

Is deze setup nu goed? of moet er iets veranderd worden om het goedwerkend te houden. Tot nu toe ervaar ik geen problemen afgelopen 5 dagen. Maar weet niet of het nu goed blijft gaan omdat ik niet alles via de router hebt aangesloten maar ook via de modem. Kabels erbij trekken word moeilijk naar de woonkamer ivm vloerverwarming en betonnen muren. Hoop dat er iemand met wat meer kennis dan de gemiddelde doe het zelver mij wat meer duidelijkheid kan geven :P

Vragen die in mijn hoofd spoken zijn:
De router in de woonkamer gaat niet goed samen werken met modem en moet worden vervanfgen voor een switch.
Is de nieuwe modem ook een router?
Kan ik wel de AP direct vanaf de modem aansluiten?

Ik voel me dan echt een leek.
Heb geprobeerd uit te zoeken hoe het werkt maar wordt er alleen maar meer in de war gebracht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Glasmodem is ook router.
AP kan hier direct op aangesloten worden.

Persoonlijk zou ik afscheid nemen van de Netgear en een nette switch toevoegen. En als de AP goed ingesteld wordt (door iemand met kennis) dan heb je (voor zover hiervandaan te beoordelen) een prima (draadloos) netwerk.

Eerst het probleem, dan de oplossing