Lekkage in houten schuur - hout herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Wij hebben laatst lekkage in de (houten) schuur gehad, waarbij ik mij afvroeg of we het 'aangetaste' hout binnen nog moeten opknappen op een of andere manier:
https://drive.google.com/...7jseD754/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...ApDm18FZ/view?usp=sharing

Ik heb eens een klusser laten langskomen, maar die bleek uiteindelijk geen tijd voor ons te hebben dus dat was stilgevallen, maar die maakte zich er geen zorgen over, en had het er over dat die groene platen waterbestendig oid waren, en dat een laagje (ik dacht?) vernis er over (inc. de balken aan het plafond) voldoende zou zijn.

Was het inderdaad vernis, of is het wat anders wat ik er overheen kan/moet smeren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hoe lang is het nat geweest?
Prik er eens in met een priem of schroevendraaier. Als je makkelijk door de balk heen prikt, dan zal je het moeten repareren.
Anders gewoon laten opdrogen. Hout kan wel wat hebben, zo lang het tussen de regenbuien door ook maar weer de kans heeft om op te drogen.

I.i.g. geen vernis er op smeren, want dat is niet ademend. Als je er na droging iets op wil doen, dan beter iets zoals Ecoleum.

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 23-04-2023 15:07 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
JukeboxBill schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:02:
Hoe lang is het nat geweest?
Prik er eens in met een priem of schroevendraaier. Als je makkelijk door de balk heen prikt, dan zal je het moeten repareren.
Anders gewoon laten opdrogen. Hout kan wel wat hebben, zo lang het tussen de regenbuien door ook maar weer de kans heeft om op te drogen.

I.i.g. geen vernis er op smeren, want dat is niet ademend. Als je er na droging iets op wil doen, dan beter iets zoals Ecoleum.
Het is wel maanden nat geweest (maar zal ook wel steeds, deels, opgedroogd zijn). Je prikt er niet zo doorheen iig.

Dat Ecoleum klinkt wel goed, tx! Dat kan op zowel het plafond, de houten balken en planken en die groene platen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ecoleum is voor hout, maar ik bedenk nu dat het hout geschaafd is. Ecoleum is meer geschikt voor ruw/gezaagd hout. Op glad hout 'pakt' het niet zo lekker.
Dus bij nader inzien is een dekkende buitenbeits dan beter geschikt. Dan worden ook die verkleuringen in het hout wat gecamoufleerd.

Die groene platen zien er uit als watervast spaanplaat. Ik weet zo uit m'n hoofd niet wat daar het beste voor is.

Soms ben ik bijna gelukkig