Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickda
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
Het begon allemaal met dat ik mijn PC niet meer wakker kreeg nadat die in slaap was gegaan.
Gewoon alles uit en weer opstarten lukte dan wel nog.
Dan begon het af en toe te gebeuren dat PC helemaal niet meer wilde opstarten.
Wat later opnieuw proberen lukte dan soms wel.
Op het moment dat PC niet wil opstarten draait enkel de CPU fan, geen chassis of case fans, geen beeldsignaal, geen HDD-activiteit, maar ook geen beeps en geen flashing leds.
Ondertussen heb ik daarmee al heel wat geëxperimenteerd maar vind geen patroon:
op het moment dat PC niet wil opstarten zijn alle voedingen op Mobo goed, deze zijn uitgemeten.
Heb ook al geprobeerd op te starten met alle componenten afgekoppeld. Zo is het ook wel al gelukt om hem in gang te krijgen, maar als ik toen een voor een alles weer aankoppelde bleef hij gewoon telkens correct opstarten...
Het is ook al gebeurd dat hij opstartte, maar enkel tot BIOS en wou daar dan niet verder. Om het even wat er dan gedaan werd (wijzigingen of niet), na elke nieuwe opstart bleef hij weer in BIOS hangen tot hij op zeker moment weer helemaal niet meer opstartte...
Allereerste vermoeden was batterij, deze bleek goed, maar heb ik voor alle zekerheid toch vervangen maar heeft niets opgeleverd. Uiteraard ook clear CMOS, enz...
Ik hield er ook rekening mee dat BIOS corrupt was, dus heb ik BIOS overschreven, maar ook geen resultaat.
Op dit moment typ ik dit nu op normaal werkende PC, dus eenmaal dat hij opgestart is blijft hij werken.
(instellingen heb ik wel gewijzigd waardoor hij niet meer in slaap gaat)
Schakelaar van case is het ook niet, want heb ik afgekoppeld en de opstartknop rechtstreeks op het Mobo gebruikt, maar is net hetzelfde.
een tweetal keer heb ik ook gehad dat hij leek op te starten maar dan melding gaf geen OS te vinden.
(Windows-bestand missing of beschadigd...)
Ik zou toch vermoeden dat het het moederbord zelf is dat kuren krijgt.
Die melding over geen Windows vinden heeft dan misschien toch te maken met het BIOS (die UEFI/legacy/enz...instellingen)
Wat ook niet correct lijkt is een led die aangeeft dat EZ XMP ingeschakeld is, een schakelaartje om het geheugen te kunnen overklokken: dit staat uitgeschakeld en dan hoort led niet te branden, maar als PC niet wil opstarten brandt deze toch half. Het schakelaartje opzetten doet led dan normaal branden.
Ik heb vroeger al een 2-tal defecte mobo gehad (Yellow Dragon, Epox), maar toen was het gewoon dood. (en zichtbaar condensators gezwollen in het geval van de Epox).
Dus dat wel/niet vind ik een beetje vreemd maar lijk toch te denken dat het het moederbord is.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:32
Heb je al een memtest gedaan? Memory compatibel?

Wat zegt het Windows logboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickda
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
Heb al geprobeerd met DIMM's eruit.
Normaal zou ik dan beeps en led-meldingen moeten krijgen, maar niets.
Volgens mij geeft dit aan dat het mobo bij manier van spreken zo ver zelfs niet komt, eigenlijk gewoon dood is.
Memory is zeker compatibel want is toen uitgezocht geweest en heeft ondertussen 8 jaar probleemloos gewerkt.